sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

PATRIARKKA KIRILL (24.3.2012): MEILLÄ EI OLE TULEVAISUUTTA, JOS ALAMME PILKATA SUURIA PYHYYKSIÄ


Великое славославие (Апостал Николаев-Струмскии; солист Минаил Антонов; "Soloists of St Petersburg")Videossa pietarilaiset ystäväni laulavat länsiuusimaalaisen erään pikkukylän kirkossa.

Tänään 25. maaliskuuta otin osaa Venäjän Ortodoksisen kirkon Moskovan Patriarkaatin Pyhän Nikolauksen seurakunnan jumalanpalvelukseen Helsingin Hietaniemessä. Tänään vietettiin 4. paastoviikon Liturgiaa. Jumalanpalvelukseen ja ehtoolliseen otti osaa vähän yli sata seurakuntalaista. Pyhän Gregorius "Suuren" Dialogin muistopäivää vietettiin juuri tänään 25. maaliskuuta ortodoksissa kirkoissa.

Eilen Moskovan ja koko Venäjän Pyhä Patriarkka Kirill lausui Pyhän Liturgian lopussa huomautukset, joissa hän käsitteli hiljattain tapahtunutta häpeällistä tempausta, joka tapahtui Kristus Vapahtajan katedraalissa.


Kirillin ajankohtainen analyysi on myös yleisemmin erityisen terveellinen kaikkinaiseksi ohjeeksi. Jos ihmiset menettävät ymmärryksen ja tuntemuksen kunnioituksesta pyhyyksien edessä, kansakunta menettää myös tulevaisuutensa.




PATRIARKKA KIRILL

"Minun mielestäni kaikki tietävät, mitä tapahtui äskettäin Kristus Vapahtajan katedraalissa. Sanottakoon tässä ajatukseni siitä, missä me olemme: meidän hurskaat esi-isämme, jotka rakensivat perustan Venäjän suuren valtion vauraudelle, säätivät tämän temppelin vain pyhää kokoontumista varten. Ja heidän kaukaiset jälkeläiset 2000-luvulla häpäisevät tämän pyhyyden, joka on Kristus Vapahtajan katedraalissa.”

”No, mitä pitäisi ajatella? Takana ovat ajat, jolloin ihmisillä oli valta ratkaista tällaisia kysymyksiä - ja kiitos Jumalan, että se aika meni pois. Miten pitäisi siis tuntea meidän maassamme, jossa sen olemassaolo on paljosta velkaa ortodoksiselle kirkolle ja ortodoksiselle uskolle, joka on johtanut maamme suurimpiin urotekoihin - myös puolustamaan isänmaatamme vuonna 1812? Itse asiassa tälle voiton nimelle perustettiin Kristus Vapahtajan katedraali. On kuitenkin ihmisiä, jotka katsovat oikeudekseen tällaisen kauhistuksen, tai yrittävät minimoida niiden tyttöjen tekoa ikään kuin se sopisi kuvitella hauskaksi vitsiksi. Ja valitettavasti - sydämeni on nyt katkerasti rikki - nämä ihmiset kutsuvat itseään kuitenkin ortodokseiksi."

"Katsokaamme lähemmin tätä linjaa mitä täällä tapahtui 17 vuosisadalla Herran kuolonuneen nukkumisen katedraalissa Moskovassa ja mitä 21 vuosisadalla tapahtui meidän ja koko ortodoksisen maailman pyhimmässä kirkossa. Luulen, että kenenkään uskovaisen ihmisen ei pidä sanoa, että ”se ei minua koske”, ”se ei ole minun asiani”. Siksi kehotan teitä kaikkia vahvistamaan rukouksianne maan ja kansamme hyväksi. Meillä ei ole tulevaisuutta, jos me alamme lausua pilkkaa suurimpien pyhyyksien edessä; tai jos joku alkaa pitää tuota pilkkaa vain suurena sankaruutena, poliittisen protestin ilmauksena, sopivana käytöksenä tai harmittomana vitsinä."

"Olemme kaikki käyneet paaston aikaan. Paholainen nauraa meitä kaikkia vastaan, luo monia ongelmia näihin päiviin, kun meidän pitäisi päästä tämän maailman huolista ja upota rukoukseen, tyyntyä paastoon ja parannukseen omista synneistämme. Mutta ehkä, Herra vie meidät läpi näitä tutkien pyhään paastoon, jotta me kaikki olisimme tietoisia vastuusta maatamme kohtaan, Pyhän Venäjän hyväksi, ortodoksisen uskon hyväksi."

