perjantai 26. lokakuuta 2012

Maailman pankki: Venäjällä byrokratian hidasteet vähenevät ja liiketoiminta tehostuu


World Bank julkaisi jälleen kiinnostavan ja arvostetun analyysinsä Doing Business (Ease of Doing Business criteria). (1) World Bankin tutkimus tulee pitää erillään niistä ideologisista, informaatiosodan työvälineistä, joita monet ns. korruptiotutkimukset ovat. Olen kirjoittanut RT-kanavalla 7. helmikuuta 2012 julkaistun analyysin näistä informaatiosotaa palvelevista ns. tutkimuksista, joissa on voimakas anti-Venäjä –tendenssi: Freedom House (FH), the Open Society Institute, The Economist Intelligence Unit, Transparency International ovat saman rahoittajat työvälineitä: esimerkiksi FH saa 80 % rahoituksestaan USA:n budjetista NED:in (National Endowment for Democracy) ja USAID:n kautta. FH on ollut aktiivinen Egyptissa, Ukrainassa ja joissakin valtioissa värivallankumousten rahoittamiseksi. George Soros on FH:n vaikutusvaltainen henkilö, Open Society Institute –organisaation johtaja. (2)

Maailman pankin analyysin indikaattorit on poimittu 10 kaupungista: Irkutsk, Kazan, Moskova, Perm, Petrozavodsk, Rostov-on-Don, Pietari, Tomsk, Tver ja Varonezh. Lisäksi tämän vuoden raporttiin on lisätty tiedot 20 kaupungista, joita ei aiemmin ollut mukana vastaavassa raportissa: Kaliningrad, Kaluga, Kemerovo, Khabarovsk, Kirov, Murmansk, Novosibirsk, Omsk, Samara, Saransk, Stavropol, Surgut, Uluanovsk, Vladivkaz, Vladivostok, Volgograd, Viipuri, Yakuts, Yaroslavl ja Yekaterinburg. Tutkimuksesta ilmenee, että Kazan on oli Venäjän huippukaupunkia tehdä liiketoimintaa, rekisteröintiasiat hoituivat helpommin kuin muualla. Erinomaisiin toimijoihin eri mittareilla kuuluivat myös Ulyanovsk, Saransk, Vladikavkz, Rostov-on-Don, Kaluga ja Stavropol, mutta esimerkiksi liiketoiminnan aloittaminen oli Vladikavkazissa ja Rostov-on-Donissa keskimääräistä vaikeampaa, kun taas aloittaminen oli helpointa Pietarissa, kun taas omaisuuden rekisteröinnissä ja sähkön saannin järjestelyissä Pietari ei toiminut tehokkaasti. Sähkön saamiseksi Venäjän yrittäjin täytyy täyttää kuudesta kymmeneen hakemusvaihetta: Saranskissa ja Vladikavkazissa tämä kesti 4 kuukautta, mutta Yekaterinburigssa vuoden. Moskova oli kolmenkymmenen vertaillun kaupungin joukossa vaikein kaupunki liiketoiminnan järjestämisen kannalta. Vaatimukset liiketoiminnan palveluja varten olivat alhaisemmat pienissä kaupungeissa, mikä tarkoitti korkeita kustannuksia suurkaupungeissa, joissa on kuitenkin toisaalla hyötynä mittakaavaedut. (1)  

Omaisuuden rekisteröintimaksut ovat Venäjällä halvempien joukossa koko maailmassa, noin 0,2 – 0.5 % omaisuuden arvosta, kun OECD-keskiarvo on 4,4 % omaisuuden arvosta. Moskova ja muut venäläiset kaupungit ovat top-10 kansantalouksien huippukaupunkien joukossa maailmanlaajuisesti siinä, miten alhaiset kustannukset ovat omaisuuden rekisteröinnillä. Maailman pankki viittaa Venäjän kaupunkien benchmarking-oppimiseen toinen toiselta. Maailmanlaajuisessa vertailussa ilmenee, että Venäjällä liiketoiminnan aloittaminen on edullista, mutta toimenpiteet vaativat aikaa paljon. Vertailussa käytetty Moskovan kaupunki ei ole toimenpiteiden suhteen tehokkain Venäjän kaupungeista, vaan eräs hitaimmista. Liiketoiminnan aloittaminen on Venäjällä kuitenkin vähemmän byrokraattista kuin Intiassa, Brasiliassa tai Kiinassa – Venäjä on BRIC-valtioiden huippu, kustannusten osalta Venäjä on maailman huippua. Uudessa Seelannissa yrittäjä tarvitsee liiketoimintansa rekisteröintiä varten 15 minuuttia ja 118 dollaria. Valko-Venäjällä yrityksen rekisteröinti kestää vain 5 päivää. Venäjällä yrityksen rekisteröinti vaatii keskimäärin 9 proseduuria ja 23 päivää, hinta on noin 200-300 dollaria.(1)

Maailman pankin raportin ensimmäisessä lauseessa tunnustetaan, että Venäjän Federaation on valtavien kapasiteettien maa. Sen reaalinen BKT on kasvanut keskimäärin 4,9 % vuodessa vuosikymmenen ajan, mikä on tuonut vaurautta keskiluokalle. Maailman pankin mukaan viimeisten 7 tutkintavuoden aikana Venäjä on kehittynyt liiketalousystävälliseksi maaksi enemmän kuin kukaan vertailussa ollut 30 kansantaloutta. Venäjä paransi hallinnollisten säätelyjen suorituskykyä 9 alueella 10 tutkitusta. ”Politiikan tekijät ovat lisääntyvästi havainneet kehitystoimien tärkeyden ja ovat kaventaneet kuilua huippusuorittajiin, kuten Singaporeen ja Uuteen Seelantiin” (Maailman Pankki, s. 3).  Aiemmissa selvityksissä analysoidut 10 suurkaupunki paransivat hallinnollista suorituskykyään kaikissa tai valtaosissa tutkittuja alueita vuoden 2008 jälkeen. Maailman pankki kiittää parempia yhden pysähdyksen liikkeitä yrityksiä ja verotusta varten. Tammikuussa 2011 terveysvakuutusrekisteröinti tuli mahdolliseksi eläkerahaston kautta. Venäjän rakennussäätelyssä on tapahtunut huomattavia muutoksia vuoden 2008 jälkeen. Kun neljä vuotta sitten rakennusluvan saamisen käsittely vaati keskimäärin Venäjän 10 kaupungissa 35 proseduuria, nyt tämä järjestyy vaatii 25 – ja käsittelyaika on nopeutunut 520 päivästä (vuonna 2008) 269 päivään (2011). Vuonna 2008 Moskovassa piti odottaa paperitöissä rakennusluvan saantia kaksi vuotta, mutta nyt 392 päivää. Moskova oli huonoin toimija tässä seikassa. Moskovassa rakennusluvan käsittely vaati 47 proseduuria ja 392 päivää, mutta Surgutissa 17 proseduuria ja 150 päivää. (1)

World Bankin vuoden 2009 analyysin mukaan venäläiset yritysjohtajat menettivät 20 % heidän ajastaan hallinnollisten säädösten kanssa työskentelyyn, mikä on yli kaksi kertaa enemmän kuin EU valtioissa. World Bankin mukaan hallituksen politiikan kohteena on ollut pienen ja keskisuuren yritystoiminnan kehittäminen, työllisyys ja diversiteetti: vuonna 2010 hallitus sijoitti 600 miljoonaa euroa mikrolainoihin ja starttirahoihin nuorten yrittäjyyden tukemiseksi. Silti pienen ja keskisuuren yritysten lukumäärä on vain 20 % Venäjän työmarkkinoista. Esimerkiksi Yhdysvalloissa vastaava luku on 42 %. Maailman pankki kertoo Venäjän hallituksen pyrkimyksistä ja ohjelmasta tehdä Venäjästä yksi houkuttelevimmista paikoista harjoittaa liiketoimintaa, investointi-ilmaston parantamiseen kaikelle liiketoiminnalle – kotimaiselle ja ulkomaiselle – Venäjä panostaa kovasti (1)

Vastaavaan vanhempaan analyysin olen itsekin liittynyt, kun olen reilu vuosi sitten pitänyt luentoa Venäjällä presidentin alaisessa hallinnollisessa akatemiassa tulliviranomaisiksi erikoistuneille opiskelijoille. Uudessa Doing Business –analyysissa on Venäjän luokittelu noussut huomattavasti. Vuoden 2012 aikana Venäjän asema maailman valtioiden joukossa on jälleen parantunut sillä kovalla mittarilla arvioituna, miten helppoa on valtiossa harjoittaa liiketoimintaa.

Venäjällä on edelleen huomattavia rakenteellisia ongelmia siinä, miten bisnestä olisi helpompi tehdä. Verotuksen alalla World Bank nosti Venäjän sijoitus 41 pisteellä sijasta 105 sijaan 64. Venäjä on asettanut tavoitteeksi, että liiketoiminta uudistuu ja vuonna 2015 sijaluku on 50 joukossa ja vuonna 2018 luku on top-20 joukossa. Voimme kuitenkin kiittää tätä menestyksen vuotta 2012, että Venäjän rakenneuudistus on ollut jo nyt merkittävä, vaikka paljon on yhä tehtävä.

Rakennusluvan saamisen hitaus ja jäykkyys on edelleen moitteen kohteena: sijaluku 178. Aikaa hukkuu rakennusluvan saamiseen tavattomasti. Singapore on helpoin paikka harjoittaa liiketoimintaa, Venäjän luokittelu on Ugandan, Costa Rican ja El Salvadorin luokkaa siinä, miten joutuisaa ja helppoa on aloittaa liiketoiminta. Venäjän kehitysministeri Andrei Belousov on luvannut, että Venäjä tekee selvän laadullisen harppauksen tässä luokittelussa vuonna 2013, kun monet määrätyt uudistukset ovat toteutuneet. Yksi tärkeä uudistus koskee nimenomaisesti tulleja. (5)

Olen käsitellyt Maailman pankin vanhempaa Doing Business –analyysiä aiemmin venäläisen valtiollisen akatemian pyöreän pöydän neuvottelussa ja sen jälkeen akatemiassa julkaistussa tutkimuksessa. Tällöin tutkimuksessa liityin myös Suomen Pankin ja Bofitin tutkimusjohtajan Iikka Korhosen arvioihin Venäjän modernisaation ja innovaatioiden politiikasta. (3)(4) 

Viitteet:


(2) Juha Molari, Corruption investigations a front for color revolution push (RT 07 February, 2012).  http://rt.com/news/blogs/juha-molari-blog-finland/investigations-russia-corruption-fh/


(3) Juha Molari: The Government and Middle-Size Enterprises in Finland and Sweden. Государство и бизнес. Вопросы теории и практики: моделирование, менеджмент, финансы.. Санкт-Петербург: СЗАГС, 2011. ISBN 978-5-89781-364-3.

 

(4) Juha Molari 2010: ”Finanssipolitiika kestävällä pohjalla. Iikka Korhonen, BOFIT:n tutkimuspäällikkö” http://www.kauppatie.com/03-2010/4.pdf



  
. . . . . . . .



Juha Molari Юха Молaри
GSM +358 44 275 8284
työtön
Teologian tohtori, BBA
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
СМИ и Юха Молaри (коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html