perjantai 18. lokakuuta 2013

Venäläispoikien uinti- ja painiharjoitukset

Annoin kymmenen vuotta vanhalle pojalleni puolikkaan B-, C- ja magnesium- poretabletin, koska hänen lihakset olivat kovin kipeät. Lisäksi tietysti tänään pitää syödä erityisen monipuolisesti, proteenipitoista ruokaakaan ei unohdeta illalla.

Muutaman tehokkaan urheilupäivän ja eilisillan painin takia poikani pakaralihakset, reisilihakset, niskan lihakset, selän lihakset, käsivarren lihakset ja hartian lihakset ovat kovin kipeät. Eilen poikani pelasi myös tunnin koripalloa lajin harrastajan kanssa. Väsymystä oli hiukan "pohjalla" keskiviikon omista jalkapalloharjoituksista ja uintiharjoituksista. Tiistaina pelasimme puolitoista tuntia jalkapallo aamulla, minkä jälkeen uimme kaksi tuntia ja lopulta poika pelasi vielä noin kaksi tuntia jalkapalloa, mistä puolitoista tuntia seuran harjoituksissa. Jos joku harjoittelee jalkapalloa seuran ohjauksessa vain pari kertaa viikossa eli 2-3 tuntia viikossa, tämä on puolet siitä, mitä poikani tekee yhdessä päivässä! Peruskunto vahvistuu ikäänkuin itsestään. Ihan aloittelija ei voisi hypätä mukaan koko viikon menoon, vaan kuorma kehittyy pitkän ajan kuluessa.

Jos ja kun vanhempikin ihminen tekee noin 100 etunojapunnerrusta, noin 100 vatsalihasliikettä selältä istumaan nousten ja kaikkia muita vatsalihasliikkeitä ym ym, niin lihakset kipeytyvät harjoituksen ansiosta. Niin oli eilen paineissa. Paljon kuperkeikkoja, kyykkykävelyä, kärrinpyörää jne tekivät harjoituksen 90 minuuttia todella intensiivisiksi.

Toivotaan että hyvä lihashuolto tänään ja monipuolinen ravinto palauttavat lihasten toimintakyvyn ja jopa tekevät lihakset entistä vahvemmiksi, jotta jo huomenna pääsemme jalkapallotekniikan pariin! Tänään peruutimme suunnitelmamme pelata sulkapalloa ja harjoittaa aitajuoksua. On parempi levätä lihakset kivuttomiksi ja energiavarastot täyteen lihasväsymyksen jälkeen!

Emme ole tyytyneet pelkkään jalkapallotekniikkaan, vaan kehitämme lihaskuntoa ja vartalonhallintaa jo pienestä pojasta alkaen. Juuri nyt on herkkyysaika näiden kykyjen kehittymiselle. Myöhemmin syntyy vain raaka voima harjoitusten ansiosta. Nyt on oikea aika oppia lihashallintaa ja liikkuvuutta.

Ja sitten muutaman vuoden kuluttua odotusten mukaan ihmetellään, miksi venäläiset nuoret ovat niin kovia urheilussa... Sellaista pohdiskelua olen joskus havainnut. Monet vanhemmat ajattelevat, että on syytä olla jopa selvästi parempi, jotta mahdollisuudet tulevat turvatuiksi. Kyse on siitä, mitä ja miten itse olemme aktiivisia täällä Suomessa.

Nuo venäläispoikien uinti- ja painiharjoitukset ovat todella kehittäviä minkä tahansa muunkin lajin harrastajalle! Nämä uinti- ja painiharjoitukset vahvistavat lapsen kehonhallintaa tietysti jalkapalloilua varten otollisesti, mutta myös koko elämää varten riippumatta kiinnostuksesta tai tulevaisuudesta kilpaurheilussa.