tiistai 16. joulukuuta 2008

Väitöskiireitä


Viime päivät ovat olleet aika hurjia, kun pappisviran joulukiireiden ohessa piti saada maanantaina väitöskirjan pdf-tiedostot Yliopistopainoon, jossa toki Eeva Hagel oli hyvänä oppaana kokemattomalle tutkijalle. Mari Soini muotoili oheiset kannet väitöskirjalleni, joka haastaa tavanomaista lukijaa monella tavalla.

Tämän kiireen ohessa piti järjestää vuosiviisumi taas ensi vuodeksi Venäjälle, koska uudenvuoden yön haluan viettää Pietarissa, mutta uudenvuoden aamujumalanpalveluksen toimitan jo Pohjassa (ajan yöllä paikasta toiseen, jotta aikaa ei mene hukkaan). Lisäksi autoni tarvitsi Venäjää varten venäläisen pakollisen autovakuutuksen. Ensi vuoden aikana tilanne muuttuu tässäkin suhteessa, kun Venäjä siirtyy greencardin piiriin. Ehkä jossakin vaiheessa oma vakuutusyhtiöni voi hoitaa nämä vakuutukset. Lopulta aamulla kuulin järkytyksen, kun VISA-kortista soitettiin ja ilmoitettiin korttini tietojen joutuneen rikollisten käsiin. En tiedä, tapahtuiko tämä suomalaisessa liikkeessä Suomessa tietomurtojen yhteydessä vai Venäjällä. Ilmeisemmin Suomessa, koska ongelmasta tuli minulle tieto jo ennen rahojen katoamista tililtä. Joka tapauksessa olen nyt ilman pankki- ja visakortti noin jouluaattoon: toivottavasti saan uudet kortit ennen kuin lähden Pietariin ja sieltä suoraan Ylläkselle, sillä aika paha on olla ilman rahaa lähes kuukautta, kun bensaakin pitää ostaa!

Julkinen väitöstilaisuus on lauantaina 7.2. klo 10:15 Helsingin yliopiston päärakennuksen vanhalla puolella Auditorium XII, Unioninkatu 34, Helsinki. Kustoksena on professori Ismo Dunderberg. Vastaväittelijät ovat dosentit Pekka Lund ja Petri Luomanen. Tällöin puolustan väitöskirjaani: ”Q-evankeliumi ja psykohistoria. Uuden testamentin eksegetiikan väitöskirja”. Väitöskirjassani minä väitän, että traumat loivat ensimmäisen evankelimin.

Traumat loivat ensimmäisen evankeliumin?


Väitän, että ensimmäinen evankeliumi, Q-evankeliumi, syntyi juutalaissodan sotatraumojen ja yhteiskunnallisen vääryyden herkistämässä tilassa. Q-evankeliumi sanoo happamat maalliselle omistamiselle, luokittelee ihmiset susiin ja lampaisiin sekä moittii miestä kelvottomaksi jo sillä perusteella, jos tämä mies kävi hautaamassa isänsä eikä lähtenyt välittömästi – köyhyyteen antautuen – Jumalan valtakunnan elonkorjuuseen, paljain jaloin ja ilman kukkaroa.

Sotatraumatutkimuksia


Väitöskirjaansa varten Molari luki Naton ja muiden organisaatioiden psykiatrien tutkimuksia sotilaiden ja siviiliväestön kärsimyksistä, joita nämä kokevat sodan tähden. Lisäksi hän selvitti rottakokeista alkaen tehtyjä havaintoja stressin vaikutuksesta tajuntaan. Myös suomalaisille sotaveteraaneille tehdyt psykologiset tutkimukset olivat tutkijan hyvin käytössä. Sodan luoma psyykkinen stressi vaikuttaa monella tavalla aivojen kemiaan. Sota provosoi ihmisen primitiiviset pelot esiin. Väitöskirja sai tukea myös Sigmund Freudin, Jacques Lacanin ja Melanie Kleinein kirjoituksissa, joissa nämä olivat selvittäneet projektiivista identifikaatiota ja psykoosia, joita traumat saattavat provosoida ihmisissä ja yhteisöissä. CIA:n johtava psykiatri Jerrold Post on sovittanut näitä viitekehyksiä myös tutkimuksissaan, joissa hän on selvittänyt äärilahkojen johtajien karismaattiseen karismaattista vaikutusvaltaa. Molarin väitöskirjassa mainitut ääriliikkeiden psykologiaa ja sotatraumatutkimusten näköalat sovitetaan nyt ensimmäistä kertaa ensimmäiseen evankeliumiin, joka on edelleen entisöitävissä Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien avulla.

Väitöskirjassaan Molari selvitti, (1) millainen kuva muodostuu Q-evankeliumista ja Q-evankelistasta, kun Q-aineistoa tarkastellaan yhtäällä psykohistorian valossa ja toisaalla poliittisen paranoian mallin avulla. (2) Mitä kriteerejä ja rajoituksia on psykohistoriallisella tutkimuksella aineistonsa kokoamisessa? (3) Millainen käyttäytymistieteellinen argumentaatio vaikuttaa psykohistoriallisten havaintojen taustalla? (4) Mitkä ovat psykoanalyysin heikot kohdat erityisesti muinaisen tekstikatkelman tulkinnassa? (5) Miten tutkimukset sotapsykoosista ja poliittisesta paranoiasta korjaavat, täydentävät ja muuttavat käyttäytymistieteellisinä viitekehyksinä psykoanalyysiin tukeutuvaa psykohistoriallista tulkintaa? (6) Miksi Q-evankeliumissa on köyhyyden ja kieltäymysten eetos toistuvasti esillä?

Lahko pakotti uuteen identiteettiin


Q-evankeliumissa ilmaistut syvät ja tarkkarajaiset jaot hyvään ja pahaan paljastavat, että tuhoavat impulssit, kateus ja vainoava ahdistus olivat voimakkaita ensimmäisten ”kristittyjen” johtajien mielessä heti Jeesuksen päivien jälkeen. Q-evankeliumin monivaiheinen kehkeytymisen aikana vahvistui vihamiesten tyypittely ja äärimmäinen vastakkainasettelu pahaa maailmaa vastaan. Q-evankeliumin synty noudattaa lahkojen johtajien hyvin tunnettua menetelmää joukkojensa hallitsemiseksi. Kiusauskertomuksesta alkaen Q-evankeliumi velvoitti kuulijansa alistuvaan ryhmäorjuuteen. Lahkon johtajat tekivät kertomuksen avulla Jumalan Pojasta absoluuttisen ihanteen, jotta ihmiset valitsisivat nälissäänkin Jumalan sanan, so. ryhmään kuulumisen. Kuvattua ideologista ja eettistä ehdottomuutta – jyrkkämielisyyttä - on pidettävä levottomille oloille tyypillisenä aatteellisena ratkaisutapana ja tunnereaktiona. Sellaisissa oloissa äärimmäishenkisten lahkojen ja puolueiden johtajat virittävät hysteriää joukkojensa kokoamiseksi ja valtansa säilyttämiseksi. Q-evankeliumia on vaikea erottaa hengellisestä väkivallasta. ”Alkuseurakunta” oli mainettaan rajumpi uskonnollinen lahko.

Juha Molari, D.Th, BBA.
GSM+358 40 684 1172, +358 44 238 1165
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
Twitter: https://twitter.com/molarijuha