torstai 11. huhtikuuta 2013

Helsingin taidemuseon näyttelypäällikkö Erja Pusa hyökkää Vladimir Putinia vastaan ja puolustaa anarkistiryhmää Pussy Riot

Erja Pusa kirjoittaa Helsingin taide-
museon lehdessä 2013

Helsingin taidemuseon näyttelypäällikkö Erja Pusa on hyökännyt Vladimir Putinia vastaan Helsingin taidemuseon lehdessä, jota jaetaan Helsingin taidemuseossa Tennispalatsissa ja Kampin metroasemalla.  Helsingin taidemuseon kevään 2013 lehdessä Erja Pusa osoittaa solidaarisuuttansa Pussy Riot –anarkistiryhmälle. 

Helsingin taidemuseon lehteä komistavat toistaiseksi kuitenkin Trejakovin gallerian maalausten kuvat. Pusa tuonee oman panoksensa, jotta jatkossa Helsingin taidemuseon lehteä komistavat Pussy Riotin anatomiset yksityiskohdat. Hälyttävää hyökkäys on senkin vuoksi, että Helsingin taidemuseo kutsuu tilaisuuksiin ja jakaa lehteä myös venäläisille, joita vastaan itse asiassa Pussy Riotin hyökkäys kohdistui. Helsingin taidemuseo on myös koululaisvierailujen kohteena; Pussy Riot toimitti ryhmäseksi-provokaation juuri koululaisten rauhallista museovierailua vastaan. Nyt taidemuseon johtaja mainostaa tuollaista tyrmistyksen ryhmää ”Pussy Riot”.


Pussy Riot –anarkistiryhmä ei ole tullut valituksi Suomen valtiotaiteilijoiksi yhdessä herra Lotharin kanssa eivätkä he ole päässeet vielä Suomen valtiollisten museoiden palkkalistoille, mutta valintaprosessi  on vielä ilmeisemmin kesken. Helsingin taidemuseo on valinnut näyttelypäälliköksi Erja Pusan, museon näyttelyintendentin ja kuraattorin. Erja Pusa oli päässyt jo aiemmin pitkälle myös Kiasman johtajavalinnassa vuonna 2010.[1][3]

Pussy Riotin kuuluisat hedelmällisyysspektaakkelit olisivat olleet luontevaa postmodernia taidetta Kiasmassa niin kuin Pusa suunnittelee Pussyn näytteille asettamista nyt Helsingin taidemuseoon, mikäli Helsingin taidemuseon lehden julkaisemaa ylistyspuhetta anarkistiryhmälle voi tulkita pragmaattisesti.  Jos Pussy Riot ei pääse paikalle konservatiivisten tahojen vastustuksen tähden, Pusa paljastanee oman Pussynsa.

Pussy Riot on tullut tunnetuksi Moskovassa laittoman katedraalitempauksen ja kiroilevan satanistisen manauksen lisäksi juuri museon tiloissa järjestämästään ryhmäseksikohtauksesta. Tällöin koululaiset olivat tekemässä museokierrosta. Pelkään kovasti Helsingin taidemuseon lähiaikojen tapahtumia, kun poikani koululuokka käy siellä vierailulla: mitä anatomisia paljastuksia Pusa suunnittelee koulupoikani ja hänen luokkakavereidensa silmien eteen? Hirvittää! Pussy Riot on näyttänyt ”lahjakkuuttansa” myös heittämällä virtsaa miliisien päälle Pietarissa Nevskin Prospektilla.  Ruokakaupassa Pussy Riot tunki broilereita omaan Pussyynsa sen jälkeen kun oli paljastanut nuo strategiset taiteelliset reiät. Tiettävästä yhtään levytyssopimusta Pussy Riot ei ole solminut ”musiikkinsa” nimissä.


Kuva: Rouva Tolokonnikova ja herra Verzilov luonnontieteen museossa
pienten koululaisten museovierailun aikana. Esiintyykö tämä ryhmä pian Pusan kutsumana Tennispalatsissa museossa? Miksi Pusa esittää tuon anarkistiryhmän ikään kuin siveässä profeetan roolissa?

