tiistai 17. maaliskuuta 2015

Mistä tunnistaa typeryksen, mistä analyytikon ja mistä ”Venäjä-trollin”? The Ulkopolitist arvioitavana.


The Ulkopolitist –sivuston tuntematon kirjoittaja, joka voisi mahdollisesti olla ilmeisemmin blogin vakinaisten kirjoittajien listalta Jussi Heinonkoski, Mikko Patokallio, Christopher Rowley, Juha Saarinen, Timo R. Stewart, Matti Pesu, Tomas Wallenius tai Elina Ylä-Mononen, on maaliskuun 16. päivä 2015 ilmaissut vakavan huolestuneisuutensa ”trollipopulaation hillittömän kasvun” johdosta, joka ”on kansanterveyttä ja valtion turvallisuutta uhkaava tekijä”.

The Ulkopolitist –sivuston mukaan Verkkomedian lähteenä on ”Venäjän-trollit, jotka syöksyvät keskustelu- ja kommenttipalstoille suu vaahdossa.”  Jutun otsikko on ”Mistä tunnistaa Venäjä-trollin”. 

Trolli-fobiaa EU:ssa ja USA:ssa

The Ulkopolitist-sivuston jutun kirjoittajaa en tunnista tyylistä, koska en ole edellä mainittujen henkilöiden tuotoksia lukenut aiemmin.  Vaikea on edes arvailla, mistä tarpeesta tuore tuotos olisi syntynyt. Samanaikaisesti ilmaantui toki muitakin vastaavia ala-arvoisia juttuja, joissa hyökättiin ”Kreml-mielisesti” ajattelevien ihmisten mielipidevapautta ja ilmaisuvapautta vastaan.

Jutun kirjoittaja voisi olla aiheen valinnan tähden mahdollisesti Tampereen yliopiston opiskelija Matti Pesu, jolla on kokemusta ulkoministeriöstä ja Euroopan komissiosta, tai Venäjään erikoistunut maisteri Elina Ylä-Mononen, joka on erikoistunut vallan ja identiteetin vaikutuksiin ulkopoliittisessa päätöksenteossa. Kuitenkin kiinnostavaa, että nämä nimet ja muut linkittävät omia juttujaan Facebookin sivulle levitykseen, mutta tätä juttua ei ole linkitetty heidän sivuilleen. Sitä vastoin juttua on jo heti ilmestymispäivänä 16.3.2015 Jukka Mallinen levittänyt innokkaasti Facebookissaan. Jutun kieli on niin epämääräinen, että kikkelirunoistaan tunnetuksi tullut Mallinen voisi olla hyvin myös sen anonyymi kirjoittaja.

Venäjä tuntijana usein esitellyn Jukka Mallisen levittämää juttua ovat tykkäämässä koko leegio sieluja, joiden joukossa myös mm. toimittaja Aune Kämäräinen sekä vantaalainen sotilasasiantuntija, evp. toimiupseeri Juha E. Tetri, joka aktiivisena reserviläisenä on Vääpelikillan kunniajäsen ja Toimiupseeriliiton entinen koulutussihteeri, Viron kaikkeinurhollisimman kenraali Riho Terrasin vuonna 2014 Ruotuväki-lehdessä kehuttu mies toimistaan Viron itsenäisyyden palauttamiseksi. Ja Fjodor Dostojevskin kirjoituskokoelmaan Kulta-aika omistautunut filosofian lisensiaatti Tiina Kartano tykkää myös tarjotusta jutusta.

