keskiviikko 2. joulukuuta 2009

Terrorismin ihailijat menettivät malttinsa ja tulivat vihaisina ulos piilostaan

Olimme ihmeissämme Abdullah Tammen kanssa, kun lehdistötilaisuudessa naispari ja eräs lehtimies halusivat kovasti määritellä terroristit pikemmin vapaustaistelijoiksi. Kysyimme, miten pienten koululaisten tappaminen on vapaustaistelua, miten ihmisarvon sallitaan kokea inflaatio noissa sanan väännöksissä. Tämän jälkeen on kuitenkin seurannut kovaa painostusta: Suomalaisen virkavallan pitäisi nyt terästyä, sillä islamilaisessa yhteisössä on eräs pieni vihainen ryhmä juuri äskettäin päättänyt julistaa Jumalan tuomiota muslimiveljelle, jos tämä ei hyväksy terrorismia. He olisivat halunneet pysytellä vihaisten näkemystensä kanssa näkymättömissä, mutta erehtyivät nyt provosoiduksi ja tulivat liian julki näkemyksineen ja vihan julistuksineen. Erityisesti ärsytystä herätti, että Abdullah Tammi sanoi, että hän ei hyväksy terrorismia, vaikka tämä tulisi minkä tahansa ideologian tai uskonnon nimissä. Nämä vastareaktiot ovat pelottavan paljastavia.

Tuorein vastareaktio tuli myöhään illalla 4.12.2009, kun eräs firma ilmeisesti nuoremman ja äänekkäämmän johtajansa avulla ei tykännyt Abdullah Tammen avoimmuudesta, kun tämä ilmoitti vastustavansa terrorismia, vaikka terrorismia harjoitettaisiin islamin nimissä. Terrorismihan ei ole oikeaa islamia, vaan ainoastaan islamin nimen tahraamista vereen ja pahuuteen.

Tätä ennen eräät muut henkilöt olivat levittäneet Jumalan tuomioita. Jumalan tuomion levittäminen pienen yhteisön sisäpiiriviestinnässä on mielestäni laitonta, joko rikoksen suunnittelua tai laitonta uhkailua mikäli ajatusten on tarkoitus tulla asianosaisten kuuloon. Väärämielisyyttä lisää etenkin tuon tuomion kiinteä yhteys terrorismin piilotteluun ja kannattamiseen. Naton terrorismi-käsitteiden erityisasiantuntija (concept specialist) on kirjoituksissaan kiinnittänyt huomiota uskonnollisesti motivoituun terrorismiin, kun hän on tutkinut Al-Qaidan retoriikkaa (Zeynep Sütelan, Major Ideologies Motivating Terrorism and Main Characteristics of Terrorism; Organizational and Psychological Aspects of Terrorism – Centre of Excellence Defence Against Terrorism, IO Press 2008: 16). Tuomiossa käytetyt käsitteet tunnetaan pelottavan hyvin alan tutkimuksista!

Tšetšeeni- terroristeja ei saa ihailla


Ankaran yliopiston professori Müfit Selim Saruhan lausui artikkelissaan Religion, Terror and Suicide Attacks; Organizational and Psychological Aspects of Terrorism – Centre of Excellence Defence Against Terrorism, IO Press 2008:119) itse asiassa lähes identtisesti sen islamista rauhan uskontona, minkä Abdullah Tammi myös esitteli lehdistötilaisuudessa ja haastattelussa useasti, mutta juuri tuo käsitys rauhanuskontona on saattanut nyt Suomessa radikalisoituneen osan muslimeista äärimmäisen vihaisiksi. Juuri tuota rauhanomaista kanssakäymistä vastaan protestoidaan noissa tuomioissa ankarasti. Paha taisi tulla esille piilopaikastaan noissa vastareaktioissaan? Saruhan kirjoittaa, että ”uskonto yleisesti ja islam erityisesti on päämäärältään yhdessä elämistä maailmassa, jota hallitaan rauhan avulla”. Hän muistuttaakin (2008:121), ettei terrorismia voi palauttaa uskontoon, vaan ”terrorismi on sairaus ja ihmisyyden vastainen rikos”. ”Muslimit eivät ole terroristeja, niin kuin kristityt eivät ole vastuullisia ristiretkistä. - - - Historia osoittaa, että uskonto on usein väärinkäytetty kiivasmielisten ihmisten itsekkäisiin tarkoituksiin. - - - Mutta kukaan tosi muslimi tai uskova ei voi tuntea sympaiaa murhaajaan kohtaan” (2008:124-125). Juuri tuollainen käsitys ei nyt näytä sopivan muutamille kiivaille musliminaisille Suomessa.

"KZM" opiskeli Bahrainissa monta vuotta. Ilmeisesti hän päätti ”ilmiantaa” muslimiyhteisölle, millä tavalla Abdullah Tammi ja Juha Molari olivat vastustaneet kaikenlaista terrorismia sekä täten häväisseet uskoa! Lehdistötilaisuudessa eräät Tshetshenian ystävät huolellisesti videokuvasivat kaiken sanomisen, jonka Tammi ja Molari esittivät. Sen jälkeen he kiirehtivät nopeasti Islamin Aika –yhteisön kiivaimpien tahojen luo ja esittivät tuohtumuksensa. Lehdistötilaisuudessa Tammi ja Molari eivät voineet hyväksyä näiden videokuvaajien – kahden naisen - näkemyksiä, vaan katsoivat yksimielisesti, että terroristit tahraavat islamin nimeä vereen, kun jotkut ihmiset surmaavat brutaalisti toisia ihmisiä esim. Venäjällä terroriteoissa islamin nimissä. Tšetšeeni- terroristien ja heitä tukevien ulkomaisten palkkasoturien toimet ovat brutaalia rikollisuutta ja syntiä niin islamin, kristinuskon kuin yleisen inhimisyyden nimissä. Niitä ei voi hyväksyä! Koululaislasten surmaamiset, satojen ihmisten surmaamiset kerrostaloräjäytyksissä ja toistuvat junaräjäytykset eivät ansaitse mitään hyväksyntään. Tästä kritiikistä "KZM" suuttui ja päätti antaa ilmi islamin viholliset ja luopiot mm. "ME:lle", vaitusvaltaiselle suomalaissyntyiselle muslimille ja Islamin Aika -yhteisölle.

"KZM" viittaa jopa pyhään sotaan ja siteeraa epätarkasti, mitä jihad olisi! Abu Bakr As-Siddiq (Abdallah ibn Abi Quhafa) (arabiaksi: أبو بكر الصديق tai عبد الله بن أبي قحافة, Abu Bakr as-Ṣiddīq (n. 573 - 23. elokuuta 634 eKr) on puhunut toki jihadista. Abu Bakr tuli tunnetuksi jihadin opettajana, joka on sittemmin liitetty kovin yksipuolisesti sassanidien Persian ja Bysantin Rooman sotilaalliseen valloitukseen. Tällöin myös jihad on saanut joissakin tahoissa väkivaltaisia tulkintoja. Hänen jälkeensä on tullut useita vihamielisiä fanaattisia Abu Bakr ”kopioita”, jotka tässä nimessä nostavat myös aseita muita vastaan. Keväällä 2009 kerrottiin lehdistössä (Mas Selemat JI leader nabbed in Skudai, The Star; Saturday May 9, 2009) radikaalin singaporealaisen Jemaah Islamiah (JI) liikkeen ja uudemman Abu Bakrin mahdollisesta yhteydestä Al-Qaidaan ja Osama bin Ladeniin, - siis pahamaineisiin terroristeihin, joihin myös mm. Moskovan kerrostaloräjäytyksiä suunnitelleet Saudi-Arabiassa syntynyt palkkasoturi Ibn Al-Khattab ja Abi-Umar Islamilaisen instituutin välityksellä sekä Afganistan kokemustensa ja jordanialaisen Abu Havs al-Urdun kautta olivat tiiviissä suhteessa. Tämä tulee ilmi monella eri tavalla mm. oikeudenkäynneistä, joissa terroristeja on tuomittu. Myös mm. James E. Winkates, kansainvälisten suhteiden professori Yhdysvaltojen Ilmasotaopistosta, kuvailee monipuolisesti tšetšeeni- terroristien kansainvälisiä suhteita ja suhdetta Al-Qaidan sponsorointiin (J.E. Winkates, Suicide Terrorism: Are There Important Countertrrorist Lessons to Be Learned?; M.T. Kindt, J.M. Post & B.R. Schneider, The World’s Most Threatenin Terrorist Networks and Criminal Gangs, 2009: 12-13). Schneider kirjoittaa myös tutkimusartikkelissaan Al Qaeda’s Modus Operandi (M.T. Kindt, J.M. Post & B.R. Schneider, The World’s Most Threatenin Terrorist Networks and Criminal Gangs, 2009:33) tšetšeeni- terroristien ja Uzbekistnin islamilaisen liikkeen suhteesta Al-Qaidaan: nämä saavat apua Al-Qaidalta, rahoitusta, aseita, sotilasharjoittelua ja inspiraatiota. Myös CIA:n tutkija Jerrold Post on viitannut epäilemättömästi näiden terroristien suhteeseen Al-Qaidan kanssa (J.M. Post, Osama bin Laden and al-Qaeda Version 1,0; The Mind of the Terrorist, 2007:204-205; J.M. Post, Al-Qaeda Version 2,0 and the Global Salafi Jihad; The Mind of Terrorist, 207:221). Miten on mahdollista, että Suomessa jotkut tahot kuitenkin romantisoivat mainittuja terroristeja eivätkä salli näiden terroristien moittimista?

