lauantai 28. marraskuuta 2009

Punatukkainen terroristi ei pääse taivaaseen

Terroristi on aivan liian lähellä jokaista kasvattajaa, uskonnollista johtajaa ja toimittajaa, vaikka nämä eivät aina itse ymmärrä vastuutaan. Maanantain tiedotustilaisuutemme Suomessa ja Suomesta käsin tapahtuvien toimintojen kytkennöistä Venäjää järkyttäviin terroritekoihin onkin sen vuoksi mitä ajankohtaisin ja tärkein.

Joskus terroristit ovat kuvitelleet toimivansa ”Suuremman valtuutuksen” (nimet vaihtelevat) avulla, kun ovat tehneet julmat terroritekonsa. Terroristeja on tullut useista eri uskonnollisista suuntauksista. Terroristeja on tullut myös niin oikealta kuin vasemmalta poliittista kenttää. Puhutaan myös valtioterrorismista, kun valtiolliset viranomaiset toimittavat hirmutekoja siviiliväestöä vastaan taistelussaan ”hyvän” ja ”demokratian” puolesta: Afganistanissa kuolleet lukuisat siviilit USA:n taisteluissa talebaneita vastaan ovat sikäläisten kokemuksessa maahan tunkeutuneiden, amerikkalaisen sotilaskoneiston terroritekojen seurausta. Voimakeinojen käytön huono perustelu hämärtää joissakin epäonnekkaissa tapauksissa terroristijärjestöjen toiminnan ja sotilasviranomaisten toimien erot.

Nevski Express No. 166 -junaonnettomuus 27.marraskuuta 2009 kello 21:34 Moskovan ja Pietarin välisellä radalla Tverin ja Novgorodin alueella oli taas hirvittävä terroriteko. Kuolleita on lukuisia, sairaalahoitoon joutuneiden luettelo on julkaistu monessa sanomalehdessä. Nimien julkaiseminen on hyvä toki hätääntyneille omaisille, sillä tuhannet ihmiset matkustavat tuota väliä junalla. Nimet ovat hyvä myös psykologisesti, sillä ne kertovat, että uhrit ovat ihmisiä, nuoria ja vanhempia. Terrorismi kiistää ihmisen ihmisyyden, se on loukkaus Luojan luomistyötä vastan. Boris Gryzlov (Борис Грызлов) kiteytti terroristien epäonnistuneen tavoitteen: ”On syytä uskoa, että kyseessä oli terroriteko. Jos näin on, se on vastenmielinen rikos. Se koskettaa viattomia ihmisiä. Terroristit yrittävät pelotella meita. Se ei toimi.Venäjä tietä omakohtaisesti, mitä terrorismi on. Meidän lainvalvontaviranomaisemme jatkavat taisteluja terroristeja vastaan Dagestanissa, Ingušiassa, Tšetšeniassa ja koko Pohjois-Kaukasiassa. Olen varma, että syyllisiä rangaistaan”.

Emme voi olla kuitenkaan vielä niin varma kuin Gryzlovin tunnereaktion perusteella voisi olettaa, että tuore terroriteko tulisi samasta taustasta kuin vain kaksi vuotta aiemmin. 13.8.2007 kello 21:38 Nevski Express –juna koki myös kovan terroriteon. Lokakuussa 2007 pidätettiin ja syytteeseen joutuivat tuosta terroriteosta Ingušiasta tulevat Salambek Dzahkiev ja Maksharip Khidr. Oikeutta on käyty silloisesta terroriteosta aivan tähän saakka: syyttäjä katsoi syytelyillä olevan yhteyksiä Tšetšenian militantteihin, mutta puolustuksen mukaan syytökset ovat vain ”aihetodisteita”.

Nyt uusimmasta terroriteosta vastuun on ottanut militantti oikeistolaisryhmä Combat 18. Combat ei vaikuta aidolta venäläiseltä nationalistiryhmältä senkään tähden, että ryhmän nimi ei ole kyrillisillä kirjaimilla ilmaistu. Sen niminen ryhmä tunnetaan brittiläisenä uusnatsiorganisaationa. Numero 18 juontaa juurensa Adolf Hitlerin nimikirjainten järjestysluvuista aakkosissa. Ryhmä on erityisen väkivaltainen vasemmistolaisia ja siirtolaisia vastaan. Saksan Bundesamt für Verfassungsschutz'n mukaan Combat 18:lla olisi jaostoja Yhdysvalloissa, Ranskassa, Ruotsissa ja Saksassa. Olisiko nyt tuollainen uusnatsiorganisaatio ilmoittautunut toimivaksi myös Venäjälle? Venäjällä tunnetaan C18:a kohtaan ihailua ainakin pelaajien maailmassa. Combat 18 –ilmoitus ei ole kuitenkaan vakuuttanut kaikkia tässä vaiheessa. Hätäisimmät tuomitsevat, ettei sellaista olisi edes olemassa Venäjällä. Combat 18 ja Nevski Express –uutisointiin on rakennettu joka tapauksessa internetissä myös eräs toinen pommi: eräs aihetta käsittelevä sivusto aloittaa välittömästi ladata virusta tai muuta haittaohjelmistoa tietokoneelle, mikäli erehtyy mainitulle sivustolle tutkimaan aiheesta uutisia (otsikot ovat englanniksi). Lataus jopa väittää, ettei virusta voi enää poistaa koneesta.