Muuan Janne Rysky Riiheläinen kirjoitti aivan roskaa samasta aihepiiristä samaan aikaan omassa blogissaan. Hän ei tajunnut tai tietoisesti pimitti sen, että hän marionettina tanssii tietynlaisia informaatiosodan leikkejä, joita MPKK ja "Länsi" on valheen ja rahan voimalla myynyt Suomeen. Rysky ei kuitenkaan lainkaan sijoita informaatiosodankäyntiä läntiseen informaatiosodan kontekstiin, josta vähintäänkin Edward Snowdenin paljastusten tähden ja muutenkin ei olisi älyllisesti rehellistä  vaieta. Ryskyn vilpillisyyttä osoittaa myös epäasiallinen kuvailu tuossa kirjoituksessaan sen suhteen, mitä olen itse kirjoittanut asiasta.[3] Omien tietojensa mukaan luokanopettajan koulutuksen saanut Janne Riiheläinen on toiminut kaikenlaisissa lyhyissä tiedottajan tehtävissä ja vuoden 2014 aikana alkoi iskeä tarinaa trolleista sillä ansiolla, että vuoden 2015 alusta Helsingin Sanomat päätti ostaa häneltä palveluja! Janne ”Rysky” Riiheläinen sai palkkioksi Hesarilta työpaikan eikä se työ ole edes postinjaossa (näin LinkedIn). Boheemi Riiheläinen oli vuosikaudet poissa yliopistolta eikä ollut saanut kerättyä  juuri yhtään opintoviikkoja, mutta ehkä hän sai joskus myöhemmin vuosikymmenien kuluessa opinnot valmiiksi. Hän kirjoitti itse LinkedIn profiiliin, että olisi saanut opettajan koulutuksen, mutta eihän sitä tiedä, onko kirjaus täysin oikea. Jotkus pistävät 36 opintoviikon koulutuksen yliopistotutkinnoksi! Väitetään, että Joensuun Ylioppilaslehden päätoimittajana Riiheläinen olisi ollut täynnä ihailtavaa intoa. Nykyään hänellä on intoa yhä edelleen, mutta se ei ole suuntautunut parhaalla tavalla vilpittömästi. En pitäisi mahdottomana, että The Ulkopolitist olisi saanut Ryskyn artikkelin julkaistavaksi nimettömänä, sillä sellaista villiä intoa juttu osoittaa.

Trollijahti on aiheellista nähdä laajemmassa transatlantisessa kontekstissa, jossa ns. Länsi on militarisoinut ihmisten oikeudet ja maineen sen mukaan, jos henkilöllä on ”kreml-mielisiksi” arvioitavia näkemyksiä. Ankarimmat tahot ovat alkaneet vaatia Kremlin ammattitrollien sijoittamista jopa EU-sanktiolistalle, jotta vapaa ja rauhallinen maailma saisivat säilyä.[4] Tämän vaatimuksen esitti juuri äskettäin Krzysztof Bobinski ja hänen organisaationsa Civil Society Forum (CSF). Minulla on ikäviä kovia henkilökohtaisia kokemuksia tämän järjestön amerikkalaisesta agendasta rajoittaa Venäjän median toimintaa Euroopassa! Noiden kokemusten muistaminen paljastaa selvästi Lännen propagandistien luonnetta!

 Timo Vihavainen, Jarmo Koponen ja Kerkko Paananen olivat keskeisiä puuhamiehiä ns. Särkyneet peilit tai Vääristyneet peilit –mediaseminaarin järjestelyissä, joissa ohjelmavastuun hoitivat Finrosforum, Suomen Pen, Journalistiliitto ja Suomi-Venäjä –seura. Mediakonferenssin pääjärjestäjistä Jarmo Koponen (Uusi Suomi) oli esitellyt täysin myötämielisesti ja kritiikittömästi Luke Hardingin käsityksiä, vaikka Luke Harding on länsivakooja, joka karkotettiin Venäjältä. Koponen esitteli vähän ennen konferenssia myös amerikkalaisen tiedustelupalvelun perustaman propagandakanavan Radio Libertyn johtajan Masha Gessenian näkemyksiä, joiden mukaan Putinin hallinto olisi ”suljettu järjestelmä, jonka tuho on arvaamaton”. Siinä järjestelmässä ”venäläiset toimittajat ovat kuin armeijassa”, Koponen kirjoittaa. Tuo kaikki on linjassa ”trolliarmeija” –puheille, jotka syntyivät sittemmin. Hän nimitteli Venäjän presidentti Vladimir Putinia ”diktaattoriksi” ja kutsui jouluaattona 2011 Artemi Troitskyn sanoilla Venäjää verenvuodatukseen, jos Vladimir Putin osallistuu Venäjän presidenttivaaleihin. Koponen ilmoitti jo etukäteen mediaseminaarin sisällökseen tuolloin, että hänen tavoitteensa on käsitellä FSB:n roolia Venäjän mediassa.