"KZM" vaatii Jumalan tuomiota ja rangaistusta

"KZM" julistaa täten vihaisen tuomionsa Abu Bakriin viitaten, minkä tähden tuomion julistusta ei pidä suinkaan ottaa leikinlaskuna: ”Jos ihmiset lopettavat jihadin, Jumala lukee heitä vastaan kaikki rangaistukset” (sitaatti). "KZM" viittaa myös tuomioon, joka voitaisiin julistaa Abu Hurairahin sanojen perusteella. Abu Hurairahin (أبو هريرة‎) (`Abd al-Rahman ibn Sakhr Al-Azdi ( عبدالرحمن بن صخر الأذدي‎), Abu Hurayrah, tai Abu Horaira) (603 – 681) olisi "KZM":n mukaan opettanut taistelun jaloutta, taistelukuoleman puolesta. Erityisesti nainen viittaa erikoisella tavalla suuraan, joka ei hänen tulkintansa mukaan salli sellaista sovinnollista ja rauhallista asennetta toisia ihmisiä kohtaan kuin Abdullah Tammi oli YouTube- videohaastattelussani ilmaissut. "KZM:n" mukaan Koraani ei salli taistelusta luopumista: ”Vaikka te ette pidäkään taistelemisesta, on se määrätty teille, mutta kenties te inhoatte jotakin, mikä on teille hyväksi, aivan kuin te kenties inhoatte jotakin, mikä on teille hyväksi, aivan kuin te kenties rakastatte jotakin, mikä onkin teille vanhingoksi. Jumala tietää, mutta te ette tiedä” ([Suurah al-Baqara 2:216]; sitaatti). Ottamatta kantaa Koraanin tulkintaan, jota "KZM" harjoittaa, hänen viittauksensa terroristien tueksi mainittuun kohtaan on pelottava osoitus siitä, että Abdullah Tammen tekemät havainnot terroristien saamasta tuesta Suomessa ovat hyvin aiheellisia tutkittavaksi.

"KZM" on loukkaantunut myös siihen, että Tammi ja Molari ilmoittavat rauhanomaisen ja kunnioittavan kanssakäymisen velvoittavan kristittyjä, muslimia ja kaikkia ihmisiä väkivallattomaan yhteiselämään. Viranomaisten ja oikeuslaitoksen tehtävänä on hoitaa yhteiskuntajärjestystä, mutta yksittäisellä ihmisellä ja uskonnollisella yhteisöllä ei ole oikeus tarttua väkivaltaan ja aseisiin toisia vastaan. Jälleen tätä näkemystä vastaan levitetään ankarasti tulkitsevien muslimien keskuudessa Koraanin tuomioita niin kuin "KZM" menettelee:

Ellei Jumala olisi antanut toisten ihmisten voittaa toisia, olisi maa turmeltunut, mutta Jumala on armollinen ihmiskuntaa kohtaan?” [Baqara 2:251](sitaatti)

Kun rauhoitetut kuukaudet ovat kuluneet, taistelkaa uskottomia vastaan missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saartakaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla” [Suurah at-Tawba 9:5](sitaatti)

Taistelkaa niitä Kirjan ihmisiä vastaan, jotka eivät usko Jumalaan eivätkä viimeiseen päivään, eivät pidä kiellettynä sitä, minkä Jumala ja Hänen Profeettansa ovat kieltäneet, eivätkä ota uskonnokseen totuuden uskontoa. Taistelkaa heitä vastaan kunnes he maksavat nöyränä veronsa. (Jizyah= Khalifatin määrämä vero, joka on määrätty kristityille ja juutalaisille)”[Tawba 9:29](sitaatti)

”Taistelua”, ”vangitsemista”, ”saartamista” ja ”väijymistä” vaativat tekstit on nostettu "KZM" parjausviestissä islamilaiselle yhteisölle sitä ajattelua vastaan, jonka Abdullah Tammi esitti videohaastattelussa ja lehdistökokouksessa: Tammi edellytti, että väkivaltaa ei saa käyttää, islamin tulee olla rauhan uskonto. Islamin uskoon ei saa sekaantua Suomessa liian tyypillinen Venäjä-viha. Tammi ilmaisi, etteivät Tšetšeeni- terroristien ja heitä tukevien ulkomaisten palkkasoturien toimet ole mitenkään hyväksyttävät, kun nämä tappavat ihmisiä räjäyttäen näiden kerrostaloja, junia, teattereita ja kouluja. "KZM":n viestit osoittavat hyvin läpinäkyvästi, että terroristinen toiminta saa valitettavasti tukea Suomessa. Huoli on todella oikea, jonka myös Iltalehti kertoi näkyvästi 1.12.2009.

"KZM:" viesti muuttuu jopa laitonta uhkausta muistuttavaksi, kun Tammi tuomitaan viestissä, joka on lähetetty kiivasmielisille islamilaisille siskoille ja veljille, jonka olen nyt saanut käyttööni erikoisella tavalla. Tuomiota tuetaan jopa näillä sanoilla "KZM" viestissä sisarilleen ja veljilleen: ”Kun rauhoitetut kuukaudet ovat kuluneet, taistelkaa uskottomia vastaan missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saartakaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla” [Suurah at-Tawba 9:5] (sitaatti). Mielestäni poliisin sopisi kysyä, mitä nämä ”uskottomia” vastaan taistelu, vangitseminen, saartaminen ja väijyminen tarkoittavat tässä erityisessä yhteydessä sisäpiiriviestinnässä, kun se kirjoitettu Abdullah Tammea vastaan, joka oli ilmoittautunut sanoutuvansa irti terrorismia tukevasta toiminnasta? Useiden tuomiota ja Jumalan rangaistusta ilmaisevien sitaattien joukossa on myös Suurah Tawbah 9:38-30, joka uhkaa kivuliaalla rangaistuksella. Kyse ei ole vain Jumalan tuomiosta, vaan muslimisiskojen ja –veljien pakosta osallistua mainitun tuomion mukaiseen taisteluun käsillä olevassa asiassa!

Suomen nukkuvat solut heräsivät?

"KZM" kysyy rangaistusta peräten, mutta paljastaa samalla kaksinaismoralistisen huolestuneisuutensa: ”Ketä tästä asiasta on tehnyt päätöksen antaa tämän mennä levitykseen ja onko tälle miehelle kerrottu mitä rangaistusta tämänkaltaisen sonnan levittämisestä seuraa? Onko hän kenties istunut seurassanne vuosi tolkulla kerätäkseen informaatiota jonka nyt kääntää muslimeita vastaan?” (sitaatti). MIKSI "KZM" pelkää informaatiota, jota Tammi olisi kerännyt? Ei kai rakkaudessa ja hyvyydessä ole pelkoa?

