tiistai 20. toukokuuta 2014

Oleksandr Turtšynov – oudon lahkon pastori ja Ukrainan ”väliaikainen presidentti”

Uskon sana –lahkon pastori Oleksandr Turtšynov (Александр Турчинов) on Ukrainan juntan alistaman tynkäparlamentin nimeämä ”väliaikainen presidentti”. Hän  tuli äskettäin tunnetuksi siitä, millaisella äkäisyydellään ja vihallaan hän julisti ”anti-terroristi operaatiot” Donentskin alueen siviili-ihmisiä vastaan. Hän ei osoittanut vähäisintäkään inhimillistä sääliä tai myötätuntoa Odessassa poltetuille ihmisille. Oleksandrin kaverit uusnatsit olivat tainnuttaneet kloroform-nukutusaineella ammattiliiton talon ihmiset, minkä jälkeen nämä ihmiset eivät kyenneet edes pelastamaan itseään polttomurhalta. 

Turtšynovin  henkinen ja hengellinen sekavuus on kaiken kaikkiaan tunnettua, mutta vähemmän ”Lännessä” ja Suomessa kerrottua.



On vähintäänkin perustellusti kysytty, onko pastori Turtšynovin lahko CIA:n palveluksessa.[1] Arkangelin alueen tutkimuskeskuksessa on raportoitu 14.5.2014 [4], että Kanadan ja Yhdysvaltain uskonnolliset lahkot palkkaavat väkeä aktiivisesti nimenomaisesti ”vallankumoukselliseen toimintaan Venäjän arktisella alueella”.  Tällaisia lahkoja ovat kanadalainen, arktiset alueet lähetyskohteekseen kokeva Bill Prankard (Kathryn Kulhmanin työhön perustava lahko, joka perustaa evankeliumin ”Hengen ja voiman demonstraatioon”)[3] ja amerikkalaiseen televisioevankelistaan perustuva Kenneth Copeland Ministries.  Copeland on tunnettu ns. menestysteologina, johon vakaumukseen hän oppi Oral Roberts –yliopistossa, jossa hän opiskeli Kenneth E. Haginin johdolla. Copeland tuki vuoden 2008 Yhdysvaltain presidentinvaaleissa republikaanien Michael Dale Huckabeeta, Arkansasin kuvernööriä. Huckabee pitää terrorismin vastaista sotaa ulkopolitiikan tärkeimpänä päämääränä. Venäjän arktisella alueella vallankumousta rakentavat uskonnolliset lahkot ovat molemmat samaa ”Uskon sana liikettä”, jonka pastorina Ukrainan Turtšynov toimii.

Arkangelin tutkimuskeskuksen mukaan nämä lahkot (toimivat monilla heille tunnetuilla eri nimillä) ”edistävät Venäjän arktisella alueella etnisten ryhmien konflikteja ja ristiriitoja”.[4]  ”Uskon sana” -liikkeen ekspansio on jatkunut jo kaksi vuosikymmentä ja aiheuttanut useita valitettavia seurauksia alkuperäiskansojen perinteiseen elämäntapaan. Noiden lahkojen tarkoituksena on edistää separatistista tunnelmaa.

Arkangelin tutkimuslaitoksen mukaan Uskon sana -lahkot eivät ole satunnaisesti löytäneet tätä työkenttäänsä, vaan  syynä on se, että nämä alueet ovat strategisesti tärkeitä Pohjanmeren valvonnalle, alueen luonnonrikkauksien tuotannolle. Arkangelin tutkimuslaitoksen mukaan ”oikeastaan ulkomaiset saarnaajat tekevät vallankumousta Venäjän arktisilla alueilla samalla tavalla kuin he tekivät Ukrainassa”.[4]