Mediaseminaari 3.-4.12.2012 käsitteli Venäjän mediaa, erityistapauksena Johan Bäckmania, tapahtumapaikkana oli Suomen eduskunta [5].Tilaisuuden rahoittajat ja tilaajat olivat Amerikan Yhdysvallat kolmen instrumenttinsa avulla: CIA:n moderni rahoitusorganisaatio NED (National Enwodment for Democracy), Amerikan Yhdysvaltojen ulkoministeriön USAID (US Agency for International Development) ja ”EU-Russia Civil Society Forum” (EU-Russia CSF), joka on myös Amerikan Yhdysvaltojen ulkoministeriön työväline ja värivallankumouksellisten linnake Venäjää vastaan. Juuri tuosta jälkimmäisestä tämä Kremlin trollien sanktiovaatimuksia äskettäin vaatinut puhuja saapuu ja sieltä hän saa välillisesti palkkansa. Menkäämme vielä hetkeksi noihin vanhoihin muistoihin! 

Suomen eduskunnan silloisen tilaisuuden pääpuhujana oli Suomen ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja. Tilaisuuden järjestäjät epäsivät Venäjän mediakonferenssiin osallistumisoikeuden Suomen eduskunnassa myös tuolloin Johan Bäckmanilta, Janus Putkoselta ja Juha Molarilta, vaikka kukin oli ilmoittautunut jo hyvissä ajoin tilaisuuteen virallisen järjestelmän mukaisesti. Venäjän hallituksen virallinen viikkolehti Russiiskie Vesti [6] oli toimittanut jopa kirjallisen komennuskirjeen, jotta Juha Molari voisi osallistua konferenssiin ja kirjoittaa konferenssista artikkelin. Virallinen komentokirjekään ei auttanut, kun järjestäjät harjoittivat ”Face controllia”. Venäjän hallituksen virallinen lehti reagoi diskriminointiin voimakkaasti. Myös Verkkomedian päätoimittajalta Janus Putkoselta evättiin osallistuminen tilanpuutteen perusteella. Näiden moninaisten vastoinkäymisten johdosta Venäjän diplomaatit peruuttivat osallistumisensa kyseiseen ”mediaseminaariin”.

