maanantai 31. maaliskuuta 2014

Maailman huipputason painia Tikkurilassa

Sunnuntaina yritän ennättää Painin EM-kisojen katsojaksi Tikkurilan urheilupuistoon[1][2], sillä siellä painii sama mies, joka tänään harjoitteli samalla molskilla samaan aikaan Myllypurossa kuin poikani ja muutamat muut painijat. Onhan se harvinaisen hienoa kamppailua, kun saa katsoa väkivahvojen painijoiden  otteluja omilla silmillään. Televisiossa ei voi tuntea sitä intensiteettiä, jota oikea väkevä kamppailu on. Tämä harjoituksista tuttu painija painii sunnuntaina aamulla kello 10. Aamupaineihin emme kai pääse jalkapallo-ottelun tähden, mutta toivomme parasta, että mies pääsee finaaleihin, jotka painitaan illalla. Niitä pääsemme katsomaan jalkapallo-ottelujen jälkeen.

Tänään katselin todellakin painiharjoituksia. Katselin ihaillen, että nämä painijat kasvavat väkivahvoiksi. Painivalmentaja pyysi minua mukaan: Verryttelyasu päälle ja mukaan! Terve itsesuojeluvaisto kuitenkin asetti minulle rajat. Käsivoimani ovat niin vähäiset väärien elämäntapojeni johdosta, että painiin en voi mennä täysin kokemattomana. Kuntopainiin voisin toki osallistua. Sellaista on torstaisin eikä vaadi ennakkotaitoja painista. Ehkä minulla ei ole valitettavasti edes rahaa omiin harrastuksiin. Työttömän osa on sen verran köyhä. Juokseminen ei onneksi maksa mitään, joten minä vain juoksen. Paini tekisi varmasti hyvää juoksullekin, mutta tämä hyvä olisi sopinut  "tapauksessani" aloittaa jo 30-40 –vuotta sitten.

Vähitellen voin poikani kanssa palata normaaliin liikuntaan. Hän kävi jo viime viikolla torstaina toipilaana angiinan ja antibiootin jälkeen uintikisoissa, mitkä menivät tilanteeseen nähden tyydyttävästi. Voitti eränsä, jossa ui viisi poikaa, mutta jäi tuolla ajallaan neljänkymmenen uimarin joukosta seitsemänneksi. Lauantaina hän kävi omalla kyydillään (bussikyydillä) jalkapallo-ottelussa. Tunnin ottelussa Pallomyllyssä riitti varmasti riittävästi juoksemista. Valmentaja oli nimeltä mainiten kiittänyt poikaa hyvästä pelistä. Tervehtyminen on alkanut myönteisesti. Sunnuntaina jatkoimme pojan valmistautumista Helsingin piirin maantiejuoksumestaruuskilpailuihin: aamulla kävimme verryttelemässä ja juoksemassa noin 4 kilometriä metsämaastossa. Tämä aamulenkki oli ihan tarpeellinen, sillä edeltäneen antibioottikuurin pakottaman urheilutauon tähden futisottelu ilmeisesti teki hiukan tavallista enemmän lihakset kipeiksi. Sunnuntai-iltana poika kävi vielä jalkapalloharjoituksissa, joissa riitti hyvin pari tuntia juoksemista pallon ja muiden poikien kanssa.

Koulun jälkeen oli melkoinen kiire tänään maanantaina jalkapalloharjoituksiin, jotka alkoivat jo kello 16. Tunnin verran sai siinäkin juosta. Tämän jälkeen nopea käännös kotona, jossa maistelimme, millainen proteenipitoinen juoma olisi maukkain. Löysimme ihan hyvän juoman, joka maistui sitten hyvin illan painiharjoitusten jälkeen. Lisäksi söimme futiksen jälkeen ennen painia jäätelöt, sillä energiaa tarvittiin jo kello 18, kun alkoi Helsingin Tarmon painiharjoitukset Myllypurossa. Painimiehiä ja –poikia oli kaikkiaan 16 molskilla nämä seuraavat kaksi tuntia. Harjoitukset olivat aivan riittävän intensiiviset. Puolet painijoista oli aikuisia ja puolet nuoria. Laskujen mukaan noin puoli tusinaa painijoista oli Suomen mestareita. Kaksi painijoista on tälle viikolle nimetty jopa Suomen edustajiksi Euroopan mestaruuskilpailuihin. Näin hyvissä menossa ja taitavassa valmennuksessa poikani myös viimeisteli kuntoaan maantiejuoksuja varten ja sunnuntain jalkapallopelejä varten.

