sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Maailmankuuluisin suomalainen piispa, Espoon hiippakunnan Mikko Heikka teki viimeisen päätöksensä


Kuva: Eläkkeelle juuri jäävä piispa Mikko Heikka on ottanut viimeisten viikkojen aikana itselleen ison roolin. Kuvassa piispa Mikko Heikka ja kultainen sauva Pohjan kirkossa.

Mikko Heikka teki itsestään maailmankuuluisimman suomalaisen piispan, kun päätti erottaa minut pappisvirasta – ensin virastapidättäminen toistaiseksi ja sitten 3 kuukauden määräajaksi. Hän tuli tunnetuksi Suomea suuremmassa mediassa: maailman suurimman televisiokanavan 200 miljoonalle katsojalle uutislähetyksissä, Komsomolskaja Pravdan kymmenille miljoonille lukijoille, useiden radiokanavien kuulijoille, pariisilainen kulttuurikeskus vetosi EU-valtioihin piispan tähden, Pietarissa ja Moskovassa järjestettiin mielenosoitus Suomen suurlähetystön edessä jne.

Kuva: Финский священник, выступавший против сайта "Кавказ-центр", лишен на три месяца должности («Комсомольская правда» 25 сентября 2011)
SUSPENDIDO SACERDOTE POR BAUTIZAR COMO "EXTREMISTA" A SITIO WEB EN UNA ENTREVISTA A RT





Mitä Espoossa ei ymmärretty, että piispa Mikko Heikka ja Espoon tuomiokapituli tekevät myös melkoista mustaa Suomi-kuvaa kansainväliselle yhteisölle, joka ajattelee kokonansa eri tavalla terrorismista kuin tietyt tahot Finrosforumin ja Kavkaz Centerin ympärillä.







Mikko tulee tunnetuksi myös maanantain elokuvassa. Aku Louhimiehen Riisuttu mies –elokuva liittyy piispa Mikko Heikkaan: elokuvassa piispaa näyttelee Jussi Parviainen. Ehkä elokuva on mielenkiintoinen jäähyväinen piispan pitkälle virkauralle, vaikka elokuvan loppu onkin fiktiivinen. Elokuvan piispa pukkii kaalimaan vartijana. Jussi Parviainen yritti ystävällisesti tietämättömänä lainata Mikko Heikalta piispan kaapua, mutta ei saanut. Jokaiselle piispalle tehdään aivan oma kaapu - kymmenien tuhansien eurojen arvosta työvaate. Mutta sittemmin vastauskin tuli korviin: olisihan se ollut kohtalokasta, jos elokuvan piispan kaapu olisi ollut Mikko-piispalta! Elokuva tulee julki televisiossa maanantaina 26.09 klo 21:00.

Espoon tuomiokapituli on ilmoittanut jo prosessin aikana, ettei se lue eikä piittaa vastauksistani tehtyihin kanteluihin. Piispa ei ollut yksinään viimeisessä päätöksessään, vaan myös muutama muu pappismies tuomiokapitulissa ilmoittivat kasvotusten mahdottomaksi, että pidän kaveruutta mm. Johan Bäckmanin kanssa ja olen ns. Venäjä-ystävä. Erityisesti Kauniaisten kirkkoherra Mauri Vihko oli tuohtunut mainituista suhteista: ymmärtääkseni Vihko ei ole sen enempää harrastanut maallisia kuin teologisia tieteitä, joten hänen näkemyksensä syntyi ilmeisemmin perinteisten aseveliharrastusten tunnelmissa, joita hänen tiedetään kunnioittavan.

Espoon hiippakunnan tuomiokapituli ei ole toimittanut päätöstä 3 kuukauden viraltapanosta minulle, mutta sain kuulla kahden ystävän kertomana, kun he olivat lukeneet lauantai-iltana jonkun sanomalehden nettisivuilta asian johdosta. Menettely noudattaa tuomiokapitulin vakiintunutta käytäntöä: jo aiemmin vuosien aikana he ovat kommentoineet kanteluita paikallislehdissä sen sijaan että itse olisin edes ollut tietoinen, kuka on kannellut ja mistä asiasta.

