Statcounter

torstai 25. elokuuta 2022

Viimeisen päivän edellä - Taborinvuoren kirkastumisen vai Hitlerin bunkkerin orgioiden mukaan?

 

Hitlerin bunkkerin orgiat


Hitlerin bunkkerissa Eva Braun oli pukeutunut hopeansiniseen brokadileninkiin. Hän halusi turruttaa pelon sydämestään. ”Hän halusi juhlia vielä viimeisen kerran, vaikka ei ollut enää mitään juhlittavaa. Braun kutsui kaikki bunkkerissa vastaan tulleet ihmiset Valtakunnankanslian ensimmäiseen kerrokseen vanhaan olohuoneeseensa. Se oli vielä ehjä, mutta kaikki kauniit huonekalut oli viety bunkkeriin. - - -Löydettiinpä jostakin vielä vanha gramofoni ja yksi levy: Tulipunaiset ruusut kertovat onnesta... Braun halusi tanssia! Hän veti kaikki mukaan epätoivoiseen päihtymykseen, kuin joku, joka on jo tuntenut kuoleman henkäyksen. Samppanja virtasi ja kimakka nauru raikui, ja minä nauroin mukana, sillä en halunnut itkeä. - - - Se oli aaveiden juhlaa. Ja koko ajan punaiset ruusut kertoivat onnesta. Historianet  kuvailee.


Sydney Morning Herald  kirjoittaa Hitlerin bunkkerin ”kieltäytymisorgioista” (orgy of denial), joihin kuului, että ”eroottinen kuume näytti vallanneen kaikki. Kaikkialla, jopa hammaslääkärin tuolilla, näin ruumiita lukittuina irstaisiin syleilyihin. Naiset olivat hylänneet kaiken vaatimattomuuden ja paljastivat vapaasti intiimit paikkansa”.


SS-upseerit huokuttelivat nyt nälkäisiä ja vaikutuksellisia nuoria naisia takaisin Valtakunnan kansliaan lupaamalla juhlia ja ehtymättömiä ruoka- ja samppanjatarjouksia. Eva Braunin lanko, Hitlerin yksi korkeimmista SS-upseereista Hermann Fegelein oli juuri edellispäivänä tavattu avioliiton ulkopuolisesta suhteesta rakastajattaren kanssa humalassa. Heidän laukussa oli rahaa, jalokivia ja vääriä passeja valmiina lähtöön.


Goebbels vetäytyi huoneeseensa ja kirjoitti päiväkirjaansa ”petoksen deliriumista, joka ympäröi Führeriä”. 


Historioitsija Antony Beevor kirjoitti teoksen The Downfall 1945, jossa hän kuvailee, että saksalaistytöt antoivat itsensä melkein kenelle tahansa saksalaiselle pojalle pikemmin kuin myyttisesti raakalaisille neuvostosotilaille. Niin huhtikuun viimeisellä viikolla levisi ”todellinen hajoamisen tunne”: runsasta juopottelua ja mielivaltaista paristtelua eri-ikäisten ihmisten välisessä seksuaalisessa toiminnassa valaisemattomissa kellareissa ja bunkkereissa. ”Kuolemanvaaran afrodisoiva vaikutus (aphrodisiac effect of mortal danger) on tuskin tuntematon historiallinen ilmiö”, Deevorin sanoihin Sydney Morning Herald viittaa.



Antony Beevor  on 549 sivua paksussa tietokirjassaan luonnehtinut seikkaperäisesti ja värikkaasti Berliinin viimeisten päivien tunnelmaa vuodelta 1945. Vuonna 2002 ilmestyneessa teoksessaan Beevor kirjoittaa ”henkilökohtaisesta moraalisesta kaaoksesta”, johon saksalaiset joutuivat. 


