Statcounter

perjantai 18. marraskuuta 2022

Suomen hallitus ja eduskunta paholaisen vallassa - Mietteitä patriarkka Kirillin saarnasta 13.11.2022

 

Netissä löytynyt kuva riivatusta naisesta, joka on jäänyt tunnistamattomaksi. Huolestuttavaa, jos vastaavia ilmiöitä olisi edes lievemmässä muodossa Suomen valtioneuvostossa.

Tuskin keneltäkään suomalaiselta on jäänyt havaitsematta, että Suomen hallituksen ja eduskunnan mielentila on - kauniisti sanottuna – poikkeuksellinen. Kristittynä pitää kysyä, ovatko he paholaisen vallassa.


Netissä esiintyneitä viitekuvia kiihkoilevista ihmisistä, jotka käyttävät asemaansa pahuuden palvelemiseen. Mikäli Suomessa esiintyisi dystopian ja sotavimman kaltaisia pyrkimyksiä päättäjissä, olisi epäilemättä oikein arvioida hengellisesti näiden päättäjien suhdetta paholaiseen, ja pitäisi rukoilla vallankäyttäjien vapautumista demoneista.

Kenties myös Suomen hallitus ja eduskunta niin kuin koko läntinen hallintosysteemi tarvitsisivat vapautusta demonien riivaamista pimeistä voimista, vapautusta paholaisen vallasta – jos on uskominen hänen pyhyytensä Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Kirillin saarnaa sunnuntaina 13. marraskuuta 2022 Pyhän Suurmarttyyri Georgios Voittajan mukaan nimetyn katedraalin vihkiäisissä. 

 


Ja miksipä ei pitäisi ottaa ihan vakavasti sitä, että tämä hillitöntä kiihkoa puhkuva Suomen ja lännen valtakoneisto on todellakin vaarallisesti paholaisen vallassa, kun puoluetaustasta riippumatta sotahulluus ja Ukrainan sotakoneiston rahoittaminen omien kaikkein pahiten huono-osaisten kansalaisten hyvinvoinnin kustannuksella on ylimmäinen pyrkimys Suomen päättäjien keskuudessa. Aseita, aseita tappamiseen – omat silmät kiiluen, näkemättä oman kansan pahoinvointia ja syöksykierrettä kurjuuteen.


Menen hetken kuluttua lähemmin patriarkka Kirillin saarnaan, jonka hän piti päivän evankeliumin Luuk. 8:26-39 mukaisesti. Evankeliumin mukaan eräs puolialaston mies oli pimeän voiman vallassa, vaarallinen.


 Muutama sana ennen Kirillin saarnaa Pyhästä Yrjöstä – ortodoksit kutsuvat häntä Pyhä Suurmarttyyri Georgios Voittajaksi, jonka mukaan nimettyä katedraalia vihittiin sunnuntaina Vladikavkazin kaupungissa, yli 300 000 asukkaan kaupungissa Pohjois-Ossetiassa, Kaukasusvuoriston juurella. Siellä vuoristossa on itsellänikin hienoja vaelluskokemuksia.

 

Pyhä Suurmarttyyri Georgios Voittaja


Pyhä Yrjö oli roomalainen sotilas, joka kuoli Israelin Lyddassa huhtikuussa 303 jKr. marttyyrikuoleman. Hän oli syntynyt varakkaaseen kristittyyn perheeseen. Hän toimi keisari Diocletianuksen henkivartiokaartissa, mutta Diocletianuksen määrättyä kristittyjen vainon Rooman valtakunnassa, Georgios eli Yrjö kieltäytyi toteuttamasta vainokäskyä ja tunnustautui itsekin kristityksi arvostellen keisarillista päätöstä. 

 



Georgios oli jakanut omaisuutensa köyhille ja vapauttanut orjat ennen kuin hän astui avoimesti Diocletianuksen eteen, ymmärtäen oman kohtalonsa kidutettuna ja teloitettuna. Diocletianus raivostui ja määräsi petturin kidutuksen jälkeen teloitettavaksi. Kidutuksen jälkeen hänen kaulansa katkaistiin Nikomedeian muurin vieressä 23. huhtikuuta 303.


Kuva Pyhästä Yrjöstä hevosen selässä symboloi voittoa paholaisesta – muinaisesta käärmeestä, josta Ilmestyskirja 12:3 ja 20:2 kertovat. Tämä kuva on myös Moskovan kaupungin vaakunassa. Venäjän kirkossa Suurmarttyyri Georgios Voittajaa kunnioitetaan vuodesta 1945 alkaen, jolloin pyhimyksen muistopäivä osui samaan aikaan Neuvostoliiton armeijan viimeisten voittoiskujen kanssa 6.toukokuuta.

