sunnuntai 16. lokakuuta 2016

Jättäkää Sodoma: Helsingin hiippakunta ja Irja Askola



Helsingin hiippakunta ja Irja Askola ovat ilmoittaneet sellaisen linjauksen homoparien vihkimisen puolesta, että tämän linjauksen ja sen mukaisten toimenpiteiden tähden evankelisluterilainen kirkko tuskin jää ilman Jumalan rangaistusta Helsingin hiippakunnassa. Elämme jännittäviä vuosia.

Olen lukenut Facebookista useita päivityksiä, joissa kirkkoon kuulumattomat vaikuttajat ovat kovasti iloissaan Irja Askolan linjauksista. Noissa piireissä Askola ja Helsingin hiippakunta on ilmeisen suvaittu. Suosio ja hyväksyntä tulisi kuitenkin etsiä Jumalan edessä, suhteessa Jumalan sanaan.

Minä omasta puolestani suosittelen kaikille uskovaisille kristityille, että nämä jättäisivät Sodoman. On tullut aika jättää! Taistella ei pidä Sodomassa, vaan jättää se Jumalan rangaistuksen alaiseksi.

Itse kävin tänään 16.10. uskonpuhdistuksen muistopäivänä Kristukseen ja Raamattuun uskonpuhdistuksen hengessä sitoutuvassa seurakunnassa, Lähestyshiippakunnan Pyhän Kolminaisuuden seurakunnassa Vantaalla. Siellä oli tervehenkisiä kristittyjä.

”Jumalan viha ilmestyy”


Apostoli Paavalin kirjoitus Roomalaiskirjeen 1. luvussa ei jätä epäselväksi, että Jumalan viha ilmestyy niitä miehiä vastaan, jotka luonnonvastaisesti luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heillä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Samoin Jumalan viha ilmestyy niitä naisia vastaan, joilla on syttynyt himo toisia naisia kohtaan. Miehet ovat alkaneet harjoittaa säädyttömyyttä keskenään. Naiset ovat myös alkaneet harjoittaa säädyttömyyttä keskenään.

 Jumala on hyljännyt heidät saastaisuuteen häpäisemään itse omat ruumiinsa (Room. 1:24). Apostoli käyttää tästä häpeällisestä elämästä myös nimiä saastaisuus ja riettaus. Hän kirjoittaa myös muualla aihepiiristä. Raamattu on johdonmukainen asiassa. 

Myöskään Jeesus ei ole missään sanoutunut irti juutalaisuuden johdonmukaisesta teologiasta, jonka mukaan Jumala tuomitsee homoseksuaalisuuden, joka on luonnonvastaista saastaisuutta. Itse asiassa juutalaisessa opetuksessa tuohon aikaan puhuttiin paljon tuomitsevasti pakanoiden homoseksuaalisesta hulluudesta. Jeesus ei missään protestoinut tai sanoutunut irti teologiasta, joka on johdonmukainen Raamatun alusta alkaen.

Lutherin mukaan hirviömäinen turmellus on epäilemättä Saatanasta


Roomalaiskirjeen luennossaan (Epistola ad Romanos. Die Scholien, WA 56, 157-528) uskonpuhdistaja Martti Luther selventää luonnonvastaisen säädyttömyyden saastaisuutta:


”Samalla tavoin kuin kultaisen astian kunnia on, jos sitä käytetään jalon viinin säilyttämiseen, mutta sen häpeä, jos sitä käytetään sonnan ja töryn säilyttämiseen” (s. 41).


Luther kertoi Luomiskertomusta käsittelevässä luennossaan 1540, että hän piti jo vastenmielisenä käsitellä tätä ”hirviömäistä turmelusta”, jota homoseksuaalisuus ilmentää. Hänen mukaansa sellainen turmellus on ”epäilemättä Saatanasta”.  Lutherin mukaan Sodoma oli myös esimerkkinä muillekin ihmisille siitä, että Herra Jumalan on suorastaan pakko aiheuttaa rangaistus siveettömissä intohimoissa ja kaikenlaisessa säädyttömyydessä elävien hulluuden tähden.

”Vieläpä osoittavat hyväksymistään” (Room. 1:32)


Apostoli Paavalin mukaan nämä homoseksuaalisia sukupuolisuhteita harjoittavat ihmiset saavat Jumalan rangaistuksen. 

Paavali kirjoittaa ”kuolemasta” (Room. 1:32). Tätä ilmaisua Paavali käyttää hyvin usein kirjeessä eikä viittaa toisen ihmisen langettamaan kuoleman rangaistukseen. Kuolema on nimenomaisesti täydellistä eroa elävästä Jumalasta.

Rangaistus ei tule vain Jumalan luomisjärjestyksen vastaisesta sukupuolisuhteesta, vaan myös sellaisen hyväksymisestä, kuten Roomalaiskirjeen 1. luvun jae 32. osoittaa. 


”Vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin” (Room. 1:32).  


Kun evankelisluterilaisen kirkon ns. Helsingin hiippakunnan päätöstä arvioi sekä Pyhän Raamatun että Martti Lutherin asiaa koskevien kirjoitusten valossa, niin evankelisluterilaisen kirkon ja sen piispana esiintyvän Irja Askolan kohtalo näyttää olevan surullisesti rangaistuksen alainen, Jumalan rangaistuksen alainen.

Miten Jumalan rangaistus ilmestyy näkyväksi ja koetuksi, sitä seuraavat ajat todistavat.

 Itse koen symbolisena, että Askolan kapitulin päätös pappisvirkani toimittamisen kiistämisestä saapui minulle ja heti seuraavana pyhäpäivänä Mikkelinpäivänä kuulin päivän virren: 


”Pois Sodomasta johti enkeli Lootinkin” (virsi 136). 


Sodoma sai hirviömäisen turmeluksensa tähden täydellisen tuhon. Kun olen surullinen kirkon kohtalosta, niin olen myös kiitollinen johdatuksesta itseni hyväksi, että en joudu suosimaan sodomiaa enkä vedä itselleni Jumalan rangaistusta hyväksymällä sodomiaa Askolan kirkon pappisvirassa.  Jumalan johdatus oli viisaampi, kuin minun tahtoni palata pappisvirkaan Askolan kirkkoon.




Kirjoittaja tukee perinteistä kristinuskoa

Juha Molari, D.Th, BBA.
osa-aikainen siivooja
GSM+358 40 684 1172
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
Twitter: https://twitter.com/molarijuha