torstai 5. syyskuuta 2013

Uhri saa puolustautua törkeää kunnianloukkausta vastaan. Matti Olavi Vesimäki vaati omalla rikosilmoituksella, että en saisi kertoa rikosilmoituksistani hänen kirjoituksiaan vastaan

Syyttäjän arvion mukaan uhri saa
puolustautua kunnianloukkausta
vastaan.
Matti Olavi Vesimäki teki rikosilmoituksen, jossa hän valitti, että olin moittinut hänen loukkaavia kirjoituksiaan ja tehnyt niiden johdosta jopa rikosilmoitukset sekä kertonut moitteestani julkisesti. Vesimäki vaati siis rikosilmoituksellaan, että uhri ei saisi moittia hänen loukkaavia kirjoituksia, vaan uhrin pitäisi alistua törkeisiin valheisiin. Omissa kirjoituksissani olen ilmoittanut julkisesti, että en hyväksy minua vastaan ilmoittamia valheellisia väitteitä.

Koskaan poliisi ei ole kuullut minua Vesimäen rikosilmoituksen johdosta, vaan tutkinnanjohtaja Mika Myöhänen on tehnyt esityksen esitutkinnan lopettamiseksi ja kihlakunnansyyttäjä Satu Pomoell liittyi tutkinnanjohtajan ehdotukseen. Kihlakunnansyyttäjä Satu Pomoell kuvaa tilannetta rikosilmoituksen kohteena olleesta tekstistä: ”Kyseisessä tekstissä Molari on ilmoittanut tehneensä Vesimäestä rikosilmoituksen tämän kirjoittelun vuoksi”.

Todellakin olen kirjoittanut muutaman kerran blogissani, että olen tehnyt rikosilmoituksen Matti Olavi Vesimäkeä vastaan. Erään tuollaisen tiedotteen annoin 14.6.2013: http://juhamolari.blogspot.fi/2013/06/juha-molari-teki-1462013.html Rikosilmoituksessani herra Vesimäkeä vastaan minä moitin, että en voi hyväksyä valheellisia väitteitä Vesimäen silloisessa kirjoituksessa: hän väitti, että olisin ”sutenööri” ja että Vesimäki olisi tehnyt ”haastattelun prostituoidulle”, jota olisin muka ”parittanut”. Kaiken kaikkiaan nuo väitteet ovat erittäin loukkaavia, kuten kuka tahansa ymmärtää, jos joutuisi julkisesti tuollaisten törkeiden väitteiden uhriksi.

Samana päivänä 14.6.2013 tein myös toisen rikosilmoituksen, http://juhamolari.blogspot.fi/2013/06/tein-tanaan-jo-toisen-rikosilmoituksen.html josta myös tiedotin. Ilmoitin julkisesti, että en hyväksy Vesimäen valheellista väitettä, jonka mukaan hän olisi poistanut edellä mainitun ”prostituoidun haastattelun” muka ”viranomaispyyntönä”, koska tuo ”haastattelu” olisi ollut muka kopio ”salaisesta viranomaiskuulustelupöytäkirjasta”. Kaikkinensa nuo valheelliset väitteet loukkasivat kunniaani ja niiden tarkoituskin oli ylipäätänsä loukata mainettani.

Lisäksi olen 22.6.2013 tiedottanut, että tein rikosilmoituksen: http://juhamolari.blogspot.fi/2013/06/molari-jatti-juhannuksena.html Edellä jo kuvattujen valheellisten väitteiden lisäksi Vesimäki kirjoitti valheellisesti ja loukkaavasti, että olisin ”työkyvyttömyyseläkeläinen” ja ”satanisti”. Olen myös tiedottanut 25.6.2013 rikosilmoituksesta http://juhamolari.blogspot.fi/2013/06/molari-kirjoitti-taas-rikosilmoituksen.html, joka koskee Vesimäen blogia kokonaisuudessaan sekä muita häneen liittyviä tekstejä, joissa minut on esitetty erittäin törkeästi narkomaaniksi, pedofiiliksi, psyykkisesti sairaaksi, työkyvyttömäksi, itse- ja perhemurhaa tekeväksi satanistiksi ym. ym. Mielestäni minulla on oikeus ja suorastaan velvollisuus huolehtia omasta kunniastani: en ole tuollainen ihminen enkä hyväksy sellaisia törkeitä väitteitä minua vastaan! Elän lainkuuliaista elämää ja tuen tervehenkisiä raittiita elämäntapoja.

Mielestäni minulla on perusteltu syy korjata ja moittia vakavalla tavalla julkisesti niitä törkeitä valheita, joita minua vastaan on esitetty julkisesti. Se, että minä en hyväksy ikäänkuin hiljaisuudessa alistuen, jos minua vastaan esitetään törkeitä valheellisia väitteitä ja loukkauksia, ei voi olla mikään rikos, jonka minä olisin muka tehnyt: minun ei ole pakko alistua ja hyväksyä törkeitä loukkauksia minua vastaan. Syyttäjä päätyi samankaltaiseen lopputulokseen: hän huomauttaa, että Matti Olavi Vesimäki teki rikosilmoituksen blogikirjoituksestani, jossa kerroin itse asiassa rikosilmoituksestani hänen kirjoituksiaan vastaan.


Muistettakoon, että en ole näissä rikosilmoitusta koskevissa tiedotteissani millään tavalla loukannut kunniaa esimerkiksi epäillen Matti Olavi Vesimäen  oikeuskelpoisuutta tai syyntakeisuutta tai työkykyä, vaan mielestäni  tarkastelen lähtökohtaisesti herra Vesimäkeä kunnioittaen: hän on psyykkisesti riittävän terve ihminen, jotta vastaa kirjoituksistaan rikosoikeudellisesti ja taloudellisesti kyvykäs vastaamaan myös vahingonkorvausvaatimukseen.


. . . . . . . .

Juha Molari Юха Молaри
GSM+358 40 684 1172
Teologian tohtori, BBA
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
СМИ и Юха Молaри коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html