torstai 31. toukokuuta 2012

Espoon ev.lut. seurakunnat boikotoivat natsirikollisten etsimistä

Espoon evankelisluterilaisten seurakuntien Esse-lehden päätoimittaja Urpu Sarlin ilmoitti, että Espoon evankelisluterilaiset seurakunnat eivät ota vastaan Simon Wiesenthal –keskuksen johtajan Efraim Zuroffin vierailua 25.6.2012 koskevaa mainosta. (täydennys: mutta sittemmin Urpu Sarlin on tehnyt muutoksen aiempaan em. päätökseensä)

Espoon seurakuntien ensimmäisen päätöksen ensivaikutelma oli hälyyttävä ja kuvattavissa, kuten ilmoitin asian blogissani tuon ensimmäisen päätöksen jälkeen. Alla on mainittu blogi silloisen tunnelman dokumenttina.

- - - - - -

Seurakuntien Esse-lehdessä julkaistaan paljon moninaisia mainoksia, huomattavasti etäämmällä kristinuskon ja kirkon historiasta ja länsimaisen sivistyksen perusteista, mutta nyt Espoon seurakunnat kokevat Simon Wiesenthalin keskuksen ja Efraim Zuroffin toiminnan ongelmalliseksi Espoon seurakuntien yhteistoiminnalle palestiinalaisalueiden kanssa. Sarlin nimenomaisesti myönsi puhelinkeskustelussa Johan Bäckmanin kanssa, että Espoon seurakunnan boikotoivat Zuroffin vierailua.

Kuvassa: Efraim Zuroff ja Juha Molari pari vuotta sitten. 25.6.2012 tilaisuuden järjestelyissä ja sen yhteydessä julkaistavan tutkimuksen suomennoksen toimittamisessa minulla ei ole kuitenkaan muuta merkitystä kuin pelkkä moraalinen kunnioitus osallistuvia osaavia monia tahoja kohtaan.

Espoon hiippakunnan evankelisluterilaiset seurakunnat eivät anna oikeutta tietynlaisille mielipiteille, eivät erityisesti Zuroffille, jonka työ natsirikollisten etsinnässä on saanut tukea, kunnioitusta ja tunnustusta myös presidentti Tarja Haloselta ja Suomen hallitukselta. Espoon seurakunnat eivät halua säilyttää neutraalia suhdetta ja edellytyksiä yhteistyöhön kaikkien kanssa, vaikka Suomella on diplomaattisuhteet myös Israelin kanssa. Espoossa evankelisluterilainen kirkko harrastaa jälleen kerran häpeällistä politiikkaa.

Espoon seurakuntien menettely poikkeaa merkittävästi tappiokseen siitä mallikelpoisesta yhteistoiminnasta, jota presidentti Tarja Halonen, pääministeri Matti Vanhanen ja sisäasiainministeri Kari Rajamäki osoittivat holokaustin tutkimuksen käynnistämiseksi. 25.6.2012 julkaistavassa teoksensa suomennoksessa Zuroff kertoo suomalaisten kannalta tärkeät faktat, että marraskuun alussa 2003 Helsingin Sanomat kertoivat Sanan holokausti-kirjan tulosta, minkä jutun jälkeen Efraim Zuroff lähetti presidentti Tarja Haloselle faxin, jossa hän kehotti Suomen valtiota tunnustaa julkisesti juutalaisten karkotusten tapahtumisen. Heti seuraavana päivänä, 18. marraskuuta 2003, Suomen hallituksen sisäasiainministeri Kari Rajamäki vastasi myönteisesti tehtävän tarpeellisuuteen. Ministeri oli jo keskustellut sitä ennen suojelupoliisin päälliköiden kanssa ja seuraavana päivänä hallitus nimitti professori Heikki Ylikankaan jatkotutkimuksiin. Presidentti Tarja Halosen vastaus saapui jo 20. marraskuuta Zuroffille. Halonen oli jo 19. marraskuuta keskustellut pääministeri Matti Vanhasen kanssa asian saattamiseksi eteenpäin. Holokaustista tuli vuonna 2010 myös määräys opetushallituksen valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin, jolloin aihetta on käsiteltävä historian, filosofian ja elämänkatsomustiedon yhteydessä. Ev.lut. kirkko katsoo Espoossa velvollisuudekseen vaieta ja vaientaa holokaustiin liittyvän julkisuuden. Tämä vaientaminen tapahtuu jopa aikana, jolloin uusnatsien aiheuttamista ongelmista on ympäri Eurooppaa ja Suomessa tullut yhä huolestuttavimpia tietoja.