Uskonnollisen terrorismin lisääntyminen on havaittu alan tutkijoiden keskuudessa jo hyvin yli kymmenen vuotta sitten, esimerkiksi Bruce Hoffman, Holy Terror: The Implication of Terrorism Motivated by a Religious Imperative” (Studies in Conflict and Terrorism, 18: 271-284 [1995]. James E. Winkates (2009) on kuitenkin huomauttanut Mohammed Atta –esimerkin avulla sekä viitaten Iso-Britanniassa koettuihin autopommeihin, että äärimmäisyystyyppi ei aina näy ennakko-olettamusten mukaisesti ulospäin, vaan nämä yksilöt saattavat olla hyvin kelvollisesti koulutettuja, terveitä, eivät esittele suinkaan näkemyksiään julkisesti. He tahtoisivat pysyä pikemmin piilossa jos suinkin mahdollista! Ilmasotaopiston terroristitutkija Winkates käyttääkin ilmaisua ”nukkuvat solut” (sleeper cells; Winkates 2009: 23). Vuosikaudet CIA:n johtavana psykiatrina ja George Washington yliopiston poliittisen psykologian professorina toiminut Jerrold M. Post kuulusteli kymmeniä tunteja pidätettyjä Al-Qaida –terroristeja. Hän havaitsi työtovereidensa kanssa, miten Osama bin Ladenin ja al-Qaidan ohjeisiin kuului aivan kirjaliisen säännön mukaisesti välttää julkisuutta, jopa vierailua tunnetuissa islamilaisissa paikoissa. Nämä halusivat järjestelmästi ja ankarasti pitäytyä syrjässä yleiseltä huomiolta (J.M. Post, Osama bin Laden and al-Qaeda Version 1,0; The Mind of the Terrorist, 2007:200).

Kirouksella uhkailua

Helsinkiläinen viiden lapsen äiti ja muslimi, noin 30 vuoden ikäinen, suomalaissyntyinen nainen kääntyi noin 6 vuotta sitten islamiin. Tämä nainen "ME", ainakin aiemmin Musliminaisten Unionin aktivisti ja Suomen islamilaisen neuvoston toimintaan osallistuva henkilö, on tullut aiemmin tunnetuksi myös tiukkasta hyökkäyksestään päiväkotien ja koulujen joulua vastaan. Nyt "ME" julisti islamilaista sanastoaan käyttäen vaarallisen tuomion, koska Abdullah Tammi oli kertonut uskovaisena muslimina, ettei hän hyväksy minkäänlaista radikalisoitumista, jossa tuettaisiin väkivaltaa ja terroristeja. "ME" postittaa tuomion viestiään eri tahoille muslimiyhteisössä: ”Allaah suojelkoon muslimiveljiämme, sisariamme ja lapsiamme Tshetsheniassa, ja puolustakoon heitä meidän kauttamme tai ilman meitä. Aamiin. Jos he näkisivät sen mitä me teemme täällä samalla kun he kärsivät siellä, säästyisimmekö heidän kiroukseltaan? Ja Allaah näkee koko ajan, meidät ja heidät. Syytä on pelätä, ja paljon. Hyi helvetti, mikä hävetys” (sitaatti).

"ME:n" viestissä uhataan tshetsheeni-muslimien ja Allaahin kirouksella. Tuollaista uhkailua ei voi ottaa vain psyykkisesti häiriintyneenä ilmauksena, jossa kieli on aika usein myös uskonnollinen: sellaisia tekstejä saan liki päivittäin, mutta Abdullah Tammeen liitetyt viestit muuttuvat lajityypiltään erilaisiksi, koska niiden kirjoittajat puolustavat terroristien toimintaa. Tässä "ME:n" viestissä Jumalan ja tšetšeenien tuomio julistetaan ihmiselle, joka muslimina ei suostu puolustamaan ja ihailemaan ulkomaisia palkkasotureita, kun nämä tukevat tšetšeeniterroristeja. Tällainen kirous on vakava uhkaus, jonka tähden poliisin tulisi puhutella henkilöitä, jotta uhkauksen todellinen vakavuus tulisi tarkistettua viranomaisen toimesta.

Tänään 4.12.2009 on mainittu "ME" lähettänyt sähköpostiviestin minulle ja tarkentanut, että hän kokee toki myötätuntoa venäläisäitiä kohtaan, joka on menettänyt lapsensa tšetšeeni-terroristien koulusurman tms. tähden: kertooko tämä jo vihdoin siitä hyvästä muutoksesta, että "ME" sanoutuu nyt jyrkästi irti sellaisesta jihadin tulkinnasta, jota tšetšeeni-terroristit ja heidän ulkomaiset palkkasoturit harjoittavat? Nähtävästi "ME" ei voi hyväksyä tšetšeeni-terroristeja, jotka vetävät islamin nimen osalliseksi viattomaan vereen, vaikka alkuperäisen viestinnän perusteella sai erilaisen vaikutelman. "ME" korostaa myös 4.12.2009, ettei Abdullah Tammea vastaan kohdistu mitään fyysistä turvallisuusuhkaa.