Venäläisten saapuminen oli sitäkin vaikeampaa, koska Hitler oli kieltäytynyt jyrkästi tunnustamasta omien tekojensa seurauksia ja saksalaiset ymmärsivät aivan liian myöhään kauhistuttavan syyn ja seurauksen sekaannuksen. Goebbelsin propaganda oli dehumanisoinut juutalaiset, komissaarit ja kaikki slaavit, mutta sen lisäksi synnyttänyt saksalaisen kansan pelon ja vihan heitä vastaan. Nyt nämä olivat saapuneet Berliiniin...



Beevor viittaa ”päiväkirjailijaan” Ursula von Kardorff, joka kuvaili syntynyttä tilannetta Berliinissä "kuin lavastukseksi Fidelion vankilakohtausta varten". Samaan aikaan rakastavat pariskunnat syleilivät betonisilla kierreportailla ja osallistuivat `pukutanssiaisten travestiaan', ivakuvaelmaan.

 Henkilökohtaisessa elämässä vallitsi uhkaavan tuhon ilmapiiri. Ihmiset käyttivät rahansa holtittomasti olettaen, että ne olisivat pian arvottomia. Kertomusten mukaan tytöt ja nuoret naiset seurustelivat tuntemattomien kanssa pimeissä nurkissa eläintarhassa. Viattomuudesta luopumisen halun sanotaan syntyneen epätoivoiseksi, kun puna-armeija lähestyi Berliiniä. Sinisillä valoilla valaistut ilmasuojat saattoivat tosiaankin ... antaa esimakua klaustrofobisesta helvetistä. Usein viranomaiset sulkivat vessat, koska siellä oli niin paljon masentuneita ihmisiä, jotka lukittuaan oven tekivät... itsemurhan.

Beevor kirjoittaa Berliini-teoksensa sivulla 282 ”afrodisoivasta” villistä käyttäytymisestä. Vihollisen saapuminen kaupungin reunustalle sai nuoret sotilaat epätoivoisesti etsimään neitsyytensä menettämistä. Tytöt, hyvin tietoisina suuresta riskista, antautuvat kenelle tahansa saksalaispojalle. Hän kuvailee 500 henkilön vahvuisen Grossdeutscher Rundfunkin, 1939-1945 toimineen kansallissosialistisen Saksan yleisradio-ohjelman, vallannutta ”todellista hajoamisen tunnetta” (real feeling of disintegration), jossa huhtikuun viimeisellä viikolla alkoi runsas juopottelu ja mielivaltainen parittelu ääniarkistopinojen välissä. Norjalaistoimittaja kuvaili kaupungin tunnelmaa, miten univormussa pojat ja tytöt vain antautuivat ”impulsseilleen kiihkeässä nautinnon etsinnässä”.




Jääköön kertomatta kaikille tunnetut orgiat, miten katastrofaaliseen ja sotapsykoottiseen tilaan johdettu suomalainen valtiojohto on valmistautunut kohtaloonsa ihan viime aikoina. Suomen pääministeri vuodattaa kyyneleitä juhlintansa puolesta ja ilmoittaa juhlintansa perusteeksi muistaa Ukrainaa, jonka kanssa hän käy taistelua loppuun asti. 



Ukraina-taistelusta on tietysti tullut myös hänen oman uransa puolesta taistelu – jenkkien, brittien ja EU:n menettäessä Ukrainan kautta käytävän sotansa, Suomen pääministeri tietää pelätä, että hänellä itsellään ei ole poliittista tulevaisuutta. Hän on niin kuin Eva Braun, Hitlerin morsian, bunkkerissa.





Taborinvuoren kirkastuminen


Venäjä ortodoksisen kirkon partriarkka Kirill piti 19. elokuuta 2022 patriarkallisen saarnan  Herran kirkastumisen juhlan liturgiassa Aleksanteri Nevskin luostarissa. 1200-luvulla elänyt Aleksanteri Nevski eli Pyhä Aleksanteri Nevalainen on Venäjän kansallissankari, sillä hän torjui kahdesti Novgorodia lännestä uhanneet vieraat sotajoukot. Vuonna 1240 Aleksanteri Nevski sai Nevajoen rannoilla voiton ruotsalaisista, norjalaisista, suomalaisista ja hämäläisistä. Vuonna 1242 Aleksanteri löi saksalaiset Peipsijärjen jäällä. Patriarkka Kirill ei viittaa Aleksanteri Nevskiin, vaan Herran kirkastumiseen niin kuin päivän evankeliumi Matt. 17:1-9 kertoo.