Minun mielestäni juuri paini on eräs ratkaiseva tekijä sille, että pojan lähtönopeus 10 metrin juoksuun on todella erinomainen. Kehitys on ollut hyvä juuri tässä asiassa talven aikana. Paini luo nopeutta ja voimaa sekä vartalon hallintaa.  Tänään poikani kärsi jonkin verran kipeän nivusen tähden. Niin huomenna muutamme suunnitelmia ja jätämme futistreenit pois, koska futistreenit saattaisivat tehdä arkuutta nivuseen tai ainakin estää nopeamman parantumisen. Sitä vastoin käymme pitemmällä juoksulenkillä, kuitenkin alle kymmenen kilometrin lenkillä. Sellainen lenkki voi tehdä ihan hyvää parin kilometrin maantiejuoksua varten. Keskiviikkonakin tyydymme uintivalmentajan ohjaukseen ja vetämään harjoitukseen. Torstai ja perjantai olkoon melkein lepoa, jotta lauantaina jaksaa juosta kilpaa ja sunnuntaina pelata jalkapallo-ottelut.  Minä itse en juokse kilpaa lauantaina, sillä olen vielä enemmän keskeneräinen kuin poikani juoksua varten. Hän on sentään juoksennellut jalkapallossa, vaikka se on aina eri asia kuin itse juoksukilpailu. Voisi verrata ampumahiihtoa ja hiihtoa toisiinsa: niin ampumahiihtäjän pitää osata hiihtää, vaikka ei merkittävästi ehkä kilpaile hiihdossa. Niin jalkapalloilijan pitää osata juosta, vaikka ei merkittävästi kilpaile juoksussa.

Sain tänään poikaani ja itseäni varten Helsingin Jyryn edustuspaidat. Hyvä ja tyylikäs paita antaa varmasti lisää iloa itse juoksuunkin tässä maineikkaassa seurassa.  Minä koen erittäin hyväksi, että poika saa harrastaa liikuntaa sellaisessa ympäristössä, jossa rinnalla ja ohjaajina ovat aivan mestariurheilijat. Uintivalmentaja on olympiamitalisti ja Euroopan mestari. Juoksu-urheilua voi harrastaa seurassa, jossa on Hannes Kolehmaisenkin jälkeen ollut monta suurta juoksijaa ja jonka aktiiviset vetäjät ovat mitä parhaita asiantuntijoita. Painiseurassa harjoitussalissa on samanaikaisesti monta edustusurheilijaa saman valmentajan ohjauksessa. Hyvässä seurassa oppii itsekin paremmaksi.

Tietysti urheiluun kuuluu joskus kovaa väsymystäkin. Erityisesti kahden lajin vetäminen samana päivänä on kovakin kuormitus nuorille lihaksille. Siksi kiinnitän entistä enemmän huomiota myös pojan lepoon, verryttelyyn ja ravintoon. Painien jälkeen kotimatkalla maistui proteenipitoinen juoma. Kotona broileri oli hyvä ravitseva iltapala, joka tukee kasvua ja kehittymistä. Lisäksi urheiluun liittyy riskinsä. Nivunen tuli vähän kipeäksi jo lauantain pelien jälkeen, jolloin loppuverryttely jäi liian niukaksi. Tällä kertaa kyse on lähinnä alueen lihasten väsymyksestä, ei mistään vakavammasta.  Yritin auttaa lihasten rentoutumista sunnuntain kevyellä juoksulenkillä ja verryttelyllä, mutta silti lihaksiin jäi kipeyttä ja kireyttä. Puolestaan poikani painikumppani kipeytti hiukan selän lihaksiaan tänään, kun poikani teki tälle vastustajalleen kravattiheiton; tämä kaveri kai ei pysynyt vauhdissa tai yritti vääntää vastaan, jolloin hänen selkänsä kipeytyi. Pieneltä pojalta (ikätoveri) kuului tuskainen valitus. Pahin kipu näytti kuitenkin häviävän levon aikana ja harjoituksen lopettamisen avulla.

[1] Painin EM-kilpailut Tikkurilan urheilupuistossa http://www.urheilupuisto.com/painin-em-kilpailut-tikkurilan-urheilupuistossa

[2] EM painit 2014 http://www.empainit2014.fi/index.php/fi/info/lipunmyynti


Kirjoittaja:


 Juha Molari, unemployed, D.Th, BBA.
GSM+358 40 684 1172
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
СМИ и Юха Молaри коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html