lauantai 23. heinäkuuta 2011

Oslon uusnatsien orgiat ovat jatkuneet liian kauan

Oslon uusnatsin tai oikeistolaisen nuoren miehen järkyttävä hyökkäys ja lukuisat viattomat uhrit olivat seurausta uusnatsien propagandan sallimisesta. Kriisin merkkejä on ollut nähtävissä jo pitemmän aikaa. Siitä huolimatta koen ennenaikaiseksi tehdä päätelmiä nuoren miehen Somali-kriittisistä lausahduksista, joita iltapäivälehdet ovat tunnetulla tarkkuudellaan siteeranneet, iskun käytännölliseen toteuttamiseen sosiaalidemokraattien nuorten leirille. Poliittisen retoriikan, terrori-iskun ja kohteen välillä on monta kysymysmerkkiä, joihin pitää vastata ennen yleistäviä johtopäätöksiä skandinavisen politiikan kehityssuunnista.

Huolestuneisuuteen on aihetta, vaikka yksittäistapauksessa ei pidä tehdä vielä johtopäätöksiä niukan lehtiaineiston perusteella. Kirjoitin maaliskuussa 2011 huolestuneena, että suomalaisten ja ruotsalaisten IT-resurssien avulla Kavkaz Center pitää orgioita Oslon uusnatsien kanssa. Toimittaja Jevgeni Dyakonov – joka on yrittänyt päästä myös Skype-yhteyteen kanssani, oli siinä vaiheessa Kavkaz Centerin ja uusnatsien mielenkiinnon kohteena. Hänen harrastuksiinsa kuului tunnettujen uusnatsien Vjatšeslav Datsikin ja Stanislav Kalashnikovin fanittaminen. Tällä kertaa epäillyksi on julkisuudessa nimetty Anders Behring Breivik. Hänen ajattelussaan on hyvin samaa ääntä kuin keväällä 2011 kuului Oslosta. Sama ääni ei kuitenkaan syntynyt väistämättä samassa ryhmässä. Breivik perustelee, että nykyajan taistelu ei käydä kapitalismin ja sosialismin välillä, vaan nationalismin ja internationalismin. Hänen mukaansa internationalismi ja monikulttuurisuus - erilaisten ihmisten elämä yhdessä - edustaa ilmiöitä, joita hän vastustaa voimakkaasti. Samanlaisia ääniä kuului jo keväällä 2011 Oslosta erään toisen antifasisti-fasisti -konfliktin yhteydestä. Poliisin mukaan Breivik ei ollut kuitenkaan mihinkään kansainväliseen terroristiryhmään yhteydessä.



Turvallisuuusarvioista ja tulkinnoista

Suomessa on pohdittu turvallisuusarvioiden tarkistamista. Oslon terroriteon kulusta ei kuitenkaan ole opittu perusasioita vieläkään.

(1) Isku ei tapahtunut valtakunnan poliittista johtoa vastaan. Turvallisuustoimissa tulisi ottaa tavallisten ihmisten kokema uhka paremmin kuin tähän saakka, kun valtioneuvosto on ollut erityisen suojeluksen kohteena. Pohdittavaksi sopii, miksi Breivik löysi uhreikseen sosiaalidemokraattien nuorisoleirin.

(2) Natsi-ideologian tai kovan nationalistisen ideologian salliminen on ollut pitkäaikaista; ideologiaa on levitetty internetissä eikä siihen ole puututtu.

(3) Oslon historian pahin terroriteko ei ole muslimien tekemä, vaan itseään kristityksi kutsuvan henkilön. Islam-fobia on kristillisten "konservatiivien" nationalistien vakava erehdys. "Konservatiivisuus" on syytä sijoittaa sitaatteihin, koska toimittajien valitsema kieli ei ole uskonnonhistoriallisesti tai kirkkohistoriallisesti kovin määrittelevä ja täsmällinen.

