sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Kehittävä voima- ja hapenottoharjoitus juniorijalkapalloilijalle

Lyhytkestoinen kehittävä harjoitus 10 vuotta vanhan poikani kanssa heti Uuno Turhapuro -elokuvan päättymisen jälkeen illalla: ajoimme hyvin leppoisasti polkupyörällä metsän mäkisellä kuntoradalla, mutta 5 kertaa poljimme täyttä vauhtia jyrkempään tai lievempään ylämäkeen (osa vaihtelevaa tasaista) noin 200-400 metriä, minkä jälkeen aina löysää pyöräilyä.

Tämä oli hyvä voimaa, nopeutta ja hapenottokykyä kehittävä harjoitus, joka ei uhkaa nivelsiteitä ja joka ei vie edes paljon aikaa. Varmasti parempi kuin tavanomainen 5 km hölkkä-kävely. Kovavauhtinen pyöräily kehittää sekä hapenottokykyä että jalkapalloilijan tarvittavia voimaominaisuuksia. Eilen poikani nivelsiteet hiukan rasittuivat pikajuoksussa, joten senkin vuoksi pyöräily kävi hyvin.

 Pyöräilyä tuli kuitenkin vain 7 km, mutta minäkin tunnen jaloissani ja sydämessäni kehittävän impulssin. Tämän jälkeen peseytyminen ja hyvä venyttely sekä ravitseva ruoka, niin huomenna on 10 vuotta vanhan poikani kuin myös minun vanhan miehen jalat terhakkaassa voimallisessa kunnossa - ja se sopii pojalleni, jolla on jalkapallo-ottelu (60 minuuttia. Venyttelyt pyöräilyn jälkeen ja seuraavana aamuna ovat erityisen suuressa arvossa, jotta pyöräily kehittää voimaa nopeutta varten eikä tee reisiä jäykiksi!!!