sunnuntai 23. toukokuuta 2010

Helluntaipäivänä kieli-ihme Pohjan Pyhän Marian kirkossa

Niin kuin alkuperäisen helluntain ihme, niin Jumala siunasi Pohjan Pyhän Marian kirkossa 23.5.2010 seurakuntaa. Kaukaiset ystävämme saivat kuulla Jumalan rakkaudesta myös arabiaksi, seurakunnan keskuudesta kuulin eräänkin äidin puhuvan lapselleen viroksi (eestiksi), itse kävin keskustelua joidenkin ulkomaalaisten kanssa englanniksi, ruotsia ja suomea puhuttiin myös. Ennen kaikkea eri-ikäisten lasten kieli täytti kirkon ja seurakuntatalon.

Jumalanpalveluksen edellä koin jossakin määrin epäonnea, koska ensin autoni meni rikki ja laakeriremontti maksaa toistatuhatta euroa. Sitten yritin päästä Pohjaan junalla, mutta Intercity sammui matkalle. Ilmalasta tuli uusi veturi. Lopulta tulin 1,5 tuntia myöhemmin Pohjaan kuin olin suunnitellut. Toki ennätin ajoissa kirkkoon, mutta diakonia, lastenohjaaja ja nuorisotyönohjaaja joutuivat järjestämään tiloja helluntain juhlia varten kovasti. Onneksi vapaaehtoisia tuli ilolla avustamaan. Niin saimme messun jälkeen grillimakkaraa, muurinpohjalettuja, salaattia ja kaikkea muuta hyvää. Kirkossa oli paljon väkeä. Koko päivä oli suuri juhla. Diakonimme esitti myös kutsun seurakuntalaisille, että vapaaehtoiset voivat palvella useissa tehtävissä seurakunnassamme. Ylistin kanttorille ja muutamille seurakuntaneuvoston jäsenille perhemessun jälkeen, että tunsin todella elämyksellisesti, miten elimme Pohjassa uudestaan todeksi Apostolien tekojen 2 luvun Jumalan rakkauden tekoja. Monet eri kielet ja eri-ikäiset ihmiset sekä muu tunnelma teki helluntaista aidon kirkollisen juhlapyhän.

Saarnani oli lyhyt, koska perhemessussa oli paljon muutakin ohjelmaa. Lasten lauluesityksiä. Arabian kieltä. Ja erityisesti ensi kesän 2010 upeiden isosten siunaaminen tehtäväänsä! Näin erään äidin vuodattavan kyyneleitä, kun näki oman tyttönsä siunattavan isoseksi. Tuskin näin kaukaa kaikkien ihmisten onnen kyyneleitä. Saarnani oli sopiva pitää lyhyenä myös Kaarlo Yrttiahon pitämän arabiankielisen saarnan jatkon tähden. Kiusallinen yskäni häiritsee myös puhumista, joten tänään annoin Hengen itsensä puhua kirkossa sanomattomin monin eri tavoin ja lahjoin. Pyhän Hengen vuodatus on taas muuttuneessa maailmassa ajankohtaisempi viesti rakastavalta Jumalalta ihmisille kuin osasimme ymmärtää ehkä parivuosikymmentä sitten Suomessa.

Pohjassa meitä onnisti helluntaina 2010!

Kaikki saarnani ovat tässä: http://personal.inet.fi/business/molari/saarnat.htm

Tämän päivän saarna on tässä: Helluntaipäivä – Pyhän Hengen vuodatus – Apt 2:1-13, Joh. 14:23-27 – 23.5.2010 klo 12 perhemessu Pyhän Marian kirkko, Pohja Raasepori.

Ap.t. 2: 1-13

Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä, mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on. Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään. He kysyivät ihmeissään: "Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä? Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta, Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta, toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia - ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: "Mitä tämä oikein on?" Mutta jotkut pilkkasivat: "He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä."


Evankeliumi Joh. 14: 23-29

Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
"Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani - mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne. Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.
Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.


Saarna

Helluntain tapahtumat Apostolien tekojen mukaan – niin kuin Outi luki suomeksi ja Kaarlo arabiaksi – osoittavat, että Jumala tahtoo lähestyä meitä meidän omalla äidinkielellämme.

Niin paljon Jumala rakastaa ihmistä, että antaa rakkauden sanoman kuulua ihmisen omalla kielellä. Omalla kielellä on arvoa. Siksi on erittäin surullista, jos ja kun joskus ihmisten kesken olemme vihaisia vieraskielisiä ihmisiä vastaan. Olen nähnyt ja kuullut sellaista Raaseporissakin. Se ei ole Jumalan tahto, että estäisimme ja häiritsisimme toisen ihmisen oikeutta puhua, kuulla, kirjoittaa ja rukoilla oman kielensä mukaisesti. Ehkä itse koemme valitettavaa häiriintymistä, niin kuin tapahtui jo 2000 vuotta sitten ensimmäisenä helluntaina. Ensimmäisenä helluntaina oli vihaisia ihmisiä, jotka pilkkasivat opetuslapsia, kun nämä puhuivat Jumalasta – kertoivat Jeesuksesta - ihmisille näiden omilla äidinkielillä, jotka kuulostivat niin vierailta.

Pyhä Henki tarkoittaa Jumalaa itseänsä. Jumalaa emme voi omin silmin nähdä, mutta Jumala toimii ja vaikuttaa tässä meidän keskellämme seurakunnassamme. Pyhä Henki on Jumalan Henki, hyvä Henki, rauhan Henki, rakkauden Henki.

Jumala rakkaudessaan rakentaa rauhaa ja antaa kunkin ihmisen kuulla Jeesuksesta ihmisen omalla kielellä. Jumalan rakkaus on niin hyvä, Jumalan rakkaus koskettaa niin syvästi koko ihmistä.




Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Kotisivut http://personal.inet.fi/business/molari/