Tässä vaiheessa syyllistä ei siis tiedetä varmuudella terroritekoon: epäilty henkilö on voitu hahmottaa 40 vuotta vanhaksi tanakaksi punatukkaiseksi mieheksi (”одному из предполагаемых подозреваемых примерно за 40 лет, он коренастого телосложения и рыжеволосый”). Omassa hullussa ilmoituksessaan ”oikeistolainen nationalistiryhmä ” ilmoitti mm. mielenkiintoansa ”Inkerin alueen miehitystä” kohtaan: Салют, товарищи по борьбе! Наше заявление будет лишь обозначением нашей боевой независимой ячейки combat18 ( далее С18) в городе на Неве. Мы абстрагируемся от официального центра в Москве ( Кровь и Честь/С18 Москва) и будем вести независимые боевые действия на захваченной территории Ингерманландии. Terrorismin ja ääriliikkeiden tutkimiseen erikoistuneen Sova-keskuksen (« Сова») apulaisjohtaja Galina Kozhevnikova (Галина Кожевникова) on myöntänyt tuollaisen C18 –ryhmän olemassaolon ja toiminnan Venäjällä. Jos C18-ryhmällä on kansainvälisiä suhteita, voi toki spekuloida myös niitä muita Venäjä-vastaisia tavoitteita terroriteolle kuin vain äärioikeistolaiset viestit. FSB:n johtajan Alexander Bortnikovin mukaan räjähteen suuruus oli 7 kg TNT. Venäjälle on lähetetty suruvalitteluja ympäri maailmaa, mm. Yhdysvalloista Barack Obama ja Suomesta Tarja Halonen.

Tuoreimpien tietojen valossa C18-ryhmän itseilmoitus ei vaikuta todellakaan luotettavalta, vaan valitettavasti tämäkin terroriteko liittyy tshetsheeniterrorismiin, joka surullista kyllä yhä edelleen saa Suomessa jopa jonkinlaista romantisoitunutta tukea - ja vähän muutakin tukea... Pahalta terroristi-iskussa tuntuu suomalaisena miehenä se, että suomalaisten ylläpitämä jihadistien ja uusnatsien web-keskus ylistää terroritekoa sankaritekona, joita alkaisi pian tapahtua kaikkialla Venäjällä siviili-ihmisiä vastaan!

Väitöskirjaani Q-evankeliumi ja psykohistoria (2009) varten tutustuin Pohjois-Atlantin liiton julkaisusarjassa – NATO Science for Peace and Security Series – julkaistuihin lukuisiin tutkimuksiin, joissa selvitettiin äärimmäishenkisten ryhmien ja lahkojen psykodynamiikkaa. Turkin Ankarassa toimiva Natoon terrorismin vastainen tutkimuskeskus, Center of Excellence – Defence Against Terrorism, toimitti mm. vuonna 2008 lahkojen ja ryhmien psykodynamiikkaa arvioivan monitieteellisen tutkimuksen. Itse artikkelit perustuvat pääasiassa lokakuussa 2007 Makedonian Skopjessa NATO:n harjoitusleirillä pidettyihin esitelmiin. Alkan ja Özdemir kiinnittävät huomiota ryhmädynamiikkaan. Äärimmäishenkinen ryhmä riistää pois individualismin. Yksilöt voidaan uhrata organisaation korkeimman hyvän puolesta. Sütalan käsittelee äärilahkon ymmärtämiseksi motivaatioteorioita. Miksi ihmisestä tulee terroristi? Tuskin punatukkaisuus riittää syyksi! Sütalanin mukaan yksilötason selitykset ovat törmänneet moniin ongelmiin, mutta sen sijaan ryhmätason selitykset ovat perusteltuja. Sütalan viittaa CIA:n tutkijaan Jerrold Postiin. Yksilö on ehkä joutunut liikkeeseen syystä tai toisesta, mutta tässä ryhmässä hän määrittää sosiaalisen asemansa ryhmän hyväksynnän avulla. Ryhmän identiteetti määrittää ääriryhmälle tyypillisen ryhmäajattelun (group thinking) ja eristäytymisen yhteiskunnasta. Silloin kun henkilö valitsee ryhmässä ehkä anarkistiset, yhteiskunnallisesta vastuusta irrottautuvat toimintatavat tarjolla olevan ideologian tai uskonnon nimissä, on syytä varoituskellojen soida. Tällainen henkilö voi muodostua vaaralliseksi terrorisoivaksi työvälineeksi, laittomien tekojen suorittajaksi, jotka eivät ole mitenkään hyväksyttäviä demokraattisessa oikeusvaltiossa, jossa ihmisarvot ja elämä tulisivat olla kunniassa. Jos ryhmästä, puolueesta tai uskonnosta puuttuu oikeus sisäiseen erimielisyyteen, keskusteluun ja avoimuuteen yhtä hyvin sisäistä rehellisyyttä kuin ulkoisia suhteita kohtaan, on vaarana jäsenten de-individualistuminen, yksilön ihmisyyden riistäminen ryhmäajattelua varten. Terve yhteisö uskaltaa näyttää ihmisen kasvot julkisuuteenkin.

Massachusetin yliopiston psykologian professori Ervin Staub on tuonut ilmi 2000-luvulla tutkimuksissaan sodan ja vihan ilmiöitä sekä holokaustin ja sotien traumoja. Hänen mukaansa ”de-individualisoituminen” tapahtuu, kun ryhmän päämäärien mukaisesti yksilöllisen persoonan tilalle asetetaan korvaava identiteetti (”compensatory identity”). Korvaava identiteetti saattaa kulkea - niin kuin usein tekee – kauniiden nimien mukaisesti ”Jumalan lapsi”, ”uudestisyntynyt”, ”tosi uskovainen”, ”asialle omistautunut”, ”vakaumuksellinen” kaikenlaista itsekriittistä pohdiskelua vastaan, jollaiset piirteet leimautuvat liberaaleiksi, maallistuneiksi, epäpyhiksi. Sen jälkeen väkivaltaisten tekojen suorittamiseen kynnys alenee, ihmistä ei tarkastella enää yksilönä, vaan vihollisryhmän osana.

Pariisilaisen kansainvälisten suhteitten tutkimuskeskuksen (Centre d'études et de Recherches Internationales, CERI) johtaja, politiikan tutkimuksen professori Jacques Semelin on selvittänyt tutkimuksissaan kansanmurhia. Hänen mukaansa ääriryhmien johtajat esittävät uskomuksen, että he olisivat “historian uhreja”, ”kilpailevien voimien kurittamia” ja ”määrätty kohtaloon”, joka saattaa sisältää myös taistelua. Semelinin mukaan johtajat saavat mahdollisuuden kehittää deluusion mukaisia fantasioita aidon kriisin aikana, kun heillä on jo kuulijoita. Huolet tekevät näistä johtajista ”identiteettiyrittäjiä” (”identity entrepreneurs”). Semelin turvautuu määrittelyissään italialaiseen psykologiin Franco Fornaniin, joka rakentaa mallinsa Melanie Kleinin psykoanalyysiin. Heidän mukaansa vainoharhaisuuden alkuperä piillee lapsuuden kokemuksissa, joissa kehittyivät luokittelut hyvään ja huonoon sekä ystävään ja viholliseen. Soveltaen voidaan surmatekoon ryhtynyttä terroristi arvioida deluusion kehittäneeksi fantasiastaan eläväksi ihmiseksi, joka mitä ilmeisemmin perustelee historiallisella kohtalolla oikeutensa taisteluun – tosiasiassa viattomien ihmisten surmaamiseen.

Rohkenen sanoa, että Islamilaisen puolueen johtajan Abdullah Tammen ja minun järjestämä lehdistötilaisuus terrorismin rekrytoinnista, koulutuksesta ja rahoituksesta on tämän uudenkin terroriteon valossa merkittävä uudenlainen katsaus kotimaisiin oloihimme, jotka ovat jääneet liian monelta pelkkien sinisilmäisten uskomusten varaan. Haluamme puhua myös tärkeästä vastuusta, joka uskonnollisilla ja poliittisilla johtajilla, kasvattajilla ja lehdistöllä on avoimmuuden ja rauhan puolesta anarkismia ja terrorismia vastaan.