perjantai 3. huhtikuuta 2009

Sinisilmäisen suomalaisen miehen suhde Venäjään

Kuin lilja ohdakkeiden keskellä on minun armaani neitojen keskellä (LL 2:2) Miten kaunis oletkaan, kalleimpani, miten kaunis on katseesi! Kyyhkyjä ovat sinun silmäsi (LL 4:1). Rakkaani, kaikki sinussa on kaunista, sinä olet täydellinen! (LL 4:7).
Laulujen laulu on syntynyt alkuaan miehen ja naisen välisistä rakkausrunoista. Se kohosi kuitenkin osaksi Raamattua, Vanhaa testamenttia, koska teosta oli tapana tulkita kollektiivisena vertauskuvana Israelin ja Jumalan suhteelle.

Moni on tiedustellut minulta, miten minun suhteeni Venäjään on syntynyt. Suhde Venäjään herättää epäluuloa yhtä hyvin maallikoissa kuin virkamiehissä. Minun suhteeni Venäjään on intiimi, jopa seksuaalinen, nautiskeleva. Venäläisen naisen miehenä olen ymmärtänyt, että lähin toimiva malli Suomen ja Venäjän väliselle suhteelle olisi rakastelu naisen kanssa: tuossa intohimossa voi olla lämpöä ja seesteisyyttä, mutta se on lopulta hyvin nautinnollinen. Rakastele! Älä liity NATOON! NATO-liitos on niin kuin eläimeen sekaatumista. Se on sairautta, se on perverssiä: Suomen NATO-liitoksen ainoa selittävä tekijä olisi poliittinen paranoia, joka sopisi nostettavaksi psykiatrisen diagnostiikan luokaksi.

Arvi Peltoniemeksi esittäytynyt mies, Pietarin konsulaatin poliisivirkamieheksi – siis alansa kakkosmies tehtävässään – soitti minulle useaan kertaan Pietarista kevään ja kesän 1998 aikana sekä uudestaan vuotta myöhemmin, koska suomalainen poliisi pelkäsi intiimiä suhdetta venäläiseen. Hän varotti siitä, että olisi vaarallista matkustaa jopa Venäjälle. Siellä tapahtuu hotellimurhia. Ihmisiä pilkotaan palasiksi ja myydään osina elinten kauppaa varten. Pietarissa oli 90-luvulla pitkä musta lista ihmisistä, jotka voisivat olla vaarallisia Suomelle. Eräs tyypillisimmistä venäläisistä nimistä oli tuolla listalla: vaimoni nimi. Hän keskusteli kovasti minun kanssani puhelimessa, millaista viisumia tahtoisin vastavihitylle vaimolleni. Minun olisi pitänyt penkoa vaimoni papereita, etsiä nimiä ja puhelinnumeroita sekä toimittaa ne Suomessa poliisille. Hän pelotteli herkkää sinisilmäistä suomalaista miestä. Kaikesta huolimatta menin uhkarohkeasti omalla tuliterällä Fiat Brava -autollani Pietariin, en asunut hotelleissa, vaan yksityiskodissa. Minua ei paloiteltu. Suomalaisen sydän joutui venäläisen hellittelevän okkupaation alle. Intiimisuhde pelasti minut suomalaiselta poliittiselta paranoialta, intiimisuhde teki minusta sinivalkoisen antifasistin.

Intiimi suhde saattaa vaikuttaa mystiseltä. Toukokuussa 2008 olin liperit heiluen Fiskarsissa kesänäyttelyjen avajaisissa. Nyt jälkikäteen mietin, että olikohan se sopivaa kulkea liperit heiluen blondin kanssa? Eräs mieshenkilö näki mustaan pukeutuneen kirkkoherran venäläisen blondin seurasta. - Miten kirkkoherra voi olla blondin kanssa? Millaista elämää sinä vietät vapaalla? Voiko kirkkoherran vaimo olla blondi?

Intiimi suhde on enemmän kuin kylmä rationaalinen suhde: jälkimmäinen ei terapeuttisesti uudista, koska valtaosa ihmistä hallitsevista voimista ovat alitajuisia. Olen lukenut yhä uudestaan Erving Goffmanin pamfletin Minuuden riistäjät. Maineikas sosiaalipsykologi kertoo siinä, että totaaliset järjestelmät vanhoista luostarijärjestelmistä uudempiin mielisairaaloihin ovat riistäneet ihmiseltä minuuden. Suomalainen yhteiskunta menetteli minua vastaan tuolla tavalla vuosituhannen alussa. Onneksi minulla oli intiimisuhde venäläiseen. Juuri Pietarissa pääsin takaisin kentälle, minulla oli mahdollisuus onnistumiseen, en ollut enää suomalaiseen peliin alistettu.

Taberman lienee hyvin oikeassa, kun hän vastustaa NATO-jäsenyyttä. Taberman on rakkauden ihmisiä. Ihmisten pitää rakastella, ei rakentaa aseita ja militaarisia liittoja. Intiimi suhde venäläiseen olisi Suomen puolustus- ja turvallisuuspoliittisen menestyksen kannalta tärkein ja perustavin uudistus: valtioneuvoston pitäisi suosittaa sellaista intiimiä suhdetta suomalaisille paremman tulevaisuutemme rakentamista varten.