lauantai 8. marraskuuta 2014

Kantelu JSN. Kantelun kohde: Iltasanomat ja toimittaja Antti Honkamaa

Kantelun päivämäärä: 8.11.2014 (lähetty 8.11.2014, kello 20:00)

Kantelija: Juha Molari
                 TT, BBA
                 EMAIL: juhamolari@gmail.com
                 PUH: +358 40 684 1172

Kantelun kohde: Iltasanomat ja toimittaja Antti Honkamaa

Teksti:
Iltasanomat 8.11.2014. Toimittaja Antti Honkamaa: Venäläisen parlamentaarikon outo ehdotus: Kaikille venäläisnaisille jaettava Putinin spermaa

LISÄTTÄVÄÄ:
Iltasanomien laajan levikin tähden Honkamaan kirjoittama juttu on levinnyt laajasti internetin keskustelukanaville ja on ollut omiaan luomaan halveksuntaa Venäjää vastaan.



Journalistin ohjeiden 8 kohdassa sanotaan selvästi, että ”journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen”. Kohdassa 10 lausutaan, että ”tiedot on tarkistettava mahdollisimman hyvin – myös silloin kun ne on aikaisemmin julkaistu”. Kohdassa 12 vaaditaan, että ”tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus”.

Lauantaina 8.11.2014 aamupäivällä suuri suomalainen iltapäivälehti Iltasanomat julkaisi isot otsikot ja näyttävän uutisen, jonka oli kirjoittanut Antti Honkamaa: ”Venäläisen parlamentaarikon outo ehdotus: Kaikille venäläisnaisille jaettava Putinin spermaa”.[1]  Uutinen oli aamupäivällä suuren iltapäivälehden ensimmäinen uutinen internet-sivuilla.

Iltasanomien toimittaja Antti Honkamaa kirjoittaa, että Venäjän suurimman puolueen Yhtenäinen Venäjä parlamentaarikko Jelena Mizulina (Елена Мизулина) olisi antanut lausunnon, jossa hän vaatisi presidentti Vladimir Putinin spermaa käytettäväksi poliittisen ja sotilaallisen eliitin luomiseen. Honkamaan mukaan asiasta on kertonut International Business Times –lehti, joka viittaisi venäläismediaan.[1]

Iltasanomien  uutinen perustuu väitteen mukaan International Business Times –lehteen sekä tämän kautta ”venäläismediaan”. Juttu perustuu kuitenkin tosiasiallisesti Trust-nimiseen ukrainalaiseen mediaan.[2]  

Väite ”venäläismediasta” on valheellinen, niin kuin myös väite parlamentaarikon sperma-ehdotuksestakin. IS:n valhe on ilmeisemmin jopa erityisen tietoinen, koska kansainvälisessä englanninkielisessä mediassa on varsin vaivattomasti nähtävissä, että Trust on ukrainalainen media. Trust-lehden alkuperän voi tarkistaa myös monella eri tavalla.

International Business Times –lehdessä (IBTimes.com) ei ole Mizulinaan liittyvää juttua Putinin sperman levittämisestä,[7] mutta IBTimes.co.uk:ssa [9] on artikkeli, jossa on myös viittaus Trust-mediaan. Näin ollen Iltasanomat olisivat voineet jo IBTimes.co.uk:n avulla tunnistaa Trust sekä selvittää journalismin vaatimukset täyttävällä tavalla sen taustat ja uskottavuus. Iltasanomat vaikenee kokonaan, että kyseessä on Trust, vaikka IBTimes.co.uk oli sen ilmoittanut. Iltasanomien mukaan kyseessä olisi "venäläismedia", eikä muuta tietoa IS anna.

Who is domain –palvelut [4] ilmoittavat varsin selvästi, että Trust-sanomalehti toimii ja on perustettu Ukrainan Kiovassa, jossa se on toiminut 18.5.2009 lähtien. Trust on sanomalehdeksi erikoinen, että se ei anna kotisivuillakaan mitään yhteystietoja siitä, kuka olisi sen päätoimittaja, missä olisi toimituksen osoite tai ylipäätänsä mitään toimittajien nimiä ei anneta julkisuuteen. Lähteen kyseenalainen  alkuperä tulisi virittää ammattitoimittajan erityisen kriittisyyden esitettyä sensaatiota kohtaan.