Spekulaationi Pussy Riot –anarkistiryhmän kutsumisesta Suomeen valtioneuvoston rahoilla kansantaiteilijoiksi ei osunut siis oikeastaan lainkaan harhaan, vaan ennakoi tilanteen erityisen hyvin. Helsingin Sanomien kuvataidetoimittaja Kaisa Viljanen ennätti jo toivottaa Pusaa johtajaksi, koska ”Helsingin taidemuseo tarvitsee uuden johtajan, jolla on taiteellisen näkemyksen lisäksi vankka taloustaju”. Helsingin Sanomat (9.9.2012) ovat kuvanneet elämää Erja Pusan pään sisässä.[2] Pusa saa helpotuksen tunteen, kun näkee kadulla koiran heiluttavan häntäänsä. Pusa on tyydytetty koiran hännän avulla. Olisiko ehkä oikeaa kirjoittaa jatkossa Helsingin taidemuseon näyttelypäälliköksi ”Erja Pussy”, sillä Erja Pusa on hiukan liian tylsä nimi taidemuseon päälliköksi.

Mitä tulee Helsingin taidemuseon jakamaan 36 sivua paksuun näyttelylehteen, niin sivulla 11 näyttelypäällikkö Pusa paljastaa itsensä ja rakkautensa Pussy Riot –anarkistiryhmää kohtaan. Pusa kirjoittaa kolumnin ”Vallan helma heilahtaa”. Pusa pohtii, onko venäläinen fraasi ”Jumala on taivaassa ja tsaari Moskovassa” totta. Hänen mukaansa tuon uskomuksen vastustamiseen vaaditaan taiteilijoiden mielikuvituksellista rohkeutta, näiden täytyy olla silloin ”Jumalan hulluja eli narreja, joilla on oikeus laukoa totuuksia seurauksia pelkäämättä” (Pusa).

Erja Pusan koko tarinointi tähtää kolumninsa kahteen loppukappaleeseen, jossa hän pääsee hyökkäämään Venäjän Federaation presidentti Vladimir Putinia vastaan. Pusan mukaan ”Putinin sankarimyyttiä rakennetaan tietoisesti ja keinoja kaihtamatta”. Pusa viittaa machoiluun.  Helsingin taidemuseon näyttelypäällikön asiantuntemattomuutta osoittaa, että hän ei mitenkään yksilöi tämän passiivisesti ilmaisemansa verbin tekijöitä ja sen muotoja ”rakennetaan tietoisesti ja keinoja kaihtamatta”. Mitä keinoja ei kaihdeta, eikö siis mitään? Mitä keinoja on siis käytetty? Miten ”tietoisesti” ohjattua ja kuka ohjaa näitä keinoja?

Erja Pusa ei lainkaan osaamattomuuttaan tai propagandistisuutensa vuoksi analysoi edes Helsingin taidemuseon näyttelypäällikön asiantuntemuksensa velvoittamana, miten Venäjän ortodoksisessa kirkossa Pussy Riotin hyökkäys koettiin hyökkäykseksi naisia vastaan kirkossa.[8] Pusa ei tuo ilmi, että tuo hyökkäys ei ollut yksittäistapaus, vaan tunnettu tapaus valitettavan tietoisesti rakennetussa ja keinoja kaihtamattomassa ilkivallan ja häpäisyjen sarjassa.[8] Miksi Erja Pusa oli täysin kyvytön tai haluton analysoimaan sanallakaan tietoisesti rakennettujen, keinoja kaihtamattomien häpäisyjen sarjaa?

Vladimir Putinin toiminnan nimittäminen ”tietoiseksi, keinoja kaihtamattomaksi” myytin rakentamiseksi machoilun avulla osoittaa kulttuurihistorian ja aatehistorian osaamattomuutta Helsingin taidemuseon näyttelypäällikössä. Itse asiassa siinä näyttelypäälliköltä häviää ensinnäkin näköala siihen, mitä ylipäätänsä on globaalisti kaikkialla maailmassa median toiminta suhteessa johtaviin poliitikkoihin, jotka ovat mukana tapahtumissa värikkäällä tavalla. Vertailuaineisto olisi kohtuullistanut Pusan arviointia siinä, missä hän nyt pitää Putinin julkisuutta erityislaatuisena ja ehkä kohtuuttomana.

