lauantai 26. toukokuuta 2012

YLE:n ja Suomen UM:n valheiden verkosto sekä Venäjä-uutiset


Suomen valtiollisen kanavan Ylen uutisoinnissa on otettu hienovaraisia uusia linjauksia kevään 2012 aikana. Venäjällä julkaistuja uutisia ei sinänsä kyetä täydellisessä hiljaisuudessa kiistämään, ikään kuin Venäjällä ei olisi Suomea koskevia uutisia lainkaan. Ylen ja ulkoministeriön yhteisessä propaganda- ja myyräntyöhankkeessa valitaan Suomen ulkopolitiikan mukainen korjattu näkökulma Venäjällä julkaistuihin uutisiin. Tämä tuli uudemman kerran ilmeiseksi 25. toukokuuta.

Ylen ja UM:n tarkoitusperät Venäjä-katsauksessa

Tällä kertaa Yle kätki epähuomiossa Venäjä-katsauksensa laatijan. Aiemmin tuo kirjoittaja on ollut eräs tunnettu russofobi-eläkeläinen.

Valtaosalle suomalaisia lukijoita ja kuuntelijoita on huomattavan vaikeaa ja työlästä tarkistaa hienoväritteisen suomalaispropagandan valheellisuus ja tarkoitushakuisuus. Itse asioissa "läheisesti" osallisena on ollut kuitenkin hämmästyttävän paljastavaa havaita, missä määrin Suomen valtiollinen kanava luo valheen verkoston suomalaisten hallitsemiseksi.

Olen saanut myös aineistoa, jossa tämän julkisen toiminnan lisäksi paljastuu Ylen kulissien takainen pimeä työ, ns. myyräntyö, yhteistyössä UM:n tarkoitusperien kanssa, kun nämä tahtovat vahingoittaa tässä esiteltävälle uutisoinnille kiusallisten suomalaisten toimintaedellytyksiä.

Suomen valtiollisessa kanavassa Ylessä julkaistiin 25.5.2012 katsaus Venäjän verkossa: Vihaisia lintuja ja valkobandiitteja. Äiti- ja lapsiasiaan oli Ylessä valittu "hupaisa" mittasuhteiden vääristely; tavanomainen suomalainen lukija ja kuuntelija ei välttämättä kuitenkaan havaitse propagandamenettelyn piirteitä samassa määrin.

Yleisradio kysyy otsikossa, missä on hyvä olla äiti? Jo otsikko opastaa lukijaa asettamaan tietynlaiseen arvoon jäljessä seuraava keskustelu Rimma, Anton ja Paavo Salosen oikeuksista ja kansalaisuuksista.

Ylen jutussa todetaan, että Venäjän mediassa ikävät uutiset kerrotaan niin kuin ohimennen. Tällä ohimenevällä uutisoinnilla viitataan siihen, että 14. toukokuuta ”laatulehti Kommersant Vlast kertoi Pelastakaa lapset –järjestön vuosiraportista”. Tuossa raportissa Venäjä oli saanut sijan 37 ja Suomi sijan 6. Ensimmäinen havaittava propagandanmerkki on Ylen uutisoinnissa määritelmä ”laatulehti”. Sillä ilmauksella halutaan korostaa tässä mainittavan lähteen merkittävyyttä ehkä kohta jäljessä seuraavia muita medialinkkejä vastaan. Jutun merkittävyydellä Yleisradio selittää itse asiassa kokonaisia suuria linjauksia. Lukijalle jää ehkä havaitsematta, että Kommersant Vlastin juttu on itse asiassa verkkosivuston lähinnä enemmän tai vähemmän huumorijuttu monien muiden pikku-uutisten joukossa. Vakavuuttakin jutussa lienee, mutta lähinnä siinä, että venäläisen lukijan ymmärryksen varaan jää Pelastakaa lapset –järjestön tarkoitushakuisuuden arviointi. Juttu on todella lyhyt ja ohimenevä.

Tässä on Kommersant Vlastin juttu alkuperäisessä kontekstissään mutta hiukan isompaan kokoon suurennettuna lukijoiden tarpeisiin:


Yleisradio tunnisti jutun ”ohimenevyyden” johdannossa, mutta sen jälkeen alkoi jutun hehkuttaminen ”laatulehti”-korostuksella ja lopulta selityksellä, että tuo mainittu juttu ratkaisisi kokonaisuudessaan, miksi kaikki venäläinen media olisi ollut niukka Anton Salonen –uutisoinnissa! Sinänsä minulla ei ole mitään muuta sanottavaa Kommersantia vastaan, vaan pikemmin päinvastoin: tuo hieno lehti julkaisee kaikkia uutisia, myös kriittisiä Venäjän suhteen.