Lehtien mukaan olen joku ”kohupappi”. Tämä määritelmä on erikoinen, koska olen perinteisempi, konservatiivisempi pappi kuin itse piispa Heikka, joka seikkailee kultaisten sauvojensa kanssa kaikessa muussa kuin raamatullisessa uskossa ja diakonisessa pappisviranhoidossa.

Höblässä (HBL) juhlitaan Mikael Storsjön ja Kavkaz Centerin selkävoittoa meikäläisestä ex-kyläpapista, sillä olihan se sopimatonta Suomen evankelisluterilaisen kirkon papille, että hän ei hyväksy Kavkaz Centerin terroristeja (Suomen kirkon traditio on ollut pitkä ja kunniakas sota venäläisiä vastaan).


Ex-kirkkoherran, pappisviranhoidosta jo puoli vuotta sitten vetäytyneen papin erottaminen kolmeksi kuukaudeksi pappeudesta oli evankeliumia (ilosanomaa) Kavkaz Centerin johtamisesta vastaavalle Mikael Storsjölle, joka heti keskiyön jälkeen päätti selvittää asian todellisuuden: onko Molarin kasvot ihan oikeasti niin surkeasti väärällä kuin HBL:n vanhassa kuvassa. Sitä vastoin muuan ystäväni lähetti tekstiviestin, että tässä vallitsevassa tilanteessa tuomiokapitulin päätös ilmentää heidän "kusipäisyyttä".


Kuva: Mikael Storsjö tutki keskiyöllä Juha Molarin erottamista pappisvirasta [tervetuloa Turso taas blogiini, vain 10 minuuttia sitten sunnuntaina klo 13:00 hän tuli myös blogiini]

Kohtaloni oli onneton senkin vuoksi, että Mikael Storsjö on itse Pohjan Fiskarin kylän poikia: hänen isänsä oli vuosikaudet seurakuntaneuvoston jäsen ja monen jäsenen pomo. Kaiken hullukurisen kohtalon vahvistukseksi Storsjön kansalaisaktivismin tärkeä rahoittaja osti seurakuntaneuvoston jäseneltä kuolinjäämistönä olleen talon. Puheitten mukaan myös Storsjö on tehnyt kauppoja alueella, mikä todettakoon reunamerkintänä iloisena uutisena. Hän on saanut siis taloutensa kuntoon, kun poliisin kuulustelujen mukaan vuonna 2007 hänen ansiotulonsa olivat reilut 2000 euroa ja vuonna 2008 ei ollut ansio- eikä pääomatuloja lainkaan ko. liikemiehellä. Myös Mikaelin [nykyinen] vaimo on ollut meidän alueemme tyttöjä. Täällä ovat myös Amnestyn, Finrosforumin ja Kavkaz Centerin väki pitänyt palavereita, kun on mietitty poliittisten pakolaisten maahantuloon liittyviä järjestelyjä. Ja minä onneton Kreml-mielinen pappi tulin sinne kirkkoherraksi!


Kuva: Kansainvälisesti etsintäkuulutettu Hanchukaev esiintyi gruusialaisen PIKtvn haastattelussa Mikael Storsjön Kavkaz Center -toimiston katolla Bulevardilla. 25. helmikuuta 1981 syntynyt Aslambek Hanchukaev (Асланбек Аптиевич Ханчукаев) ei ole vain Suomessa tšetšeenien nimissä KC:ssä esiintyvä voimakas puhemies, vaikka tosi tšetšeenit ovat rauhanomaisia Suomessa ja kaikkialla maalmassa, vaan Tšetšenian viranomaisten etsimä ja interpolin kautta etsitty mies, jota syytetään osallistumisesta terroristi Ruslan Gelaevin bandiittiryhmään, murhiin, ryöstöihin, terrorismiin ja laittomaan rajaylitykseen. Suomen Korkein Oikeus päätti 22.12.2010, ettei tämä miestä palauteta oikeudenkäyntiä varten Venäjälle.

Tuomiokapituli ei vaivautunut päätöksenteossa esittämään näyttöä asioidensa puolesta, jopa suoranaiset asiavirheet esitettiin väitteen muodossa tosiasian kuvauksiksi. Riippumatta tuomiokapitulin päätöksestä, niin pidän yhä edelleen Kavkaz Centeriä pirun sanansaattajana, missä vakaumuksessa saan myötäkaikua Moskovan tuomioistuimen äskettäisestä tuomiosta Kavkaz Centeriä vastaan ja YK:n turvallisuusneuvoston pakotevaatimuksesta Doku Umarovin ja Kaukasian emiirikunnan toimia vastaan. Tuomiokapitulin kirkkoherrajäsen lausui sitä vastoin Naantalin kylpylässä kunnioituksensa Kavkaz Centerin administraattorille Islam Matsieville (Adam Tumsoev), josta oli ollut Helsingin Sanomissa haastattelu.

Kuva: ”Islam Tumsoev” ja Tarja Kantola Finrosforumin tilaisuudessa Suomen eduskuntatalolla v. 2009


Tuomiokapitulin tuoreen tuomion mukaan olen ollut sopimaton, koska heidän mukaansa olen julistanut Storsjön ja hänen tuomansa poliittiset pakolaiset "terroristeiksi". Tuomiokapituli ei tietenkään dokumentoi väärentämäänsä väitettä. Tuomiokapitulin mukaan pappi menettelee sopimattomasti, jos liittää Kavkaz Center -sivuston terrorismiin. Riippumatta tuomiokapitulin juuri julistetusta tuomiosta pidän viranomaiskuulusteluissa tunnustettuna ja todistettuna seikkana, että näillä poliittisilla pakolaisilla [ja osa oli heidän perheensä jäseniä ja sukulaisiaan] oli "yhteydet terrorismiin Pohjois-Kaukasiassa", jotkut olivat saaneet terrorismista vankeusrangaistuksenkin, erään isoveli toimi Doku Umarovin "puolustusministerinä", monet keräsivät rahoitusta Shamil Basajevin ja Doku Umarovin hyväksi jne. Kavkaz Center tukee terrorismia. Tätä ei saa sanoa Suomessa, ei ainakaan kirkon viranhaltija vapaa-aikansa tutkivassa journalismissa, mutta sanon sen silti. Todennäköisesti on myös muita pakolaisia ja maahanmuuttajia (kaksi eri käsitettä) saapunut Pohjois-Kaukasiasta, heillä on erilaiset yhteydet alueen ongelmiin ja kärsimykseen, jota Al-Qaidan terrorismi on aiheuttanut alueella. Itse asiassa Movladi Udugovin, Mikael Storsjön ja Islam Matsievin (salanimi "Adam Tumsoev") "Kavkaz Center" on hyökännyt häikäilemättömästi näitä maltillisia pakolaisia vastaan ja syyttänyt heitä vakoojiksi, koska nämä pakolaiset eivät lähde mukaan bandiittien jihadistiseen sotaan.


Tuomiokapituli olisi halunnut minusta toisenlaisen papin: he ovat vaatimuksensa ilmoittaneet useasti. Ensin huhtikuussa 2009 piispa Mikko Heikka ilmoitti toimistossaan juristinsa kanssa, että en saa kirjoittaa mitään Venäjästä enkä matkustaa Venäjälle ilman hänen nimenomaista lupaansa. Lisäksi sain kehotuksen noudattaa sitä menettelyä, josta esimerkkinä on "Terho Pursiainen": "Pursiainen teki johtopäätöksensä vakaumuksestaan ja lähti pois pappisvirasta. Se tulisi sinullekin halvemmaksi kuin kaikki juristipalkkiot, jotka tulevat sinulle kalliiksi".

En hyväksynyt huhtikuussa 2009 puhuttelun sisältöä, jonka myös nauhoitin omaan käyttööni lupaa kysymättä. Vain parin viikon kuluttua piispa Mikko Heikka ja tuomiokapituli kävivät ystävällistä keskustelua Pro Karelian Veikko Saksin ja Kari Silvennoisen kanssa: tuomiokapituli piti sopimattomana, että pappi moittii Suomessa toimivaa laillista organisaatiota, joka on kansalaisliike eikä poliittinen toimija. Vähän ajan kuluttua tuomiokapituli kirjoitti saman argumentin minua vastaan, mutta nyt oli kapitulin puolustus Kavkaz Centerille - lailliselle organisaatiolle, jonka tutkiminen ei saisi olla myöskään papin harrastus (vain poliisit saisivat tutkia tällaisia asioita [Suomessa ei ole tutkivaa journalismia]).

Tuomiokapituli tuomitsi ensimmäisen varoituksen yhteydessä sen pappisviran haltijalle sopimattoman käytöksen, että olen sanonut avoimesti totuuden Pro Kareliasta: näkemykseni mukaan Pro Karelian toimet ilmentävät perverssiä sadismia. Sellainen ilmaisu olisi sopimaton pappisviran haltijalle, vaikka ilmoitin tuon arvioni siviiliasussa kyseisen ääriryhmän näyttämästä perversistä elokuvasta. Niin sain ensimmäisen varoitukseni. Pappien ei pitäisi ylipäätänsä puhua avoimesti Karjalan palauttajista, joiden puolesta kirkko jatkaa yhä pyhää ristiretkeään IKL- ja AKS- pappien viitoittamalla marssilla. Analoginen tälle ensimmäiselle tuomiolle sopimattomasta käytöksestä on sekin, että pidin pirun hallitsemaa Kavkaz Centeriä pirun hallitsemana mediana.

Piispa Mikko Heikan ja tuomiokapitulin mukaan olisi aivan sopimatonta, että olen moittinut Finrosforumin nimeltä mainittuja tahoja (Mikael Storsjö, Jukka Mallinen, Heidi Hautala, Kerkko Paananen, Ville Ropponen) heidän tukitoimistaan Kavkaz Centerin hyväksi. Minähän saattaisin rukousteni voimalla siirtää heidät vaikka Groznyin tutkintavankeuteen - ehkä itse piispankin heidän seuraansa. Onhan se totta, että Jeesus sanoi uskovan rukousten siirtävän vuoriakin. Se olisi vaarallista uhkaamista heitä vastaan, kun sitä vastoin mainittujen tyyppien edeltäneet toimet minua vastaan jäivät kapitulilta täysin pimentoon ja merkityksettömäksi.

Ville "ei-saa-viisumia" Ropponen kokisi ongelmia Venäjällä runsaasti matkustaessaan minun tähden, jopa vaaraa, vaikka hänen omien ja eduskunnassa Heidi Hautalan lausumien sanojen mukaan se oli FSB, joka otti Ropposen edelliskerralla kuulusteluihin tiettyjen separatistiyhteyksien vuoksi (jo vuosia sitten). Sitä kylläkin ihmettelen, miten Jukka Mallinen kutsutaan edelleen Pietari-seuran tilaisuuksiin puhujaksi, ja hän saa jopa viisumin, mutta ilmeisesti Arto Luukkasen suhteet Finrosforumiin tukevat tuota outoa asiantuntemusta Venäjään liittyvissä asioissa.

Lisäksi Heikka piti sopimattomana, että olen manannut pirua pois Kavkaz Centerin terrorismin pirullisesta mainostoiminnasta. Evankelisluterilainen kirkkohan jättäisi pikemmin pirut, pahat henget ja saatanat diplomaattisesti koskemattomiksi: kirkkoa kiinnostaa enemmän verotulot ja julkinen imago kuin syntiin, helvetiin ja saatanaan liittyvät seikat, jotka eivät ole kirkon ominta aluetta [nykyään].