 

Luukkaan evankeliumi 8:26-39


Hänen pyhyytensä Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Kirill saarnasi sunnuntaina 13. marraskuuta Pyhän Yrjön katedraalin vihkitilaisuudessa ja saarnassaan liittyi liturgiassa kuultun evankeliumin, Luuk. 8:26-39 kertomukseen demonien riivaaman ihmisen parantamisesta.


Evankeliumi kertoi Jeesuksen saapuneen Gerasan alueelle. Jeesus nousi rantaan, jolloin Jeesusta vastaan tuli kaupungista mies, jota vaivasivat pahat henget. Mies oli jo kauan kulkenut ilman vaatteita ja oleskellut hautaluolissa. Jeesuksen nähdessään riivattu alaston tai puolialaston riivattu mies parkaisi, heittäytyi Jeesuksen eteen ja huusi kovalla äänellä: Mitä sinä minusta tahdot, Jeesus, Korkeimman Jumalan poika? Älä kiduta minua! Jeesus oli käskenut saastaisen hengen lähteä tuosta miehestä. Riivattu mies kertoi saastaisen hengen nimeksi Legioona, koska häneen oli mennyt jopa monta pahaa henkeä.

 

Evankeliumin kertomuksella yleismaailmallinen merkitys


Patriarkka Kirill saarnaa, että evankeliumin tapauskertomuksessa ei ole kyse aivosairaudesta, vaan siitä, että ihminen oli todella täydellisesti paholaisen vallassa. Paholainen on ehdoton paha, paholainen ei kykene tuottamaan hyvää, vaikka voi kätkeytyä ja esiintyä valkeuden vaatteissa. Tämä riivattu henkilö ei kykene löytämään pelastusta, kunnes Herra Jeesus sääli häntä ja paransi hänet ajaen ulos demonit. Patriarkka Kirill näkee, että evankeliumissa kerrotulla erikoistapauksella on suuri, yleismaailmallinen merkitys, koskapa se on painettu evankeliumin sivuille. 

 


 

Kertomus on painettu Pyhän Raamatun Pyhään Evankeliumiin, koska Jumala tahtoo yleismaailmallisesti opettaa ihmiskuntaa paholaisen vaarallisesta vallasta ja Jeesuksesta. Jumala pelastaa tämän ihmisen hulluudelta, mutta ainakaan tällä kertaa hulluutta pidä ymmärtää ahtaasti lääketieteellisenä diagnoosina.


Patriarkka Kirill tarkentaa, että loppujen lopuksi mikä tahansa Jumalan lain rikkominen on hulluutta, koska Jumala antoi lain ihmisen onnellisuuden vuoksi. Jumala sanoi ”älä varasta”, ”ole uskollinen avioliitossa”, ”älä tee mitään, mikä voi aiheuttaa vahinkoa ihmiselle”, ”älä tee muille sitä, mitä et haluaisi tehtävän itsellesi”.


Nämä ovat yksinkertaiset ja selkeät totuudet, jumalallinen laki, mutta historiallinen kokemus osoittaa, että tätä lakia on vaikea täyttää. Miksi se on vaikea tehdä Jumala lain mukaan? 

 

Paholainen voi alistaa ihmisen 


Patriarkka Kirill vastaa saarnassaan: Koska jokainen ihminen voi olla paholaisen tuhoavien voimien vaikutuksen alainen. Paholainen voi astua ihmiseen, korvata ihmisen terveen psyykeen, terävän älyn, hyvän tahdon, käyttää näitä väärään, mutta tämä paholainen voi toimia myös etänä, astumatta ihmisen fyysiseen luontoon - paholainen voi yksinkertaisesti alistaa ihminen tietoisuuteensa ja tahtoonsa. 




Helsinkiläisen miehen eilen lähettämä kehotus itsemurhaan on tyypillinen esimerkki ihmisvihollisen eli paholaisen valtaaman ihmispoloisen tuotoksesta. Pyhän Hengen vallassa ihminen ei kehottaisi ihmisiä itsemurhaan.
 

Tämä alistaminen tapahtuu koko ajan – pseudokulttuurin meille kohdistamien stereotypioiden kautta, tietyllä tavalla tekojen ja sanojen kautta, ja mikä tärkeintä, ihmisen vapauden väärän mielivaltaisen tulkinnan kautta. Patriarkka Kirill kertaa ihan perinteisen kristillisen opetuksen mukaisesti, että Paholainen alistaa ihmisen, kun ihminen itse ryhtyy tulkitsemaan, että vapaus olisi mitä minä itse haluan tehdä ja sitä minä saisin tehdä.

