sunnuntai 23. marraskuuta 2008

Ei ihan paras sää


Lähdin tänään noin klo 17 Pohjasta autolla Helsinkiin ja saavuin perheeni luo Kontulaan klo 18:30 tai vähän enemmin. Sää ei ollut ihan paras mahdollinen. Lumimyrsky täytti tiet lumesta. Tämä vaikeutti rajusti liikennettä. Minulla on tapani viettää maanantait Helsingissä perheeni luona, koska tällöin on minun vapaapäiväni kirkollisista töistä. Toki nyt oli ajatuksena kirjoittaa seurakuntaneuvoston esityslista maanantaina Helsingissä. Valitettavasti unohdin kannettavan tietokoneen sähköjohdon Pohjaan!

lumimyrsky 23.11.2008 aiheutti ongelmia liikenteessä


Itse olen kotoisin Savonlinnasta ja tottunut lapsuudesta alkaen lumeen. Uuden vuoden jälkeen ajan autollani ja menemme perheen kanssa lappiin Ylläkselle, jossa hiihdämme ja laskettelemme. Olen siellä tunturipappina. Lumi ei ole paha asia, vaan asennoitumiskysymys. En kokenut tänä iltana keliä mitenkään merkittävästi poikkeavaksi, mutta havaitsin, että liikenne välillä lähes pysähteli. Moottoritielläkin moni ajoi vain ehkä 50 kilometriä tunnissa. Tämä merkitsi huomattavia nopeuseroja eri autojen välille. Mielestäni liikenteen ei pitäisi juuri lähteä, jos ajokyky on lumimyrskyssä kovin epävarma.

Luultavasti matala, hyvin tiehen liimautuva autoni oli eräs ansio helppoon autoiluun lumimyrskystä riippumatta. Totta kai pitää autoilla harkitsevaisesti. Kovassa lumimyrskyssä korkea maastoauto ei ole ihanteellinen kulkuneuvo, koska tuuli tarttuu ja heiluttelee autoa liukkaalla pinnalla. Tämä oli selvästi nähtävissä tänä iltana, kun korkeat maastoautot matelivat tiellä.

Tässä muutama neuvo:
* Hyvät nastarenkaat ovat pahassa talvikelissä paras apu. Minulla on riittävän tuoreet nastarenkaat, joten ajaminen tuntui senkin vuoksi kesäiseltä.
* Kokeile tien liukkautta aina satunnaisesti jarrujen avulla. Kokeilin monta kertaa jarruja, koska ihmettelin muiden autojen hiljaista kulkua, mutta huomasin, että renkaat tarttuivat tiehen välittömästi, mitään liukkautta ei ollut todellisuudessa. Jarrujen avulla on syytä tarkkailla tien kuntoa, vaikka autossa olisi luistonestojärjestelmä (itselläni on).
* Joissakin kohdissa on syytä antaa auton vain mennä itsessään, jos pelkää liukkautta, mutta välttää kaasun painalluksia. Muisto luistonesto- ja nelivetoauto voi lähteä luisuun. Älä koskaan ylitä tuntumaasi autoosi ja tiehen, mutta myöskään paniikinkaltainen varovaisuus ei ole hyvä asenne auton kuljettamisessa.
* Jos olet epävarma, harjoittele lumikelissä ajoa, mutta ei välttämättä kaikkein pahimman lumimyrskyn aikana pääkaupunkiseudulla, jossa on jo muutoin aivan liikaa epävarmoja talvikuskeja. Nyt keli oli ihan kelvollinen, mutta autojen ohittamisen tarve edeltävien autojen huomattavan alinopeuden tähden tulee tarpeettoman toistuvaksi piirteeksi. Ohittaminenkin onnistuisi helpommin, jos alinopeutta ajava auto pysyisi omalla kaistalla eikä täyttäisi molempaa kahta kaistaa.

Surullista oli katsoa, miten moni auto oli tien poskessa tai kolhinut toisiansa. Kärsimys tekee kipeää.