Se, että venäläinen mies seisoo jalat tukevasti leveällä, on venäläistä ja slaavilaista normaalia miehen elämää, kun suomalainen ministerimies seisoo jalat ristissä tyttömäisesti. Venäläinen mies on miehekkäämpi ja nainen naismaisempi eleissään, korostuksissaan ja pukeutumisessaan kuin suomalainen ”mies” ja ”nainen”. Venäläiseen mieskuvaan liittyvät myös hyvin hyväksyttynä ja luonnollisena osana voimailu- ja kamppailu-urheilu: esimerkiksi venäläiset jalkapallovalmentajat ovat opastaneet, että 10 vuotta vanha poikani harjoittelee viikoittain tai useammin kerran viikossa (kuten alkaa lähiviikkoina) myös kreikkalaisroomalaista painia. Äidit ja isät hyväksyvät sen luonnolliseksi terveelliseksi osaksi poikien kasvua ja kehitystä. Ehkä jossain Suomen Pohjanmaalla on mahdollisesti vastaavanlaisia perinteitä painin ja muiden ”miehisten urheilulajien” puolesta, kun kovin monissa suomalaiskodeissa opetetaan poikia kilteiksi neitosiksi, jotka kaatuvat ja itkevät jo vähäisen kosketuksen tähden. Mielestäni Pusa ei tavoita tätä kulttuurista syvää piirrettä lainkaan, jolloin hän nimeää ahtaasti suomalaisin – ehkä jopa feministisin skandinaavisin – silmin venäläisen miehen elämää tavalla, joka ei osoita museon näyttelypäällikön asiantuntemusta. Samanaikaisesti hän ei tajua lainkaan, että Pussy Riot –anarkistiryhmän hyökkäykset kirkossa ja muualla oli hyökkäys ortodoksiäitejä vastaan. Patriarkka Kirill ei turhaan äskettäin määrittänyt, että feminismi on myrkyllinen turmellus. Tiettyjen tahojen ”feminismiin” liittyy myös sekava lesboilun ja homoilun puolustaminen.

Pusan näköpiirissä ei ollut, että Vladimir Putinin voimailuun liittyvät korkean tason urheilulliset kokemukset sambon ja judon harrastajana. Ne eivät ole mikään lisätty markkinointiosa hänen persoonaansa, vaan hänen oikeaa menestystä ja aitoutta osoittavat esimerkiksi mustan vyön saavuttaminen näissä lajeissa sekä kilpailulliset menestykset. Mustaa vyötä ja kyseisiä kilpailullisia saavutuksia ei voi joka kaveri saavuttaa. Sitä vastoin Erja Pusa olisi voinut kiinnittää huomiota siihen, että ministeri Alexander Stubbin juoksuista puhutaan naistenlehdissä, iltapäivälehdissä ja televisiossa toistamiseen, vaikka Stubb ei osaa juosta eikä hän ole mitään saavuttanut juoksemisellaan, paitsi lehtikuvia. Kyseessä on siis selvästi imagonrakentamista tyhjän päälle, joka liittyy Stubbin harrastetoimintaan, jota sinänsä sopii kannattaa. Putinin urheilulliset ansiot ovat aivan aitoja ja ansiokkaita, ne ovat hänen luonnollinen urheilullinen puolensa varhaisesta lapsuudesta alkaen. Miehen persoona on ollut siis sellainen kuin se näkyy edelleen julkisuuteen vauhdikkaissa kuvissa. Pusa ilmeisesti tahtoisi kastroida Vladimir Putinin niin kuin suomalainen mieskin on muutamia jätkiä lukuun ottamatta kastroitu. Pusan neuvo onkin, että tehkää kaikki venäläiset miehet eunukeiksi.

Erja Pusan mukaan Vladimir Putin on saanut viestinnän viekkaiden menetelmien avulla ”tarunhohtoisen sankariviitan ylleen”, mistä syystä ”Pussy Riot esitti kirkossa räväkkää vastakritiikkiä. Sen verran helma isällisesti heilahti, että tytöt lakaistiin vähäksi aikaa vankilaan. Tuli mieleen, että vissiin se Jumalakin on jo muuttanut Moskovaan” (Erja Pusa). Näköalattomuus ja asiattomuus näkyvät Pusan tuossa apologiassa Pussy Riotin puolesta. Näyttelypäällikkö esittää noissa sanoissa jatkon kolumninsa alkusanoille, että tsaari on Moskovassa ja Jumala taivaassa. Nyt Pusan mukaan Putin olisi ottanut tai ottamassa tsaarin paikan jälkeen epäjumalankin paikan.  Pusan mukaan Pussy Riot esiintyi sillä paikalla, mitä mielikuvituksellinen taiteilija Jumalan hulluna esittää sankarimyyttiä vastaan. Näyttelypäällikkö ei lainkaan kyennyt arvioimaan anarkistiryhmän kiroilevaa pyhä paska, pyhä paska, pyhä paska –huutojen sopivuutta kirkon alttarille. Hän ei kyennyt arvioimaan luvatonta esiintymistä ylipäätänsä kirkon alttarilla. Nähtäväksi jää, missä määrin Helsingin taidemuseo reagoi, jos ja kun museon tiloihin anarkistiryhmä saapuu toimittaa ryhmäseksiaktion ilman että Pusa itse tiesi asiasta, miten näyttelypäällikkö reagoi jos ja kun anarkistiryhmä heittää taidemuseon virkailijoiden päälle virtsaa, jne. On mahdollista, ett Erja Pusa odottaa Pussy Riot –ryhmän vapautumista, jotta nämä anarkistit voisivat esiintyä Tennispalatsin tiloissa paljastaen omat anatomiset paikkansa. Mahdollisesti Pusa ottaa osaa Pussyn installaatioihin.

