lauantai 7. tammikuuta 2012

Jouluaaton vigilia Venäjän ortodoksisessa kirkossa

Olin tänään lyhyen hetken Venäjän ortodoksisen kirkon jouluvigiliassa, vietettiin Herramme Jeesuksen Kristuksen syntymän kunniaksi. Olin poikani kanssa kirkossa noin tunnin verran kello 18 alkaen, mutta sitten lähdimme pois. Sytytimme kynttilöitä ja teimme ristinmerkkejä. Emme jaksaneet jäädä synnintunnustukselle, sillä 200 ihmisen jono oli pitkä, ja tunnustamisen jälkeen olisi vielä ollut ehtoollinen. Mutta poika piti venäjänkielistä jumalanpalvelusta kiinnostavampana kuin luterilaista koulukirkkoaan, jonka hän leimasi tylsäksi. Jalat alkoivat kuitenkin väsyä, sillä ortodoksisessa jumalanpalveluksessa ei istuta. Kaiken kaikkiaan näimme, että suomalaisten iltapäivälehtien pari vuotta vanhat jutut venäläisestä uskonnollisesta lahkosta olivat loukkaavia ja aiheettomia: Maailmalla on yli 20 000 Venäjän ortodoksisen kirkon seurakuntaa.

Kysyin pojaltani, mitä eroja hän näki luterilaiseen jumalanpalvelukseen, johon hän oli tutustunut koulukirkossa. Ensimmäinen oli se, että ortodoksiseen kirkkoon saavuttaessa tehdään ristinmerkki. Kun poikani sytytti kaksi kynttilää, hän teki tyylikkäästi ristinmerkit. Ortodoksisessa (Venäjän ortodoksisessa kirkossa, joka on huomattavasti suurempi kuin länsimaiset ortodoksiset kirkkokunnat) jumalanpalveluksessa kaikilla tytöillä ja naisilla oli hiusten yllä kauniisti huivi, mitä käytäntöä ei ole luterilaisissa kirkoissa. Koulukirkon seinällä oli ollut vain kaksi ristiä, mutta muuten seinät olivat olleet tyhjät: tässä ortodoksisessa kirkossa seinillä oli täynnä kristillistä hartautta tukevia ikoneita ja kynttilöitä. Kynttilöiden määrään poikani kiinnitti huomiota: niitä oli todella paljon. Ja tietysti se ero, että ihmiset seisoivat. Hänen mukaansa luterilaisen papin valkoinen alba oli tylsä, kun taas ortodoksisen papin asu on huomattavasti kiinnostavampi. Huomattava ero oli siinäkin, että papit ja diakonit kävelevät ortodoksisessa jumalanpalveluksessa seurakunnan keskelle konkreettisesti. Henkilökohtainen, yksityinen rippi on Venäjän ortodoksisessa kirkossa käytäntö, jota ei tapaa luterilaisissa kirkoissa. Kaiken kaikkiaan tämä oli lyhyt kokemus vigiliasta. Joulupäivän aamulla on jumalanpalvelus. Sunnuntaille on Venäjän ortodoksinen kirkko järjestänyt perheohjelmaa.

Kotona pääsin seuraamaan suorana lähetyksenä huomattavasti muodollisempaa jumalanpalvelusta Moskovasta Kristus Vapahtajan kirkosta, johon osallistui D. Medvedev, ja Pietarista Kazanin Pyhän Kirkastumisen katedraalista, jossa V. Putin kastettiin varhaislapsuudessa salaa isältään, joka oli kommunistisen puolueen jäsen. Moskovassa jouluaaton jumalanpalveluksessa luettiin Moskovan ja koko Venäjän patriarkan Kirillin jouluaaton aattona lähettämä viesti kaikille kristityille.


"Kristillinen empatia ja myötätunto tulee koskea ei ainoastaan niitä, jotka ovat tässä kirkossa ja ovat toisia kristittyjä, vaan luoda yhteyttä kaikkiin ihmisiin". Kirillin viestissä muistettiin, että viime vuosi oli rankka monissa maissa ja kansojen keskuudessa, myös niiden keskuudessa, ”jotka elävät Venäjän historiallisella alueella”.




Tällä hetkellä tärkeimmät haasteet eivät ole aineellisia. ”Hengellinen ulottuvuus paljastaa tärkeän ja vakavan ideologisen haasteen ajassamme. Tämä kutsu on kohdistuu moraalisen tunteen tuhoutumiseen, sillä Jumala on upottanut moraalisen tunteen sieluumme”. ”Ihmiset yrittävät nykyään vakuuttaa, että hän ja vain hän on totuuden mitta ja että moraalisen relativismin avulla murennetaan ihmisten omatunto ja tehdään siitä hengellisesti kelpaava. Huijaukset ja riippuvuutemme maallisen hyvinvoinnin ihmeistä on tärkeä oppia tunnistaa, itsekkäät aikomuksemme, mainonnan, viihteen ja poliittisten tekstien kiusaukset. On aina tärkeä kuunnella omantunnon ääntä, varoitusvilkkua synnistä. Jokainen kristitty on kutsuttu vahvistamaan päivittäin vanhurskasta elämäntapaa, tietoisesti on vastustettava moraalista relativismia ja rahan nopeaa kulttia

Moskovan jouluaaton jumalanpalvelukseen osallistui myös tämä nainen, joka laulaa kristillistä rukousta. Pekka (? sorry en muista varmasti etunimeä) Haavisto – kuitenkin se Vihreiden pressaehdokas – ei tunnistanut tämän vaimon aviomiestä valokuvasta. Svetlana Medvedeva – Dmitry Medvedevin vaimo – laulaa rukousta Moskovassa 6.1.2012.

Venäjän Federaation presidentti Dmitri Medvedev Moskovassa jumalanpalveluksessa, jota johtaa patriarkka Kirill. Kiinnitän huomiota pieniin erikoisiin harmillisiin sattumiin. Tässä tytöillä ei ole huivia, kun taas Helsingissä ja ilmeisesti myös Pietarissa oli kaikilla tytöillä huivi. Ilmeisesti Moskovassa oli aika liberaali jumalanpalvelus. Sitä paitsi kuvassa näkyy haukotteleva tyttö, eikä poikakaan ole kovin innokkaasti mukana. Ymmärrän täysin hyvin omastakin kokemuksesta, että pitkässä jumalanpalveluksessa itse kullakin tulee onnettomia hetkiä, jos valokuvaaja tarttuu sellaiseen vahingossa tai tahallisesti. Siksi parasta olisi noudattaa valokuvauksen kannalta luonnollista ortodoksista jumalanpalvelusta, jossa kukin henkilö on jumalanpalvelukseen osallistuja seurakunnan kanssa. Normaalistihan ortodoksisessa jumalanpalveluksessa lapset eivät seiso rivissä tai muodostelmassa, vaan he kävelevät, sytyttävät kynttilöitä, osallistuvat, ja ehkä sanovat toisillensa muutaman sanan kuiskaten (meteliä ei saa tuottaa). Koko presidenttiasetelma oli jumalanpalveluksessa häiritsevä itse ortodoksisen jumalanpalveluksen idean näkökulmasta: siinä upeat verhot ovat presidenttiperheen taustalla, mutta asetelmasta tulee väistämättä tarpeettoman juro ja jäykkä.

Pietarissa oli erilainen jumalanpalvelus, jossa Venäjän Federaation pääministeri Vladimir V. Putin osallistui jumalanpalvelukseen muun väen keskellä – ei etäällä jalustalla. Putinin takana oli aina väistämättä paljon ihmisiä, kun otti valokuvan hänestä. Kyse ei ole varmasti ideologisesta suunnitelmasta, vaan visuaalinen kömmähdys Moskovassa. Jumalanpalvelus on osallistumista. Liturgia tarkoittaa suomeksi ”kansan työtä”. Sitäkin ihmettelin – ehkä hukkasin mahdollisuuden nähdä – että Isä Meidän –rukouksen ja ehtoollisen asetuksen jälkeen ei Moskovassa presidenttiperhe ja muu väki mennyt aivan alas – ei ainoastaan polvilleen vaan myös laskeutuen suutelemaan maata, mikä olisi ortodoksisen kirkon vanha kunnioittava ja nöyrä käytäntö. Ehkä valtiolliset jumalanpalvelukset ovat erilaisia, mutta ei se tekisi pahaa valtiollisille johtajille käydä aivan alas asti.

Tunsin hyvän hetken tässä, kun Koko Venäjän ja Moskovan patriarkka Kirill rukoilee tässä parhaimmillaan Venäjän presidentin puolesta.


Kuvasta näkyy Kristuksen todellinen ruumis ja veri Moskovassa patriarkka Kirillin johtamassa jumalanpalveluksessa jouluaattona aivan välittömästi ehtoollisen asettamisen jälkeen. Tämä on jumalanpalveluksen huippuhetki.







"


Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen",

Vladimir Putin rukoili juuri pari sekuntia ennen

kuin otin tämän kuvan televisioruudusta

ja rouva Putinilla on rukous vielä kesken valokuvauksen hetkellä.












Vladimir Putin osallistui jumalanpalvelukseen Pietarissa kirkossa, joka ei ollut koskaan suljettu edes NL:n aikana.






Kirill rukoili toistuvasti koko maailman puolesta,
ei ainoastaan niiden puolesta, jotka ovat nyt kirkossa.



Nämä rukoukset huipentuivat – jos kuulin oikein varsinaisen ohjelma-ajan jo päätyttyä jumalanpalveluksen lopulla - Kirillin varsin voimakkaaseen kehotukseen, että Kristuksen oppi ei ole sellainen, mitä fasistit puhuvat rodusta ja sen mukaisista rajoista.


(video: Kirill 6.1.2012 [ei ole em. puhe, johon viittaan]]



- - - - - - -



No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +7911 2970525 (in Russia) +358 44 322 2661 (in Finland) or my email juhamolari-ÄT-gmail.com or rtmolari-ÄT-rambler.ru (см. -ÄT- = @). You can discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

RT blogi: It's time, my friend: it's time

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)