perjantai 9. marraskuuta 2012

Tiedote. Bäckman jakoi väitöskirjansa toimituksille


Johan Bäckman
18.02 (8 minuuttia sitten)
-> piilokopio: minä
Tiedote. 

Olen tänään tieteen avoimuuden nimissä jakanut väitöskirjani Suomen tiedotusvälineille. Väitöskirjani on kokonaisuudessaan liitteenä. 

MTV3:n Tuula Malinin täysin perätön väite siitä että koko suomalaisten asiantuntijoiden haastatteluaineisto olisi tekaistu, ei voi saada mitään tukea itse väitöskirjasta ja siinä olevasta haastatteluaineiston laajasta dokumentoinnista. Haastatteluaineiston siteerauksissa on kerrottu yksityiskohtaisia tietoja esimerkiksi suojelupoliisin toiminnan historiasta, jota en olisi voinut keksiä itse. Tämä osoittaa, että Tuula Malin ei ole edes perehtynyt väitöskirjaani. Kyse on yksinkertaisesti huonosta journalismista.   

Kansleri Ilkka Niiniluoto on tänään esittänyt minulle "pyynnön selvittää väitöskirjan lähteet". Minun on kuitenkin vaikea vastata pyyntöön, koska kaikki lähteet on perusteellisesti selvitetty jo hyväksytyssä väitöskirjassa. Väitöskirjaa ei olisi voitukaan hyväksyä, ellei lähteitä olisi selvitetty. Mitään lähteisiin liittyvää epäselvyyttä ei koskaan ole esitetty. Tässäkään tilanteessa minulle ei ole esitetty mitään konkreettista väitettä. Olenkin pyytänyt Niiniluodolta lisäselvitystä siitä, mitä minun pitäisi selvittää. Niiniluoto ei vielä ole vastannut. 

Vastaväittäjäni Markku Kivinen on äskettäin myös suositellut viemään eteenpäin rikoasiaa MTV3-kanavaa vastaan. Kanava on ilman mitään perusteita väittänyt, että koko suomalaisten asiantuntijoiden haastatteluaineisto olisi tekaistu. Syytös on vakava ja kohdistuu myös yliopistoon asiantuntijaorganisaationa. Olen jo toimittanut asiasta rangaistusvaatimuksen poliisille. Kivinen kirjoitti minulle tänään sähköpostissa: "Sinulla on hyvät perusteet kunnianloukkausjutulle MTV3:n ohjelmaa vastaan, minkä toimittajalle sanoinkin. "

Aion jatkaa aineiston julkistamista. Tieteen avoimuuden nimissä aion julkistaa suojelupoliisin entisten päälliköiden haastattelut kokonaisuudessaan vielä tänään. 

Olen nyt bussissa matkalla Washingtoniin, joten aikaerot on otettava huomioon.