Sanomalehti ja sivusto ilmoittavat toimintaperiaatteikseen ”itsenäisyyden, mielenkiintoisuuden ja toiminnallisuuden". He ilmoittavat näkevänsä ”Ukrainan vapaana, demokraattisena ja itsenäisenä valtiona”, jollaisena Ukraina on ”osa Eurooppaa”. ”Itsenäisenä lehtenä Trust sitoutuu kirjoittamaan vapaasti totuuden”.[5]

 Antti Honkamaa kirjoittaa Iltasanomiin, Iltalehteen ja Taloussanomiin. Hänen käsialaansa oli myös kohujuttu ”Suomen ’putinisteilla’ yllättävät tulot” (3.11. Iltasanomat). Honkamaa kirjoitti 14.10. ”Putinin ahvenanmaalaisen naapurin hämmästyksestä” ja Putinin suomalaistontista Ahvenmaalla. Honkamaa on kirjoittanut siitä, miten Putinin lähipiiri rakoilisi (7.10.). Hän vetoaa 6.10. Naton kenraaliin, joka selittää miten ”Neuvostoliitto kävi Suomessa hybridisotaa”. 4.10. Honkamaa loi kauhistuksen, kun ”Suomi aikoo luovuttaa ydinsalaisuuksia Venäjälle”. 25.9 Honkamaa varoitti, että ”Venäläiset ostivat Suomen saaria tärkeältä väylältä”, ja 24.9. ”Miksi venäläiset ostavat Suomen saaria pala palalta?, sekä  23.9. ”Mistä voi olla kysymys? Venäläisten oudot kiinteistökaupat huolestuttavat – katso kuvat”. Juttujen sisällöt ovat niin selvästi tietynlaista epäluuloa ja kohua virittäviä, että Honkamaan juttu ”Putinin spermasta” vaikuttaa myös samassa vihamielisessä hengessä luoduksi, mutta tällä kertaa kuitenkin jo selväksi riman alitukseksi.

[1] Iltasanomat 8.11.2014. Toimittaja Antti Honkamaa:. Venäläisen parlamentaarikon outo ehdotus: Kaikille venäläisnaisille jaettava Putinin spermaa http://www.freezepage.com/1415463392MLIFVVLVHG Alkuperäinen www-osoite: http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288764001510.html

[2] TRUST: Мизулина предлагает россиянкам рожать от Путина, получая «материал» почтой, - СМИ http://www.freezepage.com/1415464031NVEKEZIVFC


[5] Принципы информационного ресурса Trust.ua http://www.freezepage.com/1415464900KUIDBZLXKM



JÄLKIKIRJOITUS (ei kuulunut kanteluun 8.11.2014)

Nyt käsiteltävä aihe on niin likainen, että sitä ei sopisi oikeastaan edes mainita, mutta sen likainen valheellisuus on niin paljastava, että suomalaisen median tulisi joutua Julkisen sananneuvostossa asian johdosta vastuuseen. Toivonkin, että asian johdosta syntyy kanteluita kyseisiä toimittajia ja medioita vastaan.

Sanottakoon, että tuoreet väitteet suomalaisista maailman älykkäimpänä kansana eivät näytä ainakaan korreloivan tämän toimituskunnan sivistykseen.  Myöskin väitteet siitä, että suomalainen media olisi vilpitöntä ja ammattitaitoiset toimittajat tekisivät työnsä huolellisesti ilman propagandista vääristelyä, kun uutisoivat Venäjästä, näyttää tyhjänpäiväiseltä suomalaiselta itsekehulta.

Verkkouutiset julkaisi myös 8.11. samansisältöisen uutisen, jonka oli kirjoittanut Kasperi Summanen.[8] Uutinen oli aamupäivällä suuren iltapäivälehden ensimmäinen uutinen internet-sivuilla.

