Statcounter

keskiviikko 12. tammikuuta 2011

Tänään julkistettu tutkintaraportti: Kaczynski halusi hinnalla millä hyvänsä Smolenskin kentälle

Puolalaisten lentokoneen onnettomuusraportin julkaisu oli tänään erinomainen osoitus Venäjän avoimuudesta, tarkoituksena on poistaa tarpeettomat epäluulot.

Kansainvälisen ilmailukomitean tutkimusraportti on julkaistu internetissä koko maailmalle avoimesti. Tämä on sellaista viestintää, jonka tähden toimittajien ja muiden kirjoittajien odottaisi vastuullisuutta asian käsittelyssä onnettomuusraportin julkistamisen jälkeen.

 Nyt on oikea hetki lukea tuo perusteellinen raportti. Olen lukenut sen ripeästi, vaikka en tässä ajassa yksityiskohtaisesti paneutuen.

Tässä muutamia kuvia ja tietoja raportista ja lehdistötilaisuudesta.


Kuva: Onnettomuusraportin sivulta 88 kuva Smolenskin luo tuhoutuneesta koneesta


10.4.2010 tapahtui onnettomuus, jota kukaan ei tässä maailmassa toivonut. Onnettomuus hiljensi yhtä hyvin venäläiset kuin puolalaiset.

Tuossa onnettomuudesa liki taivaallisen kohtalon tavoin puolalaiset poliittisuskonnolliset vainajienpalvojat saivat surmansa lentokoneonnettomuudessa.

 Se oli surullista intomielisyyttä laskeutua Moskovaan hinnalla millä hyvänsä.

Miten on mahdollista, että nimenomaisesti sellaisen "pakanallisen" poliittisuskonnollisen rituaalin suorittajat saivat surmansa? Onko kuoleman taustalla salaliitto?

Paikalla oli toki myös pappeja, mutta Katyn kumarrusmatka oli enemmän ajankohtaista poliittista myytinrakentamista kuin historiallisen vääryyden pelkkää muistamista.

Lentokoneessa oli 96 ihmistä: 8 miehistön jäsentä ja 88 matkustajaa - korkea-arvoisia virkamiehiä, muun muassa presidentti Lech Kaczynski, kenraaleja, kansanedustajia ja pappeja. Puolan valtuuskunnan piti osallistua 70 vuotta sitten tapahtuneen Katyn verilöylyn muistotilaisuuteen.

Venäjä ei ole jättänyt pienintäkään epäselvää, että nykyinen johto ei hyväksy Stalinin määräämää kansanmurhaa, jota tietyt puolalaiset toki olisivat tahtoneet käyttää rituaalimyyttinä myös nykyisen Venäjän määrittämiseen.

Venäjän poliittinen johto ja lennonjohtajat olivat vakavasti järkyttyneitä onnettomuudesta.

Puolan pääministeri keskeytti juuri äsken lomansa loppuraportin valmistumisen johdosta.Kun suru on haihtunut ja uuden poliittiset pelit alkaneet, on surun tässä vaiheessa tullut tyypillisesti esille tarve kiistää omien pyhiinvaeltajien kokemattomuus ja päihtyneisyys.

Tänään lehdistötilaisuudessa julkistetusta yksityiskohtaisesta selvityksestä ja loppuraportista ilmenee, että salaliittoa ei tarvita selitykseksi, kun poliittisuskonnolliset vainajienpalvojat menehtyivät järkyttävästi onnettomuudessa.

Seikkaperäinen raportti on hyvin vaikuttavaa luettavaa (210 sivua, tiedoston koko 23 MB, joten sen avautuminen saattaa kestää kauan) siitä, mitä voi tapahtua, kun lentämiseen liittyvät ulkopuoliset sopimattomat häiriötekijät, poliittinen paine ja huono kokemus. Sää oli erityisen surkea.

Kaiken lisäksi ilmavoimien henkilökunta oli aloittanut kuoleman karnevaalit jo etukäteen: he olivat juovuksissa.

 Teknisen komitean puheenjohtaja Aleksei Morozov (Алексей Морозов) arvosteli myös lentäjien huonoa koulutusta. Esimerkiksi navigaattori oli lentänyt vasta 2,5 kuukautta.


МАК: в кабине Ту-154 находились VIP-

Inter-Tass sanoitti 12.01.2011, 13.30 raportin merkityksen otsikossa, jonka mukaan onnettomuus johtui lentokoneen miehistöstä.

Valtioiden välisen ilmailukomitean johtaja Tatjana Anodina (Татьяна Анодина) selosti tänään tutkintaraporttia ja paljasti tutkijoiden havainneen, että lentäjät eivät uskaltaneet ohjata lentokonetta toiselle kentälle, koska pelkäsivät vihastuttavansa presidentti Kaczynskin.

Ohjaaja itse lausui pohtiessaan ratkaisua, että ”Jos emme laske alas, hän kiusaa minua”. Koneen olisi pitänyt mennä toiselle lentokentälle 55 km:n päähän.

Tutkintaraportin laatineen Tatjana Anonidan johtamaan ilmailukomiteaan kuuluvat edustajat Azerbaidžanista, Armeniasta, Valko-Venäjältä, Georgiasta, Kazakstanista, Kirgisiasta, Moldovasta, Venäjältä, Tadžikistanista, Turkmenistanista, Ukrainasta ja Uzbekistanista.

Kuva: Ohjaamossa käydyt keskustelut ovat hyvässä tallessa



Lech Kaczynski ja 95 muuta tärkeää puolalaista vaikuttajaa kuoli, kun Tu-154 yritti laskeutua Smolenskille.

Puolan ilmavoimien lievästi päihtyneen (0,6 promillea) ”ison pomon”, komentajan ja kenraalin Andrzej Blasikin oleskelu lentokoneen ohjaamossa johti lentäjät vääriin ratkaisuihin. Hän rikkoi myös ohjeistusta ohjaamon steriiliydestä, kun saapui opastaa ja painostaa lentäjiä.

Psykologinen vaikutus oli perusteettoman riskin ottaminen jatkamalla laskeutumista”.

 Venäjän lennonjohtajat eivät antaneet lupaa laskeutumiselle, mutta juopuneen komentajan ja presidentin lentokone päätti suorittaa rituaalisen laskeutumisen kaikesta huolimatta.

Lennonjohtoa olisi ollut aiheellista kuunnella, kuten jälkikäteen tiedämme, mutta nämä jatkoivat luvattoman laskeutumisen suorittamista vaikeissa lento-oloissa.

 Kokematon navigaattori luuli lentävänsä yli 100 metrin korkeudessa. Onnettomuuden syyt eivät olleet luonteeltaan teknisiä.




- - - -


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti