sunnuntai 15. tammikuuta 2012

Pyhän Serafim Sarovilaisen muistopäivä


Tänään on Pyhän Serafim Sarovilaisen muistopäivä (День памяти преподобного Серафима Саровского).

Pyhä Serafim syntyi 19. heinäkuuta (2 elokuuta) 1759. Sefarim syntyi uskovaisille vanhemmille, mutta isä kuoli, kun Serafim – oikeasti nimeltään Prohor (Прохор) - oli vasta kolmivuotias. Poika kasvoi äitinsä kasvattamana. Kurskin kaupungissa rakennettiin tornia, kun poika oli seitsenvuotias. Poika kiipesi, kompastui ja putosi tornista. Poika selvisi kuitenkin vahingoittumattomana.

Tärkeäksi muodostui sittemmin Jumalan äidin ikoni, kun äiti rukoili sairastuneen poikansa puolesta. Nuori Prohor luki Raamattua ja hengellisiä kirjoja, kävi kirkossa. Hän toivo pääsevänsä luostariin. Pieni poika on esimerkkinä meille vanhemmille, että emme omilla toimillamme estäisi lasten pääsy Jeesuksen luo. Tätä poikaa ei estetty. Serafim Sarovilaista on oikea aika muistaa tänään myös lapsiemme tähden. Serafim Sarovilaisen muistopäivänä voin kääntyä Jumalan puoleen, muistaen Pyhää Serafimia ja rukoillen Jumalan siunaavaa hyvää hoitoa lapsiansa ikävöiville äideille, isille ja vanhempiaan ikävöiville lapsille sekä lapsille, joita estetään rukoilemasta ja joiden pääsy estetään Jeesuksen luo vanhempien ymmärtämättömyyden tähden.

Lopulta yhdeksäntoista vuotta vanhan poikansa äiti siunasi ristin pyhiinvaellukselle Kiovaan. Kiovassa munkki Dorofei siunasi nuoren miehen Sarovilaiseen luostariin, jossa Prohor vietti muutaman kuukauden. Prohor oli noviisina kahdeksanvuotta, kunnes tuli vihityksi luostarin munkiksi ja muutama kuukausi myöhemmin diakoniksi. Munkkidiakonina hänellä oli tapana päivän päätyttyä viettää illat ja yöt rukoullen metsässä. Seitsemän diakonivuoden jälkeen hänestä tuli pappi ja hänen hengellinen elämä syveni entisestään. Yksinäisyys ja yksinkertaisuus olivat luonteenomaista hänen elämälleen.

Erityisesti hän tuli tietoiseksi ihmisten omien intohimojen ja pahojen voimien hyökkäyksistä. Kaukana erämaassa hän sai kimppuunsa myös rosvot. Serafim joutui rosvojen pahoinpitelemäksi, useita kylkiluita murtui, pää sai ankarat iskut. Serafim olisi ollut hyvinkin vahvana miehenä puolustuskykyinen, mutta hän muisti Jeesuksen sanaa ja otti iskut vastaan. Hän säilyi kuitenkin hengissä vaikeuksistaan huolimatta, mutta joutui loppuelämänsä kulkemaan kyyryssä. Lopulta rosvot olisi voitu saattaa tuomiolle, mutta isä Serafim antoi anteeksi: Hän pyysi, ettei roistoja rangaista.

Serafim tuli tunnetuksi askeettisuudestaan, hän piti samat vaatteet talvella ja kesällä, hankki ruoat metsästä, nukkui niukasti, luki paljon ja vietti päivittäin pitkiä aikoja rukouksessa. Serafim harjoitti pyhyyttä näin ollen erityisen luonnonmukaisesti, riistämättä luontoa omiin tarkoituksiinsa, keskittyi vähään ja vain tärkeimpään. Hänestä kerrotaankin useita eläinystävällisiä tarinoita, joissa karhut syövät hänen kämmeneltään.

Serafim Sarovilainen on erityisen tärkeäksi tullut hengellisenä vastauksena 1700-1800-luvun hengelliseen ja henkiseen muutokseen Venäjällä, kun länsimäinen rationalismi ja hengellinen raakuus tunkeutuivat vaurioittavasti Venäjälle.

Jo vuonna 1832 Isä Serafim tunsi henkistä uupumusta ja ruumiillisten voimien heikkenemistä. Hän ennusti omaa kuolemaansa. 1. tammikuuta 1833 hän tuli sairaalan kirkkoon, laittoi kynttilät arvostetun pyhän ikonin eteen, kävi Pyhällä ehtoollisella ja liturgian lopussa hän sanoi kaikille hyvästit. Sitten hän suuteli Pyhän Äidin ikonia, käveli pyhän alttarin ympäri ja lähti temppelin pohjoisesta ovesta ikään kuin samasta portista kuin syntyessä tuli maailmaan. Hän totesi olevansa kuoleman porteilla. Illalla vanha mies lauloi sellissään pääsiäisen lauluja. Seuraavana päivänä aamulla isä Pavel tunsi pappi Serafimin sellistä savun hajua. Hän koputti ovelle, mutta ovi oli lukittu sisäpuolelta. Kun veli Pavel ja noviisi Anikita pääsivät Serafimin huoneeseen, he löysivät hänet polvillaan rukouksessa, mutta mies oli kuollut. Pyhä Serafim siunattiin 2. tammikuuta 1833 (15. tammikuuta nykyisen kalenterin mukaan). Hänet haudattiin Sarovilaisen luostariin.
«Ублажаем тя, преподобие отче Серафиме, и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов».

Pyhän Nikolauksen kirkko – Venäjän Ortodoksinen kirkko Moskovan Patriarkaatti

Tänä aamuna menin varttitunnin ”myöhässä” Pyhän Serafim Sarovilaisen liturgiaan Pyhän Nikolauksen kirkkoon. Ilmoitettu alkamisaika on 9:30. Tuonelankuja 3 Helsingin Hietaniemessä ei ole kuitenkaan aivan helpon matkan päässä.

Tällä kertaa oli yleinen synnintunnustus, johon liittyy yksityinen synninpäästö. Katselin ympärilleni noin kello 10:15 ja arvioin jumalanpalvelukseen osallistujien lukumääräksi sillä hetkellä 70. Koko ajan tuli lisää ihmisiä pieneen kirkkoon. Noin kello 11:30 silmäilin uudestaan ja laskin nyt seurakuntalaisten lukumääräksi yli 200. Tämä sunnuntai on tavallinen hiljainen sunnuntai – kuten on tapa selittää luterilaisissa kirkoissa – joulun ja loppiaisen (teofanian) välissä. Tästä huolimatta väkeä oli yli 200 hiljaisena sunnuntaina. Jumalanpalveluksesta lähdin ehtoollisen ja saarnan sekä loppurukousten jälkeen. Tällöin kello oli vähän yli 12. Venäjän ortodoksisen kirkon tavanomainen jumalanpalvelus ei ole markkinointitarkoituksessa teeskentelevän lyhyt, tälläkin kertaa se kesti vähän yli 2,5 tuntia.

Terveen seurakunnan tunnisti siitä, että seurakuntalaiset olivat kaikenikäisiä, miehiä ja naisia, poikia ja tyttöjä. Lapsiperheitä oli saapunut, nuorilla teinitytöillä olivat huivit kunnioittavasti hiustensa yllä ja nämä tekivät asianmukaisesti ristinmerkit, aikuisia miehiä ja naisia, keski-ikäisiä ja vanhuksia. Kaikenikäisiä oli luonnollisessa suhteessa toisiinsa, vaikka tänään ei ollut mikään suuri kirkkovuoden juhlapäivä.

Seurakuntalaisilla ei ollut monistettuja tai painettuja jumalanpalveluskäsiohjelmia, joita he olisivat silmäilleet tekemisensä oppaaksi, eikä muitakaan kirjoja ollut käsissä, vaan osallistumalla yhteisesti kaikki osasivat toimia asianmukaisesti. Venäjän ortodoksisen kirkon jumalanpalvelus ei tuntunut missään vaiheessa sulkeisharjoitukselta, jossa suuren upseerin edessä pitäisi olla tarkkaavainen, ettei kääntyisi väärin.

Minä koen suurta henkistä ja hengellistä kamppailua säilyttää mielentyyneys ja luottamus tilanteessa, joka aineellisesti on tällä hetkellä minulle vaikeampi kuin kertaakaan koko menneen tai tämän alkavan vuoden aikana. Yllättäen olen saanut suuresti laskuja maksettavaksi enkä ole voinut varautua niihin. Samanaikaisesti toimeentulon edellytykset ovat jonkinlaisen byrokraattisen erheen johdosta merkittävästi kaventuneet tässä tammikuussa. Siinä sopii erityisesti muistaa Pyhää Serafim Sarovilaista ja etsiä levollista tyytymistä yksinkertaisuuteen, kun levottomuus ja huolestuneisuus uhkaavat. Jumalanpalveluksessa etsin mielessäni erityisesti luottamusta Jumalaan, jotta voin säilyttää levollisen mielen kaikissa mahdollissa haasteissa, joita rahaan sidottu maailma aiheuttaa.

Sain torstaina puhelinsoiton Pietarista. Venäläinen televisiokanava tahtoisi tulla tulevana sunnuntaina jumalanpalvelukseen ja tehdä saapumisen yhteydessä minuun liittyvää juttua. Välitin tiedon seurakunnan kirkkoherralle, jotta hän voi keskustella televisiokanavan kanssa mahdollisista asioista.

Lähipäivien ohjelma näkyy seurakunnan kotisivuilta.

Suuri Vedenpyhitys (kreikaksi αγιασμός, venäjäksi освящение воды) teofaniana, Kristuksen kasteen juhlana on nyt pian edessä.
Keskiviikkona 18. tammikuuta kello 9 on teofanian aaton ehtoopalvelus, Pyhän Basileios Suuren liturgia.
Keskiviikkona 18. tammikuuta kello 18 on Vigilia, suuri ehtoopalvelus.
Torstaina 19. tammikuuta kello 9:40 on yleinen synnintunnustus, liturgia ja Suuri veden pyhitys.
Lauantaina 21. tammikuuta kello 18 on Vigilia ja sunnuntaina 22. tammikuuta kello 9:30 alkaen Ligurgia.


- - - - - - -



No comments in my blog, but you can find my phone number GSM +7911 2970525 (in Russia) +358 44 322 2661 (in Finland) or my email juhamolari-ÄT-gmail.com or rtmolari-ÄT-rambler.ru (см. -ÄT- = @). You can discuss with me in Facebook

Юха Молaри: Домашняя страница – Juha Molari: Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

RT blogi: It's time, my friend: it's time

Юха Молари: Пресс-Портрет (YANDEX)

СМИ и Юха Молaри (коллекция)