lauantai 15. tammikuuta 2011

2. sunnuntai loppiaisesta: Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa

Pohjan Pyhän Marian kirkko 16.1.2011 klo 10 (Raasepori).

Evankeliumi Joh. 4: 5–26

Matkallaan Jeesus tuli Sykar-nimiseen Samarian kaupunkiin. Sen lähellä oli maa-alue, jonka Jaakob oli antanut pojalleen Joosefille, ja siellä oli Jaakobin kaivo. Matkasta uupuneena Jeesus istahti kaivolle. Oli keskipäivä, noin kuudes tunti.
Eräs samarialainen nainen tuli noutamaan vettä, ja Jeesus sanoi hänelle: »Anna minun juoda astiastasi.» Opetuslapset olivat menneet kaupunkiin ostamaan ruokaa. Samarialaisnainen sanoi: »Sinähän olet juutalainen, kuinka sinä pyydät juotavaa samarialaiselta naiselta?» Juutalaiset eivät näet ole missään tekemisissä samarialaisten kanssa.
Jeesus sanoi naiselle: »Jos tietäisit, minkä lahjan Jumala on antanut, ja ymmärtäisit, kuka sinulta pyytää juotavaa, pyytäisit itse häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä.» Nainen sanoi: »Herra, eihän sinulla edes ole astiaa, ja kaivo on syvä. Mistä sinä lähdevettä ottaisit? Et kai sinä ole suurempi kuin isämme Jaakob, jolta olemme saaneet tämän kaivon? Hän joi itse tämän kaivon vettä, ja sitä joivat hänen poikansa ja hänen karjansakin.» Jeesus vastasi hänelle: »Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano, mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.» Nainen sanoi: »Herra, anna minulle sitä vettä. Silloin minun ei enää tule jano eikä minun tarvitse käydä täällä veden haussa.»
Jeesus sanoi hänelle: »Mene hakemaan miehesikin tänne.» »Ei minulla ole miestä», nainen vastasi. Jeesus sanoi: »Totta puhuit: ei sinulla ole miestä. Viisi miestä sinulla on ollut, ja se, jonka kanssa nyt elät, ei ole sinun miehesi. Siinä puhuit totta.» Nainen sanoi: »Herra, minä huomaan, että sinä olet profeetta. Meidän isämme ovat kumartaneet ja rukoilleet Jumalaa tällä vuorella, kun taas te väitätte, että oikea paikka rukoilla on Jerusalemissa.» Jeesus vastasi: »Usko minua, nainen: tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa. Te kumarratte sellaista, mitä ette tunne, mutta me kumarramme häntä, jonka tunnemme, sillä pelastaja nousee juutalaisten keskuudesta. Tulee aika – ja se on jo nyt – jolloin kaikki oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa. Sellaisia rukoilijoita Isä tahtoo. Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.»
Nainen sanoi: »Minä tiedän kyllä, että Messias tulee.» – Messias tarkoittaa Kristusta. – »Kun hän tulee, hän ilmoittaa meille kaiken.» Jeesus sanoi: »Minä se olen, minä, joka tässä puhun kanssasi.»



Saarna

Samarialaiset olivat hyvin vanhauskoinen juutalainen lahko, joka omaksui pyhäksi kirjakseen ainoastaan viisi Mooseksen kirjaa, minkä vuoksi tästä uskonnollisesta lahkosta kehittyi oma kansanryhmä. Juutalaisen uskon valtaapitävien näkökulmasta samarialaiset leimattiin sekakansaksi ikään kuin juutalaiset oppineet olisivat olleet puhdasoppisia. Samarialaiset kutsuivat itseään Tooran vartijoiksi, Jumalan käskyjen ja sanan suojelijoiksi. Joskus 300-luvulla jKr. heitä oli miljoona, mutta enää heitä on jäljellä alle 1000. Samarialaisia on surmattu sodissa ja vainottu kautta aikojen. Samarialaiset uskovat yhä edelleen, että on vain yksi Jumala, Israelin Jumala. On vain yksi profeetta, Mooses. On vain yksi pyhä kirja, Toora eli viisi Mooseksen kirjaa. On vain yksi pyhä paikka, Garissim-vuori. Messias on Mooseksen kaltainen profeetta, tulee viimeisenä päivänä tuomitsemaan ihmiset.

Jeesus keskustelee nyt miestennielijän kanssa, joka kaiken lisäksi on samarialainen, joita juutalaiset halveksivat ja vihasivat. Tämä nainen tulee kaivolle hakemaan vettä keskipäivällä kaupungin ulkopuolelta. Hän oli hylätty ja halveksittu ei ainoastaan juutalaisen "isäntäkansan" mielissä, vaan myös oman halveksitun mutta itsessään ylimielisen vanhauskoisen samarialaiskansan parissa. Miestennielijä karttoi myös oman väen naisten joukkoa ja tuli eri aikaan kaivolle. Voimme sanoa, että varsin onneton nainen kohtaa Jeesuksen.


Samarialaiset ja juutalaiset olivat molemmat rakentaneet uskonnon, joka kiinnittyi poliittisuskonnolliseen historiaan ja sen myötä tiettyihin paikkoihin: Juutalaiset Jerusalemiin, samarialaiset omaan Garizim-vuoreensa. Emme ehkä tunnista, mutta kullakin kansalla on oma poliittinen historiansa, joka rakentuu yhtäällä vahingossa viekkaasti ja toisaalla johdetun tarkoitusmukaisesti sisälle uskontojen harjoitukseen. Niin syntyy rakkaus tiettyihin paikkoihin ja tapahtumiin, jotka kasvavat Raamatun pelastushistorian rinnalle omalaatuisiksi "tunnussanoiksi" ja "merkeiksi", joita halutaan kuulla ja toistaa. Suomessa lienee omat Tali-Ihantalansa, kaikella kunnioituksella menneiden sukupolvien kokemuksia kohtaan.

Yhtä kaikki Jeesuksen vastaus johtaa Hengen harjoituksia ja rukouksia ihan toisaalle: ”oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa” (Joh. 4:24). Juuri nämä sanat, että Jumala on Henki, jota oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa, tekee siunatuksi mahdollisuudeksi ylittää oman elämän rajalliset puitteet, oman alhaisuuden ja syrjityn aseman, siirtyä myös poliittisten rajalinjojen yläpuolelle Jumalan valtakuntaan, jossa Jeesus asettuu Sykarin kaivon samarialaisnaisen luo lohdulliseen keskusteluun. Tämä nainen oli jopa kaiken muun lisäksi omilla teoillaan liannut elämänsä ja omantuntonsa. Jeesuksen menettelyssä ilmenee hänen jumalallinen voimansa, että hän armahtavassa rakkaudessaan luo rakastettunsa; ei siinä, että otaksuisimme itsemme jalosukuiseksi ja leimaisimme itsetuntoamme vahvistaen muuta kansaa vähempiarvoisiksi uskonnollisen ylimielisyytemme vallassa. Oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa sekä saavat tuntea uuden elämän – ikään kuin kuollut vesi muuttuisi eläväksi, säiliössä seissyt vesi muuttuisi raikkaaksi lähdevedeksi jopa iankaikkista elämää varten. Rukous hengessä ja totuudessa on pyyntöjä, kiitosta ja puhetta elävälle Jumalalle.










- - - -

No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +358 44 322 2661 or my email juhamolari-ÄT-gmail.com (см. -ÄT- = @). You can discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)