Uskon sana –lahkojen vallankumouksellisen ”käännytystyön” suurimmat rahoittajat ovat ruotsalaisia ja amerikkalaisia tahoja. CIA:n johtaja William Colby on puolustanut lähetyssaarnaajien käyttöä USA:n tiedustelupalvelun intresseihin. CIA:n johtaja Stensfild Turner ja John Doytsch ovat puhuneet uskonnollisten lahkojen ja kulttien mahdollisuudesta vakoilussa. Uskon sana –liikkeen mahdollinen yhteys amerikkalaisiin valtiollisiin ja poliittisiin päämääriin on ollut pohdintojen kohteena. Ilmiönä Uskon sana –liikkeen liittyminen vallankumoukselliseen valtiolliseen toimintaan ei ole uusi. Esimerkiksi 1970- ja 1980- luvuilla Suomen kautta kulki ja tapahtui länsivaltojen ohjauksessa myös sellaista ”lähetystyötä”, jonka tarkoituksena oli kaikkea muuta kuin Neuvostoliiton evankelioiminen: tehtävä oli poliittinen ja vallankumouksellinen Neuvostoliittoa vastaan.

Turtšynov oli seikkaillut moninaisissa mystisissä kulteissa, kunnes vuonna 1999 hän siirtyi Elämän sana –yhteisöön. Vuonna 2007 Turtšynov lausui Elämän sana –lahkonsa (jota usein kuvataan epätarkasti baptistiseksi ryhmäksi) mukaisesti samasukupuolisen avioliiton perversioksi ja synniksi, ”virheelliseksi seuraukseksi modernista mielikuvituksesta”. Kyseinen sanallinen tuomio ei kuitenkaan poistanut viitteitä tämän pastorin omista ongelmista, joiden tähden säilyivät edelleen pinnalla kysymykset myös siitä, mikä tämä on oikeastaan ”miehenä”. Internetissä on paljon materiaalia, joissa ilmenee, että herra Turtšynov olisikin itse asiassa homouden sairauden kanssa kamppaileva ihmisparka, joka monien lahkojen avulla on käsitellyt seksuaalista epätasapainoaan.[15] Washingtonin ja Brysselin salliessa nostaa pastori Turtšynovin  valtaan, jo heti tämän jälkeen ilmestyi uutisia, joiden mukaan Turtšynov jopa johtaisi itse gay-paraatia.[14] Äärimmäisen lahkomaisen uskontonsa avulla Turtšynovin uskotaan etsivän suojaa seksuaali-identiteettiään koskeviin häiriöihin.

Turtšynovin uskonto on itse asiassa ”pseudo-okkultistinen karismaattinen tuhoisa kultti”, jolla on vahva vaikutus psyykeeseen (Деструктивный культ псевдохристианской харизматической направленности с оккультным уклоном, оказывающий сильное влияние на психику адептов.[2]). Liike käyttää okkultistisia ja hypnoosiin perustuvia tekniikoita, joista vain eräänä on ”kielillä puhuminen” (uskovaiset puhuvat ns. enkelten kielestä, joka on todellisuudessa psyykeen häiriössä tuotettua epäkieltä, mitä esiintyy muissakin uskonnoissa ja mielisairaaloissa).

Uskon sana –lahkolle on keskeistä tukahduttaa epäilemättä kaikki kritiikki profeetan tai pastorin opetusta vastaan. Liike vaatii ehdotonta alistumista johtajille. Tämän vaatimuksen perusteluna käytetään aivan erilaisessa tilanteessa ja erilaiseen tarkoitukseen syntynyttä evankeliumien sanaa ”Pyhän Hengen pilkasta”. Ns. Ukrainan ns. virkaatekevä presidentti Oleksandr Turtšynov on kyseistä ehdotonta auktoriteettia ja alistumista vaativan  mainitun uskonlahkon pastori Ukrainassa.

