keskiviikko 26. syyskuuta 2012

Tänä aamuna suomalainen työtön mies juhli

Tänä aamuna suomalainen työtön mies juhli. Minä koin, että nyt oli oikeus pieneen juhlaan. Tänään saapui työttömälle maksettava pieni raha, sain vähän yli 500 euroa elämiseen tätä kuukautta varten. Niin minä lähdin ostoksille!
Minä tiedän, että työttömän pitäisi olla säästäväinen. Ylellisyyttä ja nautintoja pitäisi välttää. Minulle on tullut paheeksi, että kerran kuukaudessa juhlin. Minä pidän omat juhlani silloin, kun raha saapuu minulle. Aamulla raha saapui pankkitililleni.

Niin minä menin lähikauppaan ja ostin tuoretta kauraleipää. Suomalainen kauraleipä on erittäin hyvää, kun se on tuoretta. Fazer-yhtiön kauraleipä on erityisen hyvää. Tietysti tämä on ylellisyyttä, sillä köyhät työttömät saavat leipää myös ilmaiseksi. Tämä ilmainen leipä ei ole tuoretta. Siksi tänään halusin juhlia ja syödä tuoretta leipää.

Juhlintaan kuuluvat perinteisesti myös juomat. Olen jo liki kuukauden ajan juonut pelkkää vettä, mikä on tietysti hyvää ja terveellistä. Tänään halusin vähän makua juomiseen, koska olin saanut rahaa. Ostin ruokakaupasta halvimman appelsiinimehun, 1 litra maksoi 1,29 euroa. Tämä oli mielestäni erittäin kallis osto. En osta juomia enää tämän kuukauden aikana. Nyt ajattelin, että yksi päivä kuukaudessa voi olla juhlapäivä.

Lisäksi minä ostin jogurttia! Olin saanut ilmaiseksi EU:n avustusruokaa: myslejä ja muroja, joiden maku ei ole aivan paras, mutta ovat varmasti terveellisiä. Nuo myslit ja murot ovat tavattoman kuivia. Nyt halusin juhlia ja syödä ilmaiset myslit jogurtin kanssa. Tämä jogurtti maksoi 1,49 euroa. Tietenkään en osta näitä ylellisyyksiä joka päivä, vaan tämä jää kuukauden ainoaksi ostoksi. Joskus on juhlapäivä: tänään oli työttömän juhlapäivä.

Tietysti tarpeetonta turhuutta oli muovikassi, sillä käytin siihen rahaa 0,21 senttiä. Tämän rahan olisin voinut säästää, jos olisin löytänyt tai olisin muistanut ottaa mukaani vanhan muovikassin. Ehkä olisin voinut kantaa tavarani käsissäni.

Vehnäjauhot maksoivat 1.39 euroa. En noudata aivan näin tunnollisesti Suomen tasavallan presidentin Sauli Niinistön neuvoa, sillä en leivo suomalaista pullaa, vaikka olen työtön. Nämä jauhot ovat ystävälle, joka on tehnyt minulle venäläisiä lettuja (blinit). Se on melkein epäisänmaallista, että suomalainen työtön käyttää rahansa vehnäjauhoihin venäläisten blinien valmistusta varten eikä pullaa, uskontoa ja isänmaata varten. Ehkä kypäräpää-prokarelistit suvaitsisivat minua kuitenkin venäläisten lettujen osalta tai niistä huolimatta, vaikka Venäjän kansalainen jopa valmistaa nämä letut minulle. Tasavaltamme presidentti Sauli Niinistö tuskin hyväksyy sitä syrjintää ja rasismia venäläisiä vastaan, jota yhteiskunnallista ongelmaa myös suomalaiset antifasistit ovat kauan aikaan arvostelleet ja jonka ongelman johdosta Eurooppa-neuvoston ihmisoikeusvaltuutettu Nils Muiznieks on arvostellut ankarasti Suomea tuoreessa ihmisoikeusvaltuutetun raportissa. 

Niin minä käytin 7 euroa jo heti tänä ensimmäisenä päivä, kun sain rahat. Ymmärrän hyvin, että näin paljon en voi käyttää rahaa nautintoaineisiin joka päivä kuukauden ajan, sillä 7 x 31 on 217 euroa. Nuo 217 euroa olisivat liki PUOLET kaikesta rahasta, mitä minulla työttömällä miehellä on käytettävissä koko kuukauden aikana. Kun lisäksi on maksettava laskuja, kuten edelliseltä kuukaudelta tälle kuukaudelle siirtynyt 25 euron puhelinmaksu ja VISA-kortin velkaa, jolla olin maksanut edellisen kuukauden lopussa pari ruokaostosta jne., niin seuraavat viikot elän taas säästäväisesti. Olen minä oppinut niin hyväksi kapitalisti-porvariksi niin kuin eräät marxilaiset määrittävät minua ylellisen elämäntapani ja –asenteeni sekä vakaumukseni johdosta. Minä tunsin vilpitöntä, todella syvästi eksistenssiäni koskettavaa mielihyvää ja tyytyväisyyttä sen jälkeen, kun olin syönyt leivän, juonut mehun sekä syönyt myslit jogurtin kera. Saatan jopa epäillä, että yltäkylläisyydessä päivittäin itseään ravitsevat hyväosaiset ihmiset eivät edes pääse osalliseksi siitä syvästä kokemuksesta, jonka osalliseksi tulin tänä aamuna.

. . . . . . . .



Juha Molari Юха Молaри
GSM +358 44 275 8284
Teologian tohtori, BBA
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
СМИ и Юха Молaри (коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html