Kasperi Summanen kirjoittaa sikäli rehdimmin, että hän kertoo saaneen tietonsa Daily Mail-lehdestä, joka viittaa ”venäjänkieliseen Trustiin”.[8] Summanen viittaa myös siihen, että ehdotuksen aitoutta on epäilty. Sitä vastoin hänkään ei anna mitenkään selvyyttä siitä, millä perusteella väitettä on epäilty. Summanen ei kerro, että Trust-lehti on tosiasiallisesti ukrainalainen lehti.

Daily Mail [3] ilmoittaa epäselvyyttä vahvistaen, mutta hiukan tarkemmin kuin Ilta-Sanomat ja Verkkouutiset, saman valheellisen väitteen : "According to the Russian-language newspaper, Trust, she told the State Duma that Putin’s brood would then be given ‘special allowances’ from the state, in return for their ‘devotion’ to the country”. Mikä tässä Daily Mail uutisessa on tarkempaa kuin suomalaisessa mediassa, niin siinä lausutaan vain epäselvyyttä lukijalle jättäen, että tieto olisi “venäjänkielisessä sanomalehdestä Trust”.  Suomalainen media väittää suoraan, että kyseessä olisi ”venäläismedia”. Daily Mail myös viittaa myöhemmin Mihail Klikshinin lausuntoon, että tuo outo väite on ”täyttä sontaa ukrainalaisesta keltaisesta lehdistöstä”. Sitä tarkennusta ei Suomen media kuitenkaan tarjoa mitenkään lukijoilleen.

Hakukone Googlen avulla Elena Mizulinaan liittyvät kaikki uudemmat uutiset englanniksi tai venäjäksi liittyvät tavalla tai toisella tuohon törkeään kohuun eikä juuri muuta tietoa parlamentaarikosta voi saada läntisten hakukoneidena avulla, mutta niidenkin mukaan käy selväksi, että kyseinen ”venäläinen media” oli sittenkin ”ukrainalainen media”. Sitä vastoin venäläisen hakukoneen Yandexin avulla voi saada hänestä ajanmukaistakin todellista asiaa. 27.10.2014 hän on ilmaissut suuttumuksensa perheväkivallan ehkäisyyn koskevan lakiehdotuksen riittämättömyyttä vastaan.[6]

Kasperi Summanen on Verkkouutisten ja Nykypäivän toimittaja, myös Radio Rapun tavallinen vierailija. Summanen on kansainvälisen oikeustieteen kandidaatti, joka on opiskellut tutkintonsa Virossa ja Maastrichtissa Hollannissa. Vuodesta 2011 Summanen toimi Verkkouutisten avustajana.  Summasen tuottamaa propagandaa on ollut Forbesin artikkeliin perustuva väite, että Venäjän antifasismi olisikin todellisuudessa jonkinlaista modernia fasismia. Summasen täytyy oikeusoppineena ymmärtää totuuden ja vilpillisyyden erottamisen merkittävyys myös toimittajan tehtävissä.


[3] Daily Mail. Steph Cockroft, 6.11.2014. Putin’s mini army: Lawmaker proposes giving Russian women president’s sperm to create new ’military and political elite’ http://www.freezepage.com/1415464316XBKCPJFYLZ

[6] Елена Мизулина разделила негодование родительской общественности относительно законопроекта «О профилактике семейного насилия» http://elenamizulina.ru/%D0%B1%D0%B5%D0%B7-%D1%80%D1%83%D0%B1%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B8/elena-mizulina-razdelila-negodovanie-roditelskoj-obshhestvennosti-otnositelno-zakonoproekta-o-profilaktike-semejnogo-nasiliya.html

[8] Verkkouutiset. Kasperi Summanen: ”Venäläispoliitikko ehdotti Putinin sperman jakamista naisille – ’ luomme tulevaisuuden eliitin’. http://www.freezepage.com/1415467582ZDACMXNSCF  Alkuperäinen www-osoite: http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/venalaispoliitikko_putinin_spermaa_naisille-27856


Kirjoittaja:


Juha Molari, D.Th, BBA.
GSM+358 40 684 1172, +358 44 238 1165
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
Twitter: https://twitter.com/molarijuha