sunnuntai 9. tammikuuta 2011

Pääministeri Vladimir Putin vietti kristillisen joulun

Vladimir Putin kastettiin jo pienenä poikana vuonna 1952. Maria-äiti oli harras kristitty. Maria oli uskovainen äiti. Siihen aikaan Neuvostoliitossa oli vallalla virallinen ateismi. Syvästi uskonnolliset ihmiset kohtasivat vainoa. Maria varmisti kaikesta uhkasta huolimatta, että Vladimir-vauva kastettaisiin ortodoksiseen uskoon, vaikka tämä kaste pitäisi tehdä salassa. Maria vei myös poikaansa säännöllisesti jumalanpalveluksiin.


Xavier Lermanin artikkeli Pravda-lehdessä 5.1.2011 oli hyvin kiinnostava. Hän kysyy otsikossa ”miksi Länsi pelkää Putinia”. Artikkelissaan toimittaja kertoo itse asiassa hyvin paljon pääministerin uskonnollisista kokemuksista. Vladimir Putinilla on kasteristi aina kaulassaan eikä ota koskaan sitä pois. Putin on alkanut pitää tätä äitinsä antamaa ristiä erään virallisen Israel-vierailunsa aatosta alkaen. Äiti oli siunannut poikansa ja muistuttanut Herran Jeesuksen pyhästä haudasta. Vladimir Putinin mukaan usko on sisällä miehen sydämessä. Kun Putin joutui Pietarin lähellä datshalla tulipaloon, hän ennätti pelätä, että alumiinista tehty kasteristi olisi tuhoutunut, mutta yllättäen tuhkan keskeltä löytyi risti, joka oli täysin ennallaan.

Kuva: Vladimir Putin tekee oikeaoppisesti ristinmerkin joulujumalanpalveluksessa


Johdonmukaisena äitinsä hartaalle kasvatukselle Venäjän pääministeri Vladimir Putin vieraili ortodoksisen kirkon jouluvigiliassa Alexander ja Antonina roomalaisen katedraalissa (Церковь во имя святых мучеников Александра и Антонины Римских) Selishchen (Селище) kylässä Kostroman alueella (Кострома). Lähes 300 000 asukkaan Kostroman kaupunki sijaitsee Volgan rannalla, Moskovan kehätieltä on 306 kilometriä. Tuon vanhan kaupungin arkeologiasta on paljastunut myös suomalaisugrilaisten kansojen historiaa. Kostroman kaupungin perustamisvuosi on virallisesti 1152. Vuonna 2007 Kostroman juhli 855-vuotisjuhliaan. Vuonna 1246 Kostroma tuli Kostroman itsenäisen ruhtinaskunnan pääkaupungiksi.

Joulu on ortodoksiessa uskossa ”toinen pääsiäinen”. Tämän uskon mukaisesti Vladimir Putin on kahdeksan vuoden ajan käynyt jouluina pienissä kirkoissa Venäjällä. Tällä kertaa hän meni Marttyyrien Alexander ja Antonina roomalaisen kirkkoon. Nämä marttyyrit ovat olleet uskon innoittajia ja vartijoita kirkon vaikeina aikoina 1900-luvulla. Joka militantin ateismin aikana tämä kirkko ei ollut yhtään päivää suljettu. Kirkko on tullut erityisen tunnetuksi lasten pyhäkoulusta ja kesäisin ortodoksisten lasten leiristä. Vuonna 2009 juhlittiin Marttyyrien Alexander ja Antonina roomalaisen kirkkorakennuksen 230 juhlavuotta, sillä vuonna 1779 tälle paikalle pystytettiin nykyinen kivikirkko. Puinen kirkko on vuodelta 1628. Neuvostoliiton aikana oli useita yrityksiä sulkea kirkko, joka sai kokea myös häirintää. Seurakunnan kuukausittain ilmestyvä lehti on nimeltään ”Hengellinen kumppani” («Духовный собеседник»).

Kirkko on omistettu pyhille marttyyreille Alexander ja Antonina. Antonina oli neitsyt kristitty nainen Alexandriasta. Alexander oli keisarin sotilas, myös Alexandriasta kristitty. Antoninaa kidutettiin ja heitettiin vankilaan, eräiden tietojen mukaan bordelliin, koska hänen naimattomuuttaan ei hyväksytty. Diocletianuksen määräyksen mukaan kaikkien syntyperäisten Rooman kansalaisten oli mentävä naimisiin sopivassa iässä; naiset syyllistyivät rikokseen tahallisessa selibaatissa. Alexander meni naisen luo, puki Antoninan sotilasviittaansa ja lähetti naisen vapaaksi. Alexander jäi itse vankeuteen. Vartijat toivat kohta Alexanderin tuomarin luo, kuulustelivat häntä salaliitosta. Alexander tunnusti uskonsa Jeesuksen Kristukseen. Kun Antonina kuuli näistä kuulusteluista, hän meni tuomarin luo, joka päätti kiduttaa kuitenkin sekä Antoninaa että Alexanderia. Tuomari määräsi heidän kätensä katkaistaviksi, heidät piti riisua alastomaksi, polttaa haavoille ja lopulta heittää tuleen. Niin Alexander ja Antonina kärsivät marttyyrin kunnian Kristuksen nimessä, he pääsivät taivaallisen Kuninkaan tuomioistuimen eteen 3. toukokuuta 313 jKr. Sitä vastoin tuo paha tuomari Festus joutui pahan hengen valtaan, henget kiduttivat häntä seitsemän päivää, kunnes Festus kuoli.

Putin ei halua henkilökohtaisen ortodoksisen uskonsa avulla luoda väestöryhmien ja uskontokuntien välisiä jännitteitä, vaan hän opastaa pikemmin tervehenkiseen uskonnollisuuteen, jossa voidaan kunnioittaa lähimmäisiä uskontokunnasta riippumatta. Ekstrimistit ovat olleet Venäjällä ongelmana: he eivät halua kunnioittaa toisen ihmisen uskoa. Pääsääntöisesti ultranationalistiset ortodoksit ja wahhabilaiset muslimit perustavat uskonnollisen kiihkonsa muita ryhmiä vastaan huonoon oman uskontonsa tuntemiseen. Sitä vastoin Putin kuvasi ortodoksisena jouluna toivottavaa kunnioittavaa asennetta: "Meillä on ollut perinne jo vuosisatojen ajan, että ihmiset eri uskontokunnista voivat onnitella toisiaan ja iloita yhdessä näiden lomien aikana. Yhdessä me käymme läpi vaikeita aikoja, ja vapaapäivät käytämme toistemme tervehtimiseen. Olen varma, että tänään, huomenna ja ylihuomenna Venäjän ortodoksit saavat paljon onnitteluja myös muiden uskontojen jäseniltä."

Joulujumalanpalvelusta toimittanut arkkipappi Igor Shashkov (Игорь Шашков) kertoi tyylikkäästi pääministerin vierailusta kirkossa:
"Meille on erittäin tärkeää, että tänä päivänä meidän suuri pomot olivat vain veljiämme ja sisariamme. He olivat yhdessä meidän kanssamme ja rukoilivat . On yllättävää, että me tunnemme samaa iloa."




Putinin kristillinen vakaumus näkyy myös siinä, että hän hyväksyy vain perinteiset avioliitot. Kun länsimaiset toimittajat intomielisesti kysyivät äskettäin tuota asiaa, Putin vastasi mahdollisimman kohteliaasti näkemyksensä oikeasta ja väärästä: ”Samaa sukupuolta olevien avioliitot eivät tuota jälkeläisiä, kuten tiedätte. Olemme melko suvaitsevaisia seksuaalisia vähemmistöjä kohtaan, mutta katsomme kuitenkin, että valtion tulee edistää lisääntymistä, tukea äitejä ja lapsia sekä huolehtia heidän terveydestään”. Vladimir Putin ei myöskään juo, toisin kuin Jeltsin teki. Putin on lausunut huolestuneisuutensa venäläisten rakkaussuhteesta alkoholin kanssa. Hän on tukenut kampanjaa, jonka tavoitteena on leikata alkoholin kulutusta yli puolet seuraavan 10 vuoden aikana.

Minä koen kristittynä ja pappina luonnollisesti erittäin suurta kiitollisuutta, kun näen merkittävän valtiomiehen tekevän ristinmerkin, rukoilevan ja keskittyvän hartauteen jouluna. Mielestäni hartaus, rukous ja Jumalan sanan kuuleminen olisivat hyvin hyödyllisiä yhtä hyvin valtion päättäjille kuin tavalliselle väelle, kun oma aikakautemme elää aika pahassa arvottomuuden kriisissä, kristinuskon postmodernismin mukaisessa ateistisessa metamorfoosissa. Ylipäätänsä ihmiselle tekisi hyvää tuntea rukouksessa, että Pyhä Jumala on hänen itsensä yläpuolella, tämä Jumala on sekä Pyhä Jumala että ihmistärakastava Jumala. Niin uskonto ei muutu irvileukojen leikinlaskun aiheeksi, uskon aarteet eivät tallaudu sikojen tallattavaksi.










- - - -

Blogissani ei ole enää kommentointimahdollisuutta. Jos haluat käydä keskustelua kanssani, löydät puhelinnumeroni ja sähköpostiosoitteeni blogin esittelyn yhteydestä. Keskustelua voi käydä myös kanssani facebookin välityksellä

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Kotisivut http://personal.inet.fi/business/molari/

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)