"Ortodoksinen kristitty ilmaisee vastuunsa ensinnäkin rukouksessa Jumalalle. Sitä vastoin nuo ihmiset eivät usko rukouksen voimaan. He uskovat propagandan voimaan, valheiden ja panettelun voimaan, Internetin voimaan, tiedotusvälineiden voimaan, rahan ja aseiden voimaan. Me uskomme rukouksen voimaan. Ja minä kehotan koko Venäjän kirkkoa kuumaan ja ahkeraan rukoukseen meidän maamme hyväksi, meidän uskomme hyväksi, että meidän kansamme hyväksi, jotta Herra antaa meille anteeksi meidän syntimme, jälleen nojautuisi meitä kohti armossaan, antaen armosta Pyhän Henkensä voiman, jotta saattaisi meidän kiusausten ja koettelemusten läpi niin että pääsisimme niistä pois puhdistettuina, vahvoina ja pystyisimme rakentamaan tulevaisuutta Jumalan säädösten ja ihmisen omantunnon mukaisesti."



JUMALANPALVELUS

Jumalanpalveluksessa evankeliumi oli Markuksen evankeliumin 9 luvusta. Tämän tekstin ymmärsin pääpiirteittäin, vaikka kuulin sen venäjäksi. Olen sen verran monta kertaa lukenut tekstin suomeksi ja kreikaksi, että vähäisistä sanoistakin tunnistin tekstin oikein.

Tässä pyhäpäivän evankeliumi suomeksi ja venäjäksi (Mark. 9:17-31).
17 Eräs mies väkijoukosta vastasi hänelle: "Opettaja, minä toin poikani sinun luoksesi. Hänessä on mykkä henki. 18 Se ottaa hänet valtaansa missä vain. Se paiskaa hänet maahan, ja hän kuolaa ja kiristelee hampaitaan ja menee aivan jäykäksi. Pyysin, että opetuslapsesi ajaisivat hengen pois, mutta ei heistä ollut siihen."
19 Silloin Jeesus sanoi heille: "Voi tätä epäuskoista sukupolvea! Kuinka kauan minun on vielä oltava teidän keskuudessanne? Kuinka kauan minun pitää kestää teitä? Tuokaa poika minun luokseni." 20 He toivat pojan Jeesuksen luo. Jeesuksen nähdessään henki heti kouristi poikaa, ja tämä kaatui, kieriskeli maassa ja kuolasi. 21 Jeesus kysyi pojan isältä: "Kuinka kauan hänellä on ollut tämä vaiva?" "Pienestä pitäen", vastasi mies. 22 "Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi. Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!" 23 "Jos voit?" vastasi Jeesus. "Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo." 24 Silloin pojan isä heti huusi: "Minä uskon! Auta minua epäuskossani!"
25 Kun Jeesus näki, että väkeä tuli aina vain lisää, hän käski saastaista henkeä sanoen: "Mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde pojasta äläkä enää mene häneen!" 26 Henki huusi, kouristi poikaa rajusti ja lähti hänestä. Poika jäi makaamaan elottoman näköisenä, ja monet sanoivatkin: "Nyt hän kuoli." 27 Mutta Jeesus tarttui häntä kädestä ja auttoi hänet jalkeille, ja hän nousi.
28 Kun Jeesus sitten oli mennyt sisään ja vain opetuslapset olivat paikalla, nämä kysyivät häneltä: "Miksi me emme kyenneet ajamaan sitä henkeä pojasta?" 29 Hän vastasi: "Tätä lajia ei saa lähtemään muulla kuin rukouksella."*
30 He lähtivät sieltä ja kulkivat Galilean halki. Jeesus ei tahtonut kenenkään saavan tietää siitä, 31 sillä hän opetti opetuslapsiaan. Hän sanoi heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin, ja he tappavat hänet, mutta kolmen päivän kuluttua hän nousee kuolleista."


