torstai 17. syyskuuta 2015

Porrastreeni pikavoiman ja juoksunopeuden kehittämiseksi

Netissä ja televisiosta näkyy, että porrastreeneistä on tulossa ihan muoti-ilmiö rasvanpolttoa varten. Porrastreeniä voi tehdä kuitenkin hyvin jalostuneesti ja kehittyneestä pikavoiman parantamiseksi niin pikajuoksijoita, kolmiloikkaajia ja muita yleisurheilijoita varten kuin myös jalkapalloilijoiden ja jääkiekkoilijoiden nopeusominaisuuksien rakentamiseksi. Silloin ei tietenkään pompita useita satoja portaita yhdellä kertaa, koska sellaiset maitohappoa tuottavat harjoitukset eivät palvelisi tarkoitusta.

En tietenkään paljasta kaikkia valmennuksellisia salaisuuksia ja hienouksia, jotka Helsingin Jyryn valmennuspäällikkö Heikki Kemppainen oli kehittänyt nimenomaisesti porrastreeniä varten junioreille tänä päivänä. Erittäin huolella hän oli pohtinut ja valikoinut sopivat treenit portaisiin, miettinyt liikkeiden suoritusjärjestyksen sekä kestot yms. Minäkin kokeilin liikkeitä ja totesin niiden hyödyllisyyden.

Harmittelin jossain määrin, että kaksitoista vuotta vanhaa poikaani en halunnut ottaa tänään mukaan treeneihin: halusin hänen säästävän energiaa lauantain jalkapallo-ottelua varten. Hänelle olin varannut kotiin erilaisen "kotitehtävän" niin että askel on keveä ja energinen jo lauantaina. Porrastreeniä ei ole syytä tehdä vain pari päivää ennen tärkeää kilpailua tai ottelua. Palautumiseen vaaditaan enemmän aikaa. Hämmästelimme Heikin kanssa, etteivät suomalaiset yleisurheilijat ja palloilijat juurikaan näytä treenaavan portaissa, vaikka juuri niissä voisivat parhaiten kehittää voimiaan nopeaa juoksua ja pitkiä loikkia varten!

Porrastreenien huipennus oli ryhdikkäänä, kädet lanteilla Borzov-kävely portaita ylös. Tässä Borzov-kävely tasamaalla. Mainittakoon, että nimi on peräisin 100 metrin olympiavoittajasta, neuvostoliittolaisesta Valeri Borzovista! Tätä harjoitusta kannattaa itse kunkin valmentajan kokeilla, jotta huomaa itsessään sen merkittävyyden: lantion liikkuvuus ja hallinta kehittyvät sekä reisiin muodostuu rautaisesti voimaa tehokkaampaa juoksua varten!

Borzov-kävelyn voi tehostaa muutama kertaa Borzov-loikiksi portaisiin. Mainittakoon, että Borzov-loikat näyttävät aika tutuilta, kun katselee isompien painija poikien treenejä, paitsi että painijat loikan jälkeen vielä kauhaisevat käsillä alhaalta.



Helsingin Jyryn juniorit harjoittelevat kolme kertaa viikossa ohjatusti: maanantaina kello 17:30, torstaina kello 17:30 ja sunnuntaina kello 11:00 Eläintarhan yleisurheilukentällä tai Eläintarhan putkessa sisällä sadesäällä tai sen lähimaastossa. Kokoontuminen Helsingin Jyryn kopille Eläintarhan yleisurheilukentällä. Talvella harjoittelemme Myllypurossa Liikuntamyllyssä. Juniorimme ovat nuorempia ja vanhempia, joille kullekin harjoitukset valmistellaan edellytysten mukaisesti. Junioritreeniemme nuorimmat ovat noin esikoululaisia tai peruskoulun aloittaneita koululaisia, ja vanhimmat valmistautuvat ylioppilaskirjoituksiin.


 KIRJOITTAJA tahtoo rauhaa maailmaan:


Juha Molari, D.Th, BBA.
Executive Director
GSM+358 40 684 1172, +358 44 238 1165
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
Twitter: https://twitter.com/molarijuha
Molari in Russian media: http://juhamolari.blogspot.fi/2010/01/blog-post_23.html