maanantai 18. kesäkuuta 2012

Keski-ikäinen köyhä pitkäaikaistyötön mies - onnellinen ja elää terveellisesti



Keski-ikäinen köyhä pitkäaikaistyötön mies saa myös olla onnellinen ja elää terveellistä elämää. Olen havainnut, että tietyt äärityypit tahtoisivat masentaa ja vaurioittaa elämääni, mutta he eivät ole onnistuneet. Minulle on tarjottu osaa, joka ei sovi persoonallisuuteeni eikä moraaliini: luonteeseeni kuuluu kääntää kaikki uudet tilanteet mahdollisuuksiksi. Työttömyydessä syntynyt vapaus on mahdollisuus omaa ja lasten liikuntaa varten.

Keski-ikäisenä pitkäaikaistyöttömänä miehenä olen päättäväisesti kamppaillut hyvinvointini puolesta. Rikkaus ja raha eivät aina ratkaise, eikä köyhyys tuhoa kaikkea. Jalkapallo, pyöräily, juoksu ja painonnosto pitävät yllä myös mielen tervettä lujuutta, eivät ainoastaan fyysistä kuntoa.

Juoksulenkillä olen käynyt kevään ja kesän aikana hyvin vähän jalkapohjan kipeyden tähden, vaikka nyt tuo kipeys on jo liki poistunut. Luultavasti muutama rasvakilo kertyi vatsaani juoksu-urheilun vähentymisen seurauksena. Silti yhä juoksu sujuu ”riittävän tehokkaasti” niin että cooper-testissä (12 minuuttia) saan juostua liki 3400 metriä ja 1000 metriä juoksen edelleen alle 3 minuutin. Olen käynyt vain noin 2 kertaa viikossa juoksulenkillä.

Tänään vietin tavallisen päivän. Aamulla menin pojan kanssa ulos omaehtoisia jalkapallotekniikkaharjoituksia varten. Kello 17 jälkeen pyöräilimme 10 kilometriä jalkapalloharjoituksiin. Minun osani oli jalkapalloharjoituksissa vain istua ja katsoa, kun poika pelasi. Harjoitusten jälkeen oli pyöräilyä taas uudestaan 10 kilometriä. Kotipihan lähettyvillä oli tekonurmikentällä poikia, joita vastaan pelasimme vielä jalkapalloa 30 minuuttia. Nyt sain itsekin hikoilla, mutta tällä kertaa tappiollisesti. Minulla oli apuna kaksi pienintä poikaa, kun toisessa tiimissä oli 3 isompaa lasta. Jalkapallo tekee ihan tällaisena vähäisenäkin pelinä oikein hyvää keski-ikäiselle miehelle.

Tavallisen aerobisen liikunnan lisäksi olen nyt alkanut nostaa taas pienen tauon jälkeen painoja, erityisesti penkkiä ja hauisvääntöjä sekä etunojapunnerruksia ja leuanvetoa. Niitä varten en tarvitse edes rahaa, kun varusteet ovat jo itselläni.

Olen havainnut jalkapalloilevien lasten vanhempien kertomuksista, että todella monet vanhemmat harrastavat säännöllisesti liikuntaa. Ihmettelen, miten voisi säilyttää määrätietoisen, tehokkaan henkisen suorituskyvyn, jos ei hoida myöskään fyysisestä kunnosta. Liikunnan lisäksi tietysti terveet elämäntavat: raittius, savuttomuus ja riittävä yöuni (usein jopa päiväunet!) ovat vahvuuksiani vastustaa surumielistä syrjäytyneisyyttä nykytilanteessa, jossa suomalaisessa yhteiskunnassa ei syystä tai toisesta anneta arvoa osaamiselleni.

Pidin huvittavana äskettäistä vastausta työpaikkahakemukseeni. Siinä olin ainut venäjää osaava hakija työpaikkaan, jossa piti käydä neuvotteluja venäläisen osapuolen kanssa. Minulla oli jo entuudestaan ollut kanssakäymistä tuon venäläisen osapuolen kanssa. Olin ainut tohtori hakijoiden joukosta, ja olihan minulla myös liiketalouden koulutusta. Hakemukseeni sain vastaukseksi, että ”meillä oli niin paljon hyvin hakijoita. Tällä kertaa et ollut haastatteluun valittujen joukossa”.





_ _ _ _

Juha Molari Юха Молaри

pitkäaikaistyötön,

GSM +358 44 275 8284

Teologian tohtori, BBA

Blog http://juhamolari.blogspot.com/ ja VKontakte-profiili http://vk.com/id157941374

Homepage http://personal.inet.fi/business/molari/

EMAIL juhamolari-AT-rambler.ru ja juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)

СМИ и Юха Молaри (коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html