EU-Russia Civil Society Forum kertoo kotisivullaan, että sen rahoittajat ovat amerikkalainen USAID Transition-ohjelman avulla, Euroopan Unioni ja NED (=CIA). EU-Russia Civil Society Forum on avoimesti CIA:n rahoitusmekanismin NED:n ja Amerikan Yhdysvaltain ulkoministeriön USAID:n rahoitusmekanismin ”Transition” operaatio.[5] Oksana Chelysheva (Оксана Челышева) on Suomen edustaja EU-Russia Civil Society Forumin johtoryhmässä (”the Steering Committee”). Myös Oksana Chelyshevan kuva näkyy näyttävästi EU-Russia CSF:n nettisivujen etuaukeamalla. Hän on myös EU-Russia CSF:n perustajajäsen. Tämän toimintansa rinnalla Oksana Chelysheva johtaa Venäjällä rikollisena äärijärjestönä vuonna 2006 tuomittua ryhmittymää ”Venäjä-Tšetšenia ystävyysseuraa” («Общество российско-чеченской дружбы», ОРЧД ; Russian-Chechen Friendship Society (RCFS). Hän on tullut Suomeen poliittiseksi pakolaiseksi. Nyt hän toimittaa Suomesta ja EU:sta käsin Venäjä-vihamielisiä ohjelmia ja propagandaa. Amerikan Yhdysvallat NED:n avulla rahoittaa myös kyseistä ”Venäjä-Tšetšenia ystävyysseuraa” ja Oksanan toimeentuloa. NED:n julkisen kirjanpidon mukaan Oksana Chelyshevan johtama RCFS sai 49 980,00 euroa ilmeisemmin tämän naisen työn rahoitukseen NED:n budjetista vuonna 2011, kuten lukuisat edeltävät vuodet, jne. Vuonna 2007 NED julisti, että RCFS:lle annettavan rahoituksen tehtävä on ”vastustaa Venäjän hallituksen informaatiota Pohjois-Kaukasiassa” (”counteract the manipulation of information on the North Caucasus by the Russian government.”). NED sekaantui Venäjää vastaan myös mm. oikeistohäirikön Alexei Navalnyin rahoitukseen sekä amerikkalaisen Golos-järjestön häiriötoimintaan vaalien laskennan aikana.[Kavkaz-Centerin kustantaja Mikael Storsjö siirsi RCFS:n Venäjältä Suomeen, koska järjestöä tarvittiin raha-asioiden kierrättämistä varten. Poliisikuulusteluissa Storsjö myös tunnusti, että RCFS:n päärahoittajana toimii NED. Heidi Hautala oli kyseisen järjestön ensimmäisiä kantavia jäseniä Suomessa. Vaikka nimellisesti puhuvat päät ovat eurooppalaisia, niin rahoittava sydän pumppaa amerikkalaista pahaa verta.

The Ulkopolitist –sivuston huumori on kulissi, kun faktat puuttuvat

The Ulkopolitist –sivuston kirjoittajilla pitäisi olla kykyä parempaankin kirjoittamiseen. Etenkin puutteena on täysi vaikeneminen amerikkalaisten instrumenttien sekaantumisesta Suomessa käytävään mielipidemuokkaukseen! Tällä kertaa on selvää, että kirjoittaja on yrittänyt suorittaa asiansa tietynlaisen ”huumorin” avulla, jolloin kirjoittaja voi toivoa asettautuvansa kritiikin ulkopuolelle. Huumori ei ole kuitenkaan vain kirjallinen keino, vaan valintana se on psykologinen defenssi ja tässä tapauksessa tarkemmin sanottuna ”kulissi” (naamari), kun tosiasioita ei kirjoittaja voi asioiden puuttumisen johdosta ilmaista: selvä logiikka ja aineisto puuttuvat!

Kirjoittajan tendenssi on valitettavan yksisuuntainen niin että suomalaisen keskustelun ja sosiaalisen verkoston VALTAPROPAGANDA on jätetty jälleen kerran tunnistamatta ja kritisoimatta. Juttua tehdään väitetyillä Venäjä-trolleilla, joita ei todellakaan vielä ole paljastettu Suomesta ainoatakaan (!) edes jokapäiväisen hurjan hysterian aikana, joka on kestänyt vähintäänkin koko vuoden, kun sitä vastoin todistetusti suomalaisia upseereita on käynyt ja käy yhä Amerikan Yhdysvaltojen armeijassa ja Naton joukoissa informaatiopsykologisen sodankäynnin koulutuksessa, minkä jälkeen he ovat saapuneet Suomeen hoitamaan koulutuksensa mukaista tehtävää. Myös Maanpuolustuskorkeakoulussa on tehty opinnäytetöitä omiin tarpeisiin siitä, miten informaatiovaikuttaminen voidaan kohdistaa sopiviin henkilöihin ja ryhmiin.  Läntisen propagandan massiivisuus ja totaalisuus eivät valitettavasti nouse kirjoittajalla lainkaan vakavassa mielessä esille, vaan sitä vastoin läntisen propagandan olemassaolon väittäminen olisi jutun mukaan jopa eräs tuntomerkki ”Venäjä-trollille”!