(4) Iskun suorittanut nuori mies oli elänyt äitinsä kanssa vuodet, hän oli ilman toimeentuloa ja ansioita. Nuori mies ei löytänyt kuitenkaan voimaa vasemmistolaisesta kamppailusta epäoikeudenmukaisuutta vastaan, vaan alkoi taistelunsa monikulttuurisuutta vastaan; hän siirsi oman pahan tilanteensa ulkoiseen viholliseen, jollaiseksi hän löysi monikulttuurisuuden ja sen hyväksyjät. Hän ei kuitenkaan iskenyt somaleita vastaan, joista on iltapäivälehdissä kirjoitettu, vaan norjalaisia nuoria vastaan. Aatteellisten "kotien" avulla ei voi pätevästi selittää toimivien yksilöiden koko käytöstä, joten poliittisen liikkeen ja yksilön suorittaman teon välillä ei ole determinististä loogista välttämättömyyttä. Yksilön henkilöhistoriaa ja psyykeen ongelmia ei pidä sivuuttaa poliittisen keskustelun ja teorianmuodostuksen innossa.

(5) Nuoren miehen tarina ei vielä tiedä kertoa, missä määrin läheiset ihmis- ja rakkaussuhteet sekä pettymykset ovat olleet laukaiseva tekijä katastrofaaliselle käytökselle. Kolmikymppinen mies asui äitinsä kanssa, mikä tietysti kertoo, etteivät naissuhteet ole edenneet kohtuullisesti.

(6) Ideologia tai ryhmä on usein sisäisten psyykkisten ongelmien fasadi. Julkisuudessa esitetyissä useissa tulkinnoissa on ollut tyypillinen "post-marxilainen" tulkintaharha, joissa rakenteen avulla selitetään miltein kaikkea: kuvitelma ideologisten yhteisöjen kaiken johtavasta luonteesta. Sitä vastoin yhtä hyvin marxilaisten, kristittyjen kuin islamistiterroristien tutkinnassa ollut piirre, joka jää sivuun julkisessa populaarispekulaatiossa. Ideologia tai ryhmä on usein sisäisten psyykkisten ongelmien fasadi. Olen lukenut Breivikin "kirjaa", 1500 sivua. Ensinnäkin sen paksuus kertoo fanaatikosta. Kyse ei ole aatteen luoma välttämättömyys, vaan psyykkeen pakottava tarve. Toiseksi, psyykkinen pakottava fanaattinen häiriö löytää minkä tahansa ideologian tai ryhmän fasadikseen. Kolmanneksi, kirjassa on kyllä retoriikkaa, joka on tyypillinen nimenomaisesti uudemmalle uusnatsiliikkeelle Amerikassa, Euroopassa ja Venäjällä, esim. viittaus pan-eurooppalaiseen patriottiseen liikkeeseen. Hän viittaa myös siskojen ja veljien tukeen monissa Euroopan maissa, esim.

Andrew Berwick, London, England - 2011
Justiciar Knight Commander for Knights Templar Europe and one of several leaders of the National and pan-European Patriotic Resistance Movement
With the assistance from brothers and sisters in England, France, Germany, Sweden,
Austria, Italy, Spain, Finland, Belgium, the Netherlands, Denmark, the US et


Uusnatsiyhteisö on rakentanut pahaa objektia pitkän aikaa

Kavkaz Center keksi maaliskuussa tarinan, että Bäckman, Molari ja Tammi pistivät laukkunsa nopeasti matkakuntoon, kävivät Oslossa pieksämässä toimittajat ja tulivat Suomeen. Uusnatsit loivat mielikuvan vasemmistolaisista moraalittomista antifasisteista, joilla olisi väkivaltaisia pyrkimyksiä. Oslon monikansalliset uusnatsit ovat käyneet koko vuoden väkivaltaista sotaansa oikeusvaltiota ja antifasisteja vastaan. Nyt tapahtunut murhenäytelmä osoittaa, että uusnatsien propagandan levittämiseen pitäisi puuttua entistä määrätietoisemmin, uusnatsien toiminnan hyväksyminen on eurooppalaisen ihmiskäsityksen vastaista.