 

Lännen kauheat perversiot - eivätkö ne ole demonismia?


Patriarkka Kirill jatkaa saarnassaan: - Joten kaikki, mikä koskee tämän päivän demonien riivaamista ja ihmisten hulluutta, tulee useimmiten tahtomme orjuuttamisesta noiden stereotypioiden, tuon ulkopuolelta pakotetun elämänfilosofian vaikutuksesta niin yksittäisille ihmisille kuin myös kansoille ja valtioille. En luettele niitä kauheita perversioita ja syntejä, jotka nykyään esitetään länsimaisessa kulttuurissa ja länsimaisessa poliittisessa ajattelussa ihmisen käyttäytymisen muunnelmina, ikään kuin syntiä ei olisi, vaan olisi vain ihmisten vapaa valinta käyttäytymisensä eri variaatioiden välillä. Mutta mitä tämä on, jos se ei ole demonismia, kysyy patriarkka Kirill saarnasssaaan.


Mutta mitä tämä on, jos se ei ole demonismia? Jumala kertoi meille suoraan, mikä on hyvää ja mikä pahaa, mikä on elämän tie ja mikä on kuoleman tie. Sen sijaan jotkut ihmiset sanoavat, että olen vapaa kansalainen vapaassa maassa, en riko lakia. Patriarkka Kirill sanoo, että uskon täydellinen katoaminen johtaa ihmisyhteiskunnann dehumanisointumiseen. Dostojevski sanoi, että tapahtuu niin surkeasti, että jos Jumalaa ei ole, niin kaikki on sallittua. Totuuden kriteeriä ei enää ole, teet mitä haluat. 

 

Jos pahan hengen ihminen pääsee valtaan yhteiskunnassa


Patriarkka Kirill sattui vierailemaan psykiatrisilla klinikoilla, joissa keskusteli kokeneiden psykiatrien kanssa siitä, voivatko he erottaa mielisairaan demonisesta. Vastaus oli, että he eivät voi, mutta potilaiden käyttäytymismalli on sellainen, että se ei sovi mielenterveysongelmiin. 

 

Kirillin mukaan meidän aikanamme on ihmisiä, jotka ovat pahan hengen vallassa. Kaikki eivät ole kuitenkaan eristyksissä lääkärin valvonnassa. Jos nämä ihmiset eivät ole eristyksissä, kuinka vaarallinen sellainen ihminen onkaan silloin, kun hänen sisällään on paha, absoluuttinen paha. 

 

Jos pahan hengen ihminen kykyjensä ansiosta pääsee valtaan, kuinka vaarallinen hän voikaan olla! Jos hän saa vallan työyhteisöihin, tiettyihin ihmisyhdistyksiin, eikä hänellä ole diagnoosia. Muutamat voivat sanoa, että inhottava ja vaikea ihminen, mutta maallisessa yhteiskunnassa ei voi kukaan rajoittaa sellaisen henkilön käyttäytymistä. 

 

Jumalan armo voi parantaa


Patriarkka Kirillin mukaan silloin vain Jumalan armo voi rajoittaa, eikä vain rajoittaa paholaisen valtaaman ihmisen toimintaa, vaan myös parantaa, aivan kuten Herra Jeesus paransi riivatun evankeliumin kertomuksessa. Herra Jeesus antoi seurakunnalle mahdollisuuden parantaa pyhien sakramenttien, rukouksen ja suuren evankeliumin opetuksen kautta, joka saavuttaessaan ihmismielen ja sydämen muuttaa ihmisten käyttäytymistä.


Kirkko on parantamisen yhteisö, patriarkka Kirill sanoo ja tuskin tarkoittaa niitä kirkoksi itseään kutsuvia systeemejä, joissa on otettu agendakseen mädättää kaikki opit ja moraali. Kirkko on parantava yhteisö sekä henkilökohtaisten suhteiden että yhteiskunnan parantamisen laajassa merkityksessä pimeästä, pahasta ja tuhoisasta voimasta. 

 

Meidän on todella tuotava rauhaa ja rakkautta koko yhteiskuntamme ja koko kansamme elämään, edistettävä hyvien suhteiden muodostumista kansallisuuksien välillä”, patriarkka Kirill saarnasi sunnuntaina.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti