perjantai 28. kesäkuuta 2013

Sain venäläiseltä henkilöltä lahjan. En kai joudu Merisalo-Kanerva –skandaaliin?

Sain lahjaksi nahkaiset Pro Touch jalkapallokengät tänään Intersportissa!!! Mitä pitäisi tehdä, että en joudu Merisalo-Kanerva -skandaaliin? Minulla ei ole kokemusta lahjoista.


Edellisen kerran minulla oli jalkapallokengät 40 vuotta sitten. Olin kyyditsemässä erästä venäläistä henkilöä ostoksilla (ei ollut ostamassa Hartwall areenaa) ja kiitollisena hän osti jalkapallokengät, koska tiesi minun pelaavan jalkapalloa joka päivä ympäri vuoden keskimäärin useamman tunnin päivässä poikani kanssa. Tänä aamuna pelasimme vain tunnin, mutta illalla uudestaan ja nyt jalkapallokengät omissa jaloissani!

Ehkä lahjan antaja oli iloinen suomalaisen urheiluelämän avarahenkisyydestä ja venäjämyönteisyydestä, mitä koko mennyt vuosi ennakoi, kun Suomessa uutisoitiin lämpimästi KHL-pelejä. Hjallis Harkimo osoitti liikemiehen ja avarahenkisen urheilumiehen ryhdikkyyttä, kun vei suomalaista jääkiekkokulttuuria uuteen kansainvälisempään maailmaan päätöksellä myydä Jokerit ja Hartwall-areena venäläisille. Minä sain kai nauttia hyvästä urheiluhengestä ansiottomana köyhänä miehenä. Hyvä henki tarttuu toiselta toiselle! 

Pidän venäläisen lahjan Merisalo-Kanerva –asian ratkaisseen hovioikeuden luvalla, mutta arvioin asiaa uudestaan sitten mahdollisen Korkeimman oikeuden jälkeen. Sinänsä olen sitä mieltä, että sympatia tai antipatia kansanedustaja Ilkka Kanervaa vastaan ei saa vaikuttaa oikeudenkäynnin tuomion arviointiin, vaan tuomiot tulee perustella lailla ja oikeuskäytännöllä. Niin toimii oikeusvaltio. Tässä mielessä onnittelen vilpittömästi Ilkka Kanervaa, sillä syyttömyys on todettu tuomioistuimessa lain mukaisilla perusteilla. Minulla ei ole vain kokemusta lahjan saamisesta. Mitä yhteiskunta ja laki edellyttävät minulta, kun olen saanut lahjan?

Jalkapallokenkieni hinta oli nyt tarjouksessa 29,90 €, oikea hinta olisi ollut 39,90 €. Sellainen summa on aivan mahdottoman suuri pitkäaikaistyöttömän ihmisloisen itsensä maksettavaksi. En osaa kuvitella montaa kauniimpaa lahjaa kuin saada jalkapallokengät. Miten paljon olen vuoden aikana tuskaillut, kun kostuneet hölkkäkengät ovat menettäneet muotoansa ja niillä kengillä on ollut kiusallista pelata palloa pahimmissa hetkissä. Nyt minulla on jalkapallokengät!

Olisin toki voinut saada myös Adidakset, mutta niissä ei ollut sopivaa kokoa. Ja jo etukäteen puolustuksena mahdollisia pelättäviä syytöksiä vastaan valitsin liikkeessä tietoisesti melkein halvimmat jalkapallokengät, vaikka olisin luultavasti saanut kalliimmatkin kengät. Ihan kaikkein halvimpia ja huonoimpia kenkiä en kuitenkaan valinnut. En siis maksimoinut lahjan rahallista arvoa, vaan otin lahjan vastaan nöyryydessä ja halpaa hintaa arvostaen, jotta en joutuisi pahasti tuomiolle lahjasta.

Kysyn kuitenkin yhä epätietoisena, pitäisikö verottajan ja Kelan tietää? En halua myöskään sortua mihinkään H. Hautala -selittelyyn, jossa pimeä selitetään salaliittoteorioilla aivan muuksi kuin omat teot ovat olleet alkuaan. Minä en voi syyttää ketään mistään salaliitosta, vaan olin itse mukana sovittamassa näitä kenkiä. Minun on vastuu, jos kenkiä ei olisi saanut ottaa vastaan.

Vaikuttaako jalkapallokenkien saaminen lahjaksi työttömyyskorvaukseen? Vantaalainen rakennusmestari-rakennusmies (AMK) kysynee ihan omatoimisesti tätäkin asiaa verottajalta, Kelasta, sosiaalivirastosta, valtakunnan syyttäjältä ja mahdollisesti näiden Suomen instituutioiden lisäksi myös Venäjän suurlähetystöstä ja venäläisistä oikeuslaitoksista sekä Moskovan ja koko Venäjän patriarkalta (niin kuin hän on kertomansa mukaan informoinut näitä tahoja kaikissa muissakin elämääni liittyvissä kysymyksissä tai oikeastaan hänen fantasioissaan elämästäni).

(tämä ei ole huumoria)




. . . . . . . .

 Juha Molari Юха Молaри GSM +358 40 684 1172; +358 44 275 8284
Työtön Teologian tohtori, BBA
 EMAIL juha.molari-ÄT-mail.ru (-at-= @)
 СМИ и Юха Молaри коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html