Herra antoi apostoleille mahdollisuuden nähdä Hänet kirkastuneena Tabor-vuorella. Hän lupasi, etteivät apostolit maista kuolemaa ennen kuin he näkevät Jumalan valtakunnan tulevan voimassa. Täällä vuorella kirkastumisessa Hän antoi apostoleille mahdollisuuden koskettaa toista universumia: he eivät enää nähneet Hänessä vain Opettajaa, joka opetti heille jumalallista viisautta, vaan Jumalan Pojan, joka paljasti jumalallisen olemuksensa muodonmuutostapahtumassa.


Patriarkka Kirill saarnaa, että tämä paljastava kirkastuminen annettiin opetuslapsille, jotta he muistaisivat sen hetkeä myöhemmin, kun vaikea aika tulee ja ihmisten pahuuden piinaama Vapahtaja ilmestyy heidän eteensä.


Patriarkka Kirill nostaa esille Pyhän Gregorius Palamasin – 1296-1359 jKr. eläneen Thessalonikin arkkipiispan ja tunnetun teologin, joka kehitti Jumalan tuntemisen kokemusperäisen käsitteen. Thessalonikin arkkipiispa oli opettanut Jumalan valtakunnasta, jonka Vapahtajan opetuslapset kokivat Taborin-vuorella, että tämä on jatkuvasti olemassa: Jumalan valtakunta on rinnakkaismaailma ja aina olemassa. Jumalan valtakunta on rinnakkainen maallisen elämän, maallisten valtakuntien, kanssa, mikä tarkoittaa, että Jumalan valtakunta on hyvin lähellä meitä ja meillä on mahdollisuus osallistua siihen jo täällä maan päällä.


Kirill viittaa siihen, että ei ole mikään sattuma, kun jumalallinen liturgia alkaa huudahduksella ”Siunattu olkoon Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen valtakunta!”. Tämä valtakunta on olemassa tässä ja nyt. Jumalallinen liturgia tutustuttaa meidät tähän Jumalan valtakuntaan. Hyväksymällä Vapahtajan ruumiin ja veren, saamme osallisuuden Hänen jumalallisesta olemuksestaan ja tietysti Hänen jumalallisesta valtakunnastaan.


Tietysti voit elää koko elämäsi etkä koskaan tunne tätä Valtakuntaa etkä edes tiedä, että vieressäsi on Jumalan valtakunta. Ja voit jatkuvasti tuntea jumalallisen läsnäolon, toisin sanoen toisen maailman läsnäolon elämässäsi. Usein ihmisille annetaan erityinen kokemus kokea Jumalan läsnäolo eli Jumalan valtakunnan läsnäolo.”


Joskus ilman erityistä ihmettä joudumme kosketuksiin Jumalan valtakunnan kanssa. Kun kadumme syntejämme ja osallistumme Kristuksen pyhiin salaisuuksiin, jumalallinen armo koskettaa sydäntämme. Tämä on "hiljaisen henkisen ilon lähde", jonka lähde ei ole maallinen elämä – sen lähteenä on Jumalan valtakunta.


Syntien ja lihallisen fyysisen elämän rasittamina emme voi täysin astua tähän Valtakuntaan ennen kuin sielumme on vapaa.

 

Mutta Jumalan Valtakunnan koskettaminen, joka heijastuu ilona, rauhana, sydämessä olevana rakkautena, joka auttaa meitä voittamaan elämänpolullamme nousevat esteet, on suuri lahja Jumalalta.