Kiinnostavaa, että Kavkaz Centerin uusnatsi-kontaktit eivät ole Oslosta käsin vielä kommentoineet uusimman terrori-iskun kulkua. Ovatko he olleet ehkä viranomaisten kuultavana tapahtumien johdosta? Miksi KC:n uusnatsikirjoittajat eivät ole tuoneet julki tunnelmia ryhmän sisältä käsin?

Keväällä 2011 tuli ilmi, että mainittu toimittaja Djakonov oli kirjoittanut hyvin rasistisia ja muukalaisvihamielisiä näkemyksiä. Erityisesti hän oli hyvin tunnettu Norjassa alatyylisistä videohyökkäyksistä antifasisteja ja vasemmistolaisia vastaan. Oslon terrori-iskujen toteuttaja(t) eivät suinkaan ole tietämättömiä tuosta paikallisesta uusnatsien propagandasta ja väkivaltaisesta ilmapiiristä antifasisteja ja vasemmistolaisia vastaan.

Keväällä 2011 tuli ilmi, että Djakonov ei ilmaissut mitään kaunista ja kunnioittavaa sen enempää islamista kuin kristinuskosta. Djakonov ei ole itse osallinen Oslon tragediaan. Ilmapiiri on ollut havaittavasti huolestuttava pitemmän aikaa. Venäläisten uusnatsien järjestö ”slaavilaisten unioni” kutsui omassa jutussaan Djakonovia ”meidän kollegaksemme”. Uusnatsit olivat yhdessä ympäri maailmaa kiinnostuneet Oslon tapahtumista – tämä jo keväällä 2011. Djakonov ja Kavkaz Center kirjoittivat, että Oslon vasemmistolaiset ovat pederasteja – niin myös Suomen antifasistista komiteaa alettiin kutsua samalla leimalla – keväällä 2011. Noilla leimoilla ja pahemmilla internetin "puoliksi" suljetuissa sosiaaliverkostoissa avoimesti arjalaista ideologiaa ja toimintaa edustavat henkilöt kirjoittivat hurjia juttuja myös meikäläistä vastaan, ym.

6. maaliskuuta 2011 julkaisemassaan tarinassa kansallissosialistit väittivät, että antifasistit ja vasemmistolaiset ääriryhmät olisivat hyökänneet Venäjältä kotoisin olevan Stanislav Kalashnikovin kimppuuun Oslossa. Kyseisellä miehellä on tatutointifirma. Hän on heavy metalli –musiikin fani. Hänellä on ollut facebook-profiili 19 joulukuuta 2008 alkaen. Facebookissa hän linkittää ”Punaisen Tarzanin” Vjatšeslav Datsikin kanssa, joka ilmoittaa Kalashnikovin yhdeksi hänen kolmesta facebook-ystävästään. Lisäksi Datsik ilmoittaa Facebookissa filosofiakseen ”Kunnia rodulle! Kuolema hirviöille!”. Keväällä 2011 Oslossa kuhistiin aggressiivisesti uusnatsien keskuudessa Punaisen Tarzanin oikeudenkäynnin ja karkotuksen tähden. Uusnatsit leimasivat syyllisiksi karkotukselle vasemmistolaiset ja antifasistiset nuoret aktivistit. Breivikin henkilökuva ei ole sitä vastoin lainkaan metallimiehen profiili, vaan ylikorostuneen kristillisen fanatiikon kuva. Erilaisista taustoista käsin ratkaisumallit ovat kaventuneet molemmissa tapauksissa taisteluksi - jopa sodaksi - monikulttuurisuutta vastaan.

