lauantai 23. toukokuuta 2009

Onko pyhä rumaa ja paha kaunista?

Minua huvittaa ja muita ihmisiä hävettää, että keski-ikäinen suomalainen pappi tykkää venäläisistä kauniista laulajattarista. Venäläistä vaimoani ei suinkaan hävetä, vaan hänelle on kulttuurinsa tähden realistinen näkemys ihmisyyteen: pikemmin toivoo, että sattumalta järjestyisi minulle paikka suosittuun venäläiseen viihdeohjelmaan, jossa maallikko saa näytellä tai laulaa suosikkilaulajatteren kanssa. Sinänsä tämä ei ole niin outoa: muistan, miten isä Mitro Repo on osannut ylistää naisen kauneutta, vaikka on poikamies. Pihlajamäen kirkolla yhä kerrotaan tarinaa siitä, miten papit kävit kamppailua siitä, kuka saa juontaa tilaisuuden, jossa Anne Pohtamo tuli puhumaan pari kymmentä vuotta sitten. En päässyt.

Pidän tärkeänä korjata tuota asetelmaa, jossa pyhä ja ruma samaistuvat sekä toisaalla paha ja kaunis. En halua olla halveksiva rumia vastaan, mutta en halua kiistää kauneuden viehättävyyttäkään. En halua antaa paholaiselle sitä oikeutta Jumalan luomaan maailmaan, että myöntäisin hänelle monopolin kauneuteen ja viihtyvyyteen, kun taas tylsyyden ja elämänkielteisyyden jättäisin Jumalalle ja hänen pyhille uskovaisilleen. Toki jokainen kirkkokansan uskovainen tietää, ettei uskovaisten väki ole huumorintajutonta joukkoa. Kuitenkin julkisessä mielikuvassa asetelmat ovat yhä tuolla tavalla surkeita.

Venäläisistä laulajattarista ja ryhmistä ovat silmieni mukaan olleet ihan kivaa kuultavaa ja katsottavaa erityisesti Фабрика, Блестящие ja Виа Гра, ja jossakin määrin myös
Жанна Фриске, jonka musiikillisia ansioita ei ole yleensä Venäjällä kovasti korostettu.

Elämän myönteisyyden ja elämän ilon koen sellaisiksi perustaviksi ihmisyyteen kuuluviksi oikeuksiksi, etten voi hyväksyä, kun tai jos meikäläiseltä halutaan torjua iloa kauniiden laulajattarien katsomisesta. Miksi elämä pitää ottaa niin totisesti? Ei kai pyhyys ja usko ole sitä, että elämästä häviää huumori ja ihmisyys?

On tällä näkemykselläni toki myös tutkimuksellinen tausta. Ei se ole vain keski-ikäisen miehen kuumaa villiintymistä. Slavoj Žižek on esittänyt teoksessaan The Parallax View (2006), että kieltäymysten eetos ja fantasia pettämättömästä Jumalasta syntyisivät nimenomaisesti psykoanalyysin paljastamassa yhtäläisessä prosessissa. Kyse on merkillisestä projektiivisesta psykoottisesta käytöksestä, jossa kieltäymyksen sielullisesta tarpeesta kehittyy uskomus, että tämä olisi sitten hurskautta.

Žižekin mukaan ideologian esi-ideologinen ydin on haamunäyssä, joka täyttää todellisessa olevan aukon. Haamu piilottaa alussa tukahdetun. Ihminen tukahduttaa itsestään jotakin puutetta ja poissaolevaa, kehittää jonkinlaisen ”haamun”, joka saa ideologisen rakennelman turvakseen. Žižekin mukaan uskonto on eräs hyväksytty osa kulttuuria, mutta uskonto ”saa perustelunsa tavasta, se sallii ihmisten ilmaista tunteet ja asenteet”.

Alain Badioun on kysynyt myös aiheellisen tiukasti, vaatiiko etiikka todellakin asketismia. Pitääkö hurskaan ja pyhän olla rumaa ja tylsää? Nihilisminsä autuutta – mitätöimisen ihanuutta – varten ihmiset ovat voineet löytää omat tarvittavat hahmonsa jokaisella aikakaudella. Badiou, Alain 2004. Etiikka. Essee pahan tiedostamisesta. Suom. Janne Kurki. Alkuteos: L´éthique: Essai sur la conscience du Mal. Nous, 2003. Teoksessa: Alain Badiou, Etiikka. Essee pahan tiedostamisesta & Janne Kurki, Alain Badiou – Totuuden militantti. Apeiron kirjat, Helsinki. Lacoue-Labarthe, Philippe 1993. Etiikasta. Lacan ja Antigone. Suomentanut Jaana Jalkanen ja työryhmä. Helsinki: Loki-kirjat.

Viagra-ryhmästä Nadja, Tanja ja Albina antoivat minulle haastattelut. Opin haastattelun avulla jälleen kerran, että kauneus ei ole naisen alistamista. Naiseuden kätkeminen ei ole naisasiatoimintaa, vaan ihmisyyden kieltämistä.Naiset ovat superkauniita, mutta vähäpukeisuudestaan huolimatta musiikki ei ole törkeää sovinismin tukemista, vaan päinvastoin.. Nadja antoikin varauksettomat kehut runoilija, säveltäjä, tuottaja Konstantin Meladzelle. ”Vain hän voi tuntea sillä tavalla naisen sisäisen maailman”.

Mitä kaikkea muuta tuli ilmi hallituksen työstä piratismia vastaan, talouslaman tuntemuksista laulajaryhmässä ja kultturien eroista ym. haastattelussa, se julkaistaan Venäjän kauppatie –lehden artikkelissa kesäkuun puolessa välissä 2009.