Statcounter

maanantai 27. syyskuuta 2010

Tänään olin samanaikaisesti pyhä, syntinen ja sairas



Minun hurskauttani on kovasti epäilty viimeisen kahden vuoden aikana, joten monille ei liene yllätys, että niin epähurskas pappi sairastaakin. Rohkenen pitää itseäni kuitenkin pyhänä niin kuin apostoli Paavali kutsui syntiset seurakunnat pyhiksi Jeesuksen Kristuksen sovitustyön ansiosta. Pyhä ja sairas kohtaavat samassa ihmisessä toisensa: pyhyys on vierasta lahjaa, sairauskin on tällä kertaa kai viruksen tulosta. Kumpikaan ei ole siis minulle alkuperäistä omaa. Luterilaisen uskon mukaan perisyntisyys on ihmiselle aitoa. Kun teemme syntiä, toteutamme omaa pahaa luontoamme, josta pitäisi kuitenkin tehdä parannusta jokapäiväisessä, jatkuvassa katumuksessa. Olen siis ollut tänään samanaikaisesti pyhä, syntinen ja sairas.

Tänään oli täysin tehoton päivä. Toissapäivänä alkoi flunssa. Silloin selvisin jotenkin työtehtävästä. Vihin sulhasen ja morsiameen avioon rakkautta ja keskinäistä kunnioitusta ylistäen. Juhlimme myös erään yli 90 vuotiaan seurakuntalaisen syntymäpäivää. Sunnuntaina paha olo jatkui ja päätin mm. tuosta syystä, että jumalanpalvelus on sanajumalanpalvelus, ei ehtoollisjumalanpalvelus. Olisi ollut ikävä jakaa ehtoollista nuhanenänä, joka oli jo pahentunut kovasti lauantaista. Yritin toki lauantaina ottaa yhteyttä eräisiin pappeihin, että olisivat tulleet tuuraamaan sairasta pappia (tarkoitan fyysisesti sairasta), mutta en saanut mitään vastausta soittoihin ja tekstiviesteihin asian johdosta. Niin sairaana olin töissä. Olen ollut kunnolla sairaslomalla viimeksi vuonna 1997, kun sairaala ei laskenut minua ulos. Tämä ei ole ylpeilyn aihe, että puolikuntoisena joutuu töihin liian usein. Sairastaminen sattuu aina vapaapäiviin tai lomiin. Joskus olen pahan nuhan tähden siirtänyt työtehtävät suunnitelluille tuleville vapaapäiville, jotta työjärjestelyjen avulla olen voinut sairastaa työtä häiritsemättä sen enempää. Ongelmahan ei olisi saada sairaslomaa, vaan vaikeinta olisi etsiä sijaista tapaamisia ja toimituksia varten kovin lyhyellä varoajalla.

Tänään olenkin sitten ollut koko päivän sängyssä. Mitään suurta sankarimaista agenttikeikkaa en ole voinut tehdä tässä kunnossa (en toki muinakaan päivinä ole tehnyt mitään agenttijuttua). En aloittanut edes kaksoislaskutukseen liittyvien juttujen tutkimista. En ole edes juossut tänään maratonia. Ylipäätänsä juoksu on jäänyt surkean vähälle parin viikon aikana, koska olen ollut työpäivinä liian kiireinen ja vapaapäivinä olen ollut puolikuntoinen: en lähde juoksulenkille, jos tunnen kurkun kipeyttä tai pientä nuhaa. Tein vuosi sitten sen virheen, että juoksin sairaanakin. Sen jälkeen kuumeilu ja yskä jatkuivat kohtuuttoman kauan. Olisin halunnut potkia pojan kanssa jalkapalloakin, mutta en jaksanut nousta sängystä ylös. Kuumetta ei ole, mutta sisäisesti tuntuu kuumeinen olo. Lisäksi yskittää pahasti. En ole toki mitannut kuumetta kuumemittarilla.

Tänään on ollut vapaapäivä, joten lepäämiseen on ollut hyvin aikaa senkin tähden. Olen kokenut myös paineita levätä flunssa pois, koska huomenna alkaa Espoon hiippakunnan synodaalikokous. Kokous on kaksipäiväinen. Vaikea ennustaa, miten jaksan tässä kunnossa tarkkailla kokousta aamusta iltaan. Jos kunto ei parane, tuskin jaksan oleilla kokouksessa aamusta iltaan. Ylipäätänsä en ole oikein näiden isojen kokousten ihmisiä.

Sain myös tänään vihdoin terveiset Venäjän tiede- ja kulttuurikeskuksesta, jossa ihmeteltiin, että en ole ollut venäjän tunneilla kahteen viime kertaan. Kerroin, että en ollut saanut asiasta ilmoitusta. Olivat soittaneet kurssin alkamisesta ilmeisesti juuri silloin, kun olin Pietarissa. Onneksi pääsen vielä mukaan venäjänkielen keskustelukurssille. Kun sain nuo terveiset, olin juuri samanaikaisesti auttamassa kotiini tullutta venäläistä vierasta, joka tarvitsi apua veroilmoitukseen liittyvien seikkojen täydennysten johdosta. Ainahan ei meikäläinen pikkukylän antifasistinen kirkkoherra taistele kameroiden edessä barrikadeilla tai kirkon portailla demoneita ja fasistisia voimia vastaan, vaan joskus tekee ihan tällaisia pienien ihmisten hyviä tekojakin – jopa sairaana. Venäläisen maahanmuuttajan ei pidä maksaa Suomen valtiolle veroja enemmän kuin hänen oikea osuutensa olisi.


- - - -

Blogissani ei ole enää kommentointimahdollisuutta. Jos haluat käydä keskustelua kanssani, löydät puhelinnumeroni ja sähköpostiosoitteeni blogin esittelyn yhteydestä. Keskustelua voi käydä myös kanssani facebookin välityksellä

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Kotisivut http://personal.inet.fi/business/molari/

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)