keskiviikko 30. maaliskuuta 2011

Hiihtäjiltä säästynyttä EPOa tarjottiin keväällä 1997 papillekin

Kuva: Pastori Juha Molari oli Israelissa 1998 yhä edelleen hoikkaa poikaa, vaikka oli lenkkeilyn vähentymisen tähden jo tukevoitunut 6-8 kg edellisvuodesta. Kuvassa olen Kyprokselta lähteneen venäläisen turistiryhmän mukana Israelin risteilyllä ja kiertoajelulla.

Juoksin erittäin intohimoisesti 1990-luvun lopulla. Olin vielä hoikka pappismies, kun keväällä 1997 sain tarjouksen epohormonista. En ostanut.

Kesällä 1997 hölkkäsin Forssassa maratonin aikaan 3.04, niin sanotun "valmistavan harjoituksen", sillä tarkoitukseni oli juosta reilun viikon tai kahden viikon kuluttua yli puolituntia parempi aika. Ei onnistunut tavoite: seuraavan maratonin aikana oli kuumesairaana (38,5 astetta) ja juoksu oli keskeytettävä ripuliin. Pääsin kuitenkin lähelle EPO-piirejä Itäkeskuksessa kuntosalin yrittäjän avulla.

Kahden päivittäisen juoksulenkin lisäksi kävin säännöllisesti Itäkeskuksessa Tallinnanaukiolla silloin olevassa kuntosalissa, jossa harjoitin lihasvoimaa. Kuntosalin jykevä yrittäjä oli usein juttusilla kanssani. Tosi sympaattinen henkilö, jolla oli realistinen näkemys huippu-urheilun dopingista.

Olin kysellyt häneltä doping-aineiden käytöstä jo syksyllä 1996, paljon ennen kuin skandaalit tulivat ilmi myöhemmin. En ollut ilmaissut asiaa lainkaan kielteisesti moralisoiden. Erään kerran hän soitti minulle: ”Nyt olisi saatavana EPOa. Pohjanmaalta on hiihtäjiltä jäänyt”. Ilmeisesti hänelle oli tarjottu tuota ainetta myyntiin, joten hän uteliaisuudesta kysyi minulta. Lausuin, että tiedän EPOn hyödyt kestävyyslajeissa, kiinnostaa kovasti, mutta en uskalla sittenkään. Minulla ei riittäisi ehkä rahaa. Minä pelkäsin myös sydämeni puolesta, koska jo muutoin hemoglobiini on yli 160, jopa 170. Jos saisin EPOa, niin voisi muodostua terveydellinen riski, koska minulla ei ole mitään lääkärin valvontaa lähituntumassa.

Pidän aivan selvänä, että hiihtäjät ovat käyttäneet hemoglobiinia kohottavaa EPO-hormonia. Minun kummallinen kohtaloni vie aina yhä uudestaan lähelle tapahtumia, joista saamme lukea lehdistä. Tämä mainittu EPO oli tulossa Pohjanmaalta hiihtäjien keskuudesta. En osaa tarkentaa, keneltä oli jäänyt yli tarpeen.



- - - -

No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +358 44 322 2661 or my email juhamolari-ÄT-gmail.com (см. -ÄT- = @). You can discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)