perjantai 29. heinäkuuta 2011

Sirkusteatteri "Krakatuk"


Kuva: Krakatuk-sirkusteatterin lopussa yleisö pääsee areenalle

Krakatuk (КРАКАТУК) ilmentää uutta sirkusteatterin genreä. Joulukuussa 1998 Monacon kulttuuriministeri ylisti ihanaa balettia, teatteria ja sirkusta, mutta kysyi myös, miksi ette usko spektaakkeliin, joka olisi eräänlainen sekoitus kaikkea.


Hankkeen tuottaja Oleg Chesnokov (Олег Чесноков) piti uudenlaisen sirkusteatterin ajatuksesta. Pähkinänsärkijä(«Щелкунчик») oli lähtökohta, mutta pian kävi ilmi, ettei esitys toimi, jos osa tanssii lavalla balettia ja osa tekee sirkustemppuja. Ryhmä alkoi etsiä omaa tyyiä. Tatiana Baganovan kutsuminen ryhmään toi modernin tanssin osaamista. Andrei Moguzin (Андрей Могучий) saapuminen johtajaksi vuonna 2002 alkoi tämän sirkusteatterin nousukausi. Hän toi selväksi, että teatteri pitäisi olla spektaakkeli, joka kokoa yhteen kaikki katsoja ja sosiaaliset ryhmät. Alexander Shishkin (Александр Шишкин) loi myös taisteellisen vaikutelman teatteriin.

Musiikki tuotti aluksi ongelmia kyseisen sirkusteatterin tuotannon historiassa. Tšaikovskin musiikin sopimukset olivat vaativa haaste. Pähkinänsärkijästä yritettiin jäzz-muunnelmia. Lopulta Moguzin päätti, että tarinaan sopii elektroinen DJ.

Krakatukin katsominen oli hämmentävä kokemus yhtä hyvin itselleni kuin koululaispojalleni. Mielikuvissa oli klassinen teatteri tai baletti. Sitä vastoin nyt saimme kokea valtaisan elämyksen – väheksymättä klassista teatteria tai balettia.

Sirkusteatteri ei tapahtunut vain keskellä areenaa ja välittömästi sen yläpuolella, vaan spektaakkelissa käytettiin tehokkaasti hyödyksi koko valtaisaa tilaa, yleisöstä tuli osallinen. Taiteellinen näkemys spektaakkelin luonteesta oli onnistunut. Spektaakkelissa ei ollut pysähtynyttä kohtaa, vaan se oli läpeensä erittäin energinen. Tila oli valtaosan spektaakkelin ajasta myös kokonaisuudessaan käytössä. Joskus tapahtui niin paljon intensiivisesti, että joutui valitsemaan katsomisensa ihmeiden moninaisuudessa.



Cirkusteatterin katsojana oli mahdollista ainoastaan ihmetellä, miten monipuolisia lahjakkuuksia voi olla niin paljon yhtä teatteria varten. Rohkenen väittää, että Krakatuk ei olisi mahdollista toteuttaa suomalaisin voimin, vaikka kaikki taitavat sirkusihmiset kutsuttaisiin mukaan. Tämän sirkusteatterin esiintyjien monipuoliset kyvyt olivat aivan ihmeteltäviä. Teatteri vaati myös suuren joukon taitavia esiintyjiä.

Lopulta sirkusteatterissa ei ollut kyse klassisen kappaleen uudesta dynaamisesta spektaakkelista nykyaikaisen ja klassisen musiikin yhteisellä voimalla, vaan spektaakkelin onnistumiseen on vaadittu suuri joukko teknistä osaamista ja valmisteluja. Kahdeksanvuotias poikani oli erityisen kiitollinen kummitätin lahjasta sirkusteatteriin. Teatterissa oli väliaika. Koko teatterin kesto oli melko pitkä, mutta kenelläkään ei ollut mitään halua lähteä puoliajalla kotiin. Sitä vastoin teatterin jälkeen riitti yli keskiyön paljon puhuttavaa nähdystä ja koetusta. Voin hyvin ymmärtää, miten venäläinen kulttuuri ja traditio ovat syventäneet poikani tietämystä, kokemusta ja sivistystä siihen nähden, että hän olisi jäänyt vain suomalaisen lintukodon ja amerikkalaisen lasten viihteen hyvän ja huonon tarjonnan varaan.

Teatteriesityksen lopussa sirkustähdet kävivät kumartamassa saippuavaahdon seasta, jonne yleisöstä lapset saivat pian juosta omaan juhlaansa.



Kun kävelin pois sirkusteatterista, kuulin monen henkilön puhuvan puhelimeen vaikutelmistaan. Jokainen lausui kehotuksia ystävilleen, että näiden on syytä nähdä tämä ainutlaatuinen spektaakkeli lajissaan.



- - - - - - -



No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +7911 2970525 (in Russia) +358 44 322 2661 (in Finland) or my email juhamolari-ÄT-gmail.com or juhamolari-ÄT-mail.ru (см. -ÄT- = @). In principle, you could discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

Juha Molari -mail.ru -blog

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)