Kuva: Vjatšeslav Datsik – Venäjältä Osloon paennut uusnatsi, jonka Norja palautti Venäjälle rangaistusta kärsimään


Kuva: Norjan poliisi iski 24.2.2011 uusnatsien tiloihin Oslossa


Poliisi iski 24. helmikuuta uusnatsi Datsikin ystävän tatuointi-tiloihin Oslossa. Kolme venäläissyntyistä miestä pidätettiin samassa yhteydessä. Yksi pidätetyistä oli Alexander Moskofkin. Pidätyksen yhteydessä poliisi takavarikoi laittomia aseita. Moskofkin puolusti, että antifasistit haluavat hyökätä heitä vastaan, minkä johdosta uusnatsit tarvitsevat paljon aseita. Oslon poliisi epäili uusnatsien suunnittelevan terrori-iskua – keväällä 2011.

Djakovon julkaisi 2. maaliskuuta äärimmäisen vihamielisen videon varoitukseksi vanhemmille, jos näiden lapset ovat antifasisteja. Videon mukaan antifasistit ovat "nuoria juoppoja, joita kiinnostaa alkoholin ohessa seksi ja huumeet". Djakonovin mainostama, itsensä Diakonoff-nimimerkillä (Евгений Дьяконов) toimittama video väittää antifasisteja "pedofiileiksi"..

Kuva: Jevgeni Djakonovin loukkaava väite antifasistien elämäntavasta ja filosofiasta, kuva Djakonovin tekemästä videosta


Livejournalin diakonoff-blogissaan hän esittää 26. helmikuuta 2011, että Datsikin pidätys olisi ollut mitä vakavin ihmisoikeusloukkaus Norjassa. Hänen mukaansa poliisi oli saanut viestin terrori-iskun valmistelusta, jolloin poliisi tunkeutui 24. helmikuuta 2011 noin kello 14 tatuointi-saliin, ”Metal Tattoo”, ja Djakonovin mukaan jopa pisti 45 minuutiksi alastomat ihmiset lumihankeen. Salin omistaja on Stanislav Prikhodko (Станислав Приходько), joka oli Datsikin kumppani. Stanislav on itse Viron kansalainen. Toinen kumppani oli Valentin Ljuby (Валентин Любый), Ukrainan kansalainen. 

Blogissaan Djakonov vetoaa tiukasti Datsikin puolesta: hänen mukaan Oslon poliisipiiri ei liikuta sormeaan valkoisen miehen puolustamiseksi, kun tämä on vaarassa. Djakonov perusti 18. helmikuuta 2010 Facebookiin jopa oman sivuston Datsikin puolesta, jotta uusnatsia ei karkotettaisi Venäjälle oikeudenkäyntiä ja tuomion kärsimistä varten. Djakonov moittii blogissaan 26. helmikuuta kello 11:50 myös hyvin ankarasti Ukrainan kansalaisen karkotusta Norjasta. Pidätyksessä oli nimetty, että nuo henkilöt olivat ”Venäjän fasistisen järjestön jäseniä”. Sitä vastoin Djakonovin mukaan venäläinen nationalisti Datsik ei ole uhka Norjalle, vaan Norjassa olisi ratkaistava suuremmat ongelmat: ”kymmenet tuhannet sosiaaliloiset ja poliisin korruptio, katujen rikollisuus, huumekauppa, pedofilia, islam, maahanmuuttajien ja pakolaisten järjestämä kaaos”. Valitettavasti joku kiihkeästi henkilökohtaista tuskaansa kristinuskon avulla selittävä henkilö omaksuu Raamatun ohessa myös tuollaiset natsimääritelmät ja ratkaisumallit yhteiskunnan vallitsevista ongelmista.





- - - - - - -



No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +7911 2970525 (in Russia) +358 44 322 2661 (in Finland) or my email juhamolari-ÄT-gmail.com or juhamolari-ÄT-mail.ru (см. -ÄT- = @). In principle, you could discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

Juha Molari -mail.ru -blog

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)