sunnuntai 28. kesäkuuta 2009

Historiallinen juhla

Pohjan Pitäjä juhli 650 vuotta vanhaa historiaansa. Juhlat alkoivat Pyhän Marian kirkossa upealla juhlakulkueella (http://www.youtube.com/watch?v=GugVVbwe2Mg), mukana olivat mm. piispa Mikko Heikka, kirkkoherra Johan Westerlund sekä kuoro ja kaikki jumalanpalveluksen toimittamiseen osallistuneet henkilöt. Juhlakuoro lauloi L. von Beethovenin Jumalan kunnia luonnossa (http://www.youtube.com/watch?v=mxlVH4_0Gfk) ja Wirsénin Sommarpsalm (http://www.youtube.com/watch?v=IQNn77S6fd8) .

Saarnavirsi oli mitä historiallisin ja puhuttelevin. Virren kirjoittanut Dietrich Bonhoeffer (4. 2.1906, Breslau – 9.4.1945 Flossenbürgin keskitysleiri) on jättänyt lähtemättömän muiston saksalaisena, poliittisesti valveutuneena evankelis-luterilaisena pappina, sillä hän oli eräs niistä harvoista rohkeista papeista, jotka vastustivat natseja. Hän toimi jopa vastarintataistelijana. Bonhoeffer oli alusta alkaen hyvin kriittinen Saksan kansallissosialistisiin vallanpitäjiin. Kansallissosialistien valtaannousun jälkeen hän moitti radioesitelmässään fasistista Johtajuutta. Fasistit keskeyttivät tuon radiolähetyksen. Elokuussa 1940 tämä luterilainen pastori Bonhoeffer sai jopa puhekiellon "koko Valtakunnan alueelle". Kohta hän ei saanut myöskään missään julkaista mitään, koska hän muka ”hajotti kansaa”. Helmikuussa 1945 Bonhoeffer teljettiin Buchenwaldin keskitysleiriin Weimarin lähelle. 5.4.1945 Adolf Hitler määräsi, että kaikki 20.päivän salaliiton jäsenet piti teloittaa pikaisesti. SS-oikeus tuomitsi täten Bonhoefferin hirtettäväksi aamulla 9.4.1945. Vähän ennen keskitysleirille joutumistaan, 19.12.1944, Bonhoeffer kirjoitti kihlatulleen joulutervehdykseksi "Von guten Mächten treu und still umgeben". Tämä virsi on suomalaisessa virsikirjassa nimellä ”Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan” (virsi numero 600). Se oli myös meidän juhlavirtemme! ”Kun pahan valta kasvaa ympärillä, vahvista ääni toisen maailman, niin että uuden virren sävelillä kuulemme kansasi jo laulavan. Hyvyyden voiman uskollinen suoja piirittää meitä, kuinka käyneekin. Illasta aamuun kanssamme on Luoja. Häneltä saamme huomispäivänkin”. Alkuperäiskielellä saksaksi tuo virsiruno kuuluisi tällä tavalla:

Von guten Mächten treu und still umgeben,
behütet und getröstet wunderbar,
so will ich diese Tage mit euch leben
und mit euch gehen in ein neues Jahr.

Noch will das alte unsre Herzen quälen,
noch drückt uns böser Tage schwere Last.
Ach Herr, gib unsern aufgeschreckten Seelen
das Heil, für das Du uns geschaffen hast.


Und reichst Du uns den schweren Kelch, den bittern,
des Leids, gefüllt bis an den höchsten Rand,
so nehmen wir ihn dankbar ohne Zittern
aus Deiner guten und geliebten Hand.

Doch willst Du uns noch einmal Freude schenken
an dieser Welt und ihrer Sonne Glanz,
dann woll′n wir des Vergangenen gedenken
und dann gehört Dir unser Leben ganz.

Lass warm und hell die Kerzen heute flammen
die Du in unsre Dunkelheit gebracht,
führ, wenn es sein kann, wieder uns zusammen!
Wir wissen es, Dein Licht scheint in der Nacht.

Wenn sich die Stille nun tief um uns breitet,
so lass uns hören jenen vollen Klang
der Welt, die unsichtbar sich um uns weitet,
all Deiner Kinder hohen Lobgesang.

Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost, was kommen mag.
Gott ist bei uns am Abend und am Morgen
und ganz gewiss an jedem neuen Tag.


Maailman tunnetuimman antifasistisen virren jälkeen piispa Mikko Heikka luki päivän evankeliumin, joka myös oli puhutteleva: Matteus 9:9-13. Tekstin mukaan Jeesus tahtoo armahtavaisuutta uhrin sijasta. Jeesusta, tällaista syntisten ystävää, toki moitittiin.

Kun Jeesus kaupungista lähtiessään kulki tulliaseman ohi, hän näki Matteus-nimisen miehen istuvan siellä. Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua", ja hän nousi ja lähti seuraamaan Jeesusta.
10. Jeesus oli sitten aterialla hänen kodissaan. Sinne tuli myös useita publikaaneja ja muita syntisiä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa.
11. Tämän nähdessään fariseukset sanoivat Jeesuksen opetuslapsille: "Kuinka teidän opettajanne syö yhdessä publikaanien ja muiden syntisten kanssa!"
12. Jeesus kuuli sen ja sanoi: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
13. Menkää ja tutkikaa, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.' En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä.


Saarnansa piispa Mikko Heikka päätti sanoihin, joiden mukaan ”ovet ovat auki, vuorovaikutus ja kanssakäyminen tekevät mahdolliseksi toisten ihmisten kohtaamisen”. Tämän jälkeen hän sanoi lyhyesti jotakin ruotsiksi.

Juhlajumalanpalvelukseen jälkeen piispa Mikko Heikka, kirkkoherra Johan Westerlund, vt. kirkkoherra Göran Hellberg, kirkkoherra Juha Molari sekä Raaseporin kaupungin johtajat laskivat kahdet seppeleet. Ensin seppeleet laskettiin vuosina 1939-1944 kuolleiden muistolle. Seppeleessä luki suomeksi ja ruotsiksi, että ”siunaten ja rakkaudella Pohjan hyväksi”. Tämän jälkeen Heikka, Westerlund, Hellberg, Molari ja Raaseporin kaupungin päättäjät siirtyivät ns. punaisten haudalle, jossa muistettiin vuosina 1917-1918 kuolleita. Myös tällöin laskettiin samanlainen seppele samojen saatesanojen kanssa ja laulettiin virsi ”Soi kunniaksi Luojan”. Seppeleiden jälkeen juhlaväki siirtyi aurinkoiselle kentälle juhlakahveille. Sanat olivat huolella valitut seppeleissä, koska emme intoilleet sotimisen puolesta, vaan elämän hyväksi.

Oli aivan oikein, että laskimme seppeleet kahdelle haudalle. Toki 650 vuotta on ollut pääsääntöisesti ihan jotakin muuta kuin Suomen historiaa ja sotiakin on ollut yli puolen vuosituhannen aikana muitakin. Pidin hyvänä rauhan viestinä ja ratkaisuna, että jumalanpalveluksemme päävirsi oli Dietrich Bonhoefferin virsi, sillä jokainen voi tietää hyvin, miten järkyttävää historiaa aloitettiin tehdä lähes täsmälleen 68 vuotta sitten. Senkaltainen asenne ei todellakaan elänyt armahtavaisuudesta ja rakastamisesta, vaan etsi revanssia, valtaa ja kostoa fasistisen ihmisvihan hengessä. 22.6.1941 Hitler ilmoitti ylpeästi koko maailmalle, että Suomi käy nyt sotaan yhdessä Saksan kanssa. Juuri nämä kesäkuun viikot olivat hirvittävän suuruudenhullun perkelemäisen hengen täyttämät Saksassa ja sen liittolaisissa. Fasistisen pahan tähden Dietrich Bonhoeffer menetti keskitysleirin hirsipuussa henkensä, koska ei voinut luterilaisena pappina hyväksyä pahan suosimista ja valtiokirkon leväperäisyyttä pahan vastustamisessa. Virsi on myös ajankohtainen, sillä vasta muutama päivä sitten yli miljoona kynttilää sytytettiin Moskovassa sen muistolle, ettei enää koskaan tuollaiset pahat vallat saisi valtaa revanssihengen, vallanhimon, fasismin, militaarisuuden tai muun pahan muodossa:
http://ruvr.ru/files/Flash/multi09/June/Pamyat_skorb_fin.swf