tiistai 6. tammikuuta 2009

Papin henki alkaa elpyä


Olen ollut pari viikkoa jossakin määrin masentunut, mutta ymmärrän masennuksen väsymykseksi. Minulla oli joulua edellä ja joulun jälkeen erityisen paljon töitä pappisvirassa. Lisäksi minulla oli Pietarin yölliset matkat edestakaisin autolla. Yöllisen autoilun tähden minulla jäi kahdet yöunet liki kokonaan väliin, tai tarkasti sanottuna supistuivat vain niukkaan 1-2 tuntiin. Lisäksi oli tekemistä väitöskirjan kanssa, jonka olen nyt saanut jo painosta ja postitettua muutamille henkilöille. Olen myös kovalla innolla viimeistellyt käsikirjoitusta Venäjä-kirjastani. Mietin kuitenkin sitä, pitäisikö etsiä sille kustantaja, jotta jakelu ei jäisi pelkästään ilmaiseksi pdf-versioksi internetissä.

Työstä ja nukkumattomista öistä on ollut seurauksena, että Ylläkselle tultaessa – taas koko vuorokauden läpi Suomen autolla ajamisen jälkeen – olinkin haluton lasketteluun. Myöskään 30 asteen pakkanen ei kannustanut. Vasta tänään on mieli alkanut elpyä. Huomenna vuokraan kai lasketteluvälineet ja pääsen rinteeseen.

Minulla on ollut tapana laskea rinteet hiukan liian nopealla vauhdilla, pikemmin syöksylaskuna sikäli kuin valvonta ei anna rajoituksia. Rinteet ovat kuitenkin sen verran helppoja, ettei kurvaillen vauhdin hiljentäminen kovasti kiinnosta. Tänä vuonna ovat kuitenkin reiteni huomattavan heikot siihen verrattuna, mikä oli kuntoni vuosi sitten, jolloin olin kuntoillut viikon jokaisena päivänä. Nyt pappi on rappiolla ja pitää olla varovainen.

Masennus ei ole aina masennusta, vaan usein levon tarvetta fyysisen ja psyykkisen ankaran työmäärän jälkeen. Tällöin on oikein levätä vähän ja sitten taas innostua uusiin haasteisiin.

Eilen vihin espoolaisen parin. Sympaattinen urheileva pariskunta, jotka oli ilo vihkiä – tai tarkemmin sanoen toimittaa avioliiton kirkollinen siunaus, kun tuomari toimitti vihkimisen samassa tilassa. Tänään toimitin loppiaisen jumalanpalveluksen. Matteuksen evankeliumin 2 luku kertoi minua koskettavasti, että viisaat miehet menivät Jeesuksen luo, kumarsivat ja antoivat aarteensa hänelle. Liian pahasti käy liian usein, kun viisaat ja rikkaat elävät vain itsellensä. Lopulta he vihaavat sekä itseään että rikkauksiaan.

Olga Girnis, erityisen sympaattinen Pietarin komediateatterin solistitähti, metrosopraano, lähetti vaimolleni viestin, että olivat myös tänään laskettelemassa Ylläksellä, vaikka tykkäsivät enemmän Levistä. Olga saapuu muiden oopperatähtien kanssa kesäkuussa 2009 Pohjan Pyhän Marian kirkkoon konsertoimaan. Kaiken kaikkiaan venäläisiä on Ylläksellä tämän hetken turisteista valtaosa. Kiitos heille, että uudenvuoden jälkeinen matkailuelinkeino voi hyvin Pohjolassa. Viime vuoden jälkeen onkin Ylläkselle rakennettu lukuisia uusia majoitusrakennuksia. Myös uusi viihtyisä hissi on rakennettu, jossa laskettelutaidoton vaimoni voi nousta pojan kanssa rinnebaariin ja katsella maisemia. Huomenna kokeilemme näitä. Ehkä saamme vauhtia myös moottorikelkkakyydissä.