Hämmentävää on Suomen valtiollisen televisiokanavan suomalaisille lukijoille antama vääristynyt valheellinen kuva. Tarkoitushakuisesti Yle luo mielikuvaa, jossa Venäjän intresseihin ei enää Anton ja Rimma Salonen kuuluisi. Niin Suomi voisi "rintarottingilla" jatkaa de-russofikaatiota, sillä jo vihdoin Venäjäkin alistuisi hiljaa suomalaisiin pyrkimyksiin. Suomi voi joka tapauksessa jatkaa valitsemallaan linjalla ongelmattomasti. Tämähän on Yleisradion jutun piiloviesti.

Ylen uutisessa Venäjän hallituksen lehdestä tulee pelkkä "nettisivu"

Suomen valtiollinen kanava Yleisradio kertoo puutteellisesti, että ”Venäjän hallituksen lehden Rossiiskaja Gazetan nettisivuilla kerrottiin, että oikeuskäsittelyn aattona oli Suomessa syntynyt hysteerinen ilmapiiri”.

Yleisradion ja Suomen ulkoministeriön propagandanmenetelmät on tunnistettavissa tuossa ilmauksessa, mikäli asianomainen on itse lukenut ja katsonut nuo uutiset. Itse asiassa Rossiiskaja Gazeta on nyt suomalaisuutisessa tarkoitushakuisesti määritelty vähätellen ja vääristellen pelkäksi ”nettisivuksi”, kun Kommersant Vlast oli määritelty sanoilla ”laatulehti”. Venäjän hallituksen lehti Rossiiskaja Gazeta leviää printtiversionakin ympäri maailmaa Venäjän lähetystöihin ym. Kyse on todellakin Venäjän hallituksen lehdestä, erityisen arvokkaasta. Olisi oikeaa kirjoittaa, että tässä kuullaan Venäjän hallituksen ääni.

Suomen Yle vaikenee Jussi Parviaisen elokuvauutisesta Venäjän hallituksen lehdessä

Suomen Yleisradion tarinan mukaan Rossiiskaja Gazeta olisi puhunut jotain kriittisesti ”Suomessa syntyneestä hysteerisestä ilmapiiristä”. Ylen uutisen suomalaislukija saa erheellisen vaikutelman, että Venäjän hallitus mahdollisesti moittii Suomessa asiaa julkisesti pohtivia tahoja.

Rossiiskaja Gazetan näkökulma oli kuitenkin kokonansa toinen kuin Ylen vääristelyssä annettiin ymmärtää tarkoitushakuisesti. Rossiiskaja Gazeta julkaisi jopa mainosjulisteen Jussi Parviaisen elokuvalle Takakontti, mutta tästä asiasta Yleisradio vaikenee tiukasti. Lisäksi juttu on erityisen pitkä, jopa pitempi kuin Yleisradion Venäjä-katsaus!

Yleisradio antaa ymmärtää vääristellen ja vähätellen, että joku ”toinen nettisivusto tiesi kertoa, että suomalainen elokuvaohjaaja Jussi Parviainen suunnittelee Antonin tapauksesta elokuvaa”. Mitään linkkiä ei ole sanottu, mikä on tuo joku "toinen".


Lähde: Rossiiskaja Gazeta

Venäläinen hallituksen lehti "Российская газета" (Rossiiskaja Gazeta) on julkaissut Galina Vasiman (Галина Васина) jutun Vaasan tapahtumista: Антон, багажник, Финляндия… Siinä on käytetty kuvana tekemääni ennakkomainosta Jussi Parviaisen ”Takakontti”-elokuvasta. Kannattaa lukea koko juttu oheisesta linkistä, sillä Venäjän hallituksen lehti kirjoittaa asiasta todella mittavasti ja laajasti. Yleisradio salaa asian suomalaisilta. Haluan kuitenkin täsmentää, että Rossiiskaja Gazetan juttu on syntynyt ilman mitään minun omaa aktiivisuutta tai ansiota venäläisten toimittajien oman toimeliaisuuden ja laajan yleissivistyksen ansiosta.

Ylen uutisessa Komsomolskaja Pravda vähenee pelkäksi "nettisivuksi"

Todellisuudessa Venäjän hallituksen virallinen tiedotuslehti Rossiiskaja Gazeta tiesi siis kertoa Jussi Parviaisen elokuvahankkeesta. Ja se on tosi iso juttu! Mutta se vähätelty ”toinen nettisivusto” (näin Yleisradio) on todellisuudessa myös huomattavasti enemmän kuin mitä Yleisradio vääristelee antamatta edes mitään linkkiä viittaukselleen.

Venäjän suurin sanomalehti ja tämän nettiversio Komsomolskaja Pravda oli yhteydessä minuun oikeustapahtuman johdosta, jolloin opastin heidät itsensä elokuvaohjaaja Jussi Parviaisen luo puhelinyhteyteen. Tuo yhteydenotto oli jälleen ilman mitään omaa ansiotani tai aktiivisuuttani. Kyse on siitä, että venäläinen toimittaja tekee työnsä ahkerasti.

Niin Komsomolskaja Pravda julkaisi sekä elokuvan mainosjulisteen että elokuvasta epävirallisen mainosvideon ja Jussi Parviaisen haastattelun. Suomen Yleisradio noudattaa Suomen ulkoministeriön linjauksia eikä halua kertoa Venäjän kansalaisten Rimma ja Anton Salosen oikeusasioiden käsittelyä rehellisesti. Suomalaisilta salataan Venäjän omat intressit.





«Комсомольская правда» (Komsomolskaja Pravda 17.5.2012), Алексей МАВЛИЕВ:
История Антона Салонен, вывезенного из России в багажнике, станет фильмом.

Yleisradio vaikenee, että nämäkin arvovaltaisesti kertoivat elokuvahankkeesta

Venäjän uutisointi ei jäänyt vain mainittuun ”toiseen nettisivustoon”, vaan myös arvovaltainen, vaikutusvaltainen Venäjän ääni julkaisi asiaa koskevan uutisen («Голос России» (17.5.2012): В Финляндии снимут фильм о трагедии семьи Салонен).
«Голос России» (17.5.2012): В Финляндии снимут фильм о трагедии семьи Салонен


Venäläinen maailma –rahasto julkaisi Rimma ja Anton Salosen oikeuksia koskevan uutisen sekä tiedon Jussi Parviaisen elokuvahankkeesta. Lukuisista muistakin venäläisessä mediassa julkaistuista uutista mainittakoon myös, että Fontankassa julkaistiin Maria Heikkisen kertomus siitä, että valmistuvassa elokuvassa katsotaan tapahtumien kulkua lapsen silmin, Echo St. Petersburg -radiokanava (Эхо Санкт-Петербурге FM 91,5 MHz) kertoi elokuvahankkeen monisanaisesti.

Фонд русский мир (17.5.2012) ПРО ТРАГЕДИЮ СЕМЬИ САЛОНЕН СНИМУТ ФИЛЬМ

Fontankassa on julkaistu Maria Heikkisen kertomus, että valmistuvassa elokuvassa katsotaan tapahtumien kulkua lapsen silmin: Как прошло заседание суда по иску Риммы Салонен.
Echo St. Petersburg -radiokanava (Эхо Санкт-Петербурге FM 91,5 MHz) kertoi elokuvahankkeen monisanaisesti: Финский суд рассмотрит требование россиянки Салонен вернуть ей право опеки над сыном.

Mitä kaikkea muuta Yle ja UM valehtelevat suomalaisille?

Suomen Yleisradion Venäjän verkossa –katsauksessa vain ”eräs nettisivusto” olisi kertonut asian. Voimme havaita tämän pienen tapauskertomuksen avulla, miten johdonmukaisesti ja tarkoitushakuisesti Yleisradio toteuttaa Suomen ulkoministeriön tiedotuspolitiikkaa vääristäen Venäjällä käytävän keskustelun. Suomalaisilla on mahdotonta saada oikeaa kuvaa Venäjän hallituksen ja Venäjän kansan intresseistä Suomen Yleisradion uutisista. Yleisradio ja Suomen ulkoministeriö eivät ainoastaan halua antaa väärän kuvan Venäjällä käytävästä keskustelusta, vaan he myös aktiivisesti toimivat tuhoten sellaisten suomalaisten Venäjä-verkostoja, jotka voisivat avartaa ja täydentää suomalaista puutteellista Venäjä-uutisointia.

Jussin elokuvakamera kiertää Kokemäellä!

Koulujen päättäjäisviikolla elokuvaohjaaja Jussi Parviainen aloittaa Suomen antifasistisen komitean tiedotteen mukaan Takakontti-elokuvan kuvaukset ja haastattelut Kokemäellä.

Tämä elokuva on kansainvälinen kiinnostava hanke, jonka valmistumista seurataan yli rajojen yhtä hyvin lapsiperheissä kuin vallanpitäjien eturintamissa ulkoministeriöissä.







_ _ _ _



Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte-profiili http://vk.com/id157941374

Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

EMAIL juhamolari-AT-rambler.ru juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)

СМИ и Юха Молaри (коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html