 

Ja siksi, kun puhumme Jumalan valtakunnasta, emme puhu vain tulevaisuudesta, vaikkakin siitä, vaan myös tietystä rinnakkaisesta maailmasta, joka on vieressämme - niin lähellä, että emme itse kuvittele sitä.”


Kirill muistuttaa pyhistä, jotka ovat antautuneet täysin Herralle, ristiinnaulinneet fyysisen lihansa ja samalla täysin luopuneet ulkomaailmasta, mutta ovat jo maan päällä tässä Valtakunnassa. Näin oli myös pyhän Serafimin sarovilaisen kanssa.


Ja kuinka selittää marttyyrien uskomaton voima? Mikään kärsivällisyys ei voi selittää sitä vankkumattomuutta, jolla he kestivät kaikki kidutukset. Kun luet siitä, on mahdotonta kuvitella, kuinka ihmisliha voisi kestää kaikki nämä lyönnit.

 

Kuinka ihminen ei tullut hulluksi näiden kidutusten aikana, vaan pysyi hyvässä mielessä, mielen lujana eikä menettänyt uskoaan? Miksi?

 

Kyllä, koska tämän surun kautta Herra teki mahdolliseksi täällä, maan päällä, pahimmillaan kenties kauheimmalla kidutuksen hetkellä koskettaa Hänen jumalallista valtakuntaansa.

 

Ja koskettuaan toiseen todellisuuteen, henkilö ei voinut enää luopua vakaumuksistaan eikä hyväksyä kiduttajiensa lupauksia. Hän hyväksyi rauhallisesti kuoleman ja kävi läpi hirvittävää piinaa, koska hän oli jo joutunut kosketuksiin jumalallisen taivaallisen valtakunnan kanssa.”


Jokaisella ihmisellä on mahdollisesti tällainen mahdollisuus, sinun täytyy vain keskittyä haluun olla Jumalan kanssa. On välttämätöntä, että rukous ei ole riitti, jonka vanhempamme tai ystävälliset ihmiset ovat meille opettaneet ja jonka suoritamme lähes automaattisesti.

 

Mutta jos rukouksesta tulee elävä keskustelu ihmisen ja Jumalan välillä, jos se johtaa yhteyteen Jumalan kanssa, niin sellainen henkilö, ainakin hetkeksi, avaa jumalallisen valtakunnan salaman. Tänään opettaa meille paljon. Muuttunut Herra paljasti opetuslapsilleen jumalallisen olemuksensa.”


Nykyään kukaan ei vaadi meiltä sitä, mitä pakanalliset hallitsijat vaativat apostoleilta. Mutta maailma vaikuttaa tietoisuutemme, psyykeemme, tarjoten meille lähes väkisin kuljettavaksi eri polkua, hyvin kaukana Jumalan valtakuntaan johtavasta polusta. Maailma tarjoaa meille monia kiusauksia, kulutuselämän filosofiaa, hedonismia ja kokonaista arvojärjestelmää, joka asettaa ihmisen elämän keskipisteeseen ja vie pois ajatuksesta Jumalasta ja siitä, että Herra itse on olemisen keskipisteessä.

 

Vahvistakoon Jumala tänään meitä uskossa, hurskaudessa ja lujuudessa seuraamaan polkua, jonka me kristittyinä olemme valinneet. Rukoilkaamme itsemme ja toistemme puolesta, rukoilkaamme kansamme, isänmaan puolesta, jotta mahdollisimman moni uskoisi, että on olemassa todellinen tie Jumalan valtakuntaan, joka alkaa täältä maan päällä ja joka antaa ihmiselle mitä vain Jumala voi antaa - olemisen täyteyden, juuri sitä täyteyttä, jota me kutsumme onneksi yksinkertaisella ihmiskielellä.

 

Auttakoon Herra meitä tällä tavalla, ei muuten, seuraamaan elämänpolkuamme pyrkien kohti Hänen jumalallista taivaallista valtakuntaansa. Aamen.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti