keskiviikko 7. marraskuuta 2012

Zavgorodnyayaa ei päästetä pois Suomesta (Rossiiskaja Gazeta 7.11.2012)

KuvaAnastasia Zavgorodnyaya ja hänen miehensä

Lähde: Rossiiskaja Gazeta 7.11.2012
Teksti: Nadezhda Yermolaeva

Vaikea uskoa, että tämä tapahtuu maassa, joka kuuluu Euroopan Unioniin. On vaikea uskoa, että tämä tapahtuu sivistysmaassa, joka on julkisesti asettanut prioriteetikseen ihmisoikeuspolitiikan. Muutama päivä sitten Suomessa asuva Venäjän kansalainen Anastasia Zavgorodnaya, jonka neljä lasta sosiaalipalvelu yritti ottaa pois ilman mitään selityksiä, joutui varkauden uhriksi. 

Oudosta sattumasta, varkaat eivät ottaneet arvokkaita kohteita, koruja tai rahaa. He ottivat kaikkien perheenjäsenten asiakirjat ja Zavgorodnyayan tietokoneen. Anastasia tuli pelkäksi tunniksi ulos kodistaan suomalaisessa Vantaan kaupungissa. Kun hän palasi, hän havaitsi menetykset. Hän olisi tarvinnut paperit voidakseen mennä Venäjälle perheensä kanssa. Mutta nyt hänestä on tullut Suomen valtion panttivanki – hän ei voi ylittää rajaa, kunnes saa Suomen poliisilta uudet passit. 

Ja eilen suomalaiset sosiaalityöntekijät soittivat Anastasialle ja ilmoittivat hänelle, että hän ei voi olla enää neljän lapsensa kanssa, vaan lapset otetaan pois. 

Otimme yhteyttä Zavgorodnyayaan ja pyysimme kertomaan, mitä tapahtuu hänen perheessä.

Millä perusteella suomalaiset sosiaalityöntekijät haluavat ottaa teidän lapsenne? 

Anastasia Zavgorodnyaya: Kaikki tapahtui tiistaina. Minä menin kahden lapseni kanssa uimahalliin. Yhtäkkiä tuli kolme poliisia ja kolme sosiaalityöntekijää. He eivät halunneet päästää meitä. Kävi ilmi, että uimahallin työntekijä oli soittanut heille. Olimme käyneet säännöllisesti tuossa hallissa. Työntekijä oli sanonut, että minä ilmeisesti hylkäisisin pienen lapsen yksin joksikin aikaa. Mutta väite ei ole totta.

Minä otin heti yhteyttä ihmisoikeusaktivisti Olga Chizhikiin. Hän puhui poliisille ja he alkoivat epäillä ilmoituksen oikeellisuutta. Niin he päästivät meidät uimahallista, mutta sanoivat, että he tulevat huomenna kello 8 tutkimaan meidän talomme.

Ja he tulivat? 

Zavgorodnyaya: En tiedä. Keskiviikkona kello 7:45 menimme Venäjän suurlähetystöön. Pyysimme apua voidaksemme matkustaa Venäjälle tai saadaksemme turvapaikka, koska kaikki asiakirjamme oli varastettu. 

Koska sosiaalityöntekijät soittivat teille ja ilmoittivat, että he vievät pois lapsesi? 

Zavgorodnyaya: Olimme suurlähetystössä, kun Tikkurilan sosiaalipalvelujen johtaja Aino Poikela soitti minulle. Hän ilmoitti, että minä en ole riittävässä kunnossa, joten lapset ovat vaarassa ja viranomaisten täytyy noutaa heidät.

Koska te saatte uudet passit? 

Zavgorodnyaya: Poliisin pitäisi tehdä ne. Minua kuitenkin lähinnä vain metsästetään Suomessa. Juuri viimeisen parin viikon aikana olen joutunut neljä kertaa puhumaan poliisin kanssa. Ensimmäinen tapaus oli asiakirjojeni sieppaus. Toiseksi: myymälässä joku painoi hintalapun vanhaan villapaitaani ja vartijat pidättivät minut. Minulle teetti vaivaa selittää, että tämä on väärinkäsitys. Kolmannessa tapauksessa minun piti noutaa postista tarvikkeita lapsille. Mutta minulle ilmoitettiin, että olin jo noutanut. Niin minulle näytettiin allekirjoitusta, joka ei ollut kuitenkaan minun allekirjoitukseni. Ja neljännellä kerralla oli tämä tilanne uimahallissa. Minun ei anneta elää rauhassa lasteni kanssa, ei anneta aloittaa imetystä. Minua revitään poliisin ja sosiaalityöntekijöiden välissä.

Haluatko lähteä perheesi kanssa Venäjälle? 

Zavgorodnyaya: Kyllä, meillä olivat kaikki asiakirjat valmiit, piti liittää mukaan valokuvat ja sitten olimme valmiit lähtemään. Mutta nämä kaikki varastettiin. Mitään muuta ei otettu: vain passi ja tietokone.

Alkuperäinen lähde:

Завгороднюю не выпускают из Финляндии

Текст: Надежда Ермолаева



KS. KIRJOITUS JA KESKUSTELU: VERKKOMEDIASSA