lauantai 20. elokuuta 2011

Pornolehtiä mainostava Tarja Koivumäki moittii kirkon mediassa, että pappi rukoili siunauksen kirkossa

Kuva: Tarja Koivumäki olisi hyvin myönteinen toimiani kohtaan, jos olisin lukenut Helsingin tuomiokirkossa niitä pornolehtiä, joita hän vaihtoi 4. kesäkuuta 2010 Raamattujen, virsikirjojen ja Koraanien tilalle, jotta uskonnolliset kirjat voisi toimittaa tuhottavaksi. Nyt hän on tyrmistynyt, koska rukoilin, luin Jumalan sanaa ja lausuin siunauksen. Tarja Koivumäki johti ateistien pornokampanjaa Raamattuja ja Koraaneja vastaan.


Tarja Koivumäki kirkollisella Kotimaa24-sivustolla


Helsingin vapaa-ajattelijoiden puheenjohtaja Tarja Koivumäki on ollut aktiivinen kirjoittaja kirkollisella Kotimaa24- sivustolla: Hän on ollut tyrmistynyt siitä, että olen rukoillut, lukenut Jumalan sanaa ja lausunut siunauksen Saanan ja Jussin avioliiton menestykseksi. Tarja Koivumäki on 19.8.2011 kello 19:49:09 laittamassa viestissään tyrmistynyt, että ”luterilainen pappi soveltaa omiaan avioliittoon vihkimisen toimeenpanossa”. Erityisen voimakkaasti Koivumäki tekee kirjoituksissaan rinnastuksia homoparien ”kanssa” rukoilemiseen ”parin puolesta” rukoilemisen sijasta. Kello 20:24:56 hän jättää tehtäväksi kantelujen tekemisen: ”Odotellaan nyt, josko joku avioliittoteologian vääristelemisestä huolestunut tekisi kantelun, niin saataisiin arvovaltainen kommentti. Molaria ja kumppaneita käy lähinnä sääliksi.”

Tarja Koivumäki – kirkollisen Kotimaa-kanavan aktiivisin kirjoittaja asian johdosta – päätyy myös asiantuntemuksensa varassa tuomiolauselmaan ja selitykseen (19.8.2011 kello 0:35:25): ”Virheellistä - tai paremminkin olematon - siinä taisi olla se juridinen puoli, joka tavallisesti liittyy ihmisten mielessä erottamattomasti uskonnolliseen merkitykseen. - - - No, harmillinen juttuhan tuo papin touhuaminen kirkon kannalta on. Ja ihan inhimillisestikin.”

Tarja Koivumäki ei määrittele väitteensä sisältöä, miten avioliiton puolesta rukoiltu siunaus on juridisesti virheellistä. Itse asiassa asialla ei ole juridisesti mitään kosketuspintaa. Mitä lienee tuo "inhimilliseltä kannalta harmillisuus": liekö se yhteydessä siihen, että Koivumäen mukaan avioliitossa siunaus tulee paremmin pornolehtien avulla kuin Raamatun. Osittain voisin tällöin "ymmärtää" hänen näkemystään, mutta en luota kuitenkaan pornolehtiin: seksiä pariskunnat useimmiten toki tarvitsevat.

Uskonnonvapaus (siis laki) sallii rukoilemisen – vaikka Koivumäen oma pulju olisi sitäkin ilmeisesti rajoittamassa. Selitys ”ihmisten mielissä” tapahtuvasta erottamattomasta yhteydestä juridisen puolen ja uskonnollisen merkityksen välillä on sekin kauniisti sanoen koominen: Koivumäki olisi itse erottamassa nämä puolet toisistaan! Kaiken lisäksi ”ihmisten mielten” (käsitteenä määrittelemätön yleistys) sekavuus ei voi olla mikään argumentoinnin lähtökohta. Sulhanen ja morsian ovat varmisti tietäneet asian juridisen puolen. Toimittajia ei ole ollut tilaisuudessa paikalla.

Itse asiassa tahdon-sanan mahdollinen lausuminen tai lausumatta jättäminen ei muuta tilannetta toiseksi, jollei asian varsinaista merkitystä arvioi osana kokonaisuutta: jos sulhanen ja morsian ilmoittavat tahtonsa rakastaa toisiansa, tämä siunauksellinen tunnustus on luonnollinen avioliiton perustamisen lähtökohta. Juuri tähän tahtoon pitääkin kiinnittää huomiota. Avioliiton siunauksessa kysytään myös tahdotko. Kulttuuriset partikulaariset ilmiöt ja tavat ovat nyt muodostuneet joillekin kommentaattoreille yliajallisiksi oikeudellisiksi ja jumalallisiksi säännöiksi.

Papin lausuma siunaus ei ole teologiselta pyhyydeltään sen lähempänä Jumalan antamaa siunausta kuin yleisen pappeuden perusteella lausuttu siunaus avioliiton puolesta: kumpikaan siunaus ei ole sakramentti. Sakramentit ovat valtakirkkojen teologiassa sidottu virkaan, mitä ei kuitenkaan yksiselitteisesti määrätä pyhässä Raamatussa, vaan käytäntö on kehittynyt kirkollisen valtaan liittyvän kontrollin seurauksena. Keskusteluissa myös ”alttari” on käsitteellisesti sekavasti ymmärretty, vaikka itse tilaisuutta keskustelijat eivät ole seuranneet. ”Alttariksi” ovat kirjoittajat sekoittaneet alttarikaiteen rajaaman alueen, mutta alttarikaide on täysin anakroninen – historiallisesti epäaito – määritelmä alttarille. Kirkot ovat tulleet toimeen yli 1500 vuotta ilman alttarikaidetta ja yhä valtaosa kirkoista tulee toimeen ilman alttarikaidetta. Alttarikaide on 1500-luvun lopulla Upsalan kokouksen keksintö polvistumisen helpottamiseksi.

Raamatun tilalle pornolehdet antanut Koivumäki kanteli myös tuomiokapitulille

En ole mitenkään seksiä ja seksikkyyttä vastaan, vaan pikemmin Jussin ja Saanan menestyksellisen seksin puolella. Kritiikissäni pornolehtiin kiintynyttä Koivumäkeä vastaan on viestini toisessa asiassa.

Tarja Koivumäki on tullut hyvin läheiseksi Espoon hiippakunnan tuomiokapitulille jo aiemmin. Voidaan jopa puhua, että hän on Espoon tuomiokapitulin näkemyksissä uskottu kommentaattori, jota kapituli on tahtonut suojella jo aiemmin papin paljastavilta kirjoituksilta. Itse asiassa kapituli nuhteli minua siitä, että paljastin julkisesti vastauksessani Koivumäen taustan Helsingin vapaa-ajattelijoiden ja Suomen ateistien puheenjohtajana. ”Seurakuntalainen” Tarja Koivumäki lähetti kantelun Espoon hiippakunnan piispalle Mikko Heikalle 2. syyskuuta 2010 (Diaari 437/asianumero 2010-00258; saapunut 2.9.2010). Kantelu oli kirkkoherra Juha Molaria vastaan. ”Seurakuntalainen” Koivumäki väitti kantelussaan, että Juha Molari ”värvää ihmisiä perustamaan toimikuntaan, jonka tarkoituksena on valmistella Suomen palauttamista Venäjän suuriruhtinaskunnaksi”. Lisäksi ”seurakuntalainen” Koivumäki paheksui, että Molari esiintyy julkisesti pappina Senaatintorilla 3.9.2010. Koivumäen mukaan Molari manaa pahoja henkiä europarlamentaarikko Heidi Hautalasta. ”Seurakuntalainen” Koivumäki moittii Molaria ”erikoisista mielipiteistään, joihin normaali kansalainen ei juuri reagoi”, mutta kantelijan mukaan Molarin toiminta ylittää sallittavan toiminnan rajat.


Minä annoin vastauksen määräajassa Tarja Koivumäen kanteluun. Vastauksessa sanoin, etten suinkaan ole värväämässä ihmisiä johonkin toimikuntaan. Moititun tekstin tarkempi lukeminen olisi paljastanut, että arvostelen siinä tahoja, joille Suomen itsenäisyyden tuhoaminen Nato-jäsenyyden ja läntisten liittolaissuhteiden avulla olisi jotenkin parempaa kuin ystävyyssuhteiden rakentaminen Venäjän kanssa. Lisäksi arvostelin ns. Karjalan palauttajia. Lisäksi kyseenalaistin ”seurakuntalaisena” esiintyneen Koivumäen uskottavuuden, kun tämä oli huolissaan minun erikoisten mielipiteiden aiheuttamasta moraalisesta rappiosta. Huomautin, että ”seurakuntalaisena” esiintynyt Tarja Koivumäki oli todellisuudessa pääkaupunkiseudun ateistien puheenjohtaja – Helsingin vapaa-ajattelijoiden puheenjohtaja, joka oli vain muutama viikko ennen kantelua kerännyt Helsingin keskustassa ihmisiltä pois Raamatut ja Koraanit tuhottavaksi. Tuhottavien Raamattujen ja Koraanien tilalle Koivumäki lahjoitti pornolehdet.

Lisäksi asetin kyseenalaiseksi Koivumäen innostuksen Suomen ja Venäjän suhteiden hoidosta sillä perusteella, että Tarja Koivumäki oli osallistunut toukokuussa 2009 Suomalais-venäläisen kansalaisfoorumin (Finrosforumin) tilaisuuteen puheenjohtaja Heidi Hautalan kanssa: nämä olivat moittineet Venäjän ihmisoikeustilannetta, koska Koivumäki oli ollut pidätettynä Moskovassa. Koivumäki oli osallistunut Pushkinin aukiolla laittomaan mielenosoitukseen "seksuaalivähemmistöjen puolesta". Koivumäki on seksuaalivähemmistöaktivisteja.

Lopulta väite Heidi Hautalan loukkaamisesta manauksen perusteella ei sekään ole tosi, koska Heidi Hautalan nimeä ei ole edes mainittu rukouksessa, joka on tavanomainen esirukous rauhan puolesta pahoja voimia vastaan. Rukous toteutettiin senaatintorilla 3.9.2010 kello 13:04 Beslanin koulutragedian kansainvälisenä muistopäivänä, joten rukouksen kohteena oli luonnollisesti myös Kavkaz Center, koska tuo sivusto mainosti tragedian jälkeen Shamil Basajevin ”onnistunutta” terrori-iskua Beslanissa.

Espoon tuomiokapitulin ja lakimiesasessori Ulla-Maija Halmeen perin oudon argumentoinnin mukaan olisin toiminut sopimattomasti, koska kerroin Tarja Koivumäestä henkilökohtaisia asioita – tarkoittaen tietoa hänestä Suomen ateistien johtajana.

Kuva: Pornokampanjan johtaja, helsinkiläinen johtava ateisti tuomiokapitulin suojeluksessa. Tuomiokapituli arvioi kirkkoherran sopimatonta kielenkäyttöä





- - - - - - -



No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +7911 2970525 (in Russia) +358 44 322 2661 (in Finland) or my email juhamolari-ÄT-gmail.com or juhamolari-ÄT-mail.ru (см. -ÄT- = @). In principle, you could discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

Juha Molari -mail.ru -blog

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)