17Один из народа сказал в ответ: Учитель! я привел к Тебе сына моего, одержимого духом немым: 18где ни схватывает его, повергает его на землю, и он испускает пену, и скрежещет зубами своими, и цепенеет. Говорил я ученикам Твоим, чтобы изгнали его, и они не могли.
19Отвечая ему, Иисус сказал: о, род неверный! доколе буду с вами? доколе буду терпеть вас? Приведите его ко Мне.
20И привели его к Нему. Как скоро бесноватый увидел Его, дух сотряс его; он упал на землю и валялся, испуская пену.
21И спросил Иисус отца его: как давно это сделалось с ним? Он сказал: с детства; 22и многократно дух бросал его и в огонь и в воду, чтобы погубить его; но, если что можешь, сжалься над нами и помоги нам.
23Иисус сказал ему: если сколько-нибудь можешь веровать, всё возможно верующему.
24И тотчас отец отрока воскликнул со слезами: верую, Господи! помоги моему неверию.
25Иисус, видя, что сбегается народ, запретил духу нечистому, сказав ему: дух немой и глухой! Я повелеваю тебе, выйди из него и впредь не входи в него.
26И, вскрикнув и сильно сотрясши его, вышел; и он сделался, как мертвый, так что многие говорили, что он умер.
27Но Иисус, взяв его за руку, поднял его; и он встал.
28И как вошел Иисус в дом, ученики Его спрашивали Его наедине: почему мы не могли изгнать его?
29И сказал им: сей род не может выйти иначе, как от молитвы и поста.
30Выйдя оттуда, проходили через Галилею; и Он не хотел, чтобы кто узнал.
31Ибо учил Своих учеников и говорил им, что Сын Человеческий предан будет в руки человеческие и убьют Его, и, по убиении, в третий день воскреснет.

PYHÄN GREGORIUS "SUUREN" DIALOGIN MUISTOPÄIVÄ

Pyhän Gregorius ”Suuren” Dialogin muistopäivää vietetään tänään paavin kuolinpäivän muistoksi. Hän syntyi Roomassa noin 540 jKr. Ensiksi hän sai loistavan maallisen koulutuksen ja pääsi korkeaan julkiseen virkaan. Gregorius kaipasi kuitenkin luostarin elämää. Isänsä kuoltua Gregorius antoi koko omaisuutensa kuudelle luostarille. Roomassa hän perusti luostarin apostoli Andreaksen nimiin. Gregorius antoi itsekin luostarilupauksen. Luostarissa hän kirjoitti Jobin kirjan selitykset. Kun Rooman paavi Pelagius kuoli, vuonna 590 paaviksi valittiin ykaimielisesti Pyhä Gregorius, vaikka ilmeisemmin vastoin hänen omaa tahtoaan.

Gregorius taisteli innokkaasti donatiolaista ja areolaista harhaoppia vastaan. Lisänimen Dialogos Gregorius sai teoksestaan ”Dialogit”.

Pyhä Gregorius johti kirkkoa varsin menestyksellisesti 13 vuotta. Luultavasti menestykseen oli salaisuutena myös hänen asenteensa ”Jumalan palvelijoiden palvelijana”. Hän kuoli (12) 25. maaliskuuta 604. Gregoriuksen pyhäinjäännökset ovat Pyhän apostoli Pietarin katedraalissa Vatikaanissa.

Martti Lutherin ja eräiden protestanttien mukaan kirkon rappio olisi alkanut Gregoriuksesta, koska Gregorius korosti askeesia ja itsensä huolehtimista ja edisti pyhimysten kunnioitusta oikean hartauden malliksi. Lutherin ja protestanttien tulkinnat eivät kuitenkaan tehneet oikeutta Gregoriuksen toimilla ja pyrkimyksille. Luultavasti oman aikamme pyhyyksien häpäisijät osoittavat, että sittenkin olisi aiheellista löytää uudestaan kristillinen paasto ja askeesi, itsestä huolehtiminen sekä katsoa malliksi pyhimysten kilvoittelevaa rukousta, jos ja kun oma aikamme julkisuus ja media tarjoavat kovin kummallisia ”idoleita” malleiksi jopa uskovaista kansaa varten.









- - - - - - -



My email juhamolari-ÄT-gmail.com or juhamolari-ÄT-rambler.ru (см. -ÄT- = @).



VKontakte


СМИ и Юха Молaри (коллекция)