tiistai 12. heinäkuuta 2011

Pyhien apostoleiden Pietarin ja Paavalin päivä


Патриарх отслужил литургию в честь Петра и Павла

Venäjän ortodoksinen kirkko juhlii 12. heinäkuuta Pyhien apostoleiden Pietarin ja Paavalin päivää (День святых апостолов Петра и Павла). Apostolit Pietari ja Paavali olivat ennenkaikkea Jeesuksen ylösnousemuksen todistajia.

Venäläinen media on monipuolisesti havainnut kirkollisen juhlapäivän. 12. heinäkuuta Tulassa avattiin Pietarin ja Paavalin kirkko. Tulan metropoliitta vihki kirkon käyttöä varten.

Pietarissa Pietari-Paavalin katedraalissa – Pietarin korkeimmassa rakennuksessa – oli juhlapäivän aattoyönä koko yön kestänyt yöliturgia. Edes Gazpromin mahtava rakennus ei saanut nousta yli Pietari-Paavalin katedraalin, joka muistuttaa kaupungin taivaallisista suojelijoista. Yöllisen liturgian toimitti Saratovin ja Volskin alueen piispa Longin. Liturgiassa on kyse myös Pietarin kaupungin virallisen päätöksen mukaisesta muistosta: ensimmäistä kertaa kaupungin taivaallisia suojelijoitaan – apostoleita Pietari ja Paavali. Liturgiassa muistettiin myös Bulgaria-laivan onnettomuuden tähden surijoita.

Tänään Pietarinhovi ("Петергоф") avasi entisöidyn Pietarin ja Paavalin kirkon. Toisen maailmansodan aikana vuonna 1941 kirkko poltettiin ja tuhottiin, kun natsi-Saksa tahtoi liittolaistensa kanssa kukistaa Leningradin. Kirkon julkisivu on Venäjän barokkia. Kirkon sisätilojen entisöinti kesti kahdeksan vuotta. Tehtävä ei ollut helppo. Temppeli oli rakennettu vuonna 1747-1751. Piispa Markel vihki kirkon uudestaan käyttöönsä. 15. heinäkuuta alkaen kirkko on myös turisteille avoin.

Moskovassa Punaisella torilla muistettiin Apostoleiden Pietarin ja Paavalin kirkon pyhittämisen 450 vuotispäivää, 12 heinäkuuta 1561. Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Kirill toimitti liturgian, rinnallaan arkkipiispa Arseni. Myös Moskovassa muistettiin Bulgaria-laivan uhreja.

Pyhäpäivän hartaudessa munkki Simeon (Иеромонах Симеон (Томачинский)) lausui osuvasti, että ”nykymaailmassa on paljon sankareita, ja myös runsaasti epäjumalia, jotka koristavat T-paitoja ja julisteita, joista kirjoitetaan sensaatiolehdistössä. Mutta meillä kristityillä on omat sankarimme. Ne eivät ole sellaisia kuin epäjumalat. Tänään muistetaan kahta näistä sankareista”.

Moskovan ortodoksinen kirkko osoittautuu oikeasti uskossa eläväksi seurakunnaksi, joka saa aina uudistuvaa voimaa apostoleita Pietaria ja Paavalia arvostaen. Päivän kirjoituksissa ja puheissa on selvästi muistettu, että Pietari ja Paavali olivat ihmisiä. Simon ja Saulus eivät ole ongelmineen unohtuneet ortodoksisen kirkon opetuksesta.

UT:n kirjoitusten akateemisen tutkimisen ja lukemisen tarpeellisuutta on myös muistettu. "Liberalisoituminen" irti apostoleista Pietarista ja Paavalista ei ole akateemisen tutkimuksen hedelmä tai johtopäätös, vaan epäuskon ja väärien asenteiden ilmaus. Tutkimus on hyvin voinut esittää argumentteja sen puolesta, että muutamat Paavalin nimissä kirjoitetuista kirjeistä ei tulisi aidosti Paavalin omasta kynästä, vaan jonkun toisen kirjoittamana hänen nimiinsä. Asiassa järkyttyminen olisi kuitenkin ennenaikaista kiivailua itsevalitun ongelman avulla. Pietarin ja Paavalin tiedetään joutuneen käytännöllisteologiseen jännitteeseen ns. Antiokian konfliktin tähden, josta Paavali kirjoittaa Galatalaiskirjeen 2 luvussa ja Luukas Apostolien tekojen 15 luvussa jossakin määrin erilaiset kuvaukset. Pietari säikähti Jerusalemista saapuneita Herran veljen Jaakobin apostoleita ja luopui vapautuneesta käytännöstään, jota hän oli noudattanut pakanataustaisten kristittyjen seurassa. Paavali teki Jeesuksen ristinkuolemasta ja ylösnousemuksesta sekä uskon vanhurskaudesta sitä vastoin vapauttavan johtopäätöksen tässä asiassa, kun piti arvioida VT:n lain sitovuutta. Apostoli Paavali pitäytyi kuitenkin toistuvasti saamaansa alkuseurakunnallisen opetukseen yhtä hyvin sovituksen teologiassa kuin kriittisessä arviossaan naisesta seurakunnan opettajana tai homoseksuaalisuuden turmeltuneisuudesta. Evankeliumi toi vapautta tietyissä valinnoissa, mutta ei rajattomasti. Venäjän ortodoksinen kirkko pitäytyy niissä rajoissa, joita Jumala on armossaan antanut pyhien apostolien välityksellä.

Venäjän kirkossa tänään muistetaan ”pyhien apostoleiden” opetusta ja elämää. Kirkolla on edelleen omat sankarinsa, joista kristityt välittävät. Tämä näkyy myös eettisinä ja uskonopillisina johtopäätöksinä, kun arvioidaan Pietarin ja Paavalin opetuksen painoarvoa monissa päivittäisissä valinnoissa ja keskusteluissa. Pyhiä apostoleita Pietaria ja Paavalia ei todellakaan halveksita Venäjän ortodoksisessa kirkossa.




- - - - - - -



No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +7911 2970525 (in Russia) +358 44 322 2661 (in Finland) or my email juhamolari-ÄT-gmail.com or juhamolari-ÄT-mail.ru (см. -ÄT- = @). In principle, you could discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

Juha Molari -mail.ru -blog

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)