Määritelmien tahallinen sekoittaminen

The Ulkopolitist –sivuston kirjoittajan mukaan Venäjä-trollia ei voi tunnistaa ”ulkoisten ominaisuuksien perusteella”, vaan ”kuka tahansa on voinut saada trollin pureman ja olla kovaa vauhtia muuttumassa itsekin trolliksi”. Altistumisen ja orastavan trolliuden oireena on The Ulkopolitist maininnut esimerkiksi sen, että henkilö pitää Verkkomediaa ja RT (Russia Today) uskottavana tietolähteenä. Jos henkilö kunnioittaa Pyhän Yrjön nauhaa, niin tällöin on Venäjä-trolliudelle altistunut.

Tarinassa edetään viekkaasti sellaiseen kuvailuun, että Venäjä-trolliksi (ammatillinen suhde) voidaan määritellä ihminen pelkästään arvostusten ja mielipiteiden perusteella.

Kirjoittaja hyppii ”Venäjän trollin” (väitetty rekrytoitu työntekijä) ja ”trollin pureman” (ajatusten seuraaja) saaneiden välillä tavalla, että tarkoituksena onkin ilmeisemmin pikemmin sekoittaa ja luoda epäluuloa siinä selvässä tarpeessa, kun faktat puuttuvat. Juuri edellä oli ilmestynyt surkeimman venäläisen sanomalehden Novoja Gazetan keksitty tai todellinen ”trolli-lista”, jossa ei ollut kuitenkaan yhtään Suomen sosiaalisessa mediassa käytettyä nimimerkkiä, toimivaa henkilöä tai Suomeen liittyvää sivustoa. Tästä tosiasiallisesta aineiston puutteesta ei ollut ainoatakaan sanaa!

Mikään reaalinen lähdeaineisto ei ole viitannut mihinkään "venäläisten" organisoimaan trolli-informaatiosodankäynnin toimintaan Suomessa. Kun lähdeaineisto puuttui nyt näin tylysti, mihin ongelmaan ei yllättävä kyllä ole kukaan suomainen trolli-metsästäjä kiinnittänyt huomiota, niin käsitteiden sekoittamisella ”huumorin” avulla voitiin kuitenkin yhä pitää yllä perättömyyksiin perustuvaa väitettä Venäjä-trollien toiminnasta Suomessa.

Suomalaisten upseerien virkatoiminta Facebookissa

The Ulkopolitist pitää Venäjän trollin valitettavana piirteenä, että tämä tarkkailee jopa sellaista kuin kuka puolustusvoimien väestä tykkää kenenkin postauksista Facebookissa. Tässä kohtaa The Ulkopolist antoi suoran linkin blogiini, koska olen arvioinut erityisesti Torsti Sirénin SOME-armeijan valtaverkostoja ja outoa toimintaa.

Toinen viestini on ollut noiden arvioiden avulla siinä, että upseerien SOME-toiminta virkapaikalla ja virka-aikana ei täytä minun mielestäni sotilaan viranhoidon vaatimuksia. Tätä The Ulkopolitist -juttu ei myöskään mainitse näkökulmaksi. Kolmantena moitteenani on ollut noita upseerien SOME-verkostoja ja –parjauksia vastaan ollut se, että niissä nämä henkilöt luovat diskriminaatiota ja halveksuntaa suomalaisia ihmisiä vastaan poliittisten, uskonnollisten ja eettisten oletettujen arvostusten perusteella: minun mielestäni armeijan tehtävänä olisi palvella ja suojella koko kansaa, eikä ryhtyä poliittiseksi poliisiksi tai poliittiseksi armeijaksi, joka luokittelee kansakunnan vihollisiksi sellaisia yksityisihmisiä tai vaikuttajia, joilla on myönteisempi tai hillitympi näkemys Venäjä-suhteiden hoidosta kuin John McCain ja Barach Obaman esikunnilla.

Ilmeisesti valveutunut kansalainen on kuitenkin näiden tiettyjen The Ulkopolitist-tahojen mukaan vaarallinen ”trolli” tai ”trollin pureman” saanut ihmispolo. The Ulkopolitist kirjoitta, että tuollaista Venäjä-trollia ei pidä lähestyä edes sosiaalisessa mediassa.

