lauantai 11. kesäkuuta 2011

On kesälauantai, ystäväni, kesälauantai!

Aleksandr Puškin (Александр Пушкин) kirjoitti runon Пора, мой друг, пора! (On aika, ystäväni, on aika!) vuoden 1834 alussa. Tähän runoon ja jokaiseen sen ilmaukseen liittyy hyvin seikkaperäinen tulkintahistoria. Ammattilaiset ja harrastajat ovat pohtineet runon kohtalokkuutta ja syvällisyyttä satoja sivuja erilaisissa julkaisuissa.



Venäjän ja suomen taitoni eivät tarjoa edellytyksiä taidokkaalle käännökselle. En osaa luoda runoa. En myöskään voi tuoda esille niitä syvempiä tunteita, joita runoilija kirjoittaa vaimolleen. Runosta käytyä keskustelua voi seurata jossakin määrin venäläisen hakukoneen Yandexin hakusanojen Пора, мой друг, пора! avulla.

On aika, ystäväni, on aika! Sydän kysyy rauhaa –
Päivät lentävät, ja jokainen tunti ottaa
hetken elämästä, mutta me, sinä ja minä,
odotamme elämää, ja kas kummaa – äkkiä kuolemme.
Valossa ei onnea, mutta rauha ja vapaus
Jo kauan minä olen unelmoinut kadehdittavasta kohtalosta –
Jo kauan minä, väsynyt orja, olen suunnitellut paeta
kaukaiseen luostariin toimiin ja puhtaaseen iloon.


Tänään oli huikea tapaus elämässäni: ensimmäinen kesäkuun helteinen lauantaipäivä, joka on minulle vapaa sitten vuoden 2003. Sen jälkeen ei ole ollut vapaita lauantaipäiviä kesäkuussa! Jo täydet seitsemän vuotta olen ollut kesäkuussa jokainen lauantai varattu kirkollisiin tehtäviin. Tänään paistoi aurinko. Olin vapaa työvelvollisuuksista. Tämä kohtalo on taivaasta tullutta lahjaa: aurinko paistaa myös köyhälle ja työttömälle.

Rantalauantai ei maksanut mitään. Tulin ja menin polkupyörällä. Juomisena oli kotona tehtyä teetä. Syömistä aikamies ei tarvitse 5-6 tuntia varten, kun tätä ennen on syönyt riittämiin. Väsynyt ex-orja makasi hiekkarannalla ja yritti saada selvyyttä Aleksandr Puškinin venäjänkielisestä runosta.




- - - - - - -



No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +7911 2970525 (in Russia) +358 44 322 2661 (in Finland) or my email juhamolari-ÄT-gmail.com or juhamolari-ÄT-mail.ru (см. -ÄT- = @). In principle, you could discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

Juha Molari -mail.ru -blog

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)