maanantai 10. marraskuuta 2008

ILTALEHTI 10.11.2008: KIRKKOHERRA VAIHTAA SUKUPUOLTA


Olen Juha Molari, Pohjan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra. Olen tuntenut nämä 44 vuotta itseni mieheksi. Pikkupoikana mietin, millainen mies voisin olla. Voisinko olla yhtä hieno mies kuin minun isäni on? Olen pienen ikäni kokenut epävarmuutta naisten kanssa, koska en ole ihan varma omasta vaikutusvallastani ja kiinnostavuudesta naisten silmissä. Puoli vuosikymmentä sitten itse poliisi pyysi minut kuulusteluun ja halusi tietää, miten monta kertaa viikossa ja kuukaudessa olisin sukupuoliyhteydessä vaimoni kanssa. Samat kysymykset esitettiin Ulkomaalaispoliisissa Punanotkon kadulla myös venäläiselle vaimolleni. Tuossa yhteydessä tämä valokuvani julkaistiin ensimmäistä kertaa Iltalehdessä. Minun seksuaalisuudessani oli kai jo silloin jotakin hämärää, mutta itse en sitä havainnut. Erityisen pahasti minun miehisyyttäni on koetellut, että en ole koskaan elämäni aikana saanut mitään vastakaikua suomalaisilta naisilta: en ole ilmeisestikään miehekäs mies. Onneksi venäläinen vaimoni sieti minua tähän saakka ja olen saanut uskotella itseni mieheksi. Olen yrittänyt jopa nyrkkeillä, nostaa painoja ja kuntoilla, jotta epävarmuus miehuudesta haihtuisi. Mutta tänään tuli uutispommi koko Suomelle!

Tänään 10.marraskuuta 2008 Iltalehti julkaisi minun päättömän kuvani ja väitti, että kirkkoherra vaihtaisi sukupuolta. Yritän kaikesta tästä julkisuudesta huolimatta vakuuttaa nyt, että olen mies enkä aio vaihtaa sukupuolta. Ymmärrän toki, jos ette usko minua, koska asia on jo iltapäivälehdessäkin. Olen saanut muutamia yhteydenottoja asian johdosta, joka itselleni selvisi aamulla Postilla-diakoniakahvilassa Pohjassa. Voin vakuuttaa, että viihdyn miehenä oikein hyvin. En ole koskaan sovitellut vaimoni tai jonkun muun naisen alusvaatteita tai muitakaan vaatteita ylleni! Olen toki kuullut sellaisista seurakunnassa työskentelevistä ihmisistä. En ole edes mielikuvissani ajatellut vaihtavani naiseksi.

KIITOS JUMALA, ETTÄ LOIT MINUSTA MIEHEN!

Jos jotakin rukoilen, että saisin olla vielä enemmän mies. Tämä ei ole yhtään poissa siitä, että arvostan ja kunnioitan naista yhdenvertaiseksi. Minä vaan tahdon olla mies!

Vaimoni ei missään tapauksessa hyväksyisi, jos olisin vähemmän mies tai jopa ihan nainen. En ole kysynyt asiaa vielä Espoon hiippakunnan piispalta Mikko Heikalta enkä seurakuntaneuvostoltamme tai työtovereiltani, miltä heistä tuntuisi jos muuttuisi pian naiseksi. Yritän nyt vakuutella, että huoli on liian varhainen. Vanhauskoisten pappien ei tarvitse vedota kirkolliskokouksen ponteen väistämisoikeuden puolesta, jos tapaavat minua. Säilyn yhä miehenä.

Minun vartaloni näyttää muodostuneen iltapäivälehdessä symboliksi kaikelle pahalle ja kummalliselle Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa. Olen pienen ikäni kokenut häpeää vartaloni vähäisiä lihaksia kohtaan, mutta en koskaan uskonut, että minusta tulisi ihan symboli kaikelle kummalliselle Suomen kirkossa.

Julkisen sanan neuvosto ei varmasti suhtautuisi ilolla iltapäivälehden politiikkaan, jossa tunnetun papin vartalokuvaa kierrätetään kaikissa jutuissa. Vuonna 2001 tämä kuva julkaistiin minuun nimellä liittyvässä yhteydessä. Silloiset sata työtoveriani, suuri helsinkiläinen seurakunta, lapseni, vanhempani, sukulaiseni ja ystäväni mieltävät kuvan oikein liittyväksi juuri minuun. Jos satutte lukemaan tuon lehtijutun iltapäivälehdestä, ei ole syytä säikähtää rakkaat lapseni: en ole muuttumassa isästä jollaiseksi muuksi! Siskoni ja veljeni voivat olla ihan rauhassa siellä Itä-Suomessa, isoveljelle ei ole käymässä mitään kummallista. Nyt tämä kirkkoherra ei ole vaihda sukupuolta, vaikka valokuva kertoo juuri tämännäköisen kirkkoherran vaihtavan sukupuolta Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa.

Sanomalehdissä on vihdoin kerrottu, että sukupuolensa vaihtanut kirkkoherra on Imatran kirkkoherra Olli Aalto. Hänestä on myös kuvia. Olisi ollut kohtuullista, että Iltalehti käyttää oikean kirkkoherran kuvaa sen sijaan että pistää minusta päätöntä kuvaa juttuunsa!

Ps. tiistaina 18.11.2008 klo 18:30 on Pohjan Pyhän Marian kirkossa iso tapahtuma: Kristus-päivä, kristittyjen yhteinen rukoustapahtuma. Mukana mm. Johanna Manner Kansan Raamattuseurasta sekä kristittyjä alueen eri seurakunnista. Rukousta, ylistystä ja esirukouspalvelua. Tule mukaan!