tiistai 11. lokakuuta 2016

Vainotut, sorretut ja solvatut. Pieni sana Jessistä, Johanista ja Iljasta?



Olen hämmästynyt, kun Suomessa on ryhdytty niin julkiseen ja oikeudelliseen ajojahtiin kahta tunnettua kansalaisoikeusaktivistia vastaan: Johan Bäckmania ja Ilja Janitskinia vastaan. Olen molempiin ollut jossain kontaktissa elämäni aikana, joten ihmettelen tilannetta myös tässä blogissani julkisesti.

Maalaus Dostojevksin teoksesta Sorrettuja ja solvattuja.
Olen joskus lukenut Fjodor Dostojevskin teoksen ”Sorrettuja ja solvattuja”, joka toiselta nimeltään on ”Alistetut ja loukatut”. Teos oli synkän väristä realismia, enkä muista teoksesta suuremmin. Ehkä se jäi kesken. En jaksanut seurata, kuinka Ivan vajoaa köyhyyteen. Pitkäveteinen kirja ei koskettanut elämääni tarpeeksi.

Dostojevskin teos tuli nyt ensimmäiseksi mieliin, kun luin suomalaisesta mediasta juttua siitä, että Jessikka Aroa olisi vainottu ja siksi epäiltynä olisi nyt Johan Bäckman. Ketä nämä tämän päivän uutiset oikein solvaavat?

Sitten kuitenkin huomasin, että eihän Jessikka ole Dostojevskin sorrettuja ja solvattuja. Jessi on kovasti palkittu keski-ikäinen nainen, joka seikkailee Naton konferensseissa ja saa tukea myös jenkkien informaatiosotureilta.

Luin jopa huolella loppujen lopuksi lainlaatijan esityksen laiksi vainoamisesta. Siinä oli eurooppalainen lakikehitys taustalla ja laki liittyi todella tarpeeseen suojella naisia uhkalta, joita esimerkiksi entiset heilat aiheuttavat.

Jessin elämänkäänteiden ja tempausten seikkaperäinen selvittäminen on mediakriittisen ihmisen kansalaisvelvollisuus, koska tuo nainen höpisee kaikenlaista outoa niin paljon, että hänen tarkoitusperät on todellakin syytä tarkistaa. Mediakriittisyyden tarve vain kasvaa sen jälkeen, kun hänen kaveripiiriksi paljastuu informaatiosodan tunnettuja agentteja lännestä.

Toinen hyökkäysten kohde on ollut Ilja Janitskin, jota on mustamaalattu niin monin sanankääntein, että tuskin edes Dostojevski olisi kyennyt sellaiseen kekseliäisyyteen sanankäyttäjänä.

Minä olen kohdannut molemmat ihmiset lyhyesti eri tilanteissa elämääni. Johan Bäckmanin tapasin ensimmäistä kertaa ilmeisemmin – jos muistan oikein – syksyllä 2003 Pietarissa. Sen jälkeen olen muutaman kerran tavannut hänet. En kuitenkaan tunne häntä erityisen hyvin. Hän liikkuu kuitenkin hyvin erilaisissa yhteiskunnallisissa piireissä, kuin minä.

Ilja Janitskinia en ole koskaan tavannut, mutta muutaman kerran olen sopinut kirjoittamisesta MV-lehteen. Niin olen voinut saada vähän tuntumaan häneenkin, jonka vainoamisen jälkeen on päätetty palata Johan Bäckmanin vainoamiseen. 

En ole mitenkään havainnut noiden kahden herran välille työtoveruutta, mutta ilmeisesti molemmat ovat sananvapauden kannalla, kansalaisoikeusaktivisteja – jollain tavalla niin kuin Nelson Mandela ja Martti Luther King silloin, kun kansalaisoikeuksia vastaan sorretaan valheen ja vallan avulla.

Tiedän kuinka puoli vuosikymmentä sitten Heidi Hautala palkkasi jopa juristin tekemään työtä Johan Bäckmania vastaan, mutta Hautala epäonnistui turhanpäiväisessä hankkeessaan. Tästä närkästyneenä ministeri Hautala herjasi Bäckmania ulkoministeriön lehdistötilaisuudessa suorassa televisiolähetyksessä.
Tämän sivusta katsotun jälkeen olen entistä enemmän ymmällä siitä, ketkä ja millaisten näkemysten edustajat ovat todella alistettuja ja loukattuja valtakuntamme mediassa.

Minun oma osani on ollut kiitollinen, kun olen ollut sivussa taistelukentiltä. Itse asiassa en ole koskaan joutunut erityisemmin epäasiallisen vainon tai solvausten kohteeksi. Ehkä tämän vuoksi olen kyvytön ymmärtämään riittävästi Jessin ahdistusta, jota hän väittää kokeneensa.

Tänä aamuna siivosin jälleen vessoja. Itse asiassa olin siivotessani oikein onnellinen osaani. Olin aamulla niin oudon väsynyt, että en jaksanut kello 5 herätä juostakseni 15 kilometriä siivoamaan, vaan menin matkan julkisilla kulkuvälineillä. Tähän väsymykseen en ollut onnellinen, mutta kaikkea hyvää ei ihminen saa kerrallaan. Myös muutoin päiväni on ollut leppoisa – niin kuin koko elämäni. 

Yllätyksenä tuli tämä uusi uutinen vainotuista, sorretuista ja solvatuista – aivan kuin kaikki olisi nyt ylösalaisin siitä vähästä, mitä olen nähnyt. Ensimmäisiin saamiini kysymyksiin asiasta, en edes tiennyt lainkaan, mistä on muka kyse.

Onneksi Suomen media tekee niin täysin puolueettomasti ja luotettavasti asiat selviksi aivan perinpohjaisesti. Nyt olen saanut selvyyden tähän epätietoisuuteen, että se on vainoamista, kun Johan on esittänyt riittävän useasti eriäviä mielipiteitä Jessiä vastaan. Poliisikin tutkii samassa tarkoituksessa "vainoamista". Sitä en olisi ymmärtänyt vielä siinä vaiheessa, kun luin vasta eurooppalaista oikeutta "vainoamisesta".





Kuvassa blogin kirjoittaja - siivooja, ihminen:

Juha Molari, D.Th, BBA.
osa-aikainen siivooja
GSM+358 40 684 1172
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)
Twitter: https://twitter.com/molarijuha