Suomessa on runsaasti uskovaisia Israel-faneja, joille Israelin kiroaminen ja holokaustiin syyllistyneiden natsirikollisten suojaaminen on majesteettirikos itse Jumalaa ja hänen lupauksiaan vastaan. Espoon seurakunnat eivät osoita kunnioitusta myöskään edellä mainittuja aktiivisia kristittyjä kohtaan. Simon Wiesenthal-keskus ei ole mikään ekstrimistilaitos, vaan kansainvälisesti tunnustettu mm. arvovaltaisesta vuorovaikutuksesta useiden valtioiden päämiesten kanssa. Näin on tapahtunut myös Suomessa vuorovaikutusta hallituksen ja presidentin kanssa. On hyvin harvinaista ja merkillepantavaa, että tämän kaiken kunniallisen suomalaisen poliittisen osaamisen jälkeen suomalainen seurakunta nimenomaisesti boikotoi Simon Wiesenthal -keskusta!

Espoon evankelisluterilaisten seurakuntien Esse-lehden päätoimittajan Urpu Sarlin tiedotuksellinen ja toimituksellinen poikkeuksellinen linja on Espoon seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston valvottavissa: puheenjohtajana kaudella 2011–2012 toimii Kokoomus-puolueen jäsen, radio- ja TV-toimittaja ym. Matti Finskas Olarin seurakunnasta. Yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajana toimii Tapiolan seurakunnan kirkkoherra, lääninrovasti Antti Rusama. Ovatko myös Finskas ja Rusama sitä mieltä, että Sarlinin menettely kieltää yliopistolla pidettävän luennon ilmoitus seurakuntien lehdestä on asianmukaista? Miten yhteinen kirkkovaltuusto ja yhteinen kirkkoneuvosto opastaa päätoimittaja Sarlinia?


Espoon seurakuntien eettinen vastuullisuus ja yhteiskuntasuhteet saavat erikoisen leiman Israel-vihamielisestä ja holokaustin salaavasta toimituspolitiikasta käsin. Seurakuntien tulisi säilyttää moraalinen valo hyvin kirkkaana ainakin näissä valinnoissa, jossa natsirikollisten saattaminen tuomiolle on merkittävä osa holokaustin oikeudenmukaista käsittelyä oman aikamme historiassa, myös luterilaisen kirkon oman historian uudelleenkäsittelyä. Samanaikaisesti on ymmärrettävästi pidettävä ystävällisiä suhteita myös Lähi-Idän ja Palestiinan muslimivaltioihin. Sarlinin valinta on vihata toista tai vähintää sallia viha toiseen. Eikö kristitty rakasta molempia ja luo siunausta molemmille? Zuroff ei ole suinkaan mikään arabi- ja islam-foobikko, vaan arvovaltaisen yhteisön johtaja, tohtorimies, jonka työ on osa Toisen maailmansodan jälkeistä itsearviointia.

Ystävällisyys Israelin poliittisen valtiollisen vastustajan kanssa ei saisi tarkoittaa, että moraalinen vastuullisuus toisaalla katoaa. Minä olen erityisen lukuisissa asioissa Iranin kansan ja sen valtiojohdon puolella israelilaista ja amerikkalaista sotapropagandaa vastaan, jota äskettäin harjoitettiin erityisen intensiivisesti, mutta en minä kuitenkaan ryhdy natsirikollisten suojelijaksi. Espoon seurakuntien ailahteleva, epäjohdonmukainen ja pinnallisesti laskelmoiva toiminta osoittaa tyhjäksi näiden seurakuntien sloganit ”me välitämme”. Espoon seurakunnat näyttävät keskisormea, kun on kyse holokaustin muistamisesta. Onneksi Espoon seurakunnat ovat vain häpeällinen musta läiskä suomalaisessa vastuullisuudessa.

SIMON WIESENTHAL -keskuksen johtaja, tohtori EFRAIM ZUROFF (Jerusalem, Israel) luennoi aiheesta ”Operaatio viimeinen mahdollisuus ja natsirikollisten tuominen oikeuden eteen” Helsingin yliopistossa maanantaina 25.6.2012 kello 14-16 salissa PI (Yliopistonkatu 3, Helsinki). Luento on englanninkielinen. Zuroff esittelee samalla kirjansa ”Operaatio viimeinen mahdollisuus” suomennoksen. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita Zuroffin lehdistötilaisuuteen samana päivänä kello 11.00 Hotelli Seurahuoneelle (Kaivokatu 12, Helsinki).



_ _ _ _



Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte-profiili http://vk.com/id157941374

Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

EMAIL juhamolari-AT-rambler.ru ja juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)

СМИ и Юха Молaри (коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html