The Ulkopolitist jakelee stigmoja kun argumentit puuttuvat

Tämä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun blogisivuston anonyymi kirjoittaja epätarkasti ja tarkoituksellista hämäryyttä virittäen viittaa meikäläiseen: The Ulkopolitist 26.3.2012 käsitteli Venäjän Kaukasus-politiikkaa ja sieltä saapuvia pakolaisia, jolloin kirjoittaja leimasi: ” Venäjän realistinen valtapolitiikka Kaukasukselle pitänee huolta siitä että kaukasialaiset tulevat säilymään yhtenä suurimmista suomalaisten pakolaiskeskusten asiakasryhmistä, ja että heidän läsnäolonsa tulee herättämään vastaisuudessakin Johan Bäckmanin ja Juha Molarin kaltaisten apologeettisten antifasistien paheksuntaa.”

Kuvaavaa on, että kirjoittajalta puuttuvat argumentit. Niin hän käyttää ”stigmoja” (leimoja), eikä yhtään mitään muuta. Tuossakin tapauksessa kirjoittaja vaikenee juuri siitä olennaisesta argumentista, kun leimaa ”apologeettiseksi antifasistiseksi paheksunnaksi” esitettyä kritiikkiä. Olennainen argumentti olisi ollut se, että olemme moittineet terrorismin rikoksista tuomittujen, tuomiota paenneiden, terrorismin toimintaa rahoittavien ja jopa Interpolin kansainvälisesti etsittyjen tyyppien hyväksi sekä heidän pahojen tehtäviensä edelleen edistämiseksi tehtävää aktiivista toimintaa, jota suomalainen valtiollinen organisaatio ulkoministeriötä myöten tukee kuin myös YK:n tuomitsema terroristisivusto Kavkaz-Centeri (sekä sen peiteorganisaatio Finrosforumin) järjestelee. Venäjän geopoliittisen aseman vahvistuminen ja selkiytyminen voi toivottavasti antaa lisää työvälineitä taas uudestaan puuttua terroristikeskuksen toimintaan.

Miksi tshetsheeni-bandiittien tappaessa Venäjän hallintoa tukevia virkailijoita tai alueella asuvia ihmisiä olisi jotenkin muka sallitumpaa kuin tshetsheeni-bandiittien tappaessa ISIS-joukoissa Syyriassa ja Irakissa? Samalla on sanomattakin selvää, että valtaosa tshetsheeneistä kärsii noista bandiiteista. Sikäli kuin the Ulkopolitist-sivuston eräät kirjoittajat ovat perehtyneet kuitenkin terrorismin ilmiöön, niin on sitäkin vaikeampi hyväksyä, että sivusto ei lainkaan käytä Suomeen liittyvässä keskustelussa viranomaisaineistoa (esitutkinta-aineistoa) eikä myöskään argumentoi tieteellisen tutkimuksen piirissä, jossa käsitellään bandiittien toimintaa, rahoitusta ja rekrytointia.

[1] The Ulkopolitist. 16.3.2015. Mistä tunnistaa Venäjä-trollin? http://ulkopolitist.fi/2015/03/16/mista-tunnistaa-venaja-trollin/ 

[2] The Ulkopolitist 26.3.2012. Venäjä kiristää otettaan Kaukasuksesta. http://ulkopolitist.fi/2012/03/26/venaja-kiristaa-otettaan-kaukasuksesta/
 



[6] http://rosvesty.ru/2106/za-rubejom/8634-finlyandiya-vvodit-dlya-jurnalistov/  


KIRJOITTAJA ei ole trolli minkään aatteen tai valtion puolesta, vaan ihan vain  ei hyväksy vallitsevaa informaatiosodankäyntiä, jota Suomessa harjoitetaan ns. Lännen ehdoilla.


Juha Molari, D.Th, BBA.
GSM+358 40 684 1172
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)