perjantai 19. elokuuta 2011

Siunausta Jussi ja Saana!


Ev.lut. kirkko on sekaisin institutionalisoidun, korruptoituneen teologiansa tähden ja pohtii nyt epätoivoisesti, oliko väärin rukoilla ja lukea Jumalan sanaa Jussin ja Saanan siunaukseksi soveltuvin osin avioliiton siunauksen kaavan mukaan. Toimitusten kirjaahan en edes käyttänyt, koska osaan sen ulkoa. Käytin omaa kansiotani muistini tueksi. Kuka voisi siis moittia, että olen käyttänyt toimitustenkirjaa? Ja mitä sitten, jos käyttäisin? Mutta onko rukous – Isä Meidän ja Herran siunaus – sekä Raamatun tekstit, kuten 1 Kor. 13, muuttuneet salaisiksi mysteereiksi, joita voi lukea vain mysteereihin ansioituneesti vihityt spesialistit?

Olen saanut lukea tänään kirkollisesta Kotimaa-lehdestä, että piispankokouksen pääsihteeri Jari Jolkkonen on sekava teologiassaan, ei kovin väkevä teologiassaan, ehkä hän osaa lukea keskiaikaista spekulaatiota - siltä ajalta, jolloin pohdittiin arvovaltaisesti määritelmää, monta enkeliä mahtuu nuppineulan päähän - ja on jäänyt silloisen logiikan vangiksi. Jonkun pitäisi antaa profeettojen ja apostolien pyhät kirjoitukset piispainkokouksen pääsihteerille ja koko piispainkokoukselle. Piispainkokouksessa ja tuomiokapituleissa ei ole itse Pyhän Raamatun lukeminen ollut vahvuuksia, kuten näkyy piispankokouksen myönteisestä päätöksestä homoparien puolesta tehtävälle rukoushetkelle, mutta sitten jo pian samat herrat ja rouvat ovat tyrmistyneitä siunauksesta rakastavaisten Jussin ja Saanan hyväksi. Homojen avioliittoa ei ole edes juridisena käsitteenä Suomessa, mutta heitä saatellaan elämän yhteiselle matkalle Jumalan sanan, rukouksen ja siunausten avulla. Kun taas avioliittonsa vihkipäivän jo seuraavaksi viikoksi sopineet ja avioliiton esteiden tutkinnan hakeneet mies ja nainen pyytävät siunausta, heidän puolestaan siunaaminen ja rukoileminen olisi muka villiä toimintaa! Herra armahda meitä korruptoituneesta teologiasta!

Niitä Raamatun tekstejä sopisi lukea suomeksikin, jos Jari ei osaa enää hepreaa tai kreikkaa. Ehkä Jari Jolkkonen onkin enemmän jesuiittoja, jotka eivät sallisi maallikon edes avata Raamattua. Olen kuitenkin toimittanut useamman vihkitoimituksen, joka ei ole luterilaisen kirkon mukaan sakramentti, ja avioliiton siunauksen kuin pääsihteeri Jolkkonen, joten kyse ei voisi olla edes jesuiittamaisesta pelosta, että jumaluusoppia tuntematon mies turmelisi Jumalan sanan ja rukouksen. Mitä Jolkkonen siis pelkää?

Jussi ja Saana olivat käyneet viikko sitten aloittamassa avioliiton esteiden tutkinnan ja sopineet vihkiajan, itse vihkimisessä maistraatissa olinkin todistajana. Tämän jälkeen he menivät kirkkoon, istuivat etupenkissä. Avioliiton esteiden tutkinnan alettua ja vihkiajan sopimisen jälkeen on vähintäänkin kristillistä vastata myönteisesti rakastavan parin kutsuun rukoilla siunaus ja lukea Jumalan sanaa heidän liittonsa siunaukseksi. Sitä paitsi olihan tämä sulhanen karismaattisuudessaan vaikuttava ja morsian kauneudessaan aivan hurmaava. Miksi heille ei tahtoisi sanoa siunausta?

