lauantai 10. maaliskuuta 2012

SUPO ei epäile Venäjää pakolaisvakoilusta

Verkkouutiset ovat erinomaisesti selvittäneet, mitä Suomen Suojelupoliisi (SUPO) tarkoittaa pakolaisvakoilulla.

Olli Nurmen kirjoittamassa jutussa kerrotaan, että Supon mukaan pakolaisvakoilu liittyy ns. "autoritaarisiin" valtioihin - ei siis Venäjään.

Minä olen ollut hyvin vihastunut Supon kielenkäyttöä "rekrytoiduista agenteista" ja "pakolaisvakoilusta" vastaan siitä yksinkertaisesta propagandistisesta tilanteesta käsin, koska väärät assosiaatiot ovat päässeet syntymään tiettyjen tahojen kovan propagandan tähden. Yhtäällä Kavkaz-Center, sitten myös Storsjö ja Chelysheva, ja jopa Arto Luukkanen on tavalla tai toisella - epämääräisemmin tai suoranaisemmin - liittänyt nimeni tai ystäväni tuollaiseen hämärään yhteyteen. Saatoin ärtyä, että Supo olisi sekaantunut samaan hulluun ajatteluun minua vastaan.

Turso on toistuvasti julkisesti vedonnut siihen, miten häntä vakoillaan. Tuomiokapitulillekin hän kirjoitti joitakin tuollaisia tarinoita. Chelysheva on väittänyt Hesarissa vainon olemassaoloa. Kovin usein minun nimeni on liitetty noiden tiettyjen propagandistien avulla välillisesti tai suoranaisesti tiettyjen pakolaisten kokemaan vainoon.

Nyt kuitenkin on käynyt ilmi, että Suojelupoliisi ei puhu Venäjästä - enkä edes vakoile - vaan kauempaa autoritaarisista valtioista tulevista pakolaisista ja heidän tarkkailusta.

Jälkikirjoitus

Espoon hiippakunnan tuomiokapituli oli taas lähestynyt käräjäoikeuden haastemiestä ja pyytänyt tätä avustaa, jotta toimittaisin pappiskirjan tuomiokapituliin, mutta haastemies ei eilen tavoittanut minua, kun olen niin liikkuva mies ja vaikeasti tavoitettavissa.

Tuomiokapituli oli pelännyt, että tulisin takaisin luterilaiseen kirkkoon ja yllättäen pääsisin livahtaa takaisin pappisvirkaan. Niin haastemies kertoi kapitulin huolet. Hän kertoi lähettävänsä kapitulille viestin, että kapitulin paperit eivät tavoittaneet minua.

Todellisuudessa kapitulin huoli lienee liioiteltu: olen onnellisesti Venäjän ortodoksisen kirkon jäsen. Luterilaista pappisvirkaa hakiessa tämä ei varmasti jäisi mitenkään salaiseksi tuomiokapitulilta vallitsevien käytäntöjen mukaan toimittaessa. Tuomiokapitulin toimivalta rajoittuu ainoastaan evankelisluterilaisen kansankirkkomme virkoihin, eikä sillä ole universaalimpaa merkitystä.


Valitettavasti en mene nyt huomenna sunnuntaina jumalanpalvelukseen, sillä en viitsi liikkua julkisuudessa: nenäni aukko tulehtui ikävästi nuhan jäljiltä enkä viitsi näyttää sitä julkisesti.