perjantai 17. toukokuuta 2013

Magnesium auttaa pohjekipuun


Kymmenen vuotta vanhan poikani pohkeet kipeytyivät tiistain 14.5. juoksukilpailun jälkeen. Jo edeltävät monta päivää hänen liikuntansa oli ollut erittäin runsasta ikäisekseen, jalkapallo-otteluita ja harjoituksia joukkueen kanssa ja itsenäisesti sekä omia juoksulenkkejä. Tiistaina koulujen väliset maastojuoksukilpailut vietiin pururadalta soratielle, mikä oli tarpeettoman kova alusta, kun poikani juoksi piikkareissa. Verrytellen juoksimme kaksi kilometriä tuolla soralla, minkä jälkeen mailin verran maastojuoksukilpailuissa.  Tiistaina iltana oli vielä soralla tai hiekalla jalkapalloharjoitukset (90 min), milloin pohkeiden kipeys alkoi jo tuntua. Nurmi olisi ollut pehmeämpi harjoittelualusta, mutta nyt oli suhteellisen kova hiekka alustana.

Kova juoksualusta kipeytti pohkeet
Maastojuoksukilpailun jälkeen seuraavana aamuna pohjelihakset olivat todella kipeät. Keskiviikkona 15.5. poikani pelasi erittäin hyvin koulujen välisessä jalkapalloturnauksessa ottelunsa, vaikka pohkeet olivat todella kipeät ja pelit olivat valitettavasti ”kovalla” hiekkakentällä. Nurmi olisi ollut pehmeämpää pohkeille. Keskiviikkoiltana oli hiekkakentällä nopeusharjoituksia puolen tunnin verran, minkä jälkeen tunnin verran muuta jalkapalloharjoittelua jalkapalloseuran kanssa. Voin olla varma, että poikani pohkeet olivat kipeät, mutta yllättävän sitkeästi hän sietää kipua ja harjoitteli kuitenkin mukana.

Keskiviikkona illalla pojan nukkumaan käynnin edellä äiti voiteli pohkeisiin bare foot lavender & mint with tea tree oil –voidetta sekä varovaisesti hieroi pohkeita. Pohkeet olivat jo kosketusarat, joten niitä ei paljon voinut kosketella, kun kipu oli sietämätön.

Torstaina jo ennen kouluun menoa voitelin edellä mainitulla voiteella poikani pohkeet. Nyt sain myös vähän varovaisesti hierottua niitä, mutta erityisesti muutama kipeä lihassäie erottui jännittyneenä. Niitä ei voinut kuin varovaisesti koskea. Koulun jälkeen voitelin voiteella poikani pohkeet uudemman kerran ja hieroin niitä rentoutumisen tehostamiseksi. Vähän ennen illan jalkapallo-ottelua poikani myös venytteli niin kuin venyttelee muutenkin useamman kerran päivässä. Illan jalkapallo-ottelussa pojan pohkeet olivat yhä hyvin kipeät, vaikka vähän vähemmän kipeät kuin edellispäivänä. Hän kertoi jo voitelun ja keveän hieronnan helpottaneen pohkeita.

Jalkapallo-ottelun lopussa sattui pieni potku pojan jo kipeään pohkeeseen. Siihen ensiavuksi oli kylmä suihke. Tämä potkun tuoma kipeys tuntui vielä perjantaina aamullakin, mutta lihasjännitys lähti pois illan lihashuollon ansiosta. Ensiksi voitelin uudemman kerran voiteella pohkeet ja hieroin niitä – hiukan tehokkaammin kuin ennen ottelua. Ottelua ennen täytyy olla varovainen, ettei lihaksi hiero liikaa, kun ne ovat jo kipeät. Lisäksi jalkapallojoukkueen erään taitavan jalkapalloilijan isän neuvosta poikani joi nukkumaan käydessä magnesium poretabletin vahvistaman veden. Laitoin vain noin 35-40 % itse magnesiumtabletista veteen, koska kyseessä on pieni poika. Edelliskerralla poikani tunsi olonsa ”sekavaksi” magnesium-tabletin jälkeen. Siksi magnesium on syytä ottaa nukkumaan käydessä, ei päivällä.  Edelliskerralla hänellä oli ollut aika raskas ja hikinen päivä, mutta päivä jatkui jalkapallo-ottelulla illalla Siltamäessä, joten edellisten urheilujen jälkeen hän joi magnesiumin poretabletista puolikkaan. Se ei ollut silloin hyvä ja tarpeellinen ratkaisu. Nyt yöllä uni ei ollut yhtä hyvää ja rauhallista magnesiumin tähden, mutta aamulla pohkeessa ei ollut enää muuta kipua kuin potkun jälkeinen luonnollinen kipu. Tietysti kivun poistumisesta on suuri hyöty pojan juoksunopeudella ja ketteryydelle!

Hivenaineiden antamisessa on syytä olla hyvin maltillinen lapsien tapauksessa, kun nämä lapset syövät monipuolisesti, vaikka nämä lapset harrastaisivat paljon urheilua.  Kun kyseessä on kuitenkin ilmeinen voimakas lihaskipu, pohjekipu, joka on syntynyt rasituksen jälkeen, niin silloin myös lapsi tarvitsee sellaista urheilijan huoltoa kuin myös aikuinen vastaavassa tapauksessa. Magnesiumin merkitystä liioitellaan kansankertomuksissa. Tutkimusten valossa magnesiumin käytöstä ei ole saatu merkittävää tai lainkaan hyötyä itse kuumassa tapahtuvaa urheilusuoritusta varten (ennen suoritusta nautittuna), sillä ilmeisemmin magnesiumia on kuitenkin ollut luonnostaan saatavilla tarpeeksi. Sitä vastoin poikani kokemus lihaskivun poistumisesta vastaa monen muun lausumaa kokemusta magnesiumin hyödystä kovan rasituksen jälkeen. Rohkenen suositella maltillista, ohjeiden mukaista magnesiumin käyttöä lihasrasituksen jälkeen kipeytyneiden pohkeiden hoitoon myös muille!

Eilispäivän jalkapallo-ottelua HJK hallitsi reilusti, syötöissä oli enemmän tarkkuutta, kaksinkamppailut voitettiin pääsääntöisesti. Ensimmäisen erän jälkeen peli oli jo 6-0, mikä heikensi hiukan ”pelimoraalia” HJK:ssa. Lopputulos 9-2 HPS:n joukkuetta vastaan riitti kuitenkin tulokseksi.



. . . . . . . .

 Juha Molari Юха Молaри GSM +358 40 684 1172; +358 44 275 8284
Teologian tohtori, BBA
 EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
 СМИ и Юха Молaри коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html