Jolkkonen teki ironisen vertailun siihen, että ei syntymätöntä lasta voi kastaa, tai vielä elävää ihmistä ei voi kirkollisesti haudata. Jolkkosen teologinen kyvykkyys olisi epäilemättä ollut vallan kunnioitettua keskiajalla, kun tutkittiin todella enkelten ominaisuuspainoa silloisen filosofian varassa. Sitä kuitenkin ihmettelen, mitä tuollaisella teologialla on tekemistä Jumalan valtakunnan ja oman aikamme kanssa.

Missä kohtaa Raamattua kielletään siunaus - tai siunaus voitaisiin tehdä toisarvoiseksi tietynlaisten suomalaisbyrokraattisten laskelmien avulla? Sopii jopa Jolkkosen hiukan selvittää ilmeisesti hänelle toistaiseksi epäselvien oikeudellisten käsitteiden luonnetta antiikin Rooman yksityisoikeuden kannalta ja pohtia sitten teologisia sovellutuksia sen ymmärtämiseksi, miten valtaosa ensimmäisten vuosisatojen kristityistä ylipäätänsä avioituivat. Oliko oikeudellinen menettely maistraatissa, monta päivää, ja miten teologisen ajattelun tulisi syventyä? Minusta vaikuttaa siltä, että jumalallisiksi ja liki kanonisiksi ovat nousemassa partikulaariset, kulttuuriset satunnaisilmiöt esimerkiksi Jolkkosen ja joidenkin kommentaattorien lausahduksissa.

Jussin ja Saanan siunaus oli erityisen siunauksellinen niin kuin saimme nähdä vihkitoimituksen toteutumisessa maistraatissa. Sormuksia ei vaihdettu - eikä niiden vaihtaminen tai vaihtamatta jättäminen mitenkään ole kirkollinen tai oikeudellinen tekijä avioliiton synnyssä.

Minulle tulee mieleeni Herrani ja Vapahtajani Jeesus Kristus, joka joutui muinoin ongelmiin kirjanoppineiden ja fariseusten kanssa, koska Hän vapautti ihmisiä demoneista ”liian helposti” pelkällä sanalla, eivätkä alistetut ihmiset enää tarvinneet temppelivirkailijoiden monimutkaisia ohjeita – usein maksullisia toimituksia – henkensä puhdistamiseksi. Evankelisluterilainen kirkko tarvitsee maksavia asiakkaita yhä kiihkeämmin verotulojen katastrofaalisen ehtymisen rikkoessa koko järjestelmän: tässä kriisitilanteessa olisi ilmeisen vaarallista oivaltaa Jeesuksen seuraajien tavoin, ettei kirjanoppineet omista yksinoikeudella ja asiantuntemuksensa ansiosta Jumalan valtakuntaa: niin rukoukset, siunaukset ja Jumalan sana halutaan pitää instituution "toimituksina". Rakkauden ja siunauksen sijasta ev.lut. kirkko tarjoaa "toimituksia", jotka asiantuntevasti mystifisoidaan "kasuaalitoimitukseksi". Mitä enemmän latinaa, sen hiljaisemmaksi jää kansa, tuo jumaluusopista tietämätön!

Riippumatta siitä kuka on Espoon piispa, pidän itselläni aina oikeuden rukoilla, lausua siunauksen ja lukea Jumalan sanaa yksityisesti ja lähimmäisteni hyväksi, kun nämä pyytävät. Mahdollisesti Jussi Parviaisen kanssa valmistelemme vielä kirkkomme "iloksi" (?) hyvää siunauksellista valistusta, jotta ymmärtäisimme paremmin, mitä Jumalan valtakunta on.





- - - - - - -



No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +7911 2970525 (in Russia) +358 44 322 2661 (in Finland) or my email juhamolari-ÄT-gmail.com or juhamolari-ÄT-mail.ru (см. -ÄT- = @). In principle, you could discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

Juha Molari -mail.ru -blog

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)