Erja Pusa ei lainkaan kyennyt ammatilliseen arvioon Pussy Riotin toiminnasta osana laajempaa, myös kansainvälisesti rahoitettua hyökkäystä Venäjää ja Venäjän ortodoksista kirkkoa vastaan, vaikka Helsingin taidemuseon näyttelypäälliköltä pitäisi voida odottaa sensaatiolehtien pinnallisia lööppejä syvemmälle pureutuvaa analyyttista ja vaikutushistoriallista arviointia. Jo aiemmin on tullut ilmi – jopa minun blogissani [4] – että Nadezhda Tolokonnikova on saanut Kanadan oleskeluluvan ja hänen miehensä – Voina-ryhmän johtaja – Pjotr Verzilov  (Пётр Верзилов) on saanut jopa Kanadan kansalaisuuden. Nimenomaisesti Tolkonnikovan anarkistinen protestisuhde Alezei Navalnyin kanssa Venäjän laillista järjestelmää vastaan on ollut kiinteä myös vain vähän ennen ryhmän iskua Kristus Vapahtajan katedraalia vastaan. 


Tuohon aikaan toimitettiin Venäjällä useita anarkistisia loukkaavia ilkivallantekoja Venäjän ortodoksista kirkkoa vastaan. Navalnyi on puolestaan syyllistynyt laajamittaisesti moniin kavalluksiin, hänen suhteensa länsimaisiin rahoittajiin on tullut hyvin näytetyksi monien dokumenttien avulla. CIA:n rahoitusmekanismiksi syntynyt NED on rahoittanut Navalnyin toimintaa monien muiden instrumenttien ohessa. 


Tolkonnikova ja Verzilov ovat hyvin tunnettuja partnereita Boris Nemtsovin kanssa, joka on kaveerannut myös erilaisissa merkillisissä mielenosoituksissa pahamaineisten Heidi Hautalan ja  Andrei Nekrasovin kanssa.

Pussy Riotin tuomio on hyvin kohtuullinen, rinnasteinen Suomessa annetulle tuomiolle Seppo Lehdon tapauksessa, kun tämä kärsi vankeusrangaistuksen uskonnollisen vihan herättämisestä.[5][7]


Viitteet

[1] Kaisa Viljanen, Helsingin Sanomat 16.1.2013. Taidemuseon johtajaruletti alkoi.  http://www.hs.fi/kulttuuri/Taidemuseon+johtajaruletti+alkoi/a1358228253897


[3] YLE 12.2.2010. Kiasman johtajaehdokkaat ovat nykytaiteesta monta mieltä. http://yle.fi/uutiset/kiasman_johtajaehdokkaat_ovat_nykytaiteesta_monta_mielta/5508778

[4] Juha Molari 22.8.2012. Anarchist Pussy Riot and Voina – dirty operations in Western propagandist warface http://juhamolari.blogspot.fi/2012/08/anarchist-pussy-riot-and-voina-dirty.html

[5] Juha Molari 17.8.2012. Pussy Riot –anarkistiryhmä sai 2 vuotta vankeutta. http://juhamolari.blogspot.fi/2012/08/pussy-riot-anarkistiryhma-sai-2-vuotta.html

[6] Juha Molari 26.7.2012. Pussy Riot –ryhmäseksi-virtsankaatajien anarkistiryhmä. http://juhamolari.blogspot.fi/2012/07/pussy-riot-ryhmaseksi-virtsankaatajien.html

[7] Juha Molari 2.11.2012. Venäjän Federaation pääministeri Dmitri Medvedev arvioi Pussy Riot –ryhmän rangaistusta ”jo riittäväksi”. http://juhamolari.blogspot.fi/2012/11/venajan-federaation-paaministeri-dmitri.html

[8] Juha Molari 11.8.2012. Venäjän ortodoksinen kirkko, liturgia ja rukous. Consensus patrum, Lex orandi lex est credendi. http://juhamolari.blogspot.fi/2012/08/venajan-ortodoksinen-kirkko-liturgia-ja.html






. . . . . . . .

 Juha Molari Юха Молaри GSM +358 40 684 1172; +358 44 275 8284
Työtön Teologian tohtori, BBA
 EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
 СМИ и Юха Молaри коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html