Uskon sana -liikkeen kannattajista tai entisistä kannattajia on suhteellisen suuri osuus psykiatrisia potilaita. Kyse on ns. Elämän sana («Слово жизни», ”Word of Life”) –lahkosta, jonka Kenneth Hagin rakensi Amerikan Yhdysvalloissa. Lahkon keskus sijaitsee Oklahoman Tulsassa. Sittemmin lahko on levinnyt laajasti. Ruotsiin tämä lahko saapui vuonna 1983, kun Ulf Ekmann johti Livets Ord -liikettä. Myös Carola Häggvist   liittyi tuohon hurjaan karismaattiseen lahkoon. Ex-vaimoni toimi mainitun laulajattaren raamattupiirin opettajana Tukholmassa niinä vuosina, kun Carola siirtyi luterilaisesta uskosta Elämän sana-liikkeeseen.

Elämän sana –lahkon (Turtšynovin lahkon) toimintaa on  ollur Suomessa 1980-luvun lopulta ja 1990-luvun alusta, mihin aikaan seurakuntapastorina jouduin määrittämään ankarat rajat lahkon toiminnalle, kun se halusi käyttää Pihlajiston seurakuntakotia seurakuntansa perustamisen työpajana. Niin se oli toiminut jo ennen kuin itse tulin seurakuntapastoriksi seurakuntapiiriin, mutta niin se olisi tahtonut jatkaa yhä edelleen. 2000-luvulla lahko on välttänyt julkista huomiota ja yrittänyt saavuttaa Suomessa ”yhteiskuntakelpoisuuden”.

Toimin vuodesta 1989 Pihlajiston seurakuntapiirin piiripastorina. Eräs liikunnanopettaja ja muut julistajat olivat kokoontuneet seurakuntakodille, mutta he julistivat tuhoa evankelisluterilaiselle vanhurskauttamisopille: julistuksen ytimessä oli näiden ”profeettojen” profetiat ja hengelliset voimantunteet, joiden mukaan he uskoivat itselleen ehdottoman vallan parantaa kaikki sairaudet. Yhä enemmän tämä liikunnanopettaja ja muut profeetat saarnasivat uuden seurakunnan perustamisesta, millä tarkoittivat Uskon sana –yhteisöä. Kävin sittemmin katsomassa uutta syntynyttä yhteisöä ja kirjoitin erään pitkäperjantain tapahtumista artikkelinkin. Siihen aikaan Helsingissä kyseinen lahko rakensi teologista malliaan Kenneth Haginin ja Ulf Ekmanin ohessa myös ns. ”Toronton siunauksen” yhteydessä.

Maanpuolustuskorkeakoulun dosentin, VTT, dosentti eversti evp. Arto Nokkalan isä Immo Nokkala toimi Malmin seurakunnan kirkkoherrana, mutta hän ei jostain syystä rajoittanut Pihlajiston seurakuntakodin lahkomaista toimintaa. Eikö hän tietänyt, mitä suuren seurakunnan laitamalla seurakunnan tilaisuuksissa tapahtuu vai eikö hän välittänyt? Seurakuntapiirin nuorena piiripastorina en kuitenkaan voinut hyväksyä Uskon sana –lahkon toimintaa evankelisluterilaisen seurakuntakodin tiloissa. Niin menin rukous- ja ylistystilaisuuksiin kutsumattomana, sillä olinhan minä seurakuntakodista ainakin osittain vastuullinen seurakuntapastori.

Mikäli isän ja äidin lapsi ei ollut parantunut, niin tuon Uskon sana –lahkon mukaan isällä ja äidillä oli ”tunnustamaton synti”, mistä profeetta nuhteli vanhempia. Vammaiset saivat syyttää itseään sairaudestaan, koska he eivät olleet eläneet kunnollisesti. Profeetalla oli ehdoton valta yli pahan voimien, joten ongelma oli vain ja ainoastaan vastaanottajissa. Lahkossa on keskeistä opetus ”uskovan auktoriteetista”: niin kuin Jeesus pystyi herättämään kuolleita ja tekemään ihmeitä, niin myös pystyy uskovaiset.

Tärkeä osa noissa perjantai-illan kokouksissa oli ekstaattisuutta provosoivassa ”ylistyksessä”, jossa toistettiin kymmeniä kertoja samaa lausetta kuten ”Minä ylistän sinua Kristus” hirvittävän rytmimusiikin säestämänä, sekä tämän jälkeisessä rahankeruussa, johon liittyi uskomus, että mitä enemmän antaa, sen enemmän Jumala siunaa antajaa. En hyväksynyt luterilaisen kirkon tiloissa tuollaista toimintaa, pidin sitä sekä kristillisen uskon vääristelynä että hengellisenä väkivaltana, joten keskeytin huomautuksilla noita tilaisuuksia. Jo ennen pappisvihkimystä 1980-luvun puolessa välissä olin perehtynyt kyseisen lahkon lähtökohtiin sekä kirjoittanut useamman artikkelin, jossa käsittelin teologian opiskelijana lahkon teologiaa. Heti pappisvihkimyksen jälkeen menin valvomaan lahkon tilaisuuksia Pihlajiston seurakuntakodille, jossa tosiasiassa rakennettiin muuta seurakuntaa kuin luterilaista. Minun läsnäoloni koettiin ongelmaksi, koska profeetan mukaan silloin huoneessa oli ”epäilyksen henki”.

Elämän Sanan teologista rakennetta kutsutaan yleisemmällä nimellä ”menestysteologiaksi”. Se on saanut voimakkaasti vaikutteita kristinuskon ulkopuolisista kulteista, joissa menestysteologian perustaja Essek William Kenyon vietti suuren osan elämästään.  

Kenyonin ja Kenneth Haginin mukaisesti  lahkossa ”uskovaisen” opetetaan olevan Jumalan veroinen tai jopa Jumala, kun taas epäilijän kohtalo on sama kuin ”Pyhän Hengen pilkan” tehneen ihmisen: sellainen ihminen on syypää ikuiseen syntiin (Mark. 3:29). Tein oman pro gradu –työni Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa juuri mainitusta Raamatun kohdasta ja sen tulkinnoista. Työ hyväksyttiin keväällä 1989.  

Uskon sana -lahkon käsityksen mukaan Jeesus ei sovittanut ihmisten syntejä kuollessaan ristillä, mikä olisi ”puolinainen totuus” asiasta, vaan sovitukseen sisältyvät myös terveys ja rikastuminen täydellisinä oikeuksina. Tähän lahkoon liittyy uskomus, että uskova ihminen ei voi tehdä syntiä – tia ainakin uudestisyntynyt voi välttää synnin Hengen voimassa. Jeesusta ei lahkossa tarvita niinkään syntien anteeksisaamista varten, vaan ennen kaikkea voiman kokemuksen antavana esimerkkinä auktoriteetista: uskovalla on Jeesuksen valta, josta Jeesus on itse luopunut. Ukrainan ns. virkaatekevä presidentti on kyseisen lahkon sikäläinen pastori.

Viitteet:

[1] Агент Пастор. Тайная сторона Александра Турчинова http://politrada.com/news/material/id/32359

[2] Секта «Слово жизни» или кто такие неопятидесятники? http://www.metamorphose.ru/sectes/174-sekta-lslovo-zhiznir-ili-kto-takie-nyeopyatidesyatniki.html


[4] Иностранные секты вербуют ненцев и готовят революцию в Российской Арктике. http://www.anticekta.ru/?p=6547

[14] Турчинов: "Я возглавлю первый ВСЕУКРАИНСКИЙ гей-парад" http://zergulio.livejournal.com/1174475.html

[15] Ближайший сподвижник Юлии Тимошенко - сектант, педераст и бывший осведомитель? http://forum-msk.org/material/news/4891.html

Kirjoittaja


uha Molari, unemployed, D.Th, BBA.
GSM+358 40 684 1172
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
СМИ и Юха Молaри коллекция, Molari in Russian media): http://juhamolari.blogspot.com/2010/01/blog-post_23.html