Statcounter

sunnuntai 24. toukokuuta 2009

Että he olisivat yhtä

Tämän pyhäpäivänä oli hyvin ajanmukainen saarnateksti.

JOH 17:18,21, 23
18. Niin kuin sinä lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät. 21. Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. 23. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.

Toivottavasti minua vastaan ei tule taas kanteluita siitä, että saarnasin näin tekstistä perhemessussa. Jeesus rukoilee tuon tekstin mukaan meidän puolestamme. Jeesus rukoilee meidän hyväksemme, jotta me olisimme kristittyinä yhtä.

Mitä se tarkoittaa?

Eikö se tarkoita sitä, että kristittyjen ei pidä lähtökohtaisesti halveksia toisia kristittyjä, vaan pitäisi pitää heitä pikemmin siskoina ja veljinä.

Ortodoksit ja roomalaiskatoliset ovat luterilaisille siskoja ja veljiä, he ovat yhtä samaa kristikuntaa. Uskontunnustuksen mukaan lausumme uskoa "yhteen pyhään apostoliseen seurakuntaan".

Kristittyjen ei pidä halveksia toista kristillistä kirkkokuntaa. Yhteisessä tunnustamisessa on kristittyjen voima suurin epäuskoista maailmaa vastaan.

Tällä hetkellä on Suomessa virinnyt venäläisvihamielisyyden erityinen muoto, halveksunta ortodoksista kirkkoa ja erityisesti sen Moskovan patriarkan alaista seurakuntaa vastaan. Ihan vakavasti kysyn, ovatko nuo vihaajat ja pilkkaajat ihan oikeasti huolissaan oikeasta uskosta ja Jeesuksesta Kristuksesta? Miten on heidän uskonsa kanssa, kun noin kiivailevat ortodoksista kirkkoa vastaan? Pikemmin näyttää siltä, että vihan lietsojat ovat itse vieraantuneet Kristuksesta ja hänen kirkostaan, olipa tuo kirkko luterilainen tai joku muu. Nyt he lausuvat herjauksia ortodoksista uskoa vastaan, koska saavat ilmaista näin venäläisvihaansa.

Kristittyjen pitää pysyä erossa tuollaisesta halveksunnasta. Kristittyjen ei pidä sallia kansalaisuushenkisyyden sokaista uskovien yhteyttä, jonka hyväksi Jeesus rukoilee tämän pyhäpäivän evankeliumin mukaan.

Minä asetan pappina ohjeekseni Jeesuksen sen sijaan että kuuntelisin nationalistisia intohimoja herjata toista kirkkokuntaa. Olen havainnut liian usein, että suomalaisilla luterilaisilla on ollut proselytistisiä - käännyttämiseen painostavia - pyrkimyksiä, kun he ovat lähteneet lähetystyöhön Venäjälle. Rinta rottingilla venäläisiä halveksien ja Venäjän oikeusjärjestystä kiertäen on menty valloittamaan maita "suomalaiselle evankeliumille", vaikka lähtökohtana pitäisi olla Jeesuksen rukous kristittyjen ykseydestä. Tämä ykseys voi olla totta myös ortodoksien ja luterilaisten välille. Sellaisen ykseyden rikkominen merkitsee halveksuntaa Jeesuksen rukousta vastaan.

Ps. tämä edellä mainittu ei ollut saarnani perhemessussa tänään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti