sunnuntai 17. huhtikuuta 2011

Espanjaksi arvio Espoon tuomiokapitulin, Mikael Storsjön ja Kavkaz Centerin merkillisyyksistä

SUSPENDIDO SACERDOTE POR BAUTIZAR COMO "EXTREMISTA" A SITIO WEB EN UNA ENTREVISTA A RT








Meillä on nyt Espoossa maailman tunnetuin tuomiokapituli. Uutiset eivät kerro sen toiminnasta vain espanjaksi, vaan myös ranskaksi, saksaksi, italiaksi, kiinaksi, englanniksi, venäjäksi jne.

Länsi-Uusimaan haastattelussa lainoppinut asessori Ulla-Maija Halme lausui, ettei heihin vaikuta mikään painostus. Tämä ilmaus näyttää erikoiselta pappismiehen muistojen perusteella, sillä syksyllä 2010 homojen ja homoja tukevien tahojen painostus vaikutti kovastikin kirkkoon: piispa Mikko Heikka esitelmöi omia arveluttavia näkemyksiään ja halusi pelastaa kirkon väestökadolta.

Heikka ja Espoon tuomiokapituli on tunnettu siitä, että he tahtovat luopua Pyhästä Raamatusta mainitun poliittisen intressin tähden, joka liittyy homouden siunaamiseen kirkoissa.

”Painostus” vaikuttaa erikoiselta myös toisen kokemuksen valossa: soitin Halmeelle, koska tämä oli yrittänyt soittaa minulle puhelimella. Vastasin uutisen kuulemisen jälkeen, että tämä johtaa varmasti vastatoimiin. Kerroin muutamia mahdollisuuksia, joista Halmeen on hyvä olla tietoinen. Silloin Halme lausui paljastavasti: ”Uhkailetko sinä meitäkin niin kuin kaikkia muita?” Halme on muodostanut oman merkillisen näkemyksensä, minkä tähden kaikki hänen julkiset lausuntonsa ja kirjoitetut selvitykset ovat niin terroristin sponsoroita tukevia ikään kuin varsinainen ongelma olisikin pappi, joka puhuu kansainvälisen ymmärryksen mukaisesti avoimesti. Halme ei ole myöskään pitänyt siitä, että olen moittinut Kavkaz Centeria puolustavien kantelijoiden papereiden lähettämistä ex-työtovereilleni ja seurakuntaneuvoston silloisille jäsenille jo välittömästi, vaikka itse en edes tiennyt kanteluiden olemassaolosta ja asiapapereista moniin kuukausiin. Mielestäni tuomiokapituli toimi mainitulla tavalla ”myrkynkylväjänä” taktisesti ja tarkoitushakuisesti. Sitä minun on yhä vaikea käsittää, miten kirkko aloittaa puolustaa Kavkaz Centerin kaltaista järjestelmää!

Sitä vastoin toisessa kysymyksessä Espoon tuomiokapituli pitää tiukasti tahtonsa, kun vastassa on kansainvälisesti tunnustettu seikka tiettyjen terroristijärjestöjen vaarallisuudesta. Siinä ei Espoon tuomiokapituli myöntynyt edes YK:n turvallisuusneuvoston esittämään pakotevaatimukseen ja sen edellyttämään ymmärrykseen. Näitä terroristijärjestöjä ei olisi tuomiokapitulin mukaan ”sopivaa” arvostella niin kärkevästi kuin olen tehnyt. Se olisi muka kristinuskon väärinkäyttöä. Mainittakoon, että en ole kirkkotilassa tai seurakuntatalolla koskaan pitänyt terrorismia koskevia opetuspuheita tai rukoushetkiä, vaan nämä ovat liittyneet kansalaisaktivismiin rauhan hyväksi. Itse asiassa de facto tuomiokapituli perustelee asiansa väitteellä, joka on lainattu Kavkaz Centerin omistavan Mikael Storsjön kantelukirjeestä, että Kavkaz Center on laillisesti Ruotsissa rekisteröity yhteisö, jonka toimintaa ei Suomessa mikään viranomainen puutu. Tuomiokapituli määrittää (10.2.2011 § 3 s. 10) sananvapauden rajaksi vain viranomaismenettelyn ilman julkista tiukkaa keskustelua:
Molari arvostelee Kavkaz Center –nimistä organisaatiota terroristien tiedotuskanavaksi. Organisaation palvelin toimii Suomessa Storsjön yrityksen tiloissa, ja Storsjön mukaan organisaation toiminta on todettu Ruotsissa lailliseksi. Tuomiokapitulin toimivaltaan ei kuulu Kavkaz Centerin toiminnan laillisuuden arviointi. Koska tietoon ei ole tullut, että Suomen viranomaiset olisivat kieltäneet organisaation toiminnan tai puuttuneet siihen, on lähtökohtana pidettävä, että toiminta on laillista". (tuomiokapituli)

Tutkinta-asiamies Jorma Back tahtoi käyttää aikaani opettaakseen minua Pohjan kirkkoherravirastossa ja tarinoi avoimesti terrorismia tukevia käsityksiään kaunisteltuun tarinaan käärittynä: tarinan mukaan Kavkaz Center edusta Pohjois-Kaukasian sorretun ja köyhän kansan ääntä! Back tunnusti paneutuneensa hyvin puutteellisesti vastineisiini: hän ei ollut esimerkiksi lukenut lainkaan vastaustani 3.2. (2010–00259 ja 2010–00234)!

En vieritä kaikkea vastuuta terroristisivuston tukemisesta Espoon tuomiokapitulin Halmeelle, Heikalle ja Backille, vaan kasvotusten saamani kokemuksen perusteella russofobiset tyypit löytyvät kapitulin jäsenistä tai heihin läheisesti vaikuttavista muistakin henkilöistä, joista tärkeimpinä ovat: pappisasessori Mauri Vihko ja lääninrovasti Juhani Korte.

Vihko halusi voimakkaasti puhutella minua kirkkoherrojen ja tuomiokapitulien koulutustilaisuuden ruokatauolla Naantalissa. Vihko on kovasti kypäräpääpappihenkinen mies, joka pakenee veltostuneisuuttansa ultra-isänmaallisuuteen. Castellsin käsitteitä soveltaen nämä tietyt kypäräpääpapit pakenevat pienen Suomen globalisoitumista ja monikulttuuristumista yltiöisänmaallisuuteen, jossa kirkon vanhojen traditioiden mukaisesti Venäjä rakennetaan taas uhkaksi. Vihko hyökkäsi häpeilemättömästi Johan Bäckmania vastaan ja ystävyyttäni Bäckmanin kanssa. Vihkon mukaan Bäckman turmelee Suomen ja Venäjän suhteita. Tiettyjä asioita ei saisi muka kertoa avoimesti Venäjällä. Vihko esitti myös merkillisen näkemyksensä Venäjän sananvapaudesta ja toimittajista. Kokonaisuudessaan tuli ilmeiseksi kirkollinen kaksinaismoraali.

Erään raportin kirjoittaja on tuomiokapitulin siihen määräämä eräs kirkkoherra, lääninrovasti Juhani Korte. Kysyin Korten näkemystä Kalliossa seurakuntien virastotalossa koulutustilaisuuden yhteydessä, miten hän saattoi päätyä tällaiseen kirjoittamiseen. Mies vältteli vastuuta ja sanoi, että hän kirjoitti vain mitä kuuli. Korte kysyi, oliko hän sitten ”epäpätevä”. Myönsin, että toiminta on perusteellisesti epäpätevä, koska raporttiin on kirjattu tarinoita, joiden todenperäisyyttä ei ole lainkaan varmistettu. Miten noiden tarinoiden avulla voi varmistaa asioiden tositila? Tarinoita ei ole mitenkään yksilöity, dokumentoitu päivämäärien tai paikkojen tai muiden tunnistetietojen perusteella. Pelkkä väite, että Molari ja hänen perheensä asuu Venäjällä riitti ikään kuin näytöksi, kun tietojärjestelmistä olisi voinut saada oikean tiedon siitä, että olen työpaikallani jopa vapaapäivinä. Yksinkertaisesti dokumentointia ei ole tehty. Kysymykseni Korte siirtyi tämän jälkeen aamukahville ja keskusteli rinta rottingilla sotilaspappiharrastuksistaan useissa harjoituksissa. Saatan epäillä nytkin, että raportin kirjoittajalla ei ollut pientäkään pyrkimystä rehellisyyteen tiettyjen aatteellisten antipatioiden johdosta. Espoon tuomiokapitulin päätöksen tekijät ovat kypäräpääpappeja, joiden palaverissa alkuvuodesta 2010 Naantalissa oli kaksi tärkeää asiaa: (1) homojen oikeuksien turvaaminen; (2) sodassa kaatuvien hautausmaiden kiireellinen perustaminen salaisessa yhteistyössä armeijan kanssa.

Annoin vastaukseni tuomiokapitulille kullakin kertaa asianmukaisessa järjestyksessä, mutta kapituli ilmoitti, etteivät he edes lue vastauksiani. Heillä on näkemys terrorismin hyväksyttävyydestä. Itse asiassa annoin hyvin perusteelliset selvitykset (useita satoja sivuja) siitä, miten Kavkaz Center on sen syntymisestään alkaen ollut merkittävä osa terroristien likaista toimintaa. Annoin nimiä, annoin tekoja, annoin nauhoitettuja puheluita jne. Siitä huolimatta tuomiokapituli katsoo, että Kavkaz Center-sivustoa ja sen tukijoita ei sovi arvotella niin "sopimattomasti" kuin olen tehnyt. Mielestäni tämä päätös ei voi enää perustua tuomiokapitulin tietämättömyyteen, vaan tahalliseen Venäjä-vihamielisyyteen. Tietenkään kyse ei ole ollut siitä, että olisin "Venäjämielinen" tai "Kremlin rahoittama", vaan olen ajattellut luonnollista hyvää kanssakäymistä eri valtioiden ja kansojen välillä, jossa valtiot näkevät tarpeelliseksi yhteistyön myös turvallisuuden ja rauhan hyväksi. Tietenkin tällaiset kohtalot antavat kovan kokemuksen minulle: en mitenkään sopeudu suomalaiseen kaksinaismoraaliin.



Minulla ei ole tietenkään mitään toimeentuloa tällä hetkellä, päivä päivältä on vähemmän rahaa kuin viranirtisanomishetkellä kädessä ollut 149 euroa. Omaisuutta ei ole lainkaan. Lupauksia ja kannustusta on sitä vastoin paljon. Huomenna maanantaina myyn autoni pois, jotta saan autovelkani kuitattua. Ehkä auton vakuutusmaksuista saan vähän pankkitilille ruokaa varten ja internet-liittymän maksuun. Muut velat täytyy antaa mennä ulosottoon, koska käytännössä ulosotto ei merkitse mitään eroa toimeentuloni tasossa, sillä tietyn suojaosuuden alle jääviä ansioita ei ulosottomies voi koskea. Luonnollisesti mielenkiintoni säilyy uskonnollisten, aatteellisten ja poliittisten liikkeiden tutkimuksessa. Sikäli kuin löytäisin asiaan liittyvän työtehtävän Venäjältä, niin wahhabilaiset ja heidän kansainväliset verkostonsa saisivat tämän jälkeen vapista entistä enemmän, kun tekisin tutkimuksia hyvässä työyhteisössä ja palkallisesti. Tällä hetkellä en tiedä tulevaisuuttani, mutta olen oppinut luottamuksen sen Jumalan antaman kauniin kokemuksen avulla, että aina jotakin parempaa, kiinnostavaa ja uutta aukenee tulevaisuudessa.


Ps.
kävin äsken jo äänestämässä Rimma Salosta eduskuntaan!




- - - -

No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +358 44 322 2661 or my email juhamolari-ÄT-gmail.com (см. -ÄT- = @). You can discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)

Молари, Юха — Википедия