Tuomiokapitulin mukaan rukousten pitäisi etääntyä arkisesta ihmisten ja yhteiskuntien todellisuudesta häiritsemättömälle yleiselle tasolle: pirua ei saa häiritä eikä veronmaksajia. Piispa Heikalla on heikompi raamattuteologinen koulutus kuin minulla, joten rohkenen sanoa, että Kavkaz Centerin kaltaisen rikosten, murhien ja tihutöiden mainostamisen tähden on erityisen sopivaa manata Saatanaa pois. Sitä Saatanaa sopii manata pois Kavkaz Centeristä, Finrosforumista ja nykyään mitä parhaimmalla syyllä Suomen ulkoministeriöstä, joka sallii Kavkaz Centerin toiminnan jatkumisen Suomessa.


Espoon tuomiokapitulin menettely on ollut läpeensä loukkaavaa - nytkin heidän ilmoituksensa toimitettaneen minulle käräjäoikeuden haastemiehen välityksellä, mikäli haastemies tavoittaa minua tämän syys-lokakuun aikana. Olen antanut seikkaperäiset selvitykset kaikkiin kysymyksiin, joita oli kanteluissa. Nämä selvitykset on luettavissa kotisivultani. Tuomiokapituli ei ole sitä vastoin käynyt kasvotusten tai puhelimessa mitään keskustelua minun kanssani asioiden selvittämiseksi, mutta tuomiokapituli on käynyt Kavkaz Centerin toimittajan ja omistajan kanssa useitakin puhelinkeskusteluja, ehkäpä kasvotustenkin. Olen soittanut useamman kerran tuomiokapituliin, mutta piispa Mikko Heikkaa ei saa puhelimeen eikä hän soita takaisin. Enää ei tarvitse soittaa Heikalle: Sinä lähdet, minä jään.

Harvemmin tiedetään, että Mikko Heikka liittyy kohtalonomaisesti virkaurani alun ja lopun tuomiokapituliprosessiin: aivan virkaurani alussa Seta ry. Ari Saukkonen ja toinen henkilö tekivät kantelut minua vastaan, koska pysyn julkisesti apostoli Paavalin Roomalaiskirjeessä ja Korinttolaiskirjeessä ilmaisemissa näkemyksissä: tuomiorovasti Mikko Heikka olisi halunnut viedä asian kapitulin käsittelyyn, mutta piispa Eero Huovinen ei vienyt kantelua lainkaan tutkinta-asiamiehen vetämään prosessiin. Sitä ennen olin piispan vaalia varten herätysliikkeiden palaverisssa Suomen teologisessa instituutissa: liikkeen johtajat vihasivat mahdollisuutta, että Wille Riekkinen tulisi piispaksi, ja suunnittelivat äänien antamista Reijo Arkkilalle, mutta painotin voimakkaasti neuvottelussa, että Eero Huovinen on järkevin äänestyskohde "pienimpänä pahana". Eero Huovinen voitti niukasti Mikko Heikan piispan vaalissa. Nyt 20 vuoden kuluttua oli piispalla mahdollisuus jättää merkkinsä historiaan, kun aiemmin se epäonnistui.

Runoilija, juristi Irja Tähismaa on arvioinut rajulla tavalla piispa Mikko Heikan toimia, jotka piispa aloitti Molarin erottamiseksi. Tähän runoon voi kukin antaa tahtonsa ja vakaumuksensa mukaan liturgisen vastauksen "Halleluja, Aamen" tai jonkun muun vastauksen.


Jälkikirjoitus

Vastauksena siis siihen tavallisen uteliaaseen mutta täysin hyväksyttävään kysymykseen, että mitä minulle nyt kuuluu.






- - - - - - -



No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +7911 2970525 (in Russia) +358 44 322 2661 (in Finland - OFF FOR A WHILE) or my email juhamolari-ÄT-gmail.com or juhamolari-ÄT-mail.ru (см. -ÄT- = @). In principle, you could discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

